even voorstellen + zoektocht

Algemeenheden Scenic, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie

Topic author
tom_m
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 08 jun 2012 05:53
Actief als: particulier

even voorstellen + zoektocht

Bericht door tom_m »

hallo allemaal!

Mijn naam is Tom en ik ben nu zo'n 6 jaar Renault rijder. M'n eerste auto was een Twingo uit 2003, waarmee ik zo'n 3 jaar gereden heb en uiteindelijk ingeleverd toen ik er nog een goede inruil voor kreeg en ik de twingo 2 toch wel erg mooi vond.
In 2009 een twingo 2 1.2 16v dynamique gekocht waar nu bijna 95.000km op staat.

Over een maand of 3 ben ik van plan een andere auto te kopen. Ik wil graag een grotere auto, en eentje met meer body en vermogen. De twingo rijdt perfect, weinig problemen mee gehad, maar ik ben toe aan een wat "meer volwassen" auto.
De twingo heb ik destijds nieuw gekocht, maar als ik kijk naar de nieuwprijzen van de wat grotere modellen van Renault,
weet ik dat dat voor mij financieel niet haalbaar is. Bovendien als ik kijk wat ik nu nog terug krijg voor m'n twingo 2, vind ik het zonde van het geld.

Tijdens onderhoudsbeurten als vervangend vervoer al een aantal keer in een Scenic 2 gereden, en dat beviel me toch wel erg goed! Het is me duidelijk dat ik qua kosten wel iets omhoog zal gaan, maar dat heb ik er graag voor over.

Ik krijg voor m'n huidige auto nog ongeveer 4500-5000 euro terug. Ik wil hier zelf nog max 3000 euro bijleggen, zodoende is m'n budget rond de 8000 euro. Ik rij ongeveer 20000km per jaar, dus ik zoek wel een auto met een wat lagere km stand.
Maar na een eerste zoektocht merkte ik al dat dit geen probleem is, er staan genoeg Scenic's te koop met een km stand van rond de 45000 die goed binnen m'n budget passen. Deze komen dan uit 2005-2006.

Mijn vragen aan jullie:
- Wat zijn specifieke dingen waar ik op moet letten met scenic's uit bovengenoemde periode?
- Heeft iemand toevallig een onderhoudsschema van deze auto? (wanneer distributieriem, remschijven etc....)
- Wat raden jullie aan, een 1.6 of een 2.0 motor? Volgens mij heeft de 2.0 motor ook standaard 6 versnellingen ipv 5.
- Verdere tips, opmerkingen, aanbevelingen etc... zijn natuurlijk altijd welkom!

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19

Re: even voorstellen + zoektocht

Bericht door RichTrip »

Als ik je verhaal zo lees, dan zou ik gaan voor een Scenic II Phase II, deze werd geleverd net na de zomer van 2006. Aangezien je nu in een twingo rijdt zal je de 1.6 16V 110PK het beste bevallen en deze heeft in de Phase II ook 6 versnellingen.

Distributie riem is 120.000 km of 5 jaar, schijven uiteraard afhankelijk van gebruik en soms juist geen gebruik. Hier staat dus geen kilometerstand voor. Scenic II bevalt mij zeer goed, je leest wel veel over problemen, maar dat betreft dan vooral de Phase I modellen vanaf 2003. Alhoewel ik ook met veel plezier en weinig echte problemen in een Scenic II uit 2004 heb gereden. Mijn beide Scenic's hadden wel een 2.0 16V motor, maar als je er geen caravan o.i.d. mee hoeft te trekken, dan is dat niet noodzakelijk.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RonG
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Laatste bezoek: 21 nov 2013 00:20

Re: even voorstellen + zoektocht

Bericht door RonG »

Ha Tom,
Voordat je koopt lange proefrit maken met 1.6 en 2.0 is mijn tip. Wij hebben onze scenic nu 2,5 jaar, maar als ik weer kon kiezen was het een 2.0 geworden vanwege de trekkracht onderin en het geluid boven de 100km/u. Succes met zoeken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut