Sinds anderhalf jaar rij ik naar volle tevredenheid met een Espace uit 2000 (motortype f4r, 2.0 16v)
Kilometerstand bij aanschaf was slechts 44000 (NAP). Geen bijzonderheden te verwachten zou je zeggen.
Echte ben ik inmiddels aangekomen op kilometerstand 56000 en moet ik constateren dat hij steeds meer olie gaat verbruiken. Het verbruik was 1:1200 en is inmiddels tot 1:750 gekelderd. Wellicht door het gebruik van andere olie. De Renaultdealer gaf aan dat ze zelf een verbruik van 1:800 nog acceptabel vinden (...).
Maar het bijzondere is dat er onder de motor geen tekenen van lekkage zijn, carter is helemaal droog. Tevens is er op de snelweg geen walm te vinden ook niet bij gaslos en vervolgens volgas. Iedereen die achter mij heeft gereden ziet niets en ruikt niets.
En toch verdwijnt er een boel olie.
Wie zou mij tips kunnen geven om dit raadsel op te lossen aangezien ik toch echt graag komende jaren met de Espace door wil rijden....
Ik hoor het graag!
F4R, 2.0 16v Spook-olieverbruik
-
Noreply
Topic author - lid

-
DexterXL
- lid

- Actief als: particulier
- Contacteer:
Welke olie type is gebruikt?
er mag 10W40 of 15W40 in, ga je er dunnere olie in doen (5W40 / 0W40) dan zou dat te dun kunnen zijn en
langs de zuigers mee de verbranding in gezogen worden, en dan in kleine hoeveelheden zodat je het nu nog niet ziet.
Ook zou ik even de dop van je olievulpunt aan de binnenkant bekijken op rare aanslag, en ook de dop van je
koelvloeistofreservoir, als daar een soort mayonaise aan zit, begin dan maar aan je koppakking te denken, nog zo'n
oude test is even je peilstok eruit halen, niet schoonmaken en verhitten met een aansteker, gaat hij knetteren, dan
heb je koelvloeistof in je olie, maar dan zou je ook je koelvloeistof elke keer kwijt zijn....en dat is nu niet het geval.
Maar in 9 jaar maar 56000km is wel erg weinig, dan is hij meerendeel gebruikt voor kleine stukje, dit is niet echt
goed voor de motor, komt niet echt op bedrijftemperatuur en zo ook niet je zuigers en cilinderwanden, wat dan weer
extra slijtage met zich mee brengt....
Goed... genoeg doomscenario's op genoemd, begin gewoon met de simpele testjes...komt vast wel goed
er mag 10W40 of 15W40 in, ga je er dunnere olie in doen (5W40 / 0W40) dan zou dat te dun kunnen zijn en
langs de zuigers mee de verbranding in gezogen worden, en dan in kleine hoeveelheden zodat je het nu nog niet ziet.
Ook zou ik even de dop van je olievulpunt aan de binnenkant bekijken op rare aanslag, en ook de dop van je
koelvloeistofreservoir, als daar een soort mayonaise aan zit, begin dan maar aan je koppakking te denken, nog zo'n
oude test is even je peilstok eruit halen, niet schoonmaken en verhitten met een aansteker, gaat hij knetteren, dan
heb je koelvloeistof in je olie, maar dan zou je ook je koelvloeistof elke keer kwijt zijn....en dat is nu niet het geval.
Maar in 9 jaar maar 56000km is wel erg weinig, dan is hij meerendeel gebruikt voor kleine stukje, dit is niet echt
goed voor de motor, komt niet echt op bedrijftemperatuur en zo ook niet je zuigers en cilinderwanden, wat dan weer
extra slijtage met zich mee brengt....
Goed... genoeg doomscenario's op genoemd, begin gewoon met de simpele testjes...komt vast wel goed
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Noreply
Topic author - lid

10w/40 zit er nu in.
Koelvloeistof is prima helder, geen verbruik
Geen aanslag op de binnenkant van de oliedop
Ik snap het dus echt niet. Heb best …login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Koelvloeistof is prima helder, geen verbruik
Geen aanslag op de binnenkant van de oliedop
Ik snap het dus echt niet. Heb best …login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 11 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 827 -
Laatste bericht door Michel147
27 apr 2025 20:37
-
-
Fitting voor turbo op F4R/Espace IV
door MaxP101 » 22 aug 2025 20:24 » in Onderdelen en accessoires gezocht -
Reacties: 7
Weergaves: 1010 -
Laatste bericht door Pepone
23 aug 2025 16:16
-
-
-
[Clio 3 2008, 1.6 16v dynamique] luchtfilter vraag
door LijmPistool » 01 jun 2025 12:25 » in Motor, smeersysteem, koelsysteem, brandstofsysteem, uitlaatsysteem -
Reacties: 3
Weergaves: 960 -
Laatste bericht door Pepone
01 jun 2025 15:39
-
-
-
snelheidsmeter uitgevallen scenic 2001 16.16v
door Paul68! » 16 jun 2025 15:24 » in Elektronica Scenic I -
Reacties: 0
Weergaves: 534 -
Laatste bericht door Paul68!