Foutmelding dashboard

Plaats reactie

Topic author
edeckers
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Foutmelding dashboard

Bericht door edeckers »

Ik ben in het bezit van een Espace uit 1997, dit is een 3liter V6 automaat en sinds een aantal dagen geeft deze een foutmelding op het dashboard wat volgens het instructieboekje Störung der Elektronik is. Ben afgelopen maandag naar een garage geweest en deze kon de foutmelding niet verklaren. Wat ik merk met het rijden is dat de automaat niet echt lekker overschakeld en bij het loslaten van de rem bij het wegrijden hij niet echt wegloopt zoals gewoonlijk. Verder is het probleem er niet altijd en schakeld de automaat prima en krijg ik ook geen foutmelding op mijn dashboard. Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen over dit probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier

Bericht door Rossy »

Tja, gevalletje automaatstoring.
Kan vanalles zijn.
Vervuilde olie, te laag oliepeil, inwendige slijtage.
Is zo van buiten niet te zien wat het is mar waarschijnlijk 1 van de eerste 2 mogelijkheden.
Ook hiervoor moet de auto aan de testkast, peilen en bijvullen kan niet zelf edaan worden.
Hier is een specifieke procedure voor waarbij de auto aan de testkast moet.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
edeckers
2-hit-miracle
2-hit-miracle

Bericht door edeckers »

Is het niet mogelijk om zelf een beetje ATF olie bij te vullen om er zeker van te zijn dat het inderdaad hier om gaat. Want ik ben niet zo'n liefhebber om langs een dealer te gaan omdat ik onlangs alleen al €50,- moest betalen om mijn auto uit te lezen terwijl ze hierna nog niet eens konden vertellen wat er defect was. Achteraf bleek het een bougie te zijn en was ik bij een andere garage €20,- kwijt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

Nee, het is niet mogelijk om zelf maar wat bij te vullen.
Je kan namelijk niet zelf peilen en te veel olie is zeker niet goed bij een automaat!
Dus echt langs een garage die bekend is met deze procedure of bereid is hier wat tijd in te steken.
Laat je niet afschepen dat dit eenvoudig te controleren is, DAT IS HET NIET!!!
Voor het zekere kan je bij de dealer langs gaan maar veel garages hebben tegenwoordig apparatuur waarmee ze de meeste auto's goed kunnen onderhouden.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

thomassen7
Lid
Lid
Posts in topic: 1

Bericht door thomassen7 »

Wanneer je een brug tot je beschikking hebt hoeft het niet zo moeilijk te zijn als je denkt, uiteraard op eigen risico.
Deze instructie heeft mijn collega gebruikt na het vervangen van een hydrolische blok in zijn automaatbak.

-Gebruik voor het vullen een trechter met een filter of een flesje met een door de haak slangetje er aan.
-Als het carter er vanaf is geweest vullen met 4 liter olie, is de bak alleen afgetapt dan vullen met 3,5 liter olie.( uiteraard de goede soort voor jouw bak kiezen)
-Als alleen het peil gecontroleerd moet worden dan 0,5 liter toevoegen.

Instructie:
-A- Zet de auto op de brug.
-B- Start de motor met de bak in stand P.
-C- Sluit de XR25 aan, schak.op S8, toets D14, daarna 4TA2, en sluit met #04.
-D- Laat de motor warmdraaien tot de transmissieolie 60 graden is.
-E- Wanneer op temperatuur, open met draaiende motor controleplug ( 3 op plaatje ),en vang de olie op in een maatbeker gedurende 20 seconden.
-F- Wanneer er minder als 0,1 liter uit de bak is gestroomd is het peil te laag, vul dan opnieuw 0,5 liter olie bij en herhaal instructie -E- .
Als er 0,5 liter of iets meer is uitgestroomd dan is het peil goed.

De XR25 die genoemd wordt is de diagnosekoffer die Renault gebruikt, mijn collega gebruikt een ander soort Canclip, maar hij zegt dat je met andere middelen de temperatuur ook kan meten.( Hij weet niet zeker of je bij bepaalde typen bakken een solenoïde intern moet opensturen om de meting te doen, bij hem in ieder geval niet)
Ook kan je er van uitgaan dat bij een warme motor de bak ook op de juiste temperatuur is, en je dit niet hoeft te meten.( die paar graden verschil maken bij zo’n grofstoffelijke meting niet veel uit.
Kijk wel even hoe de olie die er uitkomt er aan toe is, als die naar een zwarte kleur toe gaat is het verstandig deze volledig te verversen.

De latere typen bakken hebben aan de vulplug een klein peilstokje zitten waarmee je bij 35 graden en bij 75 graden het peil met draaiende motor kan controleren, nog makkelijker dus.
Alleen denk ik dat die bij een 97er niet inzit, tenzij ze er ooit een andere aandrijflijn van een later model ingelepeld hebben.

Veel plezier met deze instructie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut