Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Beste Captur collega's.
Ben benieuwd hoe iedereen zijn eco-knop gebruikt. Ik zelf rij meestal korte stukjes en in de stad zonder eco, zodat je een beetje soepeler door het verkeer kan rijden.
Ook bij optrekken scheelt het best wel.
Buiten de bebouwde kom en op de grote weg, schakel ik dan de eco-knop in.
Gemiddeld heb in de afgelopen 4000 km. 1 op 15 kunnen halen.
Groeten, WilBo
Ik gebruik de eco-knop half-om-half, maar in ieder geval niet als ik de airco nodig heb, want dat gebeuren werkt dan maar op halve kracht en beslaat me de boel. Verder verbruik ik gemiddeld 1:14/15
Gebruik de ECO knop zelden. Zeker in dit jaargetijde beslaat de boel geregeld als ECO aanstaat, en ik vrees dat dit zomers voor de airco ook zal gelden. Daarnaast is de fut er wel uit bij ECO gebruik. Verbruik over de eerste 3300 km met veel stads en fileverkeer 1 op 13.
Renault Captur 120 TCe ECD Dynamique, Casiopee/Noir, Pack Style, Pack City Camera.
Ik gebruik de Eco ook zeer zelden, alleen soms om te kijken wat er gebeurd. Ik rij nu zo'n 1 op 13 met een tce 0.9, wat mij soms wel opvalt is rijden in hogere toeren zuiniger is, nu die net is ingereden, kan ik daar wat meer mee spelen. Veel zuiniger lukt mij niet echt. Moet zeggen ik rij ook geen lange afstanden.
Renault Captur Dynamic Tce90, Ivoire en dak Noire Etoile, pack City Camera, Wielen Diamantee Noir, besteld op 3-8-2013, productie order datum 6-8-2013.
Inmiddels druk ik het gas ook wat verder in.
Zonder ECO.
Inmiddels 4000km op de teller, dus nu durf ik het wel.
Vooral in de lage versnellingen heeft hij best een aardig koppel.
Ook de snelweg op trek ik 'm flink door in de 4.
Krijg ook niet echt een goed rapportcijfer
Klein vijfje
Renault Scenic 2017 TCe 115, Carrosserie Rouge Carmin en dak Noire Etoile, R-Link2, Packs Easy Park Assist, Technology, Vision Comfort.Besteld 28-12-2016, levering 30-06-2017
@Huite Ja maar jij rijdt toch alleen maar lange afstanden op de Autobahn?? Het ding is met ECO-knop aan niet vooruit te branden in de stad of op 80 km. "inhaalwegen".
Ik heb overigens ook wel eens het actuele verbruik in de gaten gehouden bij een constante 120 km/u (op cruise-control) mét en zonder ECO-knop. Kon eigenlijk geen verschil merken....
Kan me moeilijk voorstellen dat zo'n eco knop op constante snelheid zorgt voor een verminderd benzineverbruik. Je hebt een bepaalde energie nodig om die snelheid te behouden..
Bij optrekken zou het kunnen werken. Zelf zou ik zoiets nooit gebruiken, idem als die start stop systemen. Voor hetgene het opbrengt verlies je veel van je rijplezier.
Ik rij vanaf dag 1 km stand 1 op eco. Op deze manier weet ik gewoon niet hoe snel hij is en behoef ik me dus ook niet te ergeren. Hij loopt gewoon lekker en de airco is gewoon wat minder. Maar de pret is er niet minder om.
Zal jullie een geheimpje verklappen.
Maar denk eraan NIET verder vertellen!
Mijn vrouw rijdt nu haar 2e Clio4 met hetzelfde 900cc brommobiel blokje wat er bij mij (en diverse anderen hier) ook inzit.
Laat de dealer steeds de eco-knop loskoppelen in de hoop zo wat brandstof te besparen daar mijn vrouw het gaspedaal doorgaans flink weet te raken.
Heb terloops wel eens gevraagd of ze die eco knop wel eens aan of uitzet en of ze dan verschil merkt.
Niet echt was het antwoord.
En wat denk je, meisje is erg tevreden met haar Clio-tje...
Ik heb vandaag voor het eerst (en ook het laatst) met de Ecoknop ingedrukt gereden. Wat een ellende, ik had constant het idee dat ik met een kar vol stenen achter de auto reed. Ook het rubberen/elastieken gevoel in het gaspedaal bij gebruik van de Ecostand ervaar ik als zeer irrtant.
Ik heb de Captur nu bijna 3mnd .. en heb de ECO-knop goed getest!
Voor de mensen die zuinig willen rijden, is het verbruik het minste met de ECO af, tot wanneer je op de autostrade in de laatste versnelling zit en deze dan AAN zet.
Ik weet nog niet WAT deze percies doet, en of het slecht is voor de motor, (want daar vind je weinig over)
Ik gebruik de ecoknop alleen in 30 km straten/gebieden, omdat je met een automaat zo aan de 40 - 50 km/uur snelheid zit. Zodra ik buiten de 30 km zone ben gaat de ecoknop uit, alleen al om beslagen ramen te voorkomen. Mijn gebruik ligt rond de 1 op 15, maar op de "grote" weg rij ik vooral rustig. Rond de 100 - 110 km/uur. Best lastig met veel vrachtverkeer. Bij inhalen trap ik wel even op zijn staart.
@Axel57; Dit klopt. En ik controleerde dit met korte afstanden door in het menu 'eco rit info' daar het verbruik te bekijken in aantal liters die ik verbruikt had naar bvb het werk. (Dagelijkse rit) dit was met eco aan, steeds 2,1liter en met eco af 1,9liter
Na het tanken reeds ik dan uitsluitend eens met eco af en zakte mijn gemiddeld verbruik van 6,7l/100 naar 6,5l/100.
Het klinkt inderdaad raar want als je de eco knop aan zet zie je duidelijk een lager verbruik, maar gezien het langer duurt vooraleer je in 5e zit heb je een uiteindelijk hoger verbruik.
Wij rijden wel maar 15%autostrade, en hier wordt boven de 100km/u de eco momenteel weer aangeduwd gezien we merken dat we het verbruik nog kunnen laten zakken!
(Uiteraard momenteel zonder airco en wanneer we niet met 4in de auto zitten)
De boordcomputer is een te onnauwkeurig instrument om in tienden van liters uitspraken te doen over je gebruik!
Bovendien hoeft het in eco niet langer te duren alvorens je in de 5e versnelling zit.
Met of zonder eco levert de motor namelijk het zelfde maximaal vermogen. Kwestie van het gaspedaal (diep) intrappen!
Wat mij opgevallen is dat bij de EDC bak bij 80 kmh bij eco uit de auto in zijn 5e versnelling blijft en bij eco aan opschakeld naar 6 versn.
Controle door hem op handgeschakeld te zetten.
Renault Captur TCe 120 EDC Xmod. Two tone Gris Casiopée/Noir. 29-09-2016/18-02-2022
Renault Captur Edition One E-TECH Plugin Hybrid 18-02-2002
In de ECO stand wordt er inderdaad eerder opgeschakeld (tenzij je het gas flink intrapt), bovendien werkt de airco en climate control dan maar op halve kracht.
Wij rijden altijd in de ECO stand behalve bij nat en/of koud weer. Geen enkel probleem, onze Captur rijdt dan vlot door als het moet. Verbruik is zeker lager. Zowel via de boordcomputer gemeten als via de benzinebonnetjes. Je moet dan wel over een flinke afstand meten, want op korte ritjes kan je niet nauwkeurig meten, welke methode je ook gebruikt.
Met ECO stand schommelt ons verbruik tussen de 6,2 - 6,3 (zomer) en 6,6 - 6,7 (winter) l/100km.
Groeten,
Frank
Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik rij een Espace V (1.6 benzine 200pk bj 2017), afgelopen zomer had de koelventilator het begeven. Heb deze inmiddels vervangen, alleen valt het mij nu op dat tijdens het gebruiken van de AC de koelventilator niet direct...
Weet iemand hoe Renault het gebruik van profielen heeft bedoeld? Mijn vrouw en ik rijden in elkaars auto's, en we hebben afwijkende wensen tav vooral lane assist. Ik kan prima 2 profielen aanmaken, maar moet ik dan iedere keer handmatig mijn profiel...
Google wordt geïstalleerd op jouw Renault R6 E-Tech.
Deze diensten mag je 5 jaar gratis gebruiken. Maar wat gebeurt er na 5 jaar?
Ik heb deze vraag aan Renault Dacia gesteld en tot mijn stomme verbazing kreeg ik het antwoord dat dit nog niet bekend...
Hallo, de lampjes van de bediening ventilatiesysteem doen het af en toe niet
Door op de knop te tikken branden ze weer
Mijn vraag is hoe krijg ik de knop er af en is het met contact spray te verhelpen ?
Bv dank
Graag reactie aub
Bij het omschakelen van het profiel van mijn partner naar mijn profiel of andersom dien ik altijd 2x te drukken op de profiel knop?!
De 1e keer schakelt hij nooit gelijk om.
En wachten op je eigen stoelinstelling duurt dan weer lang eer dat je weg...