gecupte banden scenic lll
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 04 okt 2010 16:44
- Actief als: particulier
gecupte banden scenic lll
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met gecupte banden bij een scenic 3?
Mijn auto begint te trillen bij ongeveer 100 km per uur. Ik ging er van uit dat de banden uitgelijnd en gebalanceerd moesten worden maar nadat dit 2x is gebeurd is er niets veranderd.
Ik heb er bij kwikfit iemand naar laten kijken en die kwam tot de cocnlusie dat mijn achterbanden gecupt zijn. nieuwe banden zou natuurlijk alles moeten verhelpen maar ik ben toch benieuwd of andere hier ervaringen mee hebben voordat ik over ga tot het aanschaffen van nieuwe banden.
Heeft er iemand ervaring met gecupte banden bij een scenic 3?
Mijn auto begint te trillen bij ongeveer 100 km per uur. Ik ging er van uit dat de banden uitgelijnd en gebalanceerd moesten worden maar nadat dit 2x is gebeurd is er niets veranderd.
Ik heb er bij kwikfit iemand naar laten kijken en die kwam tot de cocnlusie dat mijn achterbanden gecupt zijn. nieuwe banden zou natuurlijk alles moeten verhelpen maar ik ben toch benieuwd of andere hier ervaringen mee hebben voordat ik over ga tot het aanschaffen van nieuwe banden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 11 mar 2013 21:06
Re: gecupte banden scenic lll
Vroeger bij mijn bestelauto had ik dit ook. Kwam door de stugge vering en het feit dat ik bijna altijd onbeladen rond reed. In geval van de Scenic is de achteras alleen erg soepel geveerd. Het lijkt me daarom dat de uitlijning van de achteras niet helemaal goed is. Even laten doormeten lijkt me (plm 40 euro) en dan met het resultaat naar de garage.
Kan ook zijn dat je schokbrekers versleten zijn maar met een ScenicIII lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Kan ook zijn dat je schokbrekers versleten zijn maar met een ScenicIII lijkt me dat onwaarschijnlijk.
SCENIC III Expression 1.5dCi-110 (jan 2011)
Blue Extreme, Arkamys audio, parkeersensoren, armsteun/opbergruimte, trekhaak
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Had het bij mijn Scénic I fase II ook, lag toen aan de schokbrekers maar zal bij zo'n nieuwe auto niet het geval zijn denk ik 

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Het "cuppen" komt doordat de wielen steeds met dezelfde stand en belasting draaien, daarom werden vroeger de wielen wel kruislings gewisseld bij iedere grote beurt.
Maar ja, met die sensoren erin enzo, doen we dat niet meer. Het ene merk heeft er meer last van dan het andere.
De banden regelmatig van draairichting laten veranderen is een goede oplossing.
Als je banden hebt die NIET rolrichting gebonden zijn, dan zou je ze op de as kunnen wisselen.(L<->R)
Na zo'n 500 km zijn de scherpe kantjes er wel af.
Anders kan je nog van achter naar voor proberen, maar dat is vaak minder effectief.
SUC6
Maar ja, met die sensoren erin enzo, doen we dat niet meer. Het ene merk heeft er meer last van dan het andere.
De banden regelmatig van draairichting laten veranderen is een goede oplossing.
Als je banden hebt die NIET rolrichting gebonden zijn, dan zou je ze op de as kunnen wisselen.(L<->R)
Na zo'n 500 km zijn de scherpe kantjes er wel af.
Anders kan je nog van achter naar voor proberen, maar dat is vaak minder effectief.
SUC6
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 22:04
Overigens kunnen banden niet worden uitgelijnd, alleen gebalanceerd worden. De auto kan worden uitgelijnd, maar in het geval van de scenic III kan net zoals bij voorgaande scenics alleen de sporing van de vooras worden afgesteld. Achteras is een starre as en kan niks worden afgesteld.
De door de fabrikant gekozen wielstand is erg bepalend voor de slijtage van de band, net zoals bij de vorige megane/scenic modellen is bekend dat de achterbanden schuin afslijten, en er een gecupte rand ontstaat. Compromis tussen weggedrag-comfort-slijtage.
De door de fabrikant gekozen wielstand is erg bepalend voor de slijtage van de band, net zoals bij de vorige megane/scenic modellen is bekend dat de achterbanden schuin afslijten, en er een gecupte rand ontstaat. Compromis tussen weggedrag-comfort-slijtage.
Hide post links |
-
- Lid
je kunt inderdaad alleen de sporing van de vooras afstellen
maar het kan ook goed zijn dat de achteras verkeerd is geproduceerd / een defect heeft
dan moeten de defecte delen worden vervangen onder garantie (Scenic III dus jonger dan 2 jaar)
maar het kan ook goed zijn dat de achteras verkeerd is geproduceerd / een defect heeft
dan moeten de defecte delen worden vervangen onder garantie (Scenic III dus jonger dan 2 jaar)
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dat kan, maar die kans is zeer minimaal. Als je een defecte, lees kromme, achteras hebt merk je dit ook zeker met het rijden. Vooral op een rechte weg. De auto zal dan niet in een rechte lijn rijden.
Je komt het met uitlijnen wel eens tegen dat de achteras nèt buiten de toleranties valt, maar dat is geen rede om de as te vernieuwen.
Je komt het met uitlijnen wel eens tegen dat de achteras nèt buiten de toleranties valt, maar dat is geen rede om de as te vernieuwen.
Hide post links |
-
- Lid
een achteras (op een nieuwe auto)die buiten de fabrieksspecificaties valt moet gewoon vernieuwd worden
misschien dat Renault-NL de boot afhoudt maar dan maar even doorbijten
misschien dat Renault-NL de boot afhoudt maar dan maar even doorbijten
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Renault Nl is ook niet op z'n achterhoofd gevallen, een minimale afwijking binnen de fabrieksgarantie van de stand van de achteras (wordt alleen veroorzaakt door de as zelf gezien het vaste montage punten zijn ) en geen klachten van de klant mbt scheef trekken o.i.d wordt er nooit accoord gegeven.
Het kan zelfs ook zo zijn dat de gemeette afwijking in de apparatuur zit ipv de auto.
Het kan zelfs ook zo zijn dat de gemeette afwijking in de apparatuur zit ipv de auto.
Hide post links |
-
- Lid
Yep, zo zal het vaak gaan. Maar juist is het zeker niet.
Het is toch te gek dat je 20 - 30 duizend betaald en dan met een foute auto wordt opgezadeld !! Lijkt me niks mis mee dat de auto doet wat de fabrikant zelf specificeert.
Het is toch te gek dat je 20 - 30 duizend betaald en dan met een foute auto wordt opgezadeld !! Lijkt me niks mis mee dat de auto doet wat de fabrikant zelf specificeert.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut