Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door BB-One »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik heb fastned vanmiddag al per mail gevraagd om hun besluit toe te lichten en dit zowel gevraagd als klant als aandeelhouder...
Plus subtiel gevraagd hoe zij hun besluit zien in het licht van hun verplichting om alle auto's de mogelijkheid te bieden om te kunnen laden. Wachten rustig af...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door GertjanVB »

Naar aanleiding van de mail met aankondiging nieuwe snelladers toch ff Fastned gecontact.
Belangrijke mededeling:
De volgende Fastned stations zullen niet toegankelijk zijn in verband met werkzaamheden ter voorbereiding op het plaatsen van snellere laders op deze stations. Houd er rekening mee dat je op de volgende momenten niet kunt snelladen:

Bloemheuvel (Woudenberg, A12 Utrecht - Veenendaal):
Woensdag 6 december: 07:00u - 18:00u

Ooiendonk (Liempde, A2 Eindhoven - Den Bosch):
Vrijdag 8 december: 07:00u - 18:00u

Aalscholver (Lelystad, A6 Lelystad - Almere):
Dinsdag 12 december: 07:00u - 18:00u

De Andel (Reeuwijk, A12 Gouda - Utrecht):
Donderdag 14 december: 07:00u - 18:00u

Den Ruygen Hoek-West (Hoofddorp, A4 Amsterdam - Leiden):
Maandag 18 december: 07:00u - 18:00u
Antwoord: AC-laden blijft mogelijk, ook met nieuwe snellere laders
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door BB-One »

GertjanVB schreef:Naar aanleiding van de mail met aankondiging nieuwe snelladers toch ff Fastned gecontact.
Belangrijke mededeling:
De volgende Fastned stations zullen niet toegankelijk zijn in verband met werkzaamheden ter voorbereiding op het plaatsen van snellere laders op deze stations. Houd er rekening mee dat je op de volgende momenten niet kunt snelladen:

Bloemheuvel (Woudenberg, A12 Utrecht - Veenendaal):
Woensdag 6 december: 07:00u - 18:00u

Ooiendonk (Liempde, A2 Eindhoven - Den Bosch):
Vrijdag 8 december: 07:00u - 18:00u

Aalscholver (Lelystad, A6 Lelystad - Almere):
Dinsdag 12 december: 07:00u - 18:00u

De Andel (Reeuwijk, A12 Gouda - Utrecht):
Donderdag 14 december: 07:00u - 18:00u

Den Ruygen Hoek-West (Hoofddorp, A4 Amsterdam - Leiden):
Maandag 18 december: 07:00u - 18:00u
Antwoord: AC-laden blijft mogelijk, ook met nieuwe snellere laders
Dus het argument van fastned dat nieuwe snelladers geen AC mogelijkheid meer (kan) hebben is dus niet helemaal correct...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door NeufegliseThierry »

Ik denk dat we sowieso even rechtszaak Fastned-Shell moeten afwachten. Wint Shell dan is het businessmodel van Fastned in 1 keer weg. Ik hoop het overigens van niet want als Fastned niet de nek had uitgestoken had ik niet 2 jaar geleden de overstap kunnen maken naar Ze rijden (best lastig met 50.000 km per jaar en dagritten van 300 km plus).
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door GertjanVB »

@nefeglisethierry; idem
@BB-one; nieuwe laders die er bijkomen hebben geen AC, de oude met AC blijven staan
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door BB-One »

Hier de reactie van fastned.... https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/115015704988
Wat een drogreden(en). Een AC lader trekt plug in hybrides aan? Welke dan? Dus dat gebeurd nu dus ook al? En dat gebeurd niet bij de andere laadpalen?
Economisch niet haalbaar? Afzet 1e kwartaal 2017 was 190.000 kWh 6% daarvan is afgerond 10.000 kwh, bruto marge per kWh 40 cent(?) is 4.000 euro is 4 22 kwh laadpalen per kwartaal volledig terug verdiend....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door MrGoogle87 »

Ik ben er ook niet blij mee... Wij moeten soms wel 9x snelladen in een weekend en gemiddeld zijn er 3 weekenden per maand waar wij gebruik maken van Fastned.. Helaas vaak ook met issues (q210)

Fastned zou de pionier moeten zijn waar ALLE elektrische EV's kunnen snelladen. Er werd eerst groot mee geadverteerd en (vooral nu al) kan dat bij de nieuwe locaties niet meer..

Soms is het al wat krap om alles te kunnen halen met snelladen, zeker als het koud is! Ik ben erg teleurgesteld en moet dalijk misschien wel noodgedwongen bij shell gaan laden?.. De wereld op zijn kop..!

Een van de redenen dat er minder word geladen met AC43, is omdat: Tesla heeft superchargers, de Leaf/Ioniq en een hoop andere EV's kunnen niet met 11kW laden bij een normale laadpaal, en zijn (enkel op dit moment, de huidige generatie) dus afhankelijker van snelladers, daar waar de Zoe dat niet (of: minder) is.

Nu staan wij boven aan de lijst voor een accu upgrade (particulier) maar ik betwijfel of dit het nog wel waard is, ik had graag nog 5 a 7jaar in de Zoe kunnen rijden, het is maar de vraag of dat nu nog realistisch is.

(Erg benieuwd wat BB'one zijn gevonden artikel betekend, de verplichting dat iedereen zou moeten kunnen laden)


*EDIT*
BB-One schreef:Hier de reactie van fastned.... https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/115015704988
? Afzet 1e kwartaal 2017 was 190.000 kWh 6% daarvan is afgerond 10.000 kwh, bruto marge per kWh 40 cent(?) is 4.000 euro is 4 22 kwh laadpalen per kwartaal volledig terug verdiend....
10.000kWh ''maar'' enkel ik en mijn vriendin hebben al 700kWh geladen in het afgelopen jaar, dat had 1200-1500 kWh kunnen zijn als er niet zo vaak problemen waren. Als ik even snel zoek in de volledige historie, dan hebben wij soms 1-2% per kwartaal van al het AC laden gedaan

*EDIT 2*
Ik heb zojuist Fastned ook een email gestuurd om mijn teleurstelling te delen :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door NielsTn »

voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door NeufegliseThierry »

Oud nieuws en bedenk dat de uitkomst van dé rechtzaak (die al dan niet het business model van Fastned onderuit haalt) nog moet komen.
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door HarmOtten »

Uitspraak rechtszaak Fastned en Shell: Fastned verliest beroep bij rechter om laadstations Shell
En hier de volledige officiële tekst.
Het gaat hier dus over verzorgingsplaats: A12 De Andel.

Werkelijk ongelofelijk hoe ze Shell heel eenvoudig het recht hebben gegeven om als aanvullende voorziening ook elektriciteit te mogen verkopen, terwijl er concessies zijn bepaald door loting, die bij deze verzorgingsplaats in handen is van Fastned. De fossiele macht reikt werkelijk tot in de rechtspraak :x.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door Smartrix-Zoe »

Hoi Harm, Je wist toch wel dat het beleid in Nederland door Shell gedicteerd wordt?!
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door Hachy »

Het is jammer dat de zaak niet alleen maar over die concessies ging. Dat leidt af van de kern zaak.

Misschien is er nog ruimte om daar alsnog een proces over te beginnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door zoe2goe »

Ik verwacht hoger beroep. We zullen zien.

Maar laten we ook reëel zijn. Het beleid is er op gericht om toch over een paar jaar geen ICE's meer te verkopen. Er was toch niemand die verwachtte dat er wordt voorgesorteerd op een monopolie van Fastned? Want dan heb ik nog een mooie brug in New York te koop. Vervelend voor de durf-investeerder, maar ik wed dat over een paar jaar op alle serviceplaatsen laders staan. En die zijn niet allemaal van Fastned.

Wat interessanter is, is hoe die plaatsen er op langere termijn uit gaan zien. Aan het laden is straks geen droog brood te verdienen, er zal heel veel thuis c.q. in de straat worden geladen, maar de verblijftijd wordt langer. Kortom, het gaat betaald moeten worden van het croissantje en het rolletje drop, nog meer dan nu het geval is. Die discussie speelt zich nu volgens mij een beetje lullig op het niveau af van een middelbare school snoep-automaat op de Fastned plaatsen, maar dat gaat waarschijnlijk op termijn een groter issue worden dan die paal gok ik zo.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned / oneerlijke concurrentie Shell

Bericht door HarmOtten »

Het is wel triest. Nu kan Shell bijvoorbeeld gratis (of veel goedkoper) laden aanbieden waardoor ze fastned failliet kunnen laten gaan, allemaal met als doel om de EV markt te dwarsbomen en meer winst te maken met fossiele brandstoffen.
Laten we, zolang de rechtzaak door Fastned niet gewonnen is, Shell boycotten! :twisted:
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door Sordone »

Voorlopig rekenen ze via Smoov bij De Andel 0,55 per KWh wat maar 4 ct goedkoper is als Fastned. Ik zal dus bij de Fastned blijven laden, Shell Recharge, NO WAY. Maar de knieperts zullen anders gaan handelen of zakelijke rijders die gedwongen worden. Trieste ontwikkeling. Fastned had wel een punt met het terugrijden tegen het verkeer in als Fastned bijvoorbeeld vol is. Echt een rare uitspraak en een hoger beroep waardig.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door zoe2goe »

Ik denk eerlijk gezegd niet dat met het bijplaatsen van laders Shell de EV markt dwarsboomt. Tenzij je in de redenering de omweg wilt maken dat omdat ze Fastned beconcurreren die wellicht de pijp uitgaan en dat ze het dan marginaal houden met die laders, etc etc. Dat zou impliceren dat er met EV laden wel geld is te verdienen maar dat Shell dat EN zou laten liggen EN (dus non) concurrentie weert, om ICE gebruik nog maar een jaartje extra te rekken. Kweenie.

Ik denk eerlijk gezegd dat de business case voor Fastned flinterdun is, maar jullie kennen gevoegelijk mijn terughoudendheid. Ik ben wel eens tegen boze tongen aangelopen (in EV oplaad-land, dus uit min of meer onverwachte hoek) dat Fastned op een faillissement aanstuurt. Ook een aardige conspiracy theory, maar zoals gewoonlijk zat ook daar wel iets van geloofwaardigheid in.

Los van deze somberheden, Shell boycotten doen we al 4 jaar. En met de overname van TNM is dat pasje althans in huize zoe2goe naar de prullenbak verdwenen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door MrGoogle87 »

HarmOtten schreef:Uitspraak rechtszaak Fastned en Shell: Fastned verliest beroep bij rechter om laadstations Shell
En hier de volledige officiële tekst.
Het gaat hier dus over verzorgingsplaats: A12 De Andel.

Werkelijk ongelofelijk hoe ze Shell heel eenvoudig het recht hebben gegeven om als aanvullende voorziening ook elektriciteit te mogen verkopen, terwijl er concessies zijn bepaald door loting, die bij deze verzorgingsplaats in handen is van Fastned. De fossiele macht reikt werkelijk tot in de rechtspraak :x.
Ik gun het Fastned ook het meest. Helaas hebben ze (even advocaat van de duivel) besloten om AC laden niet verder uit te gaan rollen, terwijl Shell dat wel nog doet.

Fastned zou als “monopolie” kunnen besluiten AC laden al vervroegd af te schrijven als ze geen concurrentie hadden.

Helaas hebben wij heel erg vaak laadproblemen (ook bij Fastned De Andel) en verschillende/meer laders zou zomaar eens noodzakelijk gaan worden.

Gezien wij 8jan. een 41kWh batterij upgrade uitvoeren, kan het zomaar zijn dat deze problemen verleden tijd zijn, maar de mensen met nog een “ongelukkige” 22kWh batterij/B.M.S. Hebben dan geen alternatief.

In het kort: meer snelladers is voor de gebruikers nooit een nadeel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door Hachy »

Ik hou het TNM pasje nog wel, zul je net zien dat je hem in de prullenbak hebt gegooid en dan kom je op een vaag laadpuntje in Duitsland waar andere passen niet werken. Mij niet gezien. Maar in Nederland gebruik ik hem niet meer. (De TNM pas was sowieso allang niet meer de goedkoopste)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Yongshi
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2017 17:59
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door Yongshi »

Hachy schreef:Ik hou het TNM pasje nog wel, zul je net zien dat je hem in de prullenbak hebt gegooid en dan kom je op een vaag laadpuntje in Duitsland waar andere passen niet werken. Mij niet gezien. Maar in Nederland gebruik ik hem niet meer. (De TNM pas was sowieso allang niet meer de goedkoopste)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Inderdaad, same here. Handig om te bewaren als back up.

Sent from my Moto G (5S) using Tapatalk
Nimoto Trendy R - Wit - 3 kWh - bouwjaar 2014 - berijder sinds Jun 2016 (Nickname: 'Nimo')
Zoe Intens Q210 - Zwart - 22 kWh - bouwjaar 2015 - berijder sinds Feb 2017 (Nickname: 'Spock')

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door GertjanVB »

Er zijn blijkbaar toch wat reacties gekomen op dit besluit, reden voor Roland van Fastned om een stukje te dichten. MrGoogle87 heeft dit op twitter opgepikt.

Niet iedere ZOE heeft problemen met de harmische. Als het echt moet dan accepteer ik ook een 22kW stopcontact. Echte reden is wellicht het feit dat RNL het harmonische probleem niet adequaat oppakt en zo Fastned klanten kost. Het vragen van een bijdrage aan RNL klinkt in die optiek niet onlogisch, maar zal ivm precedentwerking niet gehonoreerd worden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door zoe2goe »

Op zich geen onredelijke set argumenten, maar...

1) Niet bijplaatsen en probleem-laden wordt lekker vermengd. Eerst maar even probleem-laden. Mooi dat problematisch laden aan de auto ligt. Het lijkt er op dat heel veel ZOE rijders dat als zoete koek slikken. De reden is waarschijnlijk dat Renault zijn kaken tamelijk stevig op elkaar heeft gehouden (waarom?) en Fastned steeds de vinger subtiel richting Renault heeft gewezen. Ik heb echter nog nooit feitenmateriaal gezien en ben helaas niet zo'n goedgelovig mens meer. Zelfs als het klip en klaar een eenzijdig veroorzaakt probleem is (onwaarschijnlijk), dan nog lijkt het me goedkoper en handiger om 25 filters te plaatsen (en DAAR Renault een bijdrage voor te vragen) dan te verwachten dat in 1800 ZOEs andere filters worden geplaatst.

2) Het verhaal ademt al lange tijd het ontbreken van wil en praktische instelling. En wederom zonder feiten bedoel ik dus bij beide. Een beetje terugdraaien van het vermogen, wellicht bij alleen ZOE abo's had waarschijnlijk al 90% opgelost. Jammer dat ik dat niet via CanZE kan instellen trouwens.

3) Andere argumenten waarom ZOE rijders FastNed niet zo veel gebruiken heb ik elders vaker verwoord; herhaling niet nodig. FastNed doet het m.i. subtiel voorkomen dat het allemaal klein bier is. De vraag moet m.i. echter omgedraaid worden: WAAROM is het klein bier en is het de moeite daar wat aan te doen? Anders geformuleerd: sluit de strategie wel aan bij een relatief kleine potente BEV die niet exclusief zakelijk ("geld maakt niet uit") gereden wordt. De vraag stellen is hem beantwoorden, en het lijkt me niet onredelijk om te stellen dat het antwoord van FastNed "nee en dat geeft niet" is. Overigens verandert een switch van ZOE naar CCS daar natuurlijk geen pepernoot aan.

4) Genoemd strategie vraagstukje is straks geen exclusief ZOE domein meer. De markt barst straks van de kleine BEV-tjes die helemaal niet gaan super-snelladen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door PieterZoe »

Ik verwacht dat de nieuwe compacte BEVjes (Twingo, Gertjan?) tenminste 40kwh-capaciteit hebben (want dat wordt de nieuwe batterijenstandaard aan de onderkant van de range) en DC-snellaadaansluiting (want dat kost bijna niets extras). Die zijn dan toch nog steeds prima geholpen bij Fastned/Allego etc?
Hoewel 90% home/destination charging voor deze berijders zal zijn, denk ik dat ze voor die 10% wel behoefte hebben aan onderweg snelladen. Zal deze beperkte snellaadvraag (10% van alle kleine BEV-kwh's) voldoende zijn voor een gezonde Fastned-business case wanneer ze deze kwh's moeten delen met Shell, Mr Green etc?

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door zoe2goe »

Ik denk het oprecht niet, om drie redenen:
  • de range is daadwerkelijk niet nodig. De meeste van die autotjes rijden nul komma niks. Zodra (via de wat grotere auto's) het concept van laden-per-rit of -dag meer is geïnternaliseerd dan nu dat naar-de-pomp denken wordt dat duidelijker;
  • de kosten voor 40kWh zijn substantieel, en relatief nog veel meer voor die klasse auto's. Gaat wel omlaag, maar we zijn nog niet zo ver;
  • en als gevolg daarvan (maw, NIET waar als het vorige niet uitkomt): snelladen met de geprojecteerde FastNed vermogens is met een kleine batterij, zeg 15kWh, een enorme belasting (> 4C), danwel een totale verspilling van de CCS capaciteit indien geknepen.
De waarheid/toekomst zal vast in het midden liggen! :)

PS: en ik nog zo proberen te voorkomen BEVjes te schijven!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door GertjanVB »

De business case voor Fastned ligt in zakelijke laden, de Twingo zal niet veel meer als 22 kW krijgen, andere BEV’jes idem. Particulier zijn die grote batterijen niet nodig en volstaat home-charging. Voor de incidenteel lange reis; vakantie, uitstapje is snelladen aangenaam en de beschikbaarheid van een dergelijk netwerk zal gewaardeerd worden, niet in financieel gewin, maar in draagvlak. Wanneer het zakelijk laden aan de orde is, wordt dit mogelijk terugbetaald. Ik kan me niet voorstellen dat de besparing op de AC aansluiting de business case van Fastned gaat redden, danwel het waard is om een grote groep pioniers in de kou te laten staan en van je te vervreemden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Upgrade AC-laders bij Fastned

Bericht door HarmOtten »

Toch nog een 5-tal 43kW naast de bestaande 22kW laders bijgeplaatst! :thumb:
Fastned extra 43kW.png
twitter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door NielsTn »

Nu op A73 Hondsiep aan het laden, op de nieuwe 50kW zuil die mijn Zoe nu succesvol op 43kW AC laat lurken
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door NielsTn »

Nu op A73 Hondsiep aan het laden, op de nieuwe 50kW zuil die mijn Zoe nu succesvol op 43kW AC laat lurken

24feb: ook A73 Lokkant getest op de nieuwe laadpaal, en ook hier feilloos 43kW AC naast de bestaande 22kW AC
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door Riesbak »

Gisteravond bij Fastned Nieuwegein op de A27 waren de palen bezet. Ik parkeerde achter een ladende Tesla. De bestuurder en ik waren reuze benieuwd of we samen konden laden. Nope, paal gaf aan niet genoeg vermogen te hebben, weer wat geleerd. Ligt vast aan de Tesla niet aan mijn 43 KW slurpende Zoe 8)

Ik schoof een paal op, helaas vertrok net de Ionic, daar had ik denk ik wel samen mee kunnen laden aan 1 paal
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Dave_de_W
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 mar 2017 12:18
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door Dave_de_W »

Ik heb wel geladen met een Tesla op 1 paal bij FN dus kan blijkbaar wel...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door GertjanVB »

Normaliter moet dit idd kunnen (Chademo of CCS met AC, Chademo en CCS gaat niet samen)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Smarti48
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 feb 2017 18:12
Actief als: particulier
Locatie: Drunen

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door Smarti48 »

GertjanVB schreef:De business case voor Fastned ligt in zakelijke laden, de Twingo zal niet veel meer als 22 kW krijgen, andere BEV’jes idem. Particulier zijn die grote batterijen niet nodig en volstaat home-charging. Voor de incidenteel lange reis; vakantie, uitstapje is snelladen aangenaam en de beschikbaarheid van een dergelijk netwerk zal gewaardeerd worden, niet in financieel gewin, maar in draagvlak. Wanneer het zakelijk laden aan de orde is, wordt dit mogelijk terugbetaald. Ik kan me niet voorstellen dat de besparing op de AC aansluiting de business case van Fastned gaat redden, danwel het waard is om een grote groep pioniers in de kou te laten staan en van je te vervreemden.
Ik ben het met Gertjan eens mbt de opmerking over particulieren.
Nu wij de nieuwe batterij hebben, laden we nauwelijks nog onderweg.
Zoe Q210 intense, maart 2016 - jan 2018 batterijwissel :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door BB-One »

Zojuist in de mail:

Wij hebben goed nieuws voor jou als Renault ZOE-rijder. Fastned bouwt binnenkort 12 nieuwe stations inclusief 43 kW AC-stekker. Meer informatie over de specifieke locaties volgt nog.

Op alle Fastned stations, met uitzondering van station ‘De Watering’, zal dus een AC-stekker aanwezig zijn.

Ook nog fijn om te weten: een aantal oudere stations waar alleen een 22 kW AC-stekker aanwezig was, zijn in de afgelopen periode ook voorzien van een 43 kW AC-stekker.

Waarom deze e-mail?
Eerder hebben we aangekondigd nieuwe stations niet meer uit te rusten met AC-laders, o.a. vanwege de introductie van een nieuwe generatie snelladers waarop geen AC-aansluiting zit. Na feedback van diverse ZOE-rijders hebben wij nu besloten om voorlopig door te gaan met het plaatsen van laders met AC-stekkers.


Complimenten aan Fastned dat men terug kan/wil komen op een eerder genomen besluit. Dank aan de Zoe rijders die 'in de pen' zijn geklommen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door OlafH »

Ben wel benieuwd waar en wanneer.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



barreman
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 72
Lid geworden op: 04 mei 2015 10:20
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door barreman »

Geen dank, ik pluk er ook de vruchten van. (ook) Ik heb een uitgebreide maildiscussie gehad met ze over de motivatie van dat besluit. Het staat ze inderdaad goed om nog (even) door te gaan met 43kW AC.

Het verhaal wat ze initieel hadden, was dat de fabrikant de laders niet meer maakt. Ik weet niet of ze dat dan ook hebben opgelost, of dat er nog ergens een voorraadje vandaan gekomen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mjka
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2014 22:46
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door mjka »

Goed nieuws inderdaad. Nu nog meer palen per station, want ik verwacht wel meer drukte bij de palen. En wachten is zeker niet leuk...
Renault Zoe Intens - Kleur: Noir Étoilé - 17 Inch Tech Run Velgen - December 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned

Bericht door Riesbak »

Wachten is nooit leuk, maar onze Zoe's kunnen op dezelfde paal laden terwijl een andere EV een andere stekker gebruikt. Kans dat je aankomt bij een Fastned infuus terwijl er al 2 Zoe's aanhangen is heel klein denk ik :wink:
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht