Grootgedimd is altijd aan

Plaats reactie

Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

Grootgedimd is altijd aan

Bericht door PeterBijns »

Hallo allemaal, Mijn groot gedimd licht is altijd aan ook als de verlichtingsschakelaar op 0 staat, ik denk dat de Mégane op Zweedse verlichting staat.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de verlichting weer werkt met de schakelaar op auto dat de verlichting dan automatisch op DRL of gedimt
licht springt al naar gelang hoe licht of donker de omgeving is?

ik heb heb wel een DDT4all stekker en software alleen weet ik niet welke optie ik daarin moet kiezen.

Bedankt alvast voor de oplossing.
Groet, Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door Valkenet »

Ik vermoed dat het in de verlichtingschakelaar zit. Maar meten is weten.
Als je hem demonteert kun je hem doorpiepen om te controleren of hij idd defect is.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ronny530
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 134
Lid geworden op: 15 jan 2020 13:08
Actief als: particulier

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door ronny530 »

Als in het instrumentenpaneel de Nederlandse taal verschijnt dan verwacht ik meer dat de verlichtingssensor defect is. De sensor is in de behuizing van de binnenspiegel geplaatst en is in de ruit zichtbaar. U zou proefondervindelijk de automatische verlichting uit kunnen schakelen en hoe dat gedaan wordt kan door de knop op de verlichtingsschakelaar gedurende meerdere secondes in te drukken. Gaat de verlichting uit dan zit de fout in lichtautomaat of de sensor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door PeterBijns »

Het is geen defect van de lichtsensor of de lichtschakelaar maar een instelling in de boordcomputer.
De auto is oorspronkelijk uit Zweden en daar is het verplicht dat het groot gedimde licht altijd brand in welke stand de lichtschakelaar staat.
Dus staat de lichtschakelaar op stand uit of 0 dan zal zal het groot gedimde licht branden.

Ik zoek dus een instelling welke ik moet toepassen in de DDT4all maar ik weet helaas niet welke instelling ik daar voor moet hebben.

Groet, Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ronny530
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 134
Lid geworden op: 15 jan 2020 13:08
Actief als: particulier

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door ronny530 »

Zit die knop voor het in/uitschakelen wel op de verlichtingshendel want als dat niet zo is dan heeft de Mégane de automatische verlichting optie niet. Kijk ook op de voorruit zelf want op de bovenkant van de vooruit zit in het zwarte deel een klein doorlatend rondje voor de licht sensor. Als in Zweden het rijden met dimlicht een verplichting is en dat is eigenlijk al heel erg lang het geval waarom zou Renault dan wel automatische verlichting inbouwen als het geen nut heeft. Wat ik wel weet maar of dat bij een Zweedse Renault ook zo is was het mogelijk om een zekering te verwijderen waardoor de dag rij verlichting uitgeschakeld kon worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door PeterBijns »

De dagrijverlichting brand ook, en geloof mij nu maar het is een instelling in de boordcomputer welke is te wijzigen zodat de zweedse verlichting is uit te schakelen en de Nederelandse verlichting met de automatische stand weer werkt alleen ik zou graag willen weten welke optie ik moet hebben in DDT4all met een OBD11 diagnose aansluiting.

Groet, Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door Valkenet »

Peter, ik wist niet dat de Megane uit Zweden kwam.
Ik zou het eens bij de Importeur navragen als ik jouw was. Misschien kunnen ze je er mee helpen.

Trouwens ik zou het niet zo'n probleem vinden, ik rij altijd met dimlicht aan.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door PeterBijns »

Inmiddels bij een dealer langs gegaan die heeft de Mégane weer op nl gezet maar nu branden de achterlichten niet als de hoifdverlichting niet brand.
Ik zou graag willen dat altijd de achterlichten branden zodra de motor loopt of zodra het contact wordt aangezet.
Wie weet waarmee dat gedaan kan worden en hoe?

Groet, Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ronny530
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 134
Lid geworden op: 15 jan 2020 13:08
Actief als: particulier

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door ronny530 »

Mooi dat de dealer de automatische verlichting weer voor elkaar gekregen heeft. Wat u nu wenst is in de Nederlandse verkeerswet niet toegestaan want de achterlichten mogen niet separaat van de voorlichten in werking zijn het is dus verlichting voor en achter of alle verlichting uit. Daarbij kan het voor andere weggebruikers verwarring op leveren als u enkel verlichting aan de achterzijde voert want die verlichting kan door andere weggebruiker gezien worden als zijnde remlicht en levert gevaarlijke situaties op. Ik heb geprobeerd met u mee te denken door eerst alles te controleren want een Zweedse import auto kom je op dit forum niet vaak tegen maar kreeg wel het idee dat u mijn antwoorden niet echt serieus nam en zelf de oplossing al wist maar de gang naar de dealer uit wilde sparen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door PeterBijns »

Hoi Ronny,

Wat ik wil mag gewoon volgens de wegenverkeerswet, sinds 2017 mag het achterlicht branden indien de dagrij verlichting aan is.
dat betekend dus in de meeste gevallen contact aan is dat de DRL ook al branden gaat soms brand het alleen indien de motor gestart is.
Veelal branden de achterlichten nog niet, ik wil hebben dat indien het DRL brand ook de achterlichten branden, het DRL wordt gedimd als de hoofdverlichting aangaat dus groot of grootgedimd licht.
Dus resumerend wil ik als de motor loopt ook de achterlichten laten branden en dat is niet separaat aan iets maar ze branden altijd ofwel bij het DRL maar ook bij groot of grootgedimdlicht.

En ik nam je wel degelijk serieus maar mogelijk begreep je mij niet echt goed door mijn gebrekkige uitleg misschien waarvoor sorry.
Ik heb een captur gehad en een Kadjar waarbij ik via een OBD stekker en software de achterlichten kon laten branden zoals bovenstaand omschreven.
Ik sloot deze OBD stekker aan bij mijn huidige auto een Mégane van nov 2019 maar dan connect hij helaas niet met de boordcomputer van de Mégane . Vandaar mijn vraag hoe ik het dus wel voor elkaar kan krijgen en met wat voor OBD stekker.
Voor mijn huidige OBD stekker gebruik ik de DDT4all software.

Mijn vraag blijft dus open staan.

Bedankt voor je antwoord en ik groet je en wens je een fijn weekeind.

Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door Valkenet »

Hoi Peter,

Dat is niet via de boordcomputer te realiseren.
Je kunt ze aansluiten samen met de dagrijverlichting maar dan moet je draden trekken en relais gang werken.

Dat wordt wel een gedoe. Dan beter met je dimlicht aan rijden, wordt je van voren ook beter gezien.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ronny530
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 134
Lid geworden op: 15 jan 2020 13:08
Actief als: particulier

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door ronny530 »

Voor zover ik weet hoeven bij het gebruik van de dag rij verlichting de achterlichten niet ingeschakeld te zijn want het is de bedoeling dat een ander u middels de dag rij verlichting aan ziet komen en voegt het voeren van enkel achter verlichting niets toe want zodra u bent gepasseerd is het gevaar ook geweken. Wat is het nut van enkel de achterverlichting gebruiken want de achter u rijdende automobilist ziet uw auto toch wel en overdag valt het menige automobilist niet eens op dat de achterverlichting gebruikt wordt. Ik zie het probleem in deze niet want u heeft na programmeren de keuze om de verlichting op automatisch in stellen of handmatig in te stellen op zowel stadslicht als dimlicht dus heeft u keuze genoeg om de verlichting naar wens aan te passen. Sec gezien was de Mégane al voorzien van een dag rij verlichting maar dat vond u onnodig en u wenst u toch een soort van dag rij verlichting waarbij enkel de achterlichten ingeschakeld worden. Ik vraag me dan af waarom u dat wenst en wat de reden is dat u de verlichting op die manier wil gaan gebruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

Re: Grootgedimd is altijd aan

Bericht door PeterBijns »

Ja begrijpend lezen is een vak, ik heb nooit gezegt dat ik alleen de achterlichten wil laten branden en verder geen verlichting. Ik wil hebben dat de achterlichten branden indien de motor of het contact aan staat, is dat zo dan zal ook de drl branden of de hoofdverlichting al naar gelang hoe donker de omgeving is als de schakelaar op autobrand staat. Inmiddels is me dat gelukt via een dealer. Dank iedereen voor de antwoorden, groet, Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Dark mode altijd aan Austral
    door MarcelMaijer » » in Austral
    3 Reacties
    592 Weergaves
    Laatste bericht door MarcelMaijer