(Haar) scheur in motorblok

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
MikeV2021
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2021 14:53
Actief als: particulier

(Haar) scheur in motorblok

Bericht door MikeV2021 »

Beste mensen op dit forum,

Bij deze wil ik graag een probleem met jullie delen die ik heb met mijn auto. Ik hoop dat er iemand is die mij van wat advies kan voorzien en/of zijn ervaring met mij wilt delen met een vergelijkbaar probleem.

Ik heb een Renault Grand Scenic III uit 2010 met een 1.4 16v TCe motor.
Auto heeft inmiddels 128.500 km op de teller, is altijd dealer onderhouden en heeft tot nu toe nog nooit problemen gehad.

Het probleem is als volgt:

Afgelopen week begon tijdens het rijden mijn auto ineens te sputteren, verloor ik vermogen en ging het motorlampje op mijn dashboard branden. Eenmaal stil langs de weg merkte ik dat de auto erg onstabiel liep en ging zo nu en dan ook het motorlampje branden.
Heb daarom de Renault Route Service gebeld waarna een monteur al snel tot de conclusie kwam dat hij het niet kon oplossen. Omdat op dat moment de auto weer normaal leek te lopen was zijn advies om naar huis te rijden en snel een afspraak te maken met de dealer.

Helaas kwam ik na een paar honderd meter weer tot stilstand, auto was niet mee te rijden, motorlampje ging weer branden, kreeg EPS meldingen en kon niet harder rijden dan 30 Km. Gelukkig reed de monteur nog achter mij waardoor al snel werd besloten om de auto af te slepen naar de dealer.

De volgende ochtend had ik al snel contact met de dealer en heb hem het verhaal verteld. De dealer noemde een paar mankementen die aan de orde konden zijn maar wilt mij ook al te vertellen dat in een doom scenario er ook zomaar een scheur(tje) in het motorblok kon zitten. Dit hebben ze namelijk al bij een andere auto eerder meegemaakt na vergelijkbare problemen.
Ze hadden al snel naar de auto gekeken en het was hun opgevallen dat het koelstofreservoir leeg was.

Over een aantal dagen heeft de dealer de volgende testen uitgevoerd.

- Koelsysteem onder druk gezet met 1,7 bar, deze liep gedurende de dag af naar 1,1 bar en stond de volgende ochtend nog maar op 0,5 bar.
- Auto uitgelezen en daarin gezien dat de motor een probleem geeft met cilinder 3 (iets met het overslaan van een verbranding)
- De bougies bekeken, deze zagen er goed uit maar waren wel wat vies wat mogelijk door koelvloeistof kon komen
- In de 3e clinder hebben we ontdekt dat er wat koelvloeistof in te vinden was
- Compressietest op de cilinder uitgevoerd (weet hiervan even niet meer wat de uitkomst was)

Conclusie was uiteindelijk dat er met een zeer grote waarschijnlijkheid een (haar) scheur in het onderblok/cilinderwand van de motor zit.
Het advies om dit op te lossen was vervolgens om er een andere tweedehands (gereviseerde) motor in te hangen.

Zoals iedereen zal begrijpen is dit een flinke diagnose die flink wat zal gaan kosten, hoewel het verhaal van de dealer logisch klinkt heb ik hierbij toch wel zo mijn vraagtekens.

- Hoe waarschijnlijk is het nou dat er een scheur(tje) kan ontstaan in een motorblok? We rijden namelijk altijd netjes in de auto.
Ook omdat de dealer gelijk met dit verhaal begon (zonder goed naar de auto gekeken te hebben) heb ik zo mijn vraagtekend.
- Is een lekke koppakking niet waarschijnlijker? (volgens de dealer niet want dit hebben ze nog nooit gezien bij deze motoren)
- Kan er nog iets anders zijn wat dit probleem kan veroorzaken/verklaren?

Mocht het verhaal van de dealer logisch zijn, in hoeverre is het verstandig om een tweedehands motor in mijn auto te laten plaatsen?
Ik heb hier ook flink mijn vraagtekens bij, niet alleen om financiële redenen maar ook vanwege de betrouwbaarheid van de motor/auto na het vervangen.

Ook kan ik de auto bij de dealer inruilen voor een andere, maar ja wat is de restwaarde van mijn auto in de huidige staat en in hoeverre zullen ze een redelijke prijs geven?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: (Haar) scheur in motorblok

Bericht door larsdijkstra 16v »

Dat is heel zuur zo... Ik ken wel iemand die goed en voordelig voor je aan de slag kan, alles even open halen en checken en wellicht een andere motor in kan hangen die je bv zelf regelt, of samen met hem. Hij doet dit vaker in de avond en weekenden, hij is Renault monteur en ook een hele goede. Als je meer info wilt mail je maar: larsdijkstra72@gmail.com
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: (Haar) scheur in motorblok

Bericht door mechanic »

Eerste resultaat op google met h4j motor problemen:

https://www.lgmotorenrevisie.nl/gerevis ... 700-motor/

Zoals gezegd is de juiste stap om te nemen de motor uit elkaar te halen en het euvel te zoeken.
Een 2e hands motor kan zomaar binnen afzienbare tijd eenzelfde probleem geven. In de werkplaats zag ik deze klachten bij dit type motor elk geval veelvuldig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
MikeV2021
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2021 14:53
Actief als: particulier

Re: (Haar) scheur in motorblok

Bericht door MikeV2021 »

Dank voor jullie reacties, wist de motor code niet en had nog niks gevonden over deze problemen.
Ik ga even nadenken over hoe nu verder...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in