Handrem Espace III

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Grand Pierre
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2007
Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Handrem Espace III

Bericht door Grand Pierre »

Wie heeft er een oplossing voor het volgende :

mijn handrem doet niks, hoe hard ik ook aan de hendel trek.
Na eens een paar keer onder de auto te hebben gekropen dacht ik dat de kabels wel redelijk eenvoudig af te stellen zijn :
- er is een boutje / moertje onder het midden van de auto (waar de stang van de hendel overgaat in een verdeelstukje voor de kabels naar de remklauwen (foto 2);
- het andere eind van de kabels hangen achter een armpje op de remklauw.
Nu doet me dit wel erg denken aan de remkabel van een fiets met trommerem, dus...
heb ik de kabels 'ingekort' door een opengeslepen moer en revet voor het eind van de kabel te proppen, en ja, het helpt, maar na twee keer de handrem gebruikt te hebben is het resultaat he-le-maal weg. Hoe kan dat ?

Het middelste moertje aandraaien (onderin foto2) resulteert alleen in een kortere hefboomslag van de hendel.
Ik kan toch niet nòg meer moertjes voor de kabeleinden frotten (nu al drie per kabel) ?!? :?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16687
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

In het algemeen moet de handrem maximaal aangespannen zijn bij 7 klikken van de handremhevel in de auto. Dit is wat je afstelt met het aandraaien van het moertje onder de auto. Hoeveel klikken kan je nu maken?
Als je de handrem goed hebt afgesteld zou je kunnen kijken hoe het de haak op je remklauw beweegt bij het bedienen van de handremhendel. En als je zegt na 2x bedienen doet de handrem niks meer , controleer dan of het haakje nog steeds goed beweegt. Zo niet weet je dat het in je handremkabels zit, gezien die de enige verbinding zijn.
Vaak rekken de handremkabels uit door jaren van gebruik en verliezen hiermee hun sterkte, heb gezien dat een setje handremkabels €55 bruto ex bij de onderdelenhandel kost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

haje
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 aug 2009
Laatste bezoek: 12 jan 2012 23:17
Actief als: particulier
Contacteer:

handrem espace iii

Bericht door haje »

Ook kan je de remcilinder bijstellen,band verwijderen en remblokjes eruitnemen, dan zie je de remcilinder zitten, je kunt de remcilinder in of uitdraaien om je handrem bij te stellen.

groet Henk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16687
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Dat heb ik nog nooit gezien :), maar ben benieuwd hoe het werkt.
Normaal draai je de remzuiger ( die zie je bij uitnemen remblokken ) alleen in om zo genoeg ruimte te krijgen voor nieuwe, dus dikkere remblokken.
Ik weet wel dat er sommige type remklauwen zijn waar achterop een stelbout zit om de handrem af te stellen maar ben niet zeker of jij die hebt op de espace.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Grand Pierre
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2007
Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Bericht door Grand Pierre »

Dat remkabels uitrekken kan ik me voorrstellen, daarom had ik ze al ´ingekort´ .
De gehele remklauwen / blokken / schijven zitten er nog geen anderhalf jaar onder, de handeltjes bewegen goed.
Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

remmen

Bericht door Rojo69 »

Is dit geleidelijk gekomen of is dit van de laatste dagen/weken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Grand Pierre
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2007
Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Bericht door Grand Pierre »

Hmm, eerder geleidelijk,
wel heeft het aan de rechterkant een tijdje vastgezeten tijdens de vorst in januari, waardoor het deeltje in het midden scheef bleef zitten...
Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

remmen

Bericht door Rojo69 »

Elke remklauw heeft zijn eigen kabel.
Als ik de foto bekijk zie ik dat aan beide zijden de moeren als vulling zijn geplaatst.
Kabels rekken niet zo ver op, of de buitenmantel stroopt op.
Als 1 van de remmen te dunne blokken heeft, zie je dat evenaartje scheef staan.
Ik krijg het idee dat de handremhendel krom gaat, aan het scheuren of verschuift.(het ligt eraan hoe strak je de handrem aantrekt)
Ik neem aan dat je de handrem dagelijks gebruikt.
Al naar de bevestiging van de hendel gekeken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Grand Pierre
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2007
Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Bericht door Grand Pierre »

Hallo Rojo,

bedoel je met handremhendel de hendel in het interieur ? Die voelt hoegenaamd volkomen normaal aan.
Of bedoelde je de hendeltjes op de remklauw ? Die heb ik wel een keer los(ser) gedraaid , om in te vetten, en om te voorkomen dat ze klem blijven zitten.
Ik kan er geen chocola van maken... :(
Overigens gebruik ik de handrem sinds de winter allang niet meer dagelijks, omdat ik er toch niks aan heb...
maar ook vroeger : niet dagelijks - vanwege mijn vorige auto structureel gewend geraakt de auto in z'n achteruit te zetten...
Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16687
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

De eigenlijk zogehete parkeerrem heb je hier in nederland ook bijna niet nodig, maar is zeker prettig als die werkt.
Als de handrem goed strak afgesteld staat ( 7 klikken ) en het heveltje op de klauw beweegt goed en de rem doet niks, zal het toch in de remklauw zitten. Zit er een afstelbout achterop de klauw?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

handrem

Bericht door RPS »

zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat de remvoeringen van de achterremmen versleten zijn?
in het algemeen ontstaat er niet zomaar ruimte in de kabel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Bericht door Rojo69 »

Was effe aan het uitsluiten waar het probleem vandaan zou komen.
Handrem kun je normaal zonder vullingen toevoegen stellen tot de remblokken versleten zijn.
Als ik zie hoeveel vulling er geplaatst is zouden de blokken aan beide zeiden al door het staal op staal heen zijn versleten.
Als je de buitenmantel's van de kabels volgt, kun je dan een onregelmatigheid vinden in de vorm van een knikje of een verdikking?
Als je hem weer zou moeten verstellen, meet voordat je gaat stellen eens wat maten.
d.w.z. de lengte van de binnenkabel van het tonnetje, bij je handremhendel, naar waar de kabel de buitenmantel in gaat en bij de remklauw, ook weer vanaf het tonnetje naar waar ie de buitenmantel in gaat.
Als je klaar bent met stellen, weer dezelfde refferenties gebruiken om te meten.
Als je na verloop weer moet stellen zal er een verschil uit moeten komen, dan zit het in de kabel.
Is er geen verschil, kijk dan goed naar je handremhendel, verbuigingen, scheuren, montage........
Op de foto zie ik niet zo snel dat de hevel op de remklauw krom is, dus ga ik er vanuit dat die goed is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht