Hard ratelen bij starten

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie

Topic author
ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 apr 2010 13:00
Actief als: particulier

Hard ratelen bij starten

Bericht door ArjanS »

Hoi,

Al sinds de auto een jaar oud is maakt 'ie bij het indrukken van de startknop een hard ratelend geluid. De dealer heeft het nooit kunnen constateren. Je weet wel: kiespijn tot je bij de tandarts bent :?

Het lijkt op het over elkaar schieten van tandwielen. De motor wil ook niet aanslaan tenzij je een flinke dot gas geeft tijdens het starten. 's morgens om half zeven worden de buren daar niet blij van. :cry: Nu wordt het de laatste tijd steeds erger en wil ik er toch eens iets aan gaan doen. Ik heb op het forum wel al gevonden dat een een electromagneet tijdens het starten ervoor zorgt dat een tandwiel wordt verschoven over een spie en dat zou dus nu het geval kunnen zijn dat die niet ver genoeg komt om het vliegwiel mee te nemen maar dat de startmotor dus al draait voordat de tandwielen in elkaar grijpen.

Waar zit precies de startmotor :oops:
Is het zelf te doen dit te smeren repareren. Ben redelijk handig, reinig altijd zelf de remmen, radiateur vervangen, kleine beurt en dat soort zaken.

Of is het beter (omdat het nu al en tijdje duurt) de startmotor geheel te vervangen omdat de tandwielen niet meer 100% zijn.

Dan kan het natuurlijk ook nog zijn dat het niet aan de de startmotor ligt maar aan de kant van het vliegwiel. Als dat zo is, waar moet ik dan op rekenen in termen van kosten bij reparatie door dealer. Misschien dat iemand daar al iets van kan zeggen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BeVe
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 sep 2008 19:14

Bericht door BeVe »

Hoi, Arjan. Gezien de door jou beschreven symptomen zou ik eerder denken aan de nokkenasversteller. De Scenic van mij vertoont zo nu en dan ook kuren bij het starten. Is altijd bij koude motor, hoop geratel, soms slaat de motor aan, soms ook niet. Bij een 2e startpoging doet ie het dan wel altijd. Om dat het bij mij niet zo vaak voorkomt laat ik het voorlopig maar zo. Vervangen heeft als bijkomstigheid dat ook de distributieriem weer vervangen moet worden en dat is al met al een dure grap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Mijn 1e indruk gaat ook uit naar het nokkenastandwiel. Kosten van vervangen liggen rond de €1000 bij de dealer.
Mocht het dit zijn is de dealer die dit niet kan constateren wel een regelrechte ramp :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 apr 2010 13:00
Actief als: particulier

Bericht door ArjanS »

Beste mensen, bedankt voor de reacties maar, dat is dus net wat ik eigenlijk niet wil horen :cry:

Drie maanden geleden is dus net de DR vervangen en dat heeft al 800 euro gekost. Nieuwe banden, 4 halen 2 betalen 360 euro, kapotte kachelventilator ook nog eens 580 euro. En dan nu als het tegenzit nog eens 1000. Naja, als het zo is dan is het zo maar vrolijk kan ik er niet van worden.

En wat betreft die dealer: Toen de auto dus net een jaar was hebben we het voor het eerst bij de dealer gemeld maar die kon niets vinden. Ook toen de garantie afliep hebben we er nog eens naar laten kijken zonder resultaat. Dat die dealer niet de best is kwam ik achter toen ik 80 euro moest betalen voor het terugwisselen van winter naar zomerbanden. Door de dealer laten doen omdat die heel stellig was dat de wielen opnieuw moesten worden ingelezen. Blijkt dus helemmal niet zo te zijn. Heeft een monteur daar toen een dik uur gedaan over vier wielen wisselen. Ik doe het nu zelf en ben inclusief remmen reiningen nog geen uur bezig.
We gaan dus als het nodig is tegenwoordig naar een andere dealer. :)

Maar goed. Hij houdt het al vijf jaar vol zo en dat zal denk ik niet lang meer duren. Volgende maand kan 'ie weer voor de APK dus zal dan maar eens laten kijken. Daar gaan de vakantiecentjes.... :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Arno J
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2009 08:13

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door Arno J »

Rijd nu een jaar in een Grand Scenis uit 2005. Heb voordat ik hem kocht contact gehad met een Renault dealer waar deze auto in onderhoud is geweest Vond een onderhoudsboekje). Hierin stond en de dealer bevestigde dat ook dat de nokkenasversteller was vervangen. Nu 1,5 jaar later (na de vervanging) ratelt hij weer. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 apr 2010 13:00
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door ArjanS »

"t is al weer even terug dat ik hier een update heb gegeven. Bij deze dus:

De Scénic is onlangs bij de garage geweest. Dat geratel is net als kiespijn, als je bij de tandarts komt is het over. Tot de laatste keer dan. Ik werd al snel door de garage gebeld dat er probleem was met starten. Ze hadden voor de eerste keer in ruim vijf jaar de ratel waargenomen. En jawel het oordeel:
nokkenastandwiel moet vervangen worden. Kosten: 1150 ex BTW :shock: Aangezien het ook bij ons incidenteel is hebben we dat dus toch maar laten zitten.
BeVe zegt het ook al: bij een volgende startpoging slaat de motor wel aan, zeker als je er beetje gas bij geeft. Ik weet niet hoelang we nog met de Scénic zullen blijven rijden maar zolang die start gebeurd er dus niets mee. Niet eerder dan wanneer de DR weer vervangen moet worden of er een andere noodzakelijke reparatie nodig is en dit gelijk meegenomen kan worden.

@ Arno J: Als de nokkenasversteller al een keer vervangen is heb je kans dat die weer aan de beurt is. Ik vermoed (omdat je Grand Scénic hebt) dat je er een 2.0 in hebt liggen. Dat is niet de beste 2 liter motor die Renault heeft gehad. Of het is bij jou nu ook het nokkensastandwiel. En bij beide reparaties moet ook de distributie riem weer opnieuw gedaan worden. Dure grap. Informeer eens bij de klantenservice van Renault Nederland hoe het zit met garantie op eerder uitgevoerde reparaties. Misschien heb je nog recht op een tegemoetkoming oid omdat de vorige reparatie maar 1,5 jaar geleden is uitgevoerd. Niet geschoten is altijd mis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Arno J
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2009 08:13

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door Arno J »

Ben vorige week naar de dealer geweest voor de software update van de handrem (terugroepactie). Heb ze gelijk het verhaal gedaan van het ratelen. Hebben de auto weer aan de computer gehangen en er een update overheen gegooid. Kon namelijk 3 dingen zijn, de versteller, het tandwiel of softwarematig(!!!).
Dealer (is overigens een andere dan degene die de reparatie uitgevoerd heeft) vertlede me als de frequentie van het ratelen toeneemt ik meteen naar de dealer moet gaan. hij zal dan contact opnemen met Renault ivm coulance.

PS ik heb een 1.6 16V.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 apr 2010 13:00
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door ArjanS »

Hoi Arno,

Tnx voor de tip! Dat het ook softwarematig kan zijn wist ik nog niet.
Ik zal het in ieder geval eens bij mijn dealer aankaarten, ook dat er misschien nog wel eens coulance op verleend kan worden.
Ik ben benieuwd of daar dan nog wat uit komt! :wink:

Mijne is ook een 1.6 16v :D

Groet, Arjan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

r-16
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:33
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door r-16 »

Die ratel heb ik ook gehad deze zomer en inderdaad: het lag ook bij mij aan het nokkenastandwiel.
Mijn mazzel was dat de distributieriem sowieso aan de beurt was zodat met € 240 de meerkosten binnen de grenzen bleven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

newbie
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 mei 2010 22:38

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door newbie »

Ben benieuwd of de software een verandering heeft gebracht.
Ik wist namelijk ook niet dat die er was.

Gr,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Zwarte panter
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2011 11:53
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door Zwarte panter »

Arno J schreef:Rijd nu een jaar in een Grand Scenis uit 2005. Heb voordat ik hem kocht contact gehad met een Renault dealer waar deze auto in onderhoud is geweest Vond een onderhoudsboekje). Hierin stond en de dealer bevestigde dat ook dat de nokkenasversteller was vervangen. Nu 1,5 jaar later (na de vervanging) ratelt hij weer. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is!!
Dag Arno,

Ik heb hetzelfde probleem. Probleem keert na zo'n anderhalf jaar weer terug. Graag hoor ik van jou hoe het bij jou is opgelost.

Mvg,

Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jean-pie
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 287
Lid geworden op: 12 okt 2010 19:42
Actief als: particulier
Locatie: West-Brabant

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door jean-pie »

  • @ Arno J: Als de nokkenasversteller al een keer vervangen is heb je kans dat die weer aan de beurt is. Ik vermoed (omdat je Grand Scénic hebt) dat je er een 2.0 in hebt liggen. Dat is niet de beste 2 liter motor die Renault heeft gehad. Of het is bij jou nu ook het nokkensastandwiel
Ik begreep van verschillende dat de 2.0 van renault net 1 van de betrouwbaardere motoren zijn
Nu: Renault Clio 0.9 TCE Estate Limited eco2, Renault Twingo Dynamique Luxe 1.2-16v eco2
Ex : Renault Scenic 2.0 16v Expression Sport 2002 , Renault Laguna 1.8 rt Alizee 1995 , Renault Clio 1.2 rt 1996 .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bertje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2017 12:34
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door bertje »

Hallo.
Ik heb sinds een paar weken een Megane 16/16v 2003.Gekocht bij een handelaar. Ik heb vooraf gebeld voor een proefrit. Toen ik de proefrit maakte was de motor al warm dus heb ik niets gemerkt van een ratelend geluid. Toen ik hem gekocht had maakte hij elke keer wel dat geratel, 2 a 3 sec. Dus daar ben ik ingestonken. Geen garantie. Hopelijk wordt het niet erger. Inmiddels heb ik bij de ANWB de startmotor en nokkenassensor laten vervangen maar het geratel blijft. Kan ik hier maa door blijven rijden? Het is maar een paar seconden dat hij dat doet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door mechanic »

Dat is dus vermoedelijk de nokkenasversteller.
Het wordt vast wat erger,en in een extreem geval kan de motor in de soep draaien. Niet vask meegemaakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bertje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2017 12:34
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door bertje »

Hartelijk dank mechanic!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 apr 2010 13:00
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door ArjanS »

Bij mij bleek het (achteraf na 7 jaar ratelen) ook de nokkenasversteller. Geen last gehad van motor schade...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door mechanic »

Een enkele keer gebeurd het wel,maar dat is zoals ik al schreef zeldzaam.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



YellowShark
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2020 23:04
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door YellowShark »

Het is inderdaad de nokkenasversteller welke niet snel genoeg uit zijn ruststand komt. Als je niets doet komt dit regelmatiger voor en wordt van kwaad tot erger. Nu lees ik dat mensen deze laten vervangen inclusief distributieraam wat als snel meer dan €700,- gaat kosten. De oplossing is echt veel simpeler. De truc zit hem in het schoonmaken van de zogenaamde actuator van de versteller. De nokkenasregelaar of versteller moet uit zijn ruststand komen bij het starten, dit werkt op oliedruk. Actuator is rond de €100,- maar je kunt hem ook eerst er uit halen, links naast de eerste bougie. Stekkertje verwijderen en met remreiniger oid goed schoonmaken. Even laten verdampen, terugplaatsen, olie verversen (eventueel met filter) heb na de wissel nu al 25.000km gereden zonder maar een keer het geratel te hebben gehad. Tip van een Renault mechanieken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



f1team
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2018 20:54
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door f1team »

YellowShark schreef: 06 mei 2020 23:16
Ik heb dat ook met mijn megane coupe 1.4 tce uit 2010 geluid komt rechterkant vandaan Een raar ratel blikkerig geluid .En gaat weg na een kilometer ongeveer .Het is alleen de eerste keer dat je hem start op een dag daarna hoor je niets meer al rijdt je 200 kilometer achterelkaar Maar ik heb wel een ketting erin zitten Geen riem .Ik hoor graag van u Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Admin op 28 jul 2020 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



f1team
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2018 20:54
Actief als: particulier

Re: Hard ratelen bij starten

Bericht door f1team »

Hoi Sjors dat was de ketting was uit gerekt en de spanner werkte niet goed .Alles vervangen nu weer ok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht