Heb ik 1 of 2 bobines/ontstekingen?
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31 mei 2011
- Laatste bezoek: 07 apr 2013 16:57
- Actief als: particulier
Heb ik 1 of 2 bobines/ontstekingen?
Model/uitvoering : Grand Espace 3.0 V6 24v_
Bouwjaar : 2000_
Brandstof : benzine / 201000km_
Hallo,
Eerder deze week al aangegeven dat mijn auto op 3 cilinders loopt ipv 6.
Er werd gezegd dat het hoogstwaarschijnlijk de bobine moest zijn.
Hieronder 2 fotos met de losgehaalde bobine/(dis)ontsteking.
Deze heb ik voor aan het blok, onder de afdekkap, losgehaald. Mijn vraag is of deze de enigste is of dat er aan de andere kant
Ook nog zo'n een zit?
Bouwjaar : 2000_
Brandstof : benzine / 201000km_
Hallo,
Eerder deze week al aangegeven dat mijn auto op 3 cilinders loopt ipv 6.
Er werd gezegd dat het hoogstwaarschijnlijk de bobine moest zijn.
Hieronder 2 fotos met de losgehaalde bobine/(dis)ontsteking.
Deze heb ik voor aan het blok, onder de afdekkap, losgehaald. Mijn vraag is of deze de enigste is of dat er aan de andere kant
Ook nog zo'n een zit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Heb ik 1 of 2 bobines/ontstekingen?
Je geeft aan dat het om een 6cilinder gaat. Deze bobine verzorgt de ontsteking voor 3cilinders, dus aan de andere kant van de motor zit nog een bobine die 3cilinders van stroom voorziet.
Naar mijn weten kom je er wat lastig bij...
Naar mijn weten kom je er wat lastig bij...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31 mei 2011
- Laatste bezoek: 07 apr 2013 16:57
- Actief als: particulier
Re: Heb ik 1 of 2 bobines/ontstekingen?
Bedankt voor je reactie!!
Lastig bij.... je komt er helemaal niet bij. Ben zelfs bang dat hiervoor het gehele motorblok er uit moet. Net zoals voor
Het wisselen van de bougies...
Je kan het blok niet kantelen in de motorruimte dus moet hij eruit
Lastig bij.... je komt er helemaal niet bij. Ben zelfs bang dat hiervoor het gehele motorblok er uit moet. Net zoals voor
Het wisselen van de bougies...
Je kan het blok niet kantelen in de motorruimte dus moet hij eruit
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Heb ik 1 of 2 bobines/ontstekingen?
Motor hoeft er niet uit.
Je zal waarschijnlijk wat moeten klooien, inlaat gedeelte eraf oid. Motor iets laten zakken dmv ondersteunen en motorsteun los halen.
Je zal waarschijnlijk wat moeten klooien, inlaat gedeelte eraf oid. Motor iets laten zakken dmv ondersteunen en motorsteun los halen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31 mei 2011
- Laatste bezoek: 07 apr 2013 16:57
- Actief als: particulier
Re: Heb ik 1 of 2 bobines/ontstekingen?
Hallo,
Ben er inmiddels wel achter dat er 2 nodig zijn. Maar zit er nog verschil in die blokken?
Kan een 2e hands kopen met garantie, maar als nu blijkt dat het niet de voorste is die defect is, kan ik deze dan ook
Achter plaatsen, of zit daar ook onderling verschil in?
Ben er inmiddels wel achter dat er 2 nodig zijn. Maar zit er nog verschil in die blokken?
Kan een 2e hands kopen met garantie, maar als nu blijkt dat het niet de voorste is die defect is, kan ik deze dan ook
Achter plaatsen, of zit daar ook onderling verschil in?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Heb ik 1 of 2 bobines/ontstekingen?
Als je niet weet welke defekt is, probeer dan eens te starten nu de voorste eruit is, loopt hij dan nog zo slecht dan is deze voorste defekt. Krijg je hem niet aan de praat dan is het de achterste.
Ik gok dat de achterste defekt is. Die wordt ook het heetst.
Voor je gaat demonteren haal dan nieuwe pakkingen voor het inlaatspruitstuk want dat moet eraf om erbij te komen.
mvg WillemS
Ik gok dat de achterste defekt is. Die wordt ook het heetst.
Voor je gaat demonteren haal dan nieuwe pakkingen voor het inlaatspruitstuk want dat moet eraf om erbij te komen.
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 16 sep 2013
- Laatste bezoek: 16 sep 2016 20:48
- Actief als: particulier
Re: Heb ik 1 of 2 bobines/ontstekingen?
Deze auto heeft maar één bobine blok dat op de voorste 3 cilinders is gemonteerd. Op de achterste cilinders zit alleen een blok dat als doorvoer dient voor de kabels die van de bovenste aansluitingen van de bobine komen. dit is wat men noemt een "wasted spark" dis ontsteking. Er zijn dus altijd twee cilinders die tegelijkertijd een vonk krijgen. Om bij de achterste bougies te komen, moet je het volgende doen:
krik met blokje hout onder het carter en voorzichtig blok ondersteunen.
dan de linker motorsteun losmaken
blok laten zakken, hangt nu schuin naar links. daardoor krijg je ruimte bovenop het blok
luchtfilter en aanzijgbuis verwijderen
throttlebody verwijderen (pas op met het plastic beugeltje van de cruiscontrol!)
verwijder de gehele lucht inlaat 7 bouten.
pas op! achterop deze buis zitten 2 stekkers (mapsensor en stappenmotor) die je makkelijk kapot trekt!
nu kun je de achterste bougiekabelblok losmaken, zit met 2 10mm boutjes vast.
Zelf was ik het zat met deze ontsteking, omdat het bobineblok voorin erg snel lekraakt door scheuren en vocht. En deze blokken zijn niet goedkoop! verder staat deze ontsteking erom bekend dat deze niet goed op LPG loopt. Altijd horten en stoten en backfires, vooral als de motor nog niet op temp is. ik heb het hele zaakje eruit gehaald en een bobineblok met kabels van een 3,8 liter Ford mustang ingebouwd. Dat was even een uitzoekwerk maar is goed te doen.
De auto loopt als een trein (ook op LPG) en heb sindsdien ook geen last meer met vochtig weer.
deze bobines koop je op ebay voor ongeveer 80 dollar....

krik met blokje hout onder het carter en voorzichtig blok ondersteunen.
dan de linker motorsteun losmaken
blok laten zakken, hangt nu schuin naar links. daardoor krijg je ruimte bovenop het blok
luchtfilter en aanzijgbuis verwijderen
throttlebody verwijderen (pas op met het plastic beugeltje van de cruiscontrol!)
verwijder de gehele lucht inlaat 7 bouten.
pas op! achterop deze buis zitten 2 stekkers (mapsensor en stappenmotor) die je makkelijk kapot trekt!
nu kun je de achterste bougiekabelblok losmaken, zit met 2 10mm boutjes vast.
Zelf was ik het zat met deze ontsteking, omdat het bobineblok voorin erg snel lekraakt door scheuren en vocht. En deze blokken zijn niet goedkoop! verder staat deze ontsteking erom bekend dat deze niet goed op LPG loopt. Altijd horten en stoten en backfires, vooral als de motor nog niet op temp is. ik heb het hele zaakje eruit gehaald en een bobineblok met kabels van een 3,8 liter Ford mustang ingebouwd. Dat was even een uitzoekwerk maar is goed te doen.
De auto loopt als een trein (ook op LPG) en heb sindsdien ook geen last meer met vochtig weer.
deze bobines koop je op ebay voor ongeveer 80 dollar....

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut