"De Mégane R26.R is bedoeld als een collector’s item om het einde van de levenscyclus van de Mégane Renault Sport, waarvan sinds april 2004 20.000 exemplaren verkocht zijn. Als we goed geïnformeerd zijn, wordt dit ook het laatste model met de naam RS want vanaf de Mégane III gebruikt Renault Alpine.

Het Renault Sport-gamma bestaat uit de Clio Renault Sport, Clio F1 team R27, Mégane Renault Sport, Mégane Renault Sport dCi, Mégane F1 Team R26 en tot slot de Twingo Renault Sport. De Mégane R26.R is een evolutie van de Mégane F1 Team R26, waarvan hij de motor, de versnellingsbak en het differentieel met beperkte slip overneemt.
De R26.R laat een aantal comfortzaken aan zich voorbij gaan. Zo verdwijnen de achterbank, de airbags (behalve bestuurder), de ruitenwisser achteraan, de mistlampen vooraan en een groot deel van de geluiddempende materialen. Andere componenten zijn lichter gemaakt zoals het zetelframe in koolstofvezel en onderstel in aluminium (-25 kg). In totaal levert dat een gewichtsbesparing van 123 kg op.

Wat het onderstel betreft werden de voor- en achtertreinen aangepast. De veren hebben een andere flexibiliteit en ook het dempingschema werd aangepast, in functie van de nieuwe kenmerken van het chassis. De schijfremmen zijn niet meer geperforeerd maar gegroefd.
Als de bestuurder, die in de een kuipstoeltje van Sabelt zit, voluit gaat sprint deze Mégane in zes seconden naar 100 km/u en legt de kilometer vanuit stilstand af in 25,9 seconden. Dat is te danken aan de 2.0 turbomotor uit de Mégane F1 Team R26, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak waarvan de bediening werd ingekort om de schakelovergangen sneller te laten verlopen. De motor ontwikkelt een vermogen van 230 pk en een koppel van 310 Nm.

Dat de R26.R wat in zijn mars heeft, blijkt uit het nieuwe ronderecord voor zijn categorie dat hij op 23 juni vestigde op de Nürburgring in Duitsland. Hij deed er 8’ 17” over. Om die prestatie in de verf te zetten, werden het tracé van de Nordschleife en de tijd van Mégane R26.R gegraveerd in de achterste zijruitjes."
Wat een apparaat!



