Heftig, heftiger..... R26.R

Voorpagina / in het nieuws
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.

Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Heftig, heftiger..... R26.R

Bericht door renault15.17 »

Bron: www.autoscoops.eu

"De Mégane R26.R is bedoeld als een collector’s item om het einde van de levenscyclus van de Mégane Renault Sport, waarvan sinds april 2004 20.000 exemplaren verkocht zijn. Als we goed geïnformeerd zijn, wordt dit ook het laatste model met de naam RS want vanaf de Mégane III gebruikt Renault Alpine.

Afbeelding

Het Renault Sport-gamma bestaat uit de Clio Renault Sport, Clio F1 team R27, Mégane Renault Sport, Mégane Renault Sport dCi, Mégane F1 Team R26 en tot slot de Twingo Renault Sport. De Mégane R26.R is een evolutie van de Mégane F1 Team R26, waarvan hij de motor, de versnellingsbak en het differentieel met beperkte slip overneemt.

De R26.R laat een aantal comfortzaken aan zich voorbij gaan. Zo verdwijnen de achterbank, de airbags (behalve bestuurder), de ruitenwisser achteraan, de mistlampen vooraan en een groot deel van de geluiddempende materialen. Andere componenten zijn lichter gemaakt zoals het zetelframe in koolstofvezel en onderstel in aluminium (-25 kg). In totaal levert dat een gewichtsbesparing van 123 kg op.

Afbeelding

Wat het onderstel betreft werden de voor- en achtertreinen aangepast. De veren hebben een andere flexibiliteit en ook het dempingschema werd aangepast, in functie van de nieuwe kenmerken van het chassis. De schijfremmen zijn niet meer geperforeerd maar gegroefd.

Als de bestuurder, die in de een kuipstoeltje van Sabelt zit, voluit gaat sprint deze Mégane in zes seconden naar 100 km/u en legt de kilometer vanuit stilstand af in 25,9 seconden. Dat is te danken aan de 2.0 turbomotor uit de Mégane F1 Team R26, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak waarvan de bediening werd ingekort om de schakelovergangen sneller te laten verlopen. De motor ontwikkelt een vermogen van 230 pk en een koppel van 310 Nm.

Afbeelding

Dat de R26.R wat in zijn mars heeft, blijkt uit het nieuwe ronderecord voor zijn categorie dat hij op 23 juni vestigde op de Nürburgring in Duitsland. Hij deed er 8’ 17” over. Om die prestatie in de verf te zetten, werden het tracé van de Nordschleife en de tijd van Mégane R26.R gegraveerd in de achterste zijruitjes."


Wat een apparaat! 8) :shock: 8) Dit is echt een street-legal race apparaat. Jammer alleen dat je ze waarschijnlijk nooit zult tegenkomen, er komen er maar 10 naar Nederland en ze worden nu al aangekondigd als collector's item. Maar niettemin, als er over 10 jaar eentje op marktplaats verschijnt, zal ik zeker bieden :lol:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in