how to weekelijkse wasbeurt

Winterklaar maken, handige trucjes om lastig zaken makkelijker te doen, dat soort dingen
Forumregels
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

Een nieuwe auto is voor veel mensen, na het huis, de grootste aankoop in hun leven.
Waarom de auto dan na je aankoop niet goed verzorgen.
hierbij een how to van een expert (Eigen poets bedrijf) hoe je de auto op een juiste manier wast, en de auto er over 10 jaar nog zo goed eruit ziet (of beter) dan toen je hem kocht.
Doe er je voordeel mee :Beer:
(Op de foto's staat een ander merk auto :oops: het is maar om het overzichtelijker te houden.
Modje mischien een sticky? :D

met dank aan Wax-It

Eerst en vooral aan de mods (ik heb meer dan 3 foto's per post gebruikt om de overzichtelijkheid te bewaren, ik hoop dat dit een geval is waar jullie het door de vingers kunnen zien... )

Dit is een dynamische handleiding, dus deze staat open voor wijzigingen ! Hebben jullie tips of opmerkingen, aarzel niet ze te laten weten. Deze zullen dan opgenomen worden in de handleiding !


Deze handleiding beschrijft hoe je best de algemene wasbeurt aanpakt. Er is geen gouden regel met welke regelmaat een wasbeurt best uitgevoerd wordt, maar een wekelijkse wasbeurt is voldoende om het vuil op de wagen binnen te perken te houden. Op die manier blijft de mogelijke schade tijdens de wasbeurt berperkt en ziet de wagen er steeds goed uit.
Het grootste probleem bij het correct wassen van een wagen is dat je steeds op een vuil oppervlak aan het werk bent. Het komt er dus op aan de juiste producten in combinatie met goeie wastechniek te gebruiken zodat het vuil op een veilige manier van het opperlvak kan worden verwijderd. En dit zonder schade aan te brengen en de op dat moment aanwezige waxlaag niet aan te tasten.

Wat heb je nodig:

Wasplaats

De plaats waar de wagen gewassen wordt is heel belangrijk. Zorg voor voldoende ruimte zodat je veilig om de wagen heen kan lopen. Een vaste ondergrond is ook beter dan kiezels waar het vuil kan opspatten op de wagen of waar je mogelijks een modderpoel creëert. Bovendien is een stoffige winderige omgeving ook te vermijden. Een natte wagen gaat namelijk sneller het vuil vasthouden dat in de lucht aanwezig is. Wanneer je de wagen dan gaat drogen wrijf je nieuwe vuil dan weer over de wagen met alle gevolgen van dien.

Toegang tot water is cruciaal, een tuinslang is ideaal, maar indien dit niet aanwezig is, kan met je met bvb een gieter werken. Je moet in ieder geval iets hebben waarmee je precies en gedoseerd water over de wagen kan laten stromen.

Werk in de schaduw als het enigszins mogelijk is (plan het uur van de wasbeurt al naargelang de schaduw op die plaats). Als er toch geen andere mogelijkheid is, werk je best in stappen op kleine stukken. Dus per paneel afspuiten, wassen, spoelen en uiteindelijk drogen.
Afbeelding
Washandschoenen

Voorzie meerdere handschoenen. Aangezien sommige delen van de wagen vuiler zijn dan andere, nemen ze tijdens het wassen van de vuile delen meer vuil op. Als je met dezelfde washmitt verder blijft wassen, kan reeds aanwezig vuil schade berokkenen aan de propere delen. Probeer dus washandschoenen voor de lak te scheiden van deze voor velgen, wielkassen, deuropeningen, ...

Ideaal is een schaapswollen washandschoen voor de propere oppervlakken, en een microvezel voor de vuilere onderdelen. De microfiber kan je namelijk eenvoudig proper krijgen door deze in de wasmachine te stoppen, de sheepskin plaats je beter niet in de machine en kan je dus nooit meer helemaal proper krijgen een hij erg vuil is geweest. De propere delen zijn het dak, de motorkap en de bovenste helft van de zij-, voor- en achterkant. Vuilere delen zijn de velgen, zijschorten, achterbumper, deuropeningen ...
AfbeeldingAfbeelding

Waarom geen spons !?

Een spons heeft een dichte harde structuur. Eerst en vooral voelt een spons gewoon ruw aan en heeft het scherpe hoekjes ! Daarenboven is de structuur van een spons dicht zodat het vuil vast komt te zitten tussen de spons en het lakoppervlak. Dit is dus eigenlijk een stuk schuurpapier (een vlak oppervlak met korreltjes op) . Wanneer je dan over het oppervlak gaat wrijven, ben je eigenlijk aan het schuren. Dit veroorzaakt de kleine krasjes die de hoofdoorzaak zijn van de gevreesde swirls (spinnenwebben) die goed zichtbaar zijn in de zon.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Droogdoek

Voor het drogen ga je best met een wafeldoek of microvezeldoek te werk. Hiervoor zijn verschillende redenen. Eerst en vooral is een wafeldoek heel zacht, door zijn dikte heeft het een dempend effect zodat eventueel vuil of stof in de doek wordt opgenomen en niet in het lakoppervlak wordt geduwd en gesleept.

Daarenboven vereenvoudigt het de droogtaak aanzienlijk. Je hoeft de doek niet uit te wringen want hij kan enorm veel water opnemen en ophouden. Meer dan voldoende om de hele wagen in 1 keer af te werken.
Afbeelding

Waarom geen zeemvel !?

Een zeemvel heeft net zoals de spons een te ruw oppervlak. Het heeft ook geen buffer en het minste vuil dat op de wagen ligt tijdens het drogen zal schade veroorzaken omdat het over het oppervlak wordt gesleept. Ook zal het zeemvel vele malen dienen uitgewrongen te worden wat veel tijdverlies betekent. Je wagen is ook nooit helemaal mooi droog, er blijven steeds strepen of waterdruppels achter.
Afbeelding

Waarom geen trekkertje !?

Dit is een heel gevaarlijke oplossing. Het is veel te hard en zal met zijn scherpe hoeken krassen veroorzaken wanneer je het over het oppervlak trekt. Daarenboven zal het minste vuiltje over de lengte van het oppervlak diepe krassen maken wanneer het vast komt te zitten op de voorzijde van het trekkertje. Deze krassen zijn meestal vrij diep en moeilijk te herstellen dus ook deze trekkertjes worden beter gemeden.

Afbeelding
Shampoo

Er zijn verschilllende shampoos voor verschillende noden. Sommige mensen willen van een shampoo dat hun wagen proper is, maar een detailer verwacht véél meer dan dat van een shampoo.
Hieronder vind je wat voor ons (detailers) een shampoo is.

Een shampoo is gemaakt om op een veilige manier het vuil van de wagen te halen zonder daarbij de onderliggende beschermlaag aan te tasten. Een goeie shampoo moet dus een vettig laagje vormen tussen het vuil en de lak van de wagen zodat het vuil geen rechtstreeks contact maakt en af de lak glijdt in plaats van schuurt. Een shampoo moet dus in wezen een glijmiddel zijn.

De shampoo moet ook de onderliggende beschermlaag intact laten, de meeste goedkopere shampoos uit de grootwaren huizen en autoshops zijn hier niet op voorzien. Zij reinigen op een agressieve manier en halen daarbij ook de bescherming, die je zo zorgvuldig hebt aan gebracht, opnieuw weg.
Deze zijn dus best te vermijden.
De meeste goeie shampoos zijn ph-neutraal en bevatten bovendien nog vele extra's zoals glansmiddelen, producten voor een betere waterafvoer, ...

Tip: Als je geïnvesteerd hebt in een degelijke en duurzame bescherming kan je best een shampoo van hetzelfde merk aanschaffen. Deze shampoos zijn ontworpen en getest op basis van hun eigen wax of sealant om zo een maximale levensduur te behalen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Quick Detailer

Een quick detailer wordt vaak over het hoofd gezien, maar dit kleine extraatje kan een groot verschil maken op zowel het resultaat van de wasbeurt alsook op het onderhoud van de beschermlaag. Een quick detailer bevat namelijk een kleine hoeveelheid wax of sealant, deze gaat dus steeds bovenop je huidige beschermlaag terechtkomen, dit zal de totale beschermtijd aanzienlijk doen toenemen. Bovendien zorgt het bij elke wasbeurt voor een perfect streepvrij resultaat.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

Nu op naar de wasbeurt zelf.

Zorg ervoor dat alle materiaal reeds klaarligt voor je aan de wasbeurt gaat beginnen. Indien je steeds opnieuw naar de garage of naar binnen moet lopen om iets te gaan halen verlies je tijd, maar vooral heeft het water en de shampoo de kans om uit te drogen, en dit kan strepen, en plekken (kalk bvb) achterlaten op de wagen. De wasbeurt moet eigenlijk zo vlot en snel mogelijk verlopen.

Afbeelding

Nu alle onderdelen gekend zijn gaan we verder met de verschillende stappen in een wasbeurt. Deze zijn onder te verdelen in 5 hoofdstappen.

1. Velgen, banden, wielkassen en deuropeningen

Deze zaken dien je als eerste aan te pakken. Deze oppervlakken bevatten meestal meer vuil dan de rest van de wagen. Tijdens het wassen zou er dus opnieuw vuil op de reeds propere gewassen delen kunnen terechtkomen. Ook het gebruik van velgenreiniger of ontvetter kan voor nare gevolgen zorgen wanneer er nevel met de wind op het lakoppervlak terechtkomt en je dit niet meteen erna gaat afwassen.

Gebruik voor deze delen een afzonderlijke washandschoen om te vermijden dat het vuil van deze oppervlakken in de washandschoen blijft zitten en zo op de delicatere oppervlakken terecht komt tijdens de latere fase van de wasbeurt.

Een meer gedetailleerde handleiding over het wassen, onderhouden en beschermen van banden en velgen is ook beschikbaar. (link)


2. Voorwas / Afspuiten

Deze stap gaat het oppervlakkig vuil op de wagen losmaken en verwijderen. Hoe meer vuil je op voorhand kan verwijderen hoe beter. Het is namelijk het vuil zelf (korreltjes) die voor voor de schade zorgen bij de wasbeurt, dus hoe minder vuil, hoe lager de kans op schade.

Het afspuiten doe je met een zachte waterstraal. Je kan ook een hogedrukreiniger gebruiken, maar hou deze dan op een voldoende afstand, en steeds onder een lichte hoek t.o.v. van de wagen. Dit laatste kan namelijk het vuil in de lak duwen wat krasjes kan veroorzaken.

Als voor deze stap geen tuinslang beschikbaar is, kan je dat ook doen met een gieter incl. sproeikop.

Afbeelding
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

3. Reinigen / inzepen

Dit is de grootste en belangrijkste stap van de wasbeurt. Het is ook meteen de stap met het meeste kans op schade, dus het is belangrijk hier extra zorg aan te besteden.

In deze stap gaan we het de oppervlakken van de wagen (lak, ruiten, rubbers, ...) ontdoen van alle vuil zoals stof, zand, teer, vliegen, ...

Hiervoor gaan we gebruik maken van de 2 Emmer Methode (vanaf nu 2EM genoemd). We gaan namelijk 2 emmers gebruiken; 1 voor de shampoo en 1 voor het spoelen. De bedoeling hiervan is dat het vuil dat van de wagen wordt gehaald niet opnieuw in het propere (shampoo) water terecht komt. Indien we dit niet doen gaan we steeds weer het vuil dat we reeds van de wagen hebben verwijderd over de wagen wrijven terwijl het net de bedoeling is het vuil AF de wagen te halen. Bovendien is dit vuil gewoon korreltjes en gaan we dus de schade vele malen groter maken door die te spoelen.

Vul de 2de emmer met water, dit mag warm of koud zijn, het maakt niet zoveel uit (TE warm water is ook niet aangeraden voor lamswol !). Lauw water is aangenamer vooral tijdens de wintermaanden.

Eens gevuld breng je de benodigde hoeveelheid shampoo aan in de shampoo emmer. Probeer hier een bepaalde regelmaat in te krijgen afhankelijk van het type shampoo dat je gebruikt en de grootte van de emmer. Probeer uit wat voor jou het beste werkt, dit kan wat meer of wat minder zijn dan de aangeraden hoeveelheid. Daarna voeg je de washandschoen toe in de shampoo-emmer en spoelt goed zodat het water wat begint te schuimen. Als je eerst de shampoo toevoegt in de emmer en dan de emmer vult heb je meestal de gladheid van de shampoo verloren en blijft enkel veel te veel schuim over, dit is niet wat we willen!

Wij zijn van mening dat een grittguard niet hoeft gebruikt te worden om een krasvrije wasbeurt uit te voeren.
Wij gebruiken daarintegen doorschijnende emmers. Bij deze emmers kan je dus duidelijk de staat van het water zien, en bij een te zware vervuiling kan je het water nog eens wisselen.
Als je ook in de bovenste helft van de emmers blijft om je washmitt te spoelen dan zal het vuil ook niet opnieuw in de washmitt terecht komen daar het zwaardere vuil reeds naar de bodem gezakt is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Begin dan met de wagen te wassen met grote lange bewegingen in de lengte richting! Vermijd druk. Als de wagen mooi beschermd is moet het vuil onmiddellijk van het oppervlak verwijderd zijn, dus elke extra beweging is er één teveel want deze kan schade veroorzaken.

Begin met het dak en werk dan naar beneden toe via motorkap, koffer, bovenkant van de deuren, neus, achterzijde, onderkant van de deuren om dan te eindigen met zijschorten en ruiten. Let op het feit dat je enkel de bovenkanten van de deuren aanpakt, de onderkanten zijn meestal erg vuil en deze hou je best voor op het einde zodat je het vuil niet meeneemt over de rest van de wagen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het afwerken van elk paneel gebruik je de spoelemmer om zo de washmitt van al het vuil te ontdoen voor je verder gaat. Op die manier komt het vuil in je spoel-emmer terecht en blijft je shampoo-emmer en washmitt proper om de andere pannelen af te werken. Wanneer de spoel-emmer te vuil wordt wees dan niet zuinig en ververs deze tijdig. Dit geldt ook voor de shampoo-emmer, als er te weinig shampoo oplossing overblijft vul deze dan tijdig bij.

Voorbeeldje van hoe de emmers eruit zien na de wasbeurt. Hier zie je duidelijk dat het vuil in de spoelemmer terecht is gekomen, en dat de shampooemmer nog helemaal proper is !

Afbeelding

Wanneer er hardnekkig vuil op de wagen zit dat er niet afgaat met normaal wassen probeer dan niet te schrobben of te krabben, dit zal enkel schade veroorzaken, het feit dat dit vuil blijft zitten wil zeggen dat het zich aan de lak of beschermlaag gehecht heeft. Een cleaner of klei zal nodig zijn om het veilig te verwijderen.

Tip: Vliegen
Iedereen heeft tijdens de lente en zomerdagen wel last van vliegen die op de neus en de spiegels van de wagen terechtkomen. Let op, want vliegresten kunnen snel invreten in de laklaag. Daarom is een beschermlaag erg belangrijk. Dit zorgt voor een buffer zodat het invreten niet direct in de laklaag begint, je koopt jezelf dus wat tijd om de vliegen tijdig te verwijderen. Was je echter de wagen niet op tijd dan zal het invreten uiteindelijk door de beschermlaag gaan en zal de laklaag toch aangetast worden.

Wanneer er een beschermlaag aanwezig is zal het afwassen van vliegen vrij eenvoudig zijn. Er kunnen echter wel vliegrestjes overblijven, en deze zijn moeilijker te verwijderen. Ga ook hier niet op schrobben want dit levert enkel extra schade op.

Afbeelding

Vliegresten kan je op 2 manieren aanpakken.
1. Insectenreiniger
Met insectenreiniger ga je de vliegresten oplossen zodat ze eenvoudig te verwijderen zijn. Echter, dit zal ook een deel van de beschermlaag wegnemen en na verloop van tijd is de beschermlaag verdwenen. Daarom is het belangrijk na het gebruik van een insectenreiniger de waxlaag opnieuw aan te vullen.

Afbeelding

2.Periodiek kleien
Hier laat je de resten van de vliegen die overblijven na de wasbeurt gewoon op de wagen zitten en ga je pas na een aantal wasbeurten ingrijpen door de resten te verwijderen met klei. Het kleien zal echter de beschermlaag ook verwijderen, dus een laagje wax of sealant is nodig voor een nieuwe bescherming.
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

4. Naspoelen

Naspoelen doe je in 2 stappen.

De eerste stap is het afspoelen van de resten shampoo en vuil met een zachte waterstraal van boven naar beneden. De vettigeheid waarvan we eerder gesproken hebben moet nu van de wagen verwijderd worden. Doen we dit niet dan kunnen er vettige vegen op de wagen achterblijven na het drogen. Dus met er eerst grondig gespoeld worden om alle schampoo van de wagen te verwijderen.

Afbeelding

De tweede stap is eerder bedoeld om het drogen te vereenvoudigen. Hier ga je met een open straal over de wagen. Door de cohesie van het water zal deze de druppel meetrekken naar beneden en een 80% droog oppervlak achterlaten wat dus het drogen vele malen versnelt en vereenvoudigt.

Afbeelding
Afbeelding
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

5. Drogen

Ook tijdens het drogen kan je nog krassen veroorzaken. Een te ruwe (droge) wafeldoek of een vuiltje dat reeds op de wagen is geland kunnen kleine krasjes achterlaten die na verloop van tijd talrijk kunnen worden en zo opnieuw zichtbaar zijn.

De wafeldoek vouw je samen en je begint met het drogen van de verticale delen, hier loopt het meeste water toch reeds vanzelf af in tegenstelling tot het dak, de motorkap en de koffer waar er meestal wat blijft staan.

Voor je begint vernevel je wat quick detailer op zowel de wafeldoek als het paneel dat je wil drogen. Dit maakt de doek zachter en geeft een streepvrij resultaat aangezien de resterende quickdetailer volatiel is en meteen verdampt.

Afbeelding

Droog de wagen dus af in de volgorde van de minst natte panelen. In combinatie met de juiste naspoeltechniek moet 1 wafeldoek ruim voldoende zijn om de wagen te drogen.

Zorg dat alle hoekjes en kantjes droog zijn, en blaas overal eens waar zich water kan ophelen. Doe je dit niet dan loopt daar water uit wanneer je wegrijdt en krijg je waterlijntjes op je pas gewassen wagen.

Vergeet ook de deuropeningen en de ruiten niet ! Ook dit kan met quick detailer voor een streepvrij resultaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op het einde ruim je rustig alles op en ga je je resultaat bewonderen

Afbeelding
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

mocht er meer vraag naar zijn komen er binnekort meer How-To's

wil je specifiek wat willen weten? vragg maar raak. :Beer:
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door Pleiades »

Kan een flexi blade autotrekker veel kwaad? Dat is namelijk gemaakt van zacht rubber.

Afbeelding

Kan weinig kwaad voor zover ik kan zien.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

als je over je lak kijkt in vol zon licht of een TL-lamp zie je swirls (Dit lijken het meeste op spinnenwebbben)
zie foto
Afbeelding

Om deze swirls weg te halen, moet je een aantal stappen doen:

- wassen
- drogen
- kleien
- krasjes verwijderen.
- paintcleaner
- polish
- wax

Wassen: zoals hierboven omschreven
Drogen: zoals hierboven omschreven
Kleien:
De klei zorgt ervoor dat vuil dat ín de lak en swirls zit, eruit gehaald wordt.
Een heleboel mensen denken dat na het wassen de auto schoon is. Het kleien bewijst het tegendeel!
Er zijn dieverse goede klei kits te koop. (ik maak hier nog een how-to van)
Er zullen mensen zijn die nu al gaan denken, ik ga geen week aan mijn auto werken, wel wees gerust de hele wagen duurt niet veel langer dan een half uurtje.

Afbeelding

Onder is het resultaat van een klein stukje kleien van de motorkap (30x30cm).

Afbeelding

Krasjes verwijderen:
Hiervoor kun je bijvoorbeeld Scratch X gebruiken.
Deze geavanceerde formule verwijdert krasjes en poetskringen terwijl het de kleur herstelt. Verwar dit product niet met agressief schurende compounds op de markt zoals bijvoorbeeld Commendant! Het is veiliger dan de meeste formules en maakt niet meer krasjes dan tevoren. Daarom is dit product zo gemakkelijk voor kleine spotherstellingen maar ook een volledige reinigingsbeurt, zelfs op de hedendaagse zachte blanke lakken.

Paintcleaner.
Deze niet-schurende lakreiniger verwijdert wegdekvervuiling, contaminatie, lichte vervaging, poetskringen en fijne krasjes om op een veilige manier beschadigde en doffe lak te herstellen. Deze gebruiksvriendelijke formule bereidt uw auto voor op het polishen en waxen.
paintcleaner zorgt ervoor dat de porieen van de lak opengaan waardoor dat de volgende stappen de lak beter kan voeden.
Hierdoor heb je al 60% van je glans terug, de overige 40% krijg je met de volgende stappen

Polish
Deep Crystal System Polish is een pure polish die speciaal is ontwikkeld om een verblindende glans te creëren en de lak te conditioneren en te voeden. Donkere kleuren worden donkerder en lichte kleuren dieper en helderder. Dit is de geheime sleutel om die ongelooflijke diep wetlookglans te creëren. (Ssst niet verder vertellen hoor :wink: )

Wax:
Een wax (om het even welke) is niets meer dan een beschermlaagje aanbrengen over de vorige stappen.
Doe je geen wax over de eerder gedane stappen, dan zal de lak er na een paar weken weer exact eruit zien zoals voorheen.

Uiteraard is het belangrijk de juiste doeken, applicatorpads enz. enz. te gebruiken. Ik heb nu produkten van Meguiars als voorbeeld genomen. Er zijn ook genoeg andere merken die het zelfde produkte hebben voor minder geld.
Enkele andere goede (veel gebruiktte) merken zijn: Poorboys World, Chemical Guys.
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

hier ff een voorbeeld van voor en na een swirl

voor
Afbeelding

en na

Afbeelding

volgens mij gaat er binnekort veel gepoetst worden, :Beer:
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door Renier »

Complimenten voor de uitgebreide how-to, altijd leuk om zte zien hoe fanatiek iemand met z'n auto bezig kan zijn :Yes:

Dan zal ik m'n trouwe spons en zeem maar in de kliko gooien...... :shock: :lol:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

Dank je :Beer:

mischien een sticky? :Yes:
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door Pleiades »

Northwestern schreef:Kan een flexi blade autotrekker veel kwaad? Dat is namelijk gemaakt van zacht rubber.

Afbeelding

Kan weinig kwaad voor zover ik kan zien.
naast deze vraag, nog eentje. Hoe dik en diep mag een kras maximaal zijn dat je het nog weg kan poetsen? Want de meeste krassen waar je echt wit ziet doe ik meestal met een lakstift en poets het daarna heel netjes glad, alleen zie je het nog wel een beetje. Maar ik wil wel graag weten hoe de professional dat doet ;)
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door DHL »

Heel mooie uitleg. Zo wil ik heel graag m'n wagens ook eens hebben. Is fantastisch!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

naast deze vraag, nog eentje. Hoe dik en diep mag een kras maximaal zijn dat je het nog weg kan poetsen? Want de meeste krassen waar je echt wit ziet doe ik meestal met een lakstift en poets het daarna heel netjes glad, alleen zie je het nog wel een beetje. Maar ik wil wel graag weten hoe de professional dat doet
de krasjes die alleen in de blankelak laag zitten kun je onzichtbaar(verwijderen) maken, de kras waar je wit ziet zit al in de grond laklaag.
zie afbeelding
Afbeelding
Deze kun je maar op 1 manier onzichtaar(verwijderen) maken, en dat is naar een schade hersteller/spuiter gaan het gedeelte waar de kras zit moet dan opnieuw gespoten worden.

je kan het ook op een andere manier (blijft wel zichtbaar) doen,
Je moet de kras eerst ontvetten met een ontvetter, hierna kun je met een dun penseeltje de lak (welke je via de dealer kunt bestellen in een klein flesje) in de kras aanbrengen.
(LET OP wel in dunne laagjes, autolak is heel dun en als je dan teveel in 1 keer gebruikt druipers veroorzaken welke je later weer weg moet halen.)
Laat deze laag voor laag drogen (+/- 15 tot 30 minuten tussen de lagen door ligt aan de tempratuur waar je in werkt) tot de kras bijna hellemaal gevuld is.
Als de lak goed gedroogd is (24 uur, dan is hij genoeg uitgehard) breng je met een dun penseeltje enkele blanke laklagen (verkrijgbaar bij de betere auto zaken) aan tot de kras geheel gevuld is.
deze laat je ook weer geheel drogen, daarna was je de auto volgens bovenstaande uitleg en ga je de auto polijsten met een Polish (bijvoorbeeld Scratch X, zoals eerder beschreven) en hierna breng je een laag wax aan om beter te beschermen.

hierna zal je kras nagenoeg weg zijn
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

newbie
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 mei 2010 22:38

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door newbie »

Super uitleg :D
Ga morgen de auto maar wassen

:Yes:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

Super uitleg
Ga morgen de auto maar wassen
veel was plezier :Beer:
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

zo de auto weer een grote poetsbeurt gegeven, staat weer in showroom staat voor de deur :D

leuk om te zien dat de veel buurt bewoners ook hun auto gaan poetsen :D
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 3611

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door Verwijderd 3611 »

Voor de mensen die ook de goeie wasspullen willen aanschaffen: tsjek carclean.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door CPTR »

Die kleine porositeiten blijf je in je lak houden helaas, maar nu zag ik laatst een nieuw product langskomen NANO, dat alle kleine porositeiten opvult in je lak en er zo geen vuil aan kan hechten. Je hoeft je auto dan nooit meer te poetsen, alleen met de hoge druk spuit met weinig kalkhoudend water af te spuiten en klaar.

http://www.vosje-etten.nl/index.php/poe ... echnologie

Misschien zijn er al mensen met ervaringen hiermee ... ?
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to weekelijkse wasbeurt

Bericht door tazjp »

zo vandaag de auto weer eens lekker verwend.
alle winter troep weer van de wagen af, hij staat weer te blinken :dance: en kan er voorlopig weer tegen aan.
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in