Indicatie regeneratie roetfilter

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
chrisderidder
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2010 13:49
Actief als: particulier

Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door chrisderidder »

Ik had graag geweten of er een indicatie op het dashboard is bij een megane coupe 15 dci :
- wanneer er regeneratie van het roetfilter nodig is
- wanneer er regeneratie van het roetfilter aan de gang is

Vriendelijke groet,
Chris.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door Hema »

Voor zover ik weet is die er niet. Als er iets is met het roetfilter komt waarschijnlijk de standaard melding "inspuiting controleren" in het dashboard. Afhankelijk van de gebruiksomstandigheden moet het 1 x per 1000 km gebeuren en je gaat daar (ik tenminste niet) niks van merken.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door WillemS »

De regenreatie gaat meestal geruisloos.
Staat er niks over in je instruktieboekje?
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
chrisderidder
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2010 13:49
Actief als: particulier

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door chrisderidder »

Even verduidelijken waarom ik deze vragen stel .... Wij hebben deze wagen nog niet aangeschaft. Gezien er niet zoveel km mee gereden zullen worden, en meestal geen autosnelweg zouden wij het toch handig vinden om een indicatie te krijgen van de toestand van de filter. Indien je weet dat deze zou moeten gereinigd worden kan je even de autosnelweg oprijden om te zorgen dat alles in orde blijft. Ook is het natuurlijk beter de motor niet stil te leggen op het moment dat die reiniging aan de gang is maar ... dan moet je natuurlijk wel weten dat dit zo is ... Volgens de verkoper is dit zo maar ja, die verkopen graag hé. Ik wil deze zaken graag op voorhand uitzoeken aangezien er toch nogal wat ellende is met die filters en een filter vervangen is ook niet bepaald goedkoop.

Groeten,
Chris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door WillemS »

Als je met een Diesel alleen korte eindjes gaat rijden zal de roetfilter snel vervuilen want die komt bijna nooit op temperatuur.
Het gevolg is dat deze vaker nagezien dient te worden. En bij erge vervuiling vervangen.
SUC6 met je overwegingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door DHL »

Voor zover ik me herinner wordt het wel aangeduid... In normale omstandigheden zie je niets. Tenzij je zodanig korte afstanden rijdt dat de filter niet kan regenereren. Dan krijg je wel een boodschap en moet je geduren x tijd min 80 km per uur rijden. Blijf je die boodschap negeren zal de wagen na een (ruime) tijd niet meer starten. Dan moet er in de garage een geforceerde regeneratie gebeuren. Maar bij mijn weten gebeurde dat heel weinig. Geforceerde betekent dat olie en oliefilter dienen mee vervangen te worden (waarom weet ik niet).
Is meer dan 2 jaar geleden dat ik nog ervaring heb, ben reeds zolang ziek thuis. Werkte als verkoper...
Nu wat je kan doen, ga een toonzaal binnen, vraag uitleg, vertrouw je het niet, vraag je of je het instructieboekje even mag nalezen. Zo weet je alles onmiddellijk.
Of ga naar een andere garage waar men wel op de hoogte is van de werking van een roetfilter...
Hoe het juist zit met een wagen die aan het regnereren is net op het ogenblik je de motor wil uitzetten, weet ik niet. Misschien weet iemand hier dat wel, zou er zelf graag duidelijkheid over hebben.. Of ik vraag het eens in de garage waar ik werkte mocht hier niet echt duidelijkheid komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door Hema »

Er wordt bepaald door een drukverschil sensor wat de verstoppingsgraad van het filter is. Zodra blijkt dat de druk voor het filter te hoog wordt, ten opzicht van de druk na het filter dan wordt het regeneratie proces gestart. Afhankelijk van de gerbuiksomstandigheden op dat moment is de regeleenheid daar even mee zoet (bij mij duurt het op de snelweg ongeveer 1,5 km bij 100 km/uur). Als tijdens het regenereren de auto wordt uitgezet, dan zal bij de volgende rit de drukverschilsensor een te groot drukverschil melden en de regeleenheid start dan weer het regeneratie proces als de omstandigheden het toelaten. Als vaak genoeg de omstandigheden het niet toe laten, dan komt er de indicatie dat je op de snelweg moet gaan rijden.
Als er geforceerd moet worden gegenereerd, dan wordt er veel brandstof ingespoten op momenten waarop het niet kan verbranden om hiermee het filter op 1000 graden te krijgen. We hebben het dan over veel brandstof. Een deel daarvan loopt langs de zuigers in het carter waardoor smeerolie verdunning ontstaat en stijging van het oliepijl. Vandaar verversen.

Kijk hier eens naar:

http://www.topoccasion.info/download/al ... .5_dCi.jpg

Bij deze dci hoeft de olie niet ververst te worden omdat er een aparte diesel injector in de uitlaat is gemonteerd.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
chrisderidder
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2010 13:49
Actief als: particulier

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door chrisderidder »

Dank u wel allemaal voor de reacties, het belangrijkste voor ons was dat we tenminste zouden weten wanneer een regeneratie echt nodig is en blijkbaar krijg je dan wel een seintje via het dashboard. Ik heb deze vraag ook gesteld aan de Renault klantendienst en kreeg van hen volgende antwoord :
De Dieselmotor met roetfilter (ook wel FAP genoemd) heeft bepaalde bijzonderheden. Daarom heeft zijn gebruik bepaalde aanwijzingen nodig zodat hij in de beste omstandigheden gebruikt wordt. De roetfilter is bestemd voor het filteren van de uitlaatgassen van dieselmotoren. Het vermindert de luchtverontreiniging (rook) aanzienlijk door de roetdeeltjes tegen te houden.
De filter verzamelt roetdeeltjes die periodiek verbrand moeten worden om het roetfilter schoon te maken. Deze regeneratie gebeurt automatisch elke 300 tot 800 Km, naargelang de gebruiksomstandigheden van de auto, en duurt ongeveer twintig minuten.
De motor moet voldoende belast worden zodat de temperatuur van de uitlaatgassen hoog genoeg is.
Enkel wanneer niet voldaan wordt aan de voorwaarden van de regeneratie zal u een waarschuwing krijgen via het dashboard. Om het roetfilter te kunnen laten regenereren, moet de bestuurder direct gaan rijden met een minimum snelheid. Het waarschuwingslampje of het bericht verdwijnt in dat geval. De motor moet voldoende belast worden zodat de temperatuur van de uitlaatgassen hoog genoeg is. Raadpleeg het instructieboekje van de auto of vraag het aan een Renault-dealer.
Als echter niet aan deze voorwaarden kan worden voldaan, kan een tweede waarschuwing (informatie van het 2e niveau) verschijnen, waarbij direct een geforceerde regeneratie bij een Renault-dealer moet worden uitgevoerd.

Dank u!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ReneGeijt©
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2011 02:47
Actief als: particulier

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door ReneGeijt© »

Hallo.
Ik heb een Renault Laguna 1.5 dci FEP diesel motor, en is 10 maanden oud.
Ik heb 36.000 km gereden en nu steeds problemen. De eerste 29.850 Km waren probleemloos.
Echter bij 30.000 km ging het sleuteltje branden op als teken van onderhoud.
Enkele kilometers hier na ging de achtergrond van de KM steller op rood en melding ‘’fout inspuit systeem’’
Ben naar de Dealer geweest en heeft de 30K beurt gedaan en roetfilter opnieuw geregenereerd.
Echter de melding kwam al binnen 400 km terug. Weer naar dealer geweest en konden niets meer doen en alleen even de software reset.
De melding was maar liefst 40 km weg toen begon het weer.
Naar andere dealer geweest weer roet filter later genereren en de 5e injector schoongemaakt want het roetfilter zal vol xxx gram en dat gaf de computer in de werkplaats aan.
Helaas ook geen goed resultaat want het kwam weer terug.
Dit hele bovenstaande verhaal het ik dus nu 9 keer gehand in 6000 km tijd,
Na veel correspondentie met Renault Nederland bleek het een bekend probleem te zijn,
Op dat moment dus geen oplossing en heb ik 7 weken op het noodprogramma gereden en het scherm op rood met ''fout inspuit systeem'', *de auto rijd wel maar met minder vermogen.
De oplossing moest komen van een herschreven software van Renault France volgens de dealer.
Deze is een paar dagen geleden inderdaad geïnstalleerd, en in de software is de druk van de 5e injector verhoogd.
Men heeft de hele procedure zoals wederom het reinigen van de 5e injector uitgevoerd zoals in het service bulletin van Renault France stond vermeld.
Maar helaas je raad het al na 343 km is het weer het zelfde liedje.
Ik heb het gevoel dat men niet weet hoe verder, echter op mijn verzoek nu echt structureel zaken te gaan vervangen werd geen gehoor aan gegeven.
Men moddert maar wat door, tot de garantie termijn is verlopen om zo de kosten niet zelf te hoeven ophoesten.
Ik vind het een zeer slechte zaak, en overweeg verder stappen omdat er anders niets aan gedaan word.
Overigens de dealer doet erg zijn best naar mogen naar eigen zeggen men mag niets vervangen van Renault Nederland.
Dus mijn vraag is ‘’zijn er meer waar dit euvel bekend is’’ en wat de oplossing is.
Dank alvast,
:o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

etmulder
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2011 10:33
Actief als: particulier

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door etmulder »

Ik heb een Laguna van mei-2010. De eerste 30km geen probleem. Toen een onderhoudsbeurt uitgevoerd en nog 5000 km gereden. Op terug van de vakantie, telller stond op ruim 39000, ook "storing inspuitsysteem" gekregen, nota bene op de autobaan terug naar huis.
Na veel gedoe, bij een Renault garage in Noord Duitsland de diagnose gekregen dat roetfilter vol zat en dat verder rijden niet verstandig was. Gelukkig is het een leaseauto, dus via de leasemaatschappij vervangend vervoer gekregen en de auto is afgevoerd naar Nederland.
Bij de dealer is het roetfilter actief geregenereerd (incl olie verversen) en is de software geupdate, dat laatste zeiden ze er terloops even bij.
Kreeg wel steeds te horen dat ik wel met deze auto regelmatig op de snelweg moest rijden, want anders krijg je dit. Maar wat wil je, 30000 Km binnen een jaar doe je niet alleen met boodschappen halen.
Nu afgelopen weekend weer de zelfde storing op een stand van 45000. Auto afgevoerd, filter weer actief geregenereerd (incl olie verversen) en, jawel, de software geupdate.
Volgens garage mag het nu niet meer voorkomen, de software update was specifiek voor het automatisch regenereren van het roetfilter is me beloofd. Dus er waren problemen mee, anders zullen ze geen nieuwe software maken.

ALs ik er zo over denk, is het vreemd dat een garage nieuwe software laad, zonder duidelijk te maken aan de klant of dit gedaan is, welke versie er dan in is gegaan, en wat de opgeloste problemen zijn. Van olie en koelvloeistof krijg je meer informatie.

Maar goed, we gaan het weer proberen en zien wel hoe ver we nu komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

kevinderycke
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2013 18:18
Actief als: particulier

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door kevinderycke »

Kan het zijn dat er bij de regeneratie van de roetfilter extra brandstofverbruik is :)? Ik rijd met laguna 2009, 2.0dci, 150pk. Het valt mij op dat er soms uit het niks een extra verbruik is van 3 a 4l boven het normaal verbruik van 7-7.5l. Heeft dit iets met elkaar te maken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16025
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door mechanic »

Je krijgt nooit een melding van een regeneratie, alleen als het niet lukt ivm kortere ritjes of wat dan ook,krijg je een foutmelding en kan je naar de garage.
Die kan naar gelang van de oorzaak een reparatie uitvoeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door Hema »

Ja het kan zijn dat je dat aan het verbruik ziet. De actieve regeneratie die het motormanagement uitvoert zal voor warmte ontwikkeling in het roetfilter zorgen en dat wordt onder andere gedaan door diesel in de uitlaat te verdampen (5e injector). De oxidatie katalysator die in dezelfde behuizing zit als het roetfilter, krijgt het zo druk met die overvloed aan diesel (HC) dat er een enorme warmte ontwikkeling ontstaat en die warmte komt in het roetfilter terecht waardoor de roetdeeltjes verbranden.
Dit extra inspuiten kan tot 10 minuten duren en daar gaat je verbruik van omhoog.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16025
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door mechanic »

Meestal ruik je dit tijdens het rijden.
Klanten komen vaak met dat ze een verbrande rubber lucht ruiken, maar dat blijkt dus een regeneratie te zijn.
Ik rijd geen diesel, dus kan niet zeggen hoe het ruikt :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bull1970
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jun 2017 22:40
Actief als: particulier

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door Bull1970 »

Ik heb een grand scenic 2006 1.9 dci 131pk
Gister uitlezing gedaan van wege storing.
Steeds melding inspuiting controleren en sinds gister 1 keer de melding katalysator regenereren. Volgens de renault pc uitlezing ziet de computer het roetfilter niet en kan ie ook niks met die melding doen.
Maar ze konden wel zien dat ie geregenereerd had voor ik bij de dealer was.
Maar iemand een idee over het feit dat mn computer het roetfilter niet ziet.
Bvd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door A110 »

Is het roetfilter niet "uitgeschreven" uit de ECU (computer)?

De dealer zou kunnen kijken of er een nieuwe update is voor uw motor. Dan staat alles weer zoals het hoort te staan.

Maar wat is de storingsfout die word weergegeven?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bull1970
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jun 2017 22:40
Actief als: particulier

Re: Indicatie regeneratie roetfilter

Bericht door Bull1970 »

Dat is t juist geen foutcode
En nee hij is niet uit geschreven andrrs had ie zowiezo geen fouten meer gegeven omdat dan hele roetfilter gebeuren weg was

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht