inspuitsysteem buiten werking Espace IV V6 3.5
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 dec 2013
- Laatste bezoek: 25 mei 2018 16:55
- Actief als: particulier
inspuitsysteem buiten werking Espace IV V6 3.5
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een paar jaar een Espace IV V6 3.5 uit 2003 met inmiddels ongeveer 200.000 kilometers op te teller.
Tot een paar weken geleden probleemloos in de auto gereden. Opeens verscheen soms de melding "inspuitsysteem buiten werking" (en pieptoon en stop op het display) en verdween weer na het uitzetten van de motor en herstarten na een paar minuten. Motor liep prima, geen geluiden, geen rook, geen afwijkend brandstofverbruik en geen noodstand.
De auto laten uitlezen en daar was alleen een fout bij de bobines te lezen (niet welke van de 6).
Aangezien ik niet uit het onderhoudsboekje kon opmaken wanneer de bougies waren vervangen was mijn eerste stap het vervangen van de bougies (alle 6). De Renault specialist gaf mij twee opties: "gewone" bougies voor Eur 10 per stuk of "platina" bougies voor bijna Eur 30 per stuk. Toen ik vroeg wat het verschil was, kreeg ik als antwoord dat dit met de levensduur van de bougie te maken heeft (40.000 km vs. 120.000 km). Aangezien ik niet veel met de auto rij, heb ik voor gewone bougies gekozen.
Nadat ik de auto weer opgehaald heb kreeg ik vanaf dat moment elke keer dat ik start de foutmelding die ik eerder soms kreeg. De auto loopt nog steeds uitstekend.
Terug naar de garage en de Renault specialist adviseert om alle 6 de bobines te vervangen en de 6 bougies door de platina versie. De voorste 3 bobines had hij bekeken maar er waren geen scheurtjes of verbrande plekken te zien maar aangezien de enige storing met de bobines te maken heeft was dit zijn oplossing (zonder garantie natuurlijk dat hiermee de storing verdwenen is).
Ik heb hier op het forum natuurlijk eerst gezocht naar vergelijkbare problemen maar niet gevonden (wel dezelfde storing maar dan icm noodloop van de auto/versnellingsbak).
Wie heeft een vergelijkbaar probleem gehad en een advies om het probleem op te lossen? De oplossing van de Renault specialist is nogal kostbaar en wellicht een overkill?
Ik heb sinds een paar jaar een Espace IV V6 3.5 uit 2003 met inmiddels ongeveer 200.000 kilometers op te teller.
Tot een paar weken geleden probleemloos in de auto gereden. Opeens verscheen soms de melding "inspuitsysteem buiten werking" (en pieptoon en stop op het display) en verdween weer na het uitzetten van de motor en herstarten na een paar minuten. Motor liep prima, geen geluiden, geen rook, geen afwijkend brandstofverbruik en geen noodstand.
De auto laten uitlezen en daar was alleen een fout bij de bobines te lezen (niet welke van de 6).
Aangezien ik niet uit het onderhoudsboekje kon opmaken wanneer de bougies waren vervangen was mijn eerste stap het vervangen van de bougies (alle 6). De Renault specialist gaf mij twee opties: "gewone" bougies voor Eur 10 per stuk of "platina" bougies voor bijna Eur 30 per stuk. Toen ik vroeg wat het verschil was, kreeg ik als antwoord dat dit met de levensduur van de bougie te maken heeft (40.000 km vs. 120.000 km). Aangezien ik niet veel met de auto rij, heb ik voor gewone bougies gekozen.
Nadat ik de auto weer opgehaald heb kreeg ik vanaf dat moment elke keer dat ik start de foutmelding die ik eerder soms kreeg. De auto loopt nog steeds uitstekend.
Terug naar de garage en de Renault specialist adviseert om alle 6 de bobines te vervangen en de 6 bougies door de platina versie. De voorste 3 bobines had hij bekeken maar er waren geen scheurtjes of verbrande plekken te zien maar aangezien de enige storing met de bobines te maken heeft was dit zijn oplossing (zonder garantie natuurlijk dat hiermee de storing verdwenen is).
Ik heb hier op het forum natuurlijk eerst gezocht naar vergelijkbare problemen maar niet gevonden (wel dezelfde storing maar dan icm noodloop van de auto/versnellingsbak).
Wie heeft een vergelijkbaar probleem gehad en een advies om het probleem op te lossen? De oplossing van de Renault specialist is nogal kostbaar en wellicht een overkill?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 jun 2011
- Laatste bezoek: 01 jan 2020 10:50
- Actief als: particulier
Re: inspuitsysteem buiten werking Espace IV V6 3.5
Zelfde probleem 3 jaar geleden gehad bij +-188K op de teller. 2 defecte bobines laten vervangen, daarnaast 6 nieuwe bougies geplaatst en een nieuwe kabelboom.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: inspuitsysteem buiten werking Espace IV V6 3.5
tja bij zo een 6 pitter is het lastig sleutelen aan de achterzijde van het blok waar de andere 3 zich bevinden, je zult toch echt alles moeten controleren dus ook de 3 aan de achterzijde en dat is geen makkelijk klusjeJaybee071 schreef: De voorste 3 bobines had hij bekeken maar er waren geen scheurtjes of verbrande plekken te zien maar aangezien de enige storing met de bobines te maken heeft was dit zijn oplossing (zonder garantie natuurlijk dat hiermee de storing verdwenen is).
aan de type bougies zal het niet liggen, maar wel aan dop, boubine, kabel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 dec 2013
- Laatste bezoek: 25 mei 2018 16:55
- Actief als: particulier
Re: inspuitsysteem buiten werking Espace IV V6 3.5
thanks voor de reacties.
kabelboom vervangen? je bedoelt het deel dat naar de bobines gaat?
kabelboom vervangen? je bedoelt het deel dat naar de bobines gaat?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 dec 2013
- Laatste bezoek: 25 mei 2018 16:55
- Actief als: particulier
Re: inspuitsysteem buiten werking Espace IV V6 3.5
inmiddels de achterste drie bobines en alle zes bougies vervangen (wel zelf online gekocht, scheelt enorm met de prijzen die de garage rekent).
twee uur aan gewerkt, viel dus mee.
motor loopt weer als een zonnetje
wel jammer dat er aan de bobines niets te zien is dus ik weet niet welke stuk is (kom ik wel achter als ik ze ga wisselen met de voorste bobines).
twee uur aan gewerkt, viel dus mee.
motor loopt weer als een zonnetje

wel jammer dat er aan de bobines niets te zien is dus ik weet niet welke stuk is (kom ik wel achter als ik ze ga wisselen met de voorste bobines).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 802 Weergaves
-
Laatste bericht door emoon
-
- 2 Reacties
- 378 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 4 Reacties
- 536 Weergaves
-
Laatste bericht door dejebe
-
- 3 Reacties
- 399 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 177 Weergaves
-
Laatste bericht door HarrieOCI
-
- 0 Reacties
- 115 Weergaves
-
Laatste bericht door mojitoke
-
- 5 Reacties
- 308 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic