Allereerst het zoeken van een occasion. Iedereen kent waarschijnlijk Autoscout24.nl wel. Daar kun je ook zoeken in heel Europa. Dat is een snelle manier om te zien in welke landen een auto voordelig is. Een Avantime is vrijwel in alle ons omliggende landen goedkoper dan in Nederland. Uiteraard moet je hier wel nog de invoerrechten (rest-BPM) bij optellen, want die ben je kwijt op het moment dat je hem invoert. Dit kost op het moment voor een Privilege V6 uit 2002 +/- €3200,- Maar dan nog.....
Ook Mobile.de is trouwens een goede site om te zoeken.
Heb je een goede Avantime gevonden dan begint het gedoe.... En dat is precies waar ik op dit moment aangeland ben. Aangezien mijn Duits niet tip-top in orde is stuur ik liever een E-mail dan dat ik opbel. Ik heb een particulier nu benaderd over een door hem aangeboden Avantime en gevraagd naar de algehele staat, dealer onderhoud, eventuele (lak)schades status van de multiriemen etc. Hierop een nette mail terug gekregen waarin verteld wordt dat alles netjes in orde is en dat de wagen er goed uit ziet. Mijn volgende stap is nu het (eventuele, want ik moet nog gaan kijken naar de wagen) import gedoe gaan regelen.
Voor het importeren heb je eenm aantal dingen nodig. Belangrijk schijnt een EWG-formulier te zijn waarop de typegoedkeuring staat en alle gegevens. Deze schijn je bij de dealer op te kunnen (laten) vragen of eventueel zelfs in Nederland bij de importeur. Ik heb de Duitser gevraagd of hij dit zijn garage voor kan leggen voor mij. Tevens het VIN nummer gevraagd waarmee ik dan weer naar de RDW kan om een afspraak te kunnen maken.
Als ik wat verder ben en weet hoe het circus allemaal werkt zal ik dit verhaal af maken... Tips van mensen die al eens een auto geimporteerd hebben zijn zeer welkom!