Kachelmotor of weerstand vervangen? Grand Scenic 2007

Plaats reactie

Topic author
Derde_renault
repeating visitor
repeating visitor
Actief als: particulier

Kachelmotor of weerstand vervangen? Grand Scenic 2007

Bericht door Derde_renault »

Hi,

Ik heb een Grand Scenic uit 2007. In het voorjaar hadden wij het alombekend "Paravane" probleem met waterschade onderin bij de stekker onder de bestuurderstoel en alle gevolgen van dien. Dat begon met problemen dat het vochtig in de auto was en we de auto niet ontwasemd kregen. Dachten eerst dat het aan de ouderdom van de auto lag en ouderdom ventilatiesysteem en het (eeuwig durende) vochtige weer maar al snel vonden we vocht in de bekleding in de kastje in de vloer van de carrosserie. Toen heb ik de stekker onder de bestuurdersstoel overbrugd en alle draden gesoldeerd.

Nu ... andere kant van de zomer - wederom vochtig weer hapert de ventilatie alweer. De ene dag doet deze het niet. (Het is dan vaak een vochtige ochtend.) De andere dag alweer wel.

Het lijkt of er wel warmte ontstaat maar blazen doet de ventilatie in elk geval NIET. In geen enkele stand. Het lijkt wel of er warmte ontstaat, want ter hoogte van het ventilatierooster ontwasemd de voorruit een beetje en er lijkt ook richting de bestuurder en passagier wat warmte te "zweven".

Nu wil ik actie ondernemen: vervang ik meteen de kachelweerstand én de kachelmotor, of kan ik ervan uitgaan dat bijvoorbeeld de kachelweerstand het nog doet (doordat we dus warmte voelen).
Recent heb ik wel de paravane alweer ontwaterd, op enkele maanden tijd waren de ontwateringsgootjes alweer heel erg dicht gegroeid met slib.

Wat zouden jullie doen? Ik hoor graag jullie afwegingen.
Alleen voor onze leden zichtbaar.
Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Re: Kachelmotor of weerstand vervangen? Grand Scenic 2007

Bericht door mechanic »

De paravan afvoeren kun je het best volledig verwijderen. Het is immers niets anders dan een gat, elke belemmering is teveel.

De kachelmotor kun je vanuit de paravan met de hand een slinger geven om te voelen of deze nog goed draait.
Om deze te vervangen moet het dashboard eruit dus best een klus.
De weerstand kost een paar euro, licht eraan waar je die besteld, en is relatief eenvoudig te vervangen.
Dashboard kastje eruit dan ben je er al bijna, dat proberen heeft de voorkeur. Gaat die weer snel stuk is er meer aan de hand, vermoedelijk de motor.
Wat wel eens gebeurd is dat de stekkers op de weerstand verbranden wat een hoop ellende.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Derde_renault
repeating visitor
repeating visitor

Re: Kachelmotor of weerstand vervangen? Grand Scenic 2007

Bericht door Derde_renault »

Hi,

dank voor de info.
Als het zo een klus is en het dashboard moet er af: dan gelijk kachelmotor én kachelweerstand vervangen? Er wordt nu al een …login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 11 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken