[Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29 nov 2022
- Laatste bezoek: 25 dec 2024 15:59
- Actief als: particulier
[Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
Ik heb een Renault Grande Scenic 2 van 2008 (1,6 motor)
Na altijd al slecht werken (reageren) deed de ventilator opeens helemaal niks meer Via dit forum een testje gevonden om de weerstand en de ventilator te testen....met de conclusie dat de weerstand stuk is....ook ergens gevonden dat de Mosfet (transistor)eigenlijk altijd doorbrand en hoe deze te vervangen, dat heb ik gedaan en zowaar gisteravond werkte alles weer en kon ik weer met verwarming rijden....maar ik hoorde wel een fluiten snerpend geluid....dus iets dat draait (kachelmotor/ventilator ?) werkt niet naar behoren
(overigens ook paravan er af gehaald gecontroleerd op vuil en/of water, maar dat zag er allemaal goed uit) Vanochtend, binnen één km stond mijn auto vol rook en is de weerstand volkomen doorgebrand
Ik ga er van uit dat een relais goed zal zijn (omdat het werkte) maar kan ook nergens een relais vinden.......
Kan ik de ventilator (onder het dashboard op één of andere manier aansluiten (welke draden) om te controleren of die het doet (of dat snerpende geluid daarvandaan komt)
Dan lees ik ook over kachelmotor.....neem aan dat dat ding is waar die weerstand vlak boven zit, maar als ik zoek op uitbouwen daarvan lees ik dat het dashboard er uit moet....dat snap ik niet goed want als de kachelmotor dat is dat ik denk kan je er toch bij na het demonteren v h dashboard kastje
Ik las al dat de weerstand weer kapot kan gaan als de ventilator.....of de kachelmotor ? te zwaar loopt....ik zal nu een totaal nieuwe weerstand moeten kopen want de oude is nu echt verbrand en stuk weggesmolten.....maar wil die natuurlijk niet gelijk weer kapot hebben
Dus hoe test ik de kachelmotor als ook de ventilator....welke draden ? (want het eerder genoemde testje kan ik niet meer doen omdat die weerstand kapot/weggesmolten is)
Bij voorbaat dank voor hulp
Na altijd al slecht werken (reageren) deed de ventilator opeens helemaal niks meer Via dit forum een testje gevonden om de weerstand en de ventilator te testen....met de conclusie dat de weerstand stuk is....ook ergens gevonden dat de Mosfet (transistor)eigenlijk altijd doorbrand en hoe deze te vervangen, dat heb ik gedaan en zowaar gisteravond werkte alles weer en kon ik weer met verwarming rijden....maar ik hoorde wel een fluiten snerpend geluid....dus iets dat draait (kachelmotor/ventilator ?) werkt niet naar behoren
(overigens ook paravan er af gehaald gecontroleerd op vuil en/of water, maar dat zag er allemaal goed uit) Vanochtend, binnen één km stond mijn auto vol rook en is de weerstand volkomen doorgebrand
Ik ga er van uit dat een relais goed zal zijn (omdat het werkte) maar kan ook nergens een relais vinden.......
Kan ik de ventilator (onder het dashboard op één of andere manier aansluiten (welke draden) om te controleren of die het doet (of dat snerpende geluid daarvandaan komt)
Dan lees ik ook over kachelmotor.....neem aan dat dat ding is waar die weerstand vlak boven zit, maar als ik zoek op uitbouwen daarvan lees ik dat het dashboard er uit moet....dat snap ik niet goed want als de kachelmotor dat is dat ik denk kan je er toch bij na het demonteren v h dashboard kastje
Ik las al dat de weerstand weer kapot kan gaan als de ventilator.....of de kachelmotor ? te zwaar loopt....ik zal nu een totaal nieuwe weerstand moeten kopen want de oude is nu echt verbrand en stuk weggesmolten.....maar wil die natuurlijk niet gelijk weer kapot hebben
Dus hoe test ik de kachelmotor als ook de ventilator....welke draden ? (want het eerder genoemde testje kan ik niet meer doen omdat die weerstand kapot/weggesmolten is)
Bij voorbaat dank voor hulp
Laatst gewijzigd door Pepone op 25 dec 2024 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast.
Reden: Titel aangepast.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16720
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 16 jun 2025 14:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: [Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
Se kachelmotor en ventilator zijn hetzelfde onderdeel met een andere naam.
Om de kachelmotor te demonteren zal het dashboard verwijderd moeten worden, geen klusje van een half uurtje zeg maar.
Vanuit de paravan opening (bestuurderszijde) kun je de kachelmotor met de hand aan als je de ruitenwisser in de verticale stand zet. Kunt dan met de hand voelen of de motor nog goed draait.
Heeft de auto draaiknoppen of digitale ventilatie? Dat zijn twee verschillende weerstanden, beide goedkoop te krijgen.
Draaiknoppen ventilatie zal de de bestaande draden moeten doorknippen en de nieuwe eraan solderen ivm ruimtegebrek.
Bij digitale ventilatie zullen de stekkers ook verbrand zijn, bestel die dan mee!
Om de kachelmotor te demonteren zal het dashboard verwijderd moeten worden, geen klusje van een half uurtje zeg maar.
Vanuit de paravan opening (bestuurderszijde) kun je de kachelmotor met de hand aan als je de ruitenwisser in de verticale stand zet. Kunt dan met de hand voelen of de motor nog goed draait.
Heeft de auto draaiknoppen of digitale ventilatie? Dat zijn twee verschillende weerstanden, beide goedkoop te krijgen.
Draaiknoppen ventilatie zal de de bestaande draden moeten doorknippen en de nieuwe eraan solderen ivm ruimtegebrek.
Bij digitale ventilatie zullen de stekkers ook verbrand zijn, bestel die dan mee!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29 nov 2022
- Laatste bezoek: 25 dec 2024 15:59
- Actief als: particulier
Re: [Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
Bedankt voor het antwoord
Ik dacht dat die bij/onder de paravan , de ventilator is en die die onder bij de passagiersvoeten zit (zie foto) dan de kachelmotor zou zijn (dacht eigenlijk dat deze het snerpende geluid veroorzaakte, maar moet dat nog uitzoeken) maar wat is dit dan wel ?
Toegevoegd in 2 minuten 56 secondes:
Ik dacht dat die bij/onder de paravan , de ventilator is en die die onder bij de passagiersvoeten zit (zie foto) dan de kachelmotor zou zijn (dacht eigenlijk dat deze het snerpende geluid veroorzaakte, maar moet dat nog uitzoeken) maar wat is dit dan wel ?
Toegevoegd in 2 minuten 56 secondes:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16720
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 16 jun 2025 14:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: [Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
Dat is een stelmotortje voor een onderdeel van het ventilatiesysteem, waarvoor precies kan ik je uit 't hoofd niet meer zeggen.
Om de kachelmotor (ventilatie motor hoe je wil) te vervangen moet het dashboard los.
Impressie:
De weerstand voor de kachel motor zit dus wel in die hoek, passagiers voeten ruimte. En er zijn zoals gezegd twee verschillende.
De weerstand is de zwakste schakel, die zit in het aanvoercircuir van het buitenlucht systeem en wordt daardoor gekoeld. Ding wordt bloedheet namelijk.
Of door ouderdom, of een versleten kachelmotor. Dat laats6e vaak een gevolg van waterintreding door verstopte paravan.
Om de kachelmotor (ventilatie motor hoe je wil) te vervangen moet het dashboard los.
Impressie:
De weerstand voor de kachel motor zit dus wel in die hoek, passagiers voeten ruimte. En er zijn zoals gezegd twee verschillende.
De weerstand is de zwakste schakel, die zit in het aanvoercircuir van het buitenlucht systeem en wordt daardoor gekoeld. Ding wordt bloedheet namelijk.
Of door ouderdom, of een versleten kachelmotor. Dat laats6e vaak een gevolg van waterintreding door verstopte paravan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29 nov 2022
- Laatste bezoek: 25 dec 2024 15:59
- Actief als: particulier
Re: [Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
Ja mijn grote stekker op de weerstand zag er een beetje vervormd, gesmolten uit.....Ik heb nu een schakelaar gemonteerd op draden die ik in de stekker geprikt heb....ventilator draait goed (wel alleen natuurlijk op vol vermogen) .....maar bij de stekkeraansluiting op de schakelaar wordt het erg heet, zo heet dat nu de schakelaar inwendig gesmolten is.....ik heb inmiddels een nieuwe warmteweerstand....maar ben bang dat die ook weer zal doorbranden (?) Is het normaal dat er op vol vermogen zo'n grote stroom (kennelijk) er door heen loopt
De ventilator heb ik gevoeld vanuit de paravan en volgens mij draait die soepel en zou die dus goed zijn (zag er verder niet vuil en of nar uit)
Snap eigenlijk niks van zo'n stekker.....er gaat een dikke rode en zwarte draad naar toe (de ventilator aansluitingen) maar in de stekker zitten maar
kleine aansluit pinnetjes....daarom dacht ik ook dat ik met de draad die ik aan gesloten heb , dat dat moest kunnen
Verder vraag ik me wel af of een niet werkende airco (heeft het nooit gedaan....vind het niet fijn en zodoende ook niet erg) enige invloed kan hebben op het doorbranden van die weerstand ?
Wie weet hier meer over ?
De ventilator heb ik gevoeld vanuit de paravan en volgens mij draait die soepel en zou die dus goed zijn (zag er verder niet vuil en of nar uit)
Snap eigenlijk niks van zo'n stekker.....er gaat een dikke rode en zwarte draad naar toe (de ventilator aansluitingen) maar in de stekker zitten maar
kleine aansluit pinnetjes....daarom dacht ik ook dat ik met de draad die ik aan gesloten heb , dat dat moest kunnen
Verder vraag ik me wel af of een niet werkende airco (heeft het nooit gedaan....vind het niet fijn en zodoende ook niet erg) enige invloed kan hebben op het doorbranden van die weerstand ?
Wie weet hier meer over ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1901
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 15 jun 2025 19:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: [Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
@Vollca
Graag het onderwerp niet dubbel posten, dan houden we de reacties centraal.
Gaan we hier verder.
En de topicnaam aangepast volgens de forumregels.
Groet, Ron.
Graag het onderwerp niet dubbel posten, dan houden we de reacties centraal.
Gaan we hier verder.
En de topicnaam aangepast volgens de forumregels.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16720
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 16 jun 2025 14:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: [Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
De airco die niet werkt is niet van invloed op de werking van de ventilatie.
De weerstand wordt gekoeld door de ventilatie lucht, vol vermogen gaat buiten de weerstand (directe voeding).
Heeft de auto draaiknoppen of een display bediening?
De weerstand wordt gekoeld door de ventilatie lucht, vol vermogen gaat buiten de weerstand (directe voeding).
Heeft de auto draaiknoppen of een display bediening?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 29 nov 2022
- Laatste bezoek: 25 dec 2024 15:59
- Actief als: particulier
Re: [Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
Het is een display bediening
Aangezien er 2 verschillende weerstanden zijn; eentje voor met en eentje voor zonder automatische airco,
en ik denk dat er ook wel draaiende delen in een airco (pomp) zitten en als dat dan stroef loopt (vanwege kapot/nooit gebruik), dat er misschien ook wel een te grote stroom door die weerstand daardoor loopt........
Nou ja, misschien maar gewoon de weerstand vervangen en zien hoe het gaat.......
Aangezien er 2 verschillende weerstanden zijn; eentje voor met en eentje voor zonder automatische airco,
en ik denk dat er ook wel draaiende delen in een airco (pomp) zitten en als dat dan stroef loopt (vanwege kapot/nooit gebruik), dat er misschien ook wel een te grote stroom door die weerstand daardoor loopt........
Nou ja, misschien maar gewoon de weerstand vervangen en zien hoe het gaat.......
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16720
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 16 jun 2025 14:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: [Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
De display ventilatie om t maar zo te noemen heeft de weerstand waar de 2 stekkertjes in geklikt zitten. Kosten plm 10euro via het www. Bestel er 2 voor de zekerheid.
Er zijn exemplaren waar je 2 stekkertjes bij hebt die je soldeert aan de huidige kabels.
Toegevoegd in 2 minuten 25 secondes:
De werking van de airco zelf staat los van de weerstand, in dit geval maakt een niet werkende airco niets uit.
Er zijn exemplaren waar je 2 stekkertjes bij hebt die je soldeert aan de huidige kabels.
Toegevoegd in 2 minuten 25 secondes:
De werking van de airco zelf staat los van de weerstand, in dit geval maakt een niet werkende airco niets uit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 695 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 207 Weergaves
-
Laatste bericht door Marc151073
-
- 1 Reacties
- 217 Weergaves
-
Laatste bericht door de mon
-
- 1 Reacties
- 137 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 270 Weergaves
-
Laatste bericht door hansje55
-
- 5 Reacties
- 629 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 281 Weergaves
-
Laatste bericht door jordi14