Keyless+starten vragen van een newbie

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
hubk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 16 dec 2020 21:11
Actief als: particulier

Keyless+starten vragen van een newbie

Bericht door hubk »

Model/uitvoering : Renault Megane Sedan Dynamique Comfort
Bouwjaar : 2005
Brandstof : Benzine

Na 6+ jaar in een Megane Classic gereden te hebben de overstap gemaakt naar een sedan uit 2005. Wat een vooruitgang en wat een mooie standaard uitrusting! Alleen was bij de Classic alles redelijk vanzelfsprekend bij de nieuwe auto heb ik toch het boekje moeten openslaan. Nu mijn vragen:

Keyless entry
Volgens de opties op Autoweek heb ik Keyless entry maar ik krijg het niet werkend. Dus de auto/kaart geeft geen reactie als ik in de buurt kom. De 3 knoppen op de kaart werken overigens perfect. Probleem doet zich voor bij beide kaarten. Nu heb ik mezelf al ingelezen en kan het de volgende oorzaken hebben volgens mij:
1. 3 knops kaart is defect, althans de interne batterij die moet zorgen voor het keyless signaal==> laten solderen is een optie
2. keycard is leeg en moet opgeladen worden (heeft er nu 3-4u ingezeten maar reageert nog nergens op), geen idee hoelang ik die er dan in moet laten zitten. Woensdag heb ik weer een langer ritje dan laat ik hem er maar braaf inzitten.
3. Alle sensoren op mijn deur zijn stuk en daardoor werkt het niet.
4. Misschien heb ik toch geen keyless entry :D

Starten
Hoe zet ik mijn auto alleen op contact zonder de auto te starten? Nu start ik hem altijd meteeen door op de start stop knop te duwen.

Suggesties zijn van harte welkom!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19

Re: Keyless+starten vragen van een newbie

Bericht door RichTrip »

De keyless entry optie bij een Megane II werkt niet als je in de buurt komt. Deze werkt alleen als je je hand achter 1 van de deurgrepen steekt. Dan gaan de deuren open. Sluiten doe je door op het knopje te drukken op 1 van de portiergrepen. En je kunt de kaart in de zak houden als je de auto start.

Je zet de auto op contact door gewoon 1x de start knop te drukken zonder de pedalen aan te raken. Als je namelijk de koppeling intrapt, dan start hij meteen als je 1x op de start knop drukt.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
hubk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door hubk »

Dat van het knopje op de portiergrepen heb ik ook in het boekje gelezen! Maar ik kon geen knopje vinden op de portiergrepen. Alleen iets van een raar ribbeltje maar dat is volgens mij om de noodsleutel in te steken (dacht ik zo???). Heb google gebruikt voor een afbeelding van een portiergreep maar kon er niet zo snel eentje vinden.

Starten is helder dank!

Edit plaatje gevonden:
Afbeelding

Volgens mij heb ik die knop alleen niet. Ik snap dan alleen niet zo goed waarom op autoweek bij de standaarduitrusting een vinkje staat bij keyless entry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

Op het plaatje zie je de ronde knop voor de vergrendeling zitten. Op de foto ontbreekt echter wel het noodslot en het kapje er over heen.
Als jouw deurgrepen niet die ronde knopjes hebben, dan heb je geen keyless entry.
Je kunt het overigens heel makkelijk uitsluiten. Als je de auto niet kunt starten met de kaart op zak, dan heb je deze optie zeer zeker niet.
Ik kan mij overigens niet voorstellen dat je de auto kunt starten met de kaart op zak en dat je geen knopjes op de portiergrepen hebt. Die combinatie ben ik nog nooit tegen gekomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
hubk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door hubk »

Klopt ik kan de auto niet starten met de kaart in mijn zak (ik dacht dat misschien de interne batterij leeg was). Ik moet dus de kaart in die gleuf stoppen.

Dus die knopjes op de deuren zijn een voorwaarde voor keyless entry. Dan heeft de autoweek en de handelaar op een verkeerd been gezet door te beweren dat die opties er wel zouden zijn. Wellicht dat ik eens de originele optielijst van een dynamique comfort uitvoering uit 2005 kan opduiken kijken wat er daarover wordt gezegd.

Opzich geen ramp als het er niet opzit, ik moet alleen nog even wennen aan de lompe afmetingen van die kaart i.p.v. een sleutel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

De Dynamique Comfort heeft geen Keyless Entry, de Dynamique Luxe wel. Volgens mij heb je ook een standaard Airco met draaiknoppen en geen ECC met display.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
hubk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door hubk »

Klopt, heb een handmatige airco en geen geregelde tempratuur. Ik denk dat ik mijn zoektocht kan staken. De handelaar en autoweek hebben mij gewoon op een verkeerd been gezet. Wel jammer het had me wel makkelijk geleken (kan er wel weer iets minder een storing geven dat is wel weer gunstig).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut