Bron: ADAutofabrikanten stellen onderhoudssoftware alleen beschikbaar aan eigen merkdealers. Kleine garagehouders spreken van oneerlijke concurrentie. De klant is de dupe, want onafhankelijke garages zijn vaak goedkoper, stelt branchevereniging RAI.
De Europese Commissie gaat volgend jaar onderzoeken of autofabrikanten de eigen dealergarages inderdaad voortrekken. 'We zijn bekend met deze signalen,' zegt Phillipe Jean, autospecialist van de Europese Commissie. 'Wellicht dat we regels moeten aanscherpen.'
Het draait om de toegang tot softwareprogramma's die nodig zijn voor de auto-elektronica. Europese regels schrijven voor dat alle garagehouders deze programma's en de updates in de boordcomputer van auto's moeten kunnen installeren. In de praktijk blijkt het voor onafhankelijke garagehouders vaak onmogelijk, omdat ze geen toegang krijgen tot de computerprogramma's van de autofabrikanten.
De rekening loopt voor de consument flink op, waarschuwen onafhankelijke garagehouders. 'Het updaten van software voor een remsysteem kost dan geen 35 euro, maar 120 euro.'
Wat ik niet wist :
...Europese regels schrijven voor dat alle garagehouders deze programma's en de updates in de boordcomputer van auto's moeten kunnen installeren. ...
Dus eigenlijk :
Je bent als leverancier/fabrikant verplicht die software aan je concurrenten te geven/beschikbaar te stellen ?