kleurcodes op veren

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
RenaultForum
Renaultforum
Posts in topic: 1
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 aug 2008 18:23
Actief als: particulier

kleurcodes op veren

Bericht door RenaultForum »

Tegenwoordig kan de carrosserie van een auto in bijna elke gewenste kleur worden besteld, maar de spiraalveren eronder zijn bijna zonder uitzondering nog steeds zwart. Behalve dan voor de kleur spatten die gewoonlijk alleen monteurs zien wanneer ze versleten of gebroken veren in de werkplaats vervangen.

Waarom passen auto fabrikanten kleurcodes toe op hun veren? Het voor de hand liggende en juiste antwoord is voor identificatiedoeleinden.
De veer geometrie -draaddiameter en vooral het aantal spoelen- heeft een groot effect op de veerconstante (sterkte) en omdat relatief kleine variaties in beide moeilijk met het blote oog te herkennen zorgen auto fabrikanten ervoor dat de veren die in de fabriek zijn gemonteerd worden, makkelijk door de arbeiders kunnen worden geïdentificeerd tijdens de assemblage.

Een bepaald model auto, afhankelijk van de motor, transmissie, ophangingstype en het niveau van de gemonteerde opties, vereist een bepaalde veer, gekozen uit een familie van veren ontworpen voor dat model of, meer waarschijnlijk, voor dat platform. Auto fabrikanten gebruiken goed zichtbare kleurencodes om onderscheid te maken tussen optisch vergelijkbare ontwerpen binnen dezelfde familie van veren.

Zoek het juiste onderdeel

Sommige auto fabrikanten koppelen de kleurcode op de veer rechtstreeks aan het OE-onderdeelnummer en deze informatie kan de monteur helpen bij het bestellen van vervangende veren. Voorbeelden hiervan zijn Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Renault, Dacia, Mercedes-Benz en, in het verleden, Rover. Goede aftermarket leveranciers zullen kleurcode-informatie in hun catalogus laten zien, wanneer dit helpt bij het identificeren van het juiste onderdeel.

Het vervangen van de spiraalveer, met name op MacPherson veerpoten, is een arbeidsintensieve en potentieel gevaarlijke taak en goede monteurs zullen zeker willen weten dat ze de juiste vervangende onderdelen hebben gevonden voordat ze verder gaan met de reparatie. In de meeste gevallen zal een snelle blik aan de binnenzijde van de wielen alle informatie bieden die een monteur nodig heeft om het juiste onderdeel vooraf te bestellen!

Andere redenen om kleur te gebruiken

De afzonderlijke mechanische componenten die, eenmaal samengebouwd, belangrijke eenheden van de auto vormen, zullen in hun geheel alleen correct functioneren als ze zijn gefabriceerd om binnen een door de auto fabrikanten bepaalde tolerantieband blijven. Verschillende geometrische kenmerken van de spiraalveer zijn onderworpen aan een tolerantie: het aantal spiralen, de draaddiameter, de veervrije lengte en de binnendiameter van de laatste spoel waar deze zich op de veerzitting bevindt, zijn het meest voor de hand liggend.
Maar het is de tolerantie voor de belasting op een gegeven lengte, meestal de samengedrukte lengte van de veer in de rijhoogte van het voertuig, die bepaalt of twee schroefveren met hetzelfde onderdeelnummer rijhoogteproblemen gaan veroorzaken of leiden tot het leunen van de auto naar één kant na montage. Het is om deze reden dat sommige OE schroefveren een extra kleurcode hebben die aangeeft dat ze iets "te zwak" of iets "te sterk" zijn, maar in beide gevallen nog steeds binnen de productietolerantie voor dat onderdeel.

Goede voorbeelden van auto fabrikanten die op deze manier kleurcodes hebben gebruikt, zijn Mercedes-Benz, Rover en Hyundai / Kia. Hier laat een enkele kleurcode aangebracht op de spoel grenzend aan de spoel die de kleurcode draagt ​​van het OE-onderdeelnummer, de assemblagewerker toe veren te paren binnen dezelfde tolerantieband alvorens deze aan het voertuig te monteren. Dit zorgt ervoor dat de rijhoogte van het voertuig zo nauwkeurig mogelijk wordt afgesteld voordat de auto de fabriek verlaat. Het is zeldzaam om tolerantiecodes van dit type te vinden op veren die worden geleverd op de vervangingsmarkt, een belangrijke reden is het onvermogen van de industrie om te garanderen dat de monteur altijd vervangingsveren in as-paren past, iets dat alle auto fabrikanten aanbevelen om de balans van de auto te garanderen.

Alfanumerieke codes

Een of twee auto fabrikanten - Opel) en BMW bijvoorbeeld - hebben kleurcodes vervangen door alfanumerieke codes die opnieuw een directe link naar het OE-onderdeelnummer hebben en kunnen handig zijn bij het bestellen van vervangende onderdelen.

Maar let op! Sommige auto fabrikanten passen kleurcodes toe op veren die geen directe link hebben naar OE-onderdeelnr. en die bijvoorbeeld niets meer kan aangeven dan de specifieke fabriek waarin de veer is vervaardigd. In deze gevallen heeft de kleurencode weinig nut voor de monteur en moet deze worden genegeerd.

RENAULT

Vervanging per kleurcode bestellen zorgt keer op keer voor een perfecte pasvorm.
Renault.png
HYUNDAI

De groen-witte code biedt een directe link naar OE-onderdeelnr. De paarse code is een tolerantiecode.
Hyundai.png
Opel

Alfanumerieke codes worden steeds populairder en worden direct gekoppeld aan het OE-onderdeelnr.
Vauxhall.png
MERCEDES-BENZ

De witte en gele code biedt een directe link naar OE-onderdeelnr. De blauwe code is een tolerantiecode.
Mercedes-Benz.png
VOLKSWAGEN

Informatie over de transporteurkleurencode is een extra hulpmiddel in de doos om ervoor te zorgen dat de juiste vervangingen worden besteld.
Volkswagen.png

Tags: "spring colour codes", "veer kleur codes", "kleur codes veren", "hunday", "Mercedes Benz", "Volkswagen", "VW", "Opel", "Kia"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 933
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: kleurcodes op veren

Bericht door de mon »

Mooi topic, ik dacht dat ik het wist om een zwaardere achteras te kunnen zien via die kleurcodes bij mijn Kangoo? Tot ik die mekanieker van Touring Wegenhulp tegen kwam, die reden vroeger met gele Kangoo's. Uitleg was als er een achteras met volle buis onder zat dan is dat de zwaarste achteras. Die reden nogal goed geladen steeds rond.
Bij mij is dat een torsiebar, bij jouw is dat de opgekrulde versie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JeromeB_Kelgtermans
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2019 10:51
Actief als: particulier

Re: kleurcodes op veren

Bericht door JeromeB_Kelgtermans »

Ik zou de bijlage van Renault graag nog eens zien..... Groetjes Jerome

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

AndyN
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2021 10:18
Actief als: particulier

Re: kleurcodes op veren

Bericht door AndyN »

Hallo
Even een vreemde vraag.
Bij mijn Renault Clio 3 RS vind ik nergens geen markeringen meer terug.
Wellicht verweerd, verdwenen in de loop der jaren.

Hoe kan ik nog te weten komen welke veren er op zaten?
De dealer kan me niet helpen, op chassisnummer zijn er blijkbaar verschillende opties mogelijk, en hij zou effectief de kleurmarkeringen moeten weten :-s

Alvast bedankt voor wie me kan helpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Wodan
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2020 20:17
Actief als: particulier

Re: kleurcodes op veren

Bericht door Wodan »

senic 1 bouwjaar 2000 voorveren kleucode roze wit welke afmeting heeft deze

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



christwingo
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2023 18:51
Actief als: particulier

Re: kleurcodes op veren

Bericht door christwingo »

mijn voorveer van mijn Renault Twingo II was gebroken

nu zegt de Renault onderdelen man, ik moet de kleurcode hebben, nu lees ik dat dit niet zo belangrijk is.
de monteurs in die garage vertellen mij vandaag dat het altijd een probleem is met monteren van veren onder de auto
er staat namelijk heel veel spanning op deze veren
dit geeft ook nu problemen bij mij ik krijg de vorkpootgaten niet goed voor de de andere gaten aan de onderkant.... de vorkpoot lijkt nu te lang.
maar de schokdemper is gewoon nog de oude met een nieuwe veer.
vandaag heb ik twee posten geplaatst op dit forum met foto en verdere uitleg.... en na goedkeuring zullen ze zichtbaar worden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: kleurcodes op veren

Bericht door mechanic »

De dieselmotor is zwaarder dan de benzine, dus andere veren.
Met een beetje duwen trekken is dat prima te monteren, de gaten komen lang niet altijd direcrt overeen.
Beetje proppen, schroevendraaier in 1 van de gaten en zo manoeuvreren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht