koplampen herstellen

Stel hier de vragen die met techniek te maken hebben
Gebruikersavatar

Topic starter
lost soul
Lid
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

koplampen herstellen

Berichtdoor lost soul » 17 mei 2010 08:15

Hallo,

Voor een projectje heb ik een paar slechte koplampen voor een R17 fase 1. Het is wel een setje met goede glazen. Ik wil dus de reflectoren opnieuw laten verchromen, maar hoe krijg ik de glazen los zonder de boel te slopen. Heeft iemand dit al eens gedaan/ laten doen, en wat is de truc :?:

Alvast bedankt, Erik
17TL (1973) ,17TS (1973), 17TS(1978), Safrane V6I(1993), nu ook 15Tl(1973)

Gebruikersavatar

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Berichtdoor Rossy » 17 mei 2010 19:40

Ik ben ergens de truc tegengekomen om de lamp even in de oven te leggen zodat de kitlaag zacht wordt en het glas van de rest van de lamp te scheiden is.
Dit is zelfs gedaan bij een modern plastic achterlicht dus met een klassieke koplamp van metaal en glas moet dit zeker gaan lukken.
Met een verfstripper moet ook wel lukken, als je maar een manier vindt om de kit zacht te maken.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Gebruikersavatar

renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Berichtdoor renault15.17 » 17 mei 2010 20:50

Die tip heb ik inderdaad ook gehoord. Het glas schijnt d.m.v. kit aan de reflector te zitten en zou zo los te krijgen moeten zijn. Een overn gaat natuurlijk wel wat gecontroleerder dan een verfstripper, maar je weet van te voren niet welke temperatuur goed is.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975), R17 TL découvrable automatic (1976), R20 TS (1984), Alpine V6 GT (1987), Zoe Z.E. Intens (2013)

Gebruikersavatar

Topic starter
lost soul
Lid
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Berichtdoor lost soul » 17 mei 2010 21:28

Okee, net ff een oude lamp bestookt met een verfstripper. Het moet echt behoorlijk verhit zijn om de kit zacht te maken. Maar het komt los, ga van de week als mijn andere grote liefde even niet thuis is de lamp even "bakken". Ik laat het wel weten hoe het afloopt. Alvast bedankt! :wink:
17TL (1973) ,17TS (1973), 17TS(1978), Safrane V6I(1993), nu ook 15Tl(1973)

Gebruikersavatar

Ron737
Lid
Lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:41

Berichtdoor Ron737 » 17 mei 2010 23:40

Ik loop ook rond met een soortgelijk idee voor mijn Renault 30 , heb ook wel eens heet water gehoord, dan weet je zeker dat het niet warmer dan 100 graden is uiteraard, weet niet of het dan zal lukken maar lijkt mij wel. Het zal ook niet meevallen om een hete onhandig gevormde hete lamp vast te houden en van het glas te scheiden denk ik.
De ovenwanten maar vast klaar leggen, alleen hoe denk je het vast te houden met ovenwanten dan?

Ik ben benieuwd naar de uitkomst. En hoe kom je aan een nieuwe coating van de refelctor?

Gebruikersavatar

Topic starter
lost soul
Lid
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Berichtdoor lost soul » 18 mei 2010 09:57

De met de stripper verhitte lamp kon ik nog beethouden met werkhandschoenen. Advies is wel om het glas goed te reinigen om inbranden van vuil te voorkomen. De kit wordt niet echt vloeibaar, maar zacht genoeg om te verwijderen. De reflectoren wil ik laten verchromen.
17TL (1973) ,17TS (1973), 17TS(1978), Safrane V6I(1993), nu ook 15Tl(1973)

Gebruikersavatar

Ron737
Lid
Lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:41

Berichtdoor Ron737 » 19 mei 2010 01:27

En waar kan je de reflector behandelen dan? En wat kost zoiets?

Gebruikersavatar

Topic starter
lost soul
Lid
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Berichtdoor lost soul » 19 mei 2010 12:37

Laatst heb ik delen laten chromen bij Galvame in Rotterdam. Was erg tevreden over service en prijs. ( maar had ook geen haast). Wil daar ook de reflectoren aanbieden, nog geen idee over de kosten. Ik ga uit van een aderlating, dan valt het meestal mee. Werkt het beste om een doosje met spul te brengen en erbij te zeggen dat het absoluut geen haast heeft( en dat je geen faktuur hoeft). Let er wel op dat al je delen worden genoteerd, ivm zoekraken.
17TL (1973) ,17TS (1973), 17TS(1978), Safrane V6I(1993), nu ook 15Tl(1973)

Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude
Contacteer:

Berichtdoor mark en ivonne » 19 mei 2010 18:39

mag ik hier natuurlijk niet zeggen maar ik heb het ook gedaan
je haalt nieuwe koplampen van een r4 (goed kijken welk type)
slaat het holle glas stuk en verwijderd de rest van het glas en zo goed mogenlijk de kit
en kit je losse bolle glazen erin
niet met je vingers aan de reflectielaag komen is een zeer dun laagje wat meteen beschadigd
nogmaals sorry voor alle r4 liefhebbers :oops:
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Gebruikersavatar

Topic starter
lost soul
Lid
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Berichtdoor lost soul » 19 mei 2010 18:58

Maar durf bijna niet te vragen hoe je de bolle glazen los hebt gemaakt :shock:
17TL (1973) ,17TS (1973), 17TS(1978), Safrane V6I(1993), nu ook 15Tl(1973)

Gebruikersavatar

G12
lid
lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 02 mar 2009 20:22
Actief als: particulier
Locatie: overijssel

Berichtdoor G12 » 19 mei 2010 20:42

@mark: dit is een bekende truc toch? van de r17 haal je natuurlijk de reflector los door bv doorzagen of los knippen.
Het chroom laagje niet aanraken omdat het vet van je vingers er niet af te halen is.
Om het goedkoper te doen zou je zelfs imitatie koplampen van de r4 kunnen nemen, je bent tenslotte de glazen toch niet nodig.
enne die r4 koplampen zijn er volgens mij nog genoeg... :wink:

Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude
Contacteer:

Berichtdoor mark en ivonne » 19 mei 2010 22:23

@g12 mischien bekende truc maar nog niet bij iedereen
en ik heb maar 2 r4 koplampen gerestyld
@ lost soul idd stuk knippen of glas verwarmen
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Gebruikersavatar

renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Berichtdoor renault15.17 » 25 mei 2010 21:19

Is het allemaal gelukt Erik? Misschien kan je je bevindingen kort "op papier" zetten? Ik wil in juni een nieuwsbrief rondsturen en dan is het wel leuk om zoiets voor de andere leden te beschrijven, toch?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975), R17 TL découvrable automatic (1976), R20 TS (1984), Alpine V6 GT (1987), Zoe Z.E. Intens (2013)

Gebruikersavatar

Topic starter
lost soul
Lid
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Berichtdoor lost soul » 26 mei 2010 22:43

Nou, nee..... Ik de oven steken gaat beter dan met een verfstripper. Maar de lamp koelt sneller af dan de kit te verwijderen is. Advies: werk aan meerdere lampen en wissel het bakken af. Gebruik ook goede handschoenen. Wees geduldig en secuur met het verwijderen met de kit, als je te snel probeert het glas los te maken, krak. Gelukkig ben ik eerst met een kansloos exemplaar begonnen. De motorfiets met defecte koppakking heeft ook een lekke zuiger en de 15 met laadproblemen hebben verder teveel tijd gekost om aan de lampen te werken helaas.
17TL (1973) ,17TS (1973), 17TS(1978), Safrane V6I(1993), nu ook 15Tl(1973)


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Technische vragen R15/R17”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten