krasjes weggewerkt :

Plaatwerk, uitdeuken, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

krasjes weggewerkt :

Bericht door grandscenicman »

Ondanks dat iedereen er op let om netjes in te stappen , is er toch iemand geweest die met een jas/handtas oid de lak van het rechterachterportier heeft beschadigd .....
Gisteren de koe bij de hoorns gevat en na alles rondom de deur afgenomen te hebben met een detailerspray en de deur afgeplakt te hebben ben ik de krasjes eerst te lijf gegaan met een blokje van 3M om deze daarna te polijsten met D300 van Meguiars .
Kleien was niet nodig na de test met het boterhamzakje .
Waarom eerst schuren ? Ik vind dit persoonlijk makkelijker werken en tijdens het schuren controleer ik meermaals hoe diep ik al zit . ( niet de diepte van het schuren , maar wel hoeveel er al weg is van de kras.....)
Als ik de krasjes eerst nat maakte , zag je ze niet meer , het was dus zeker niet door de blanke laag maar omdat ik niet beschik over een lakdiktemeter schuur ik liever een deel van de blanke lak weg tot er nog een fijn streepje te zien is van de kras(jes) ipv enkel polijsten.....

De foto's :
Afbeelding
+
Afbeelding
+
Afbeelding
Dan deze combinatie er op los gelaten :
Afbeelding
Na het polijsten zag het er zo uit :
Afbeelding
Na IPA 1/2 zo :
Afbeelding
Dan nogmaals heel het paneel gepolijst met dezelfde combo en nogmaals afgenomen met IPA 1/2 .
Voor mij goed genoeg want na een waxlaagje zag je er zo goed als niks meer van , enkel als je dichter dan 50 cm goed kijkt zie je nog een héél fijn streepje enkel onder een bepaalde hoek.

Waarom IPA 1/2 : in polijstmiddelen zitten olieën en door deze weg te nemen met de IPA1/2 heb je een echt beeld van hoe je lak er uitziet na uitdampen van die olie....
De wax/sealant die je daarna aanbrengt verhult ook nog een beetje de minieme overgebleven schade , maar voor mij is dit goed genoeg........wie weet wanneer er nog eens iemand onvoorzichtig instapt . :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: krasjes weggewerkt :

Bericht door DHL »

Is ook niet de makkelijkste kleur om krasjes te verwijderen he. Ik heb zilvergrijs. Had er krasjes op van een weggevlogen paraplu. Ben bij de carossier gepasseerd en die deed het ook met schuurpapier en polijsten. Zie er totaal niets meer van. Mocht het een donkerdere kleur geweest zijn, was het wellicht ook moeilijker geweest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: krasjes weggewerkt :

Bericht door grandscenicman »

DHL schreef: Ben bij de carossier gepasseerd en die deed het ook met schuurpapier en polijsten. Mocht het een donkerdere kleur geweest zijn, was het wellicht ook moeilijker geweest.
Het was de bedoeling om hier eens wat neer te pennen om aan te tonen wat er mogelijk is ivm krasjes die iedereen wel eens "gratis-en-voor-niks-krijgt" :cry2:

Over dat schuren zijn de meningen verdeeld : ik doe dit liever om daarna pas te polijsten , anderen gaan direct polijsten ....
Hier heb ik ook eerst geschuurd en dan is het polijsten echt een eitje : je ziet duidelijk nog het fijne streepje (kras) , zolang dit niet weg is geschuurd zit je zeker niet door de blanke lak......tenminste als je eerst de kras nat maakt en vast stelt dat ze dan weg is....
Afbeelding

Mijn theorie daarover is de volgende : als de kras bvb 10 micron diep is ( nogmaals , ik heb geen lakdiktemeter maar als ik 30 micron zeg dan zit ik al door de lak :mrgreen: ) dan zal ik ongeveer 7 micron diep schuren en de resterende 3 micron polijsten.
Als je enkel polijst en je wil de kras net zoveel weg hebben dan zal je dus in totaal OOK 10 micron moeten wegpolijsten , MAAR het verschil is dan wel dat je de lak onnodig warm maakt door er langer op te polijsten met kans op......verbranden/smelten van de lak .

Heb zulke krasjes ook eens "gekregen" bij mijn vorige GSIII en na schuren zag je deze zo goed als niet meer , enkel onder een bepaalde hoek en na lang zoeken......de krasjes waren toen ook net niet weggeschuurd én weggepolijst .......

Wat die donkerdere kleur betreft : volgens mij is dit idem met mijn kleur , je zit immers te polijsten op blanke lak en zolang je niet DOOR de blanke lak zit is er geen verschil. Op donkere kleuren zal je idd wel sneller een foutje/krasje zien dan op een zilvergrijze kleur , daar kan ik je zeker in bijtreden .

Als voorbeeldje kan ik wel een foto laten zien van een blauwe lak waar je swirls/krasjes op ziet , moest dit echter muisgrijze metaallak zijn dan zag je dit amper of niet .
vb :
Afbeelding
:wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in