krukas- drijfstanglagers
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 13 jan 2018 11:06
- Actief als: particulier
krukas- drijfstanglagers
Model/uitvoering : Espace 19dci
Bouwjaar : 2003
Brandstof : Diesel
Hallo daar,
ik sta op het punt om van mij Espace 19dci de 'krukaslagers' te vervangen ivm met het wel bekende licht tikkend geluid in de motor. Volgens de vorige eigenaar was dit diagnose van de Renault dealer.
Na wat speurwerk op dit forum ben ik er achter gekomen dat een veel voorkomend euvel is bij deze motoren. Is op zich niet onoverkomelijk en ook niet een heel moeilijke ingreep.
Ik hoop overigens dat men het hier op het forum mbt de krukaslagers over de drijfstanglagers hebben. Anders wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Kan iemand mij vertellen of dat ik voor de lagerschalen nieuwe bouten moet gebruiken (rekbouten) en wat het aanhaalmoment is van deze lagerschaalbouten.
Ik heb altijd gesleuteld aan Opel, dus als er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden bij Renault, dan hoor ik het graag.
Ik las bijvoorbeeld al iets over 'het voorste gedeelte van het subframe'
Alvast dank.
Sven
Bouwjaar : 2003
Brandstof : Diesel
Hallo daar,
ik sta op het punt om van mij Espace 19dci de 'krukaslagers' te vervangen ivm met het wel bekende licht tikkend geluid in de motor. Volgens de vorige eigenaar was dit diagnose van de Renault dealer.
Na wat speurwerk op dit forum ben ik er achter gekomen dat een veel voorkomend euvel is bij deze motoren. Is op zich niet onoverkomelijk en ook niet een heel moeilijke ingreep.
Ik hoop overigens dat men het hier op het forum mbt de krukaslagers over de drijfstanglagers hebben. Anders wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Kan iemand mij vertellen of dat ik voor de lagerschalen nieuwe bouten moet gebruiken (rekbouten) en wat het aanhaalmoment is van deze lagerschaalbouten.
Ik heb altijd gesleuteld aan Opel, dus als er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden bij Renault, dan hoor ik het graag.
Ik las bijvoorbeeld al iets over 'het voorste gedeelte van het subframe'
Alvast dank.
Sven
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: krukas- drijfstanglagers
Krukaslagers die teveel speling hebben maken een klapperend geluid, drijfstanglagers gaan tikken bij teveel speling.
Als er lagers versleten zijn zou je dit ook aan de lagere oliedruk kunnen merken.
Ik heb ook zoiets meegemaakt en heb dikkere olie gebruikt, nadat ik de motor inwendig heb gereinigd, tikken is weg.
Heb je wel de juiste olie erin en is de motor inwendig wel schoon. Je hebt beslist een olie nodig met A3/B4 specificaties.
Deze heeft de juiste "plakkracht". De viscociteit bij 150gr. moet >3,5 mPa.s zijn.
Alternatief is een C3 olie als er ee nroetfilter op de wagen zit.
Zeker een 5w40 of dikker.
mvg WillemS
Als er lagers versleten zijn zou je dit ook aan de lagere oliedruk kunnen merken.
Ik heb ook zoiets meegemaakt en heb dikkere olie gebruikt, nadat ik de motor inwendig heb gereinigd, tikken is weg.
Heb je wel de juiste olie erin en is de motor inwendig wel schoon. Je hebt beslist een olie nodig met A3/B4 specificaties.
Deze heeft de juiste "plakkracht". De viscociteit bij 150gr. moet >3,5 mPa.s zijn.
Alternatief is een C3 olie als er ee nroetfilter op de wagen zit.
Zeker een 5w40 of dikker.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Willem S.
De auto is sinds gisteravond pas van mij. Dinsdag ga ik 'm halen op een ambulance. Ik ben vanavond nog geweest en het geluid is idd heel licht tikkend. Het lijkt zelfs wel op de kleppenstoters die of te weinig olie krijgen of de viscositeit van de olie is te laag waardoor deze te snel leeg lopen. Echter het oliepijl is voldoende en volgens de vorige eigenaar zit er de juiste olie in. Gedaan door de Renault dealer. Ik kon er niet echt een plaats voor vinden daar ik er zo vlug niet met een lange schroevendraaier bij kon. Zoals ik al zei; de lagers waren de diagnose van de Renault dealer. Deze schijnen zelfs de krukasspeling gemeten te hebben waardoor de conclusie was dat het slechts om de lagerschalen zou gaan. Vaag verhaal daar dat van de buitenkant helemaal niet te beoordelen is naar mijn eigen (beknopte)kennis van toch al een 15 jaar geleden toen ik nog beroepsmatig sleutelden.
Maar goed. Ik schroef het carter er wel af en ik kijk wel even verder. Zoals ik al zei; niet een héééél ingewikkelde operatie.
Heb je evt nog tips? En heb je evt antwoord op de vragen mbt de bouten(moeren)?
ik hoor ze graag.
dank alvast.
De auto is sinds gisteravond pas van mij. Dinsdag ga ik 'm halen op een ambulance. Ik ben vanavond nog geweest en het geluid is idd heel licht tikkend. Het lijkt zelfs wel op de kleppenstoters die of te weinig olie krijgen of de viscositeit van de olie is te laag waardoor deze te snel leeg lopen. Echter het oliepijl is voldoende en volgens de vorige eigenaar zit er de juiste olie in. Gedaan door de Renault dealer. Ik kon er niet echt een plaats voor vinden daar ik er zo vlug niet met een lange schroevendraaier bij kon. Zoals ik al zei; de lagers waren de diagnose van de Renault dealer. Deze schijnen zelfs de krukasspeling gemeten te hebben waardoor de conclusie was dat het slechts om de lagerschalen zou gaan. Vaag verhaal daar dat van de buitenkant helemaal niet te beoordelen is naar mijn eigen (beknopte)kennis van toch al een 15 jaar geleden toen ik nog beroepsmatig sleutelden.
Maar goed. Ik schroef het carter er wel af en ik kijk wel even verder. Zoals ik al zei; niet een héééél ingewikkelde operatie.
Heb je evt nog tips? En heb je evt antwoord op de vragen mbt de bouten(moeren)?
ik hoor ze graag.
dank alvast.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
oh ja,
waarmee heb je de motor inwendig gereinigd?
Dank.
waarmee heb je de motor inwendig gereinigd?
Dank.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ik gebruik altijd Forte Motor Flush, maar wees voorzichtig met een diesel, het spul is zo dun en maakt de olie dus dun vloeibaar, met gevaar dat de motor op dit spul gaat lopen(op hol slaat). Maak daarom de luchtinlaat los zodat wanneer dat gebeurt je de motor met een doek als prop kunt smoren.
mvg WillemS
p.s. ik zou altijd nieuwe bouten nemen, het zijn de kosten niet.
mvg WillemS
p.s. ik zou altijd nieuwe bouten nemen, het zijn de kosten niet.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Oké dank je wel.
Ik heb weer wat te doen komende week in mijn vrije tijd.
Groet.
Ik heb weer wat te doen komende week in mijn vrije tijd.
Groet.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in