krukas kapot? Scenic 1.5 dCi 2004 145.000 km
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
krukas kapot? Scenic 1.5 dCi 2004 145.000 km
Hallo,
Onlangs tijdens het rijden vernam ik een tik in de motor.
Ben direct naar de garage gereden en volgens de garage was de krukaslager stuk.
Ze hebben nog geen diagnose gesteld maar dit was hun eerste reactie........
Nu is mijn vraag:
Kan dit,mag dit? wat zijn de volgende stappen en wat zou het kostenplaatje kunnen zijn?
Gegevens auto:
Renault Scenic 2004 145.000 km 1.5 dCi, net 3/4 jaar in bezit.
alvast bedankt
mvg Henk
Onlangs tijdens het rijden vernam ik een tik in de motor.
Ben direct naar de garage gereden en volgens de garage was de krukaslager stuk.
Ze hebben nog geen diagnose gesteld maar dit was hun eerste reactie........
Nu is mijn vraag:
Kan dit,mag dit? wat zijn de volgende stappen en wat zou het kostenplaatje kunnen zijn?
Gegevens auto:
Renault Scenic 2004 145.000 km 1.5 dCi, net 3/4 jaar in bezit.
alvast bedankt
mvg Henk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 8
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12
- Actief als: particulier
Waarschijnlijk het krukaslager van cilinder 2, dit is bijna normaal geworden bij de 1.5 dci motor. Het zou ook nog wel eens een verstuiver kunnen zijn, maar 99% de lagers.
De reparatie die hiervoor staat is dat je motor vervangen moet worden, dit brengt een aanzienlijk kostenplaatje met zich mee. Gezien de km-stand zou de turbo ook wel eens een stukje aan het slijten zijn, wellicht komt deze er dan nog bij. Dan praat je al gauw over 1000-en euro's! Advies om het wel bij een dealer te laten doen, gezien niet elke teun beun dit kan.
Alleen het vervangen van de lagerschalen is geen oplossing, gezien de krukas beschadigd is.
De vraag blijft of deze auto een reparatie van zoveel waard is
De reparatie die hiervoor staat is dat je motor vervangen moet worden, dit brengt een aanzienlijk kostenplaatje met zich mee. Gezien de km-stand zou de turbo ook wel eens een stukje aan het slijten zijn, wellicht komt deze er dan nog bij. Dan praat je al gauw over 1000-en euro's! Advies om het wel bij een dealer te laten doen, gezien niet elke teun beun dit kan.
Alleen het vervangen van de lagerschalen is geen oplossing, gezien de krukas beschadigd is.

Hide post links |
-
- Net ingestapt
hallo,
misschien een beetje laat maar ik heb hetzelfde probleem
onder het rijden plots een tik in het blok
het gaat hier ook om een 1.5 dci motor uit 2004 en heeft 200.000 gedraaid
het lijkt uit de cilinderkop te komen alsof de kleppen niet goed staan
de timing van de distributie is nog goed
bij koud start tikt hij stationair en geleidelijk word dit minder
als je dan gas geeft begind het bij zo,n 1300 toeren weer te tikken
wie weet wat het is
als het de drijfstangen zouden zijn dan zou het toch meer onder uit het blok komen ?
gr rico
misschien een beetje laat maar ik heb hetzelfde probleem
onder het rijden plots een tik in het blok
het gaat hier ook om een 1.5 dci motor uit 2004 en heeft 200.000 gedraaid
het lijkt uit de cilinderkop te komen alsof de kleppen niet goed staan
de timing van de distributie is nog goed
bij koud start tikt hij stationair en geleidelijk word dit minder
als je dan gas geeft begind het bij zo,n 1300 toeren weer te tikken
wie weet wat het is
als het de drijfstangen zouden zijn dan zou het toch meer onder uit het blok komen ?
gr rico
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 12 okt 2023 14:50
Fijn als dit "normaal" is om zo rond de 150.000 km gewoon de geest te geven. Zijn er preventieve onderhoudsmaatregel om dit te voorkomen? Is namelijk wel een duur grapje iedere 150.000 km een nieuwe motor.... Ik dacht dat diesels toch wel een stukje langer mee gingen als je ze fatsoenlijk gebruikt.mechanic schreef:Waarschijnlijk het krukaslager van cilinder 2, dit is bijna normaal geworden bij de 1.5 dci motor. Het zou ook nog wel eens een verstuiver kunnen zijn, maar 99% de lagers.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Ja helaas is de kwaliteit van de motor niet al te best. Het komt voor bij verschillende km-standen, soms heel laag, soms heel hoog.
Je moet, merk uit ervaring in de garage, een nieuwere generatie renault met meer dan 150.000km eigenlijk gewoon niet kopen. 200.000km is extreem hoog voor zoon motor. in vergelijking met andere merken is dit wel een beetje schandalig natuurlijk.
Er valt eigenlijk weinig tegen te doen, goede olie gebruiken, goed onderhoud, rustig rijden. Maar het is bijna elke keer het lager van de 2e cilinder die eruit ligt, dus lijkt het meer op een constructiefout.
Je moet, merk uit ervaring in de garage, een nieuwere generatie renault met meer dan 150.000km eigenlijk gewoon niet kopen. 200.000km is extreem hoog voor zoon motor. in vergelijking met andere merken is dit wel een beetje schandalig natuurlijk.
Er valt eigenlijk weinig tegen te doen, goede olie gebruiken, goed onderhoud, rustig rijden. Maar het is bijna elke keer het lager van de 2e cilinder die eruit ligt, dus lijkt het meer op een constructiefout.
Hide post links |
-
- lid
Ben ik even blij dat ik een Grand Scenic DCI 2004 fase II met 1.5 DCI heb gekocht.... Nu zou je denken NOT maar ik ben echt blij! want de motor was net vervangen..... (heeft bij aankoop 13.000km gelopen of zo...). Ik rijd er echt rustig mee want ik rij gemiddeld op alle tanks tot op heden 1:20 er mee.... Kan best nog wel gebeuren dat ik daar nog overheen ga op den duur (rijd niet harder dan 100 op de snelweg en zelfs in de stad met 50 in z'n vier op de cruise).
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
Als je zo een nieuwe motor er in moet steken, kan je dan aan je dealer vragen om er meteen een 2.0 Dci er in te laten zetten in plaats van die 1.5? Kan dit geregeld worden met verzekeringen en belastingen?
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
@Zany123
Je kunt je dealer dat wel laten doen, maar dat gaat echt heel veel geld kosten.
En daarnaast is de RDW de instantie waar je moet zijn.
Je kunt je dealer dat wel laten doen, maar dat gaat echt heel veel geld kosten.
En daarnaast is de RDW de instantie waar je moet zijn.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Zijn alle generaties 1.5 dCi zo slecht? Van 2.2 weten we het al.... Ik hou m'n hart vast voor de 2.0dCi...Of is daar nog niet genoeg ervaring mee?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
De 2.0 dci motoren zijn opzich prima, heb deze nog niet meegemaakt met kapotte lagers. Wel met andere problemen, maargoed. Die zijn tot nu toe zeer gering.
Eigenlijk alle 1.5dci's hebben hier last van, 1.9dci ook maar in mindere mate. Maargoed, je komt er pas achter als het telaat is.
Eigenlijk alle 1.5dci's hebben hier last van, 1.9dci ook maar in mindere mate. Maargoed, je komt er pas achter als het telaat is.
Hide post links |
-
- lid
Dat is toch eigenlijk ronduit schandalig om niet te spreken van misdadig als die dingen bijna allemaal falen voor de normaal te verwachteen techninsche levensduur bij normaal onderhoud.
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
Ok ik heb een 1.9 dci met bijna 50.000 op de teller.
Wat zijn hier de problemen mee?
Verkopen dus voor de 100.000?
Is er niet ziets als coulance/garantie als het heel erg veel voorkomt en de motoren aantoonbaar normaal onderhoud hebben gehad?
Je mag toch veronderstellen dat een dieselmotor toch minimaal 300.000 km moet meegaan?
Lijkt me een leuke voor een rechtsbijstandsverzekering.
Wat zijn hier de problemen mee?
Verkopen dus voor de 100.000?
Is er niet ziets als coulance/garantie als het heel erg veel voorkomt en de motoren aantoonbaar normaal onderhoud hebben gehad?
Je mag toch veronderstellen dat een dieselmotor toch minimaal 300.000 km moet meegaan?
Hide post links |
-
Hiervoor had ik een Kangoo met een 1.5dci met 230.000 km ingeruild, dus geluk gehad.
Hide post links |
-
- lid
Ik lees vandaag in het blad " C'est ... Renault " dat in de Scenic nu een nieuwe 1461cc groot dieseltje in ligt (110pk, en nog belangrijker 240 NM koppel). Overigens is het een zeer fraai en rijkelijk geillustreerd artikel over de GS.
Hopen dat ze hier dat probleem hebben aangepast en hebben geluisterd naar de rijders !!
Hopen dat ze hier dat probleem hebben aangepast en hebben geluisterd naar de rijders !!
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Ze moeten wel, de Scénic is het paradepaardje vd Renaultstal.
Men wil geen 2e Laguna smet!
Men wil geen 2e Laguna smet!
Hide post links |
-
- lid
Coulance is alleen voor mensen die de auto bij een Renault dealer gekocht hebben, de rest mag het uitzoeken.... Coulance betekent overigens niets meer dan dat de kosten gedeeld worden, je blijft dus betalen voor iets wat eigenlijk niet kapot hooort te gaan binnen de te verwachten levensduur. Er zit niet voor niets ergens coulance op (het gaat eigenlijk gewoon te vroeg kapot). Met coulance houdt men vast klanten tevreden die eigenlijk niet beter weten (juridische rechten).R5TD schreef:Je mag toch veronderstellen dat een dieselmotor toch minimaal 300.000 km moet meegaan?
Probleem van een juridisch traject is dat je met bewijslast komt te zitten. Bewijs maar dat de 1.5 DCI motoren niet deugdelijk zijn, daar heb je tenminste een statistisch onderzoek voor nodig met een hoge betrouwbaarheid en wellicht verklaringen van kenners/(ex)medewerkers van Renault om de verdediging te kunnen weerstaan die vast en zeker in gaat op de fout marge van statistische onderzoeken. Ja zo iets gaat een heel grote zaak worden want de belangen zijn voor Renault zeer groot.
Als eenling om even alleen jouw motortje kosteloos vervangen te krijgen is bijna onmogelijk omdat je nooit kan aantonen dat het geen gewoon domweg pech is en dat het niet aan je rijstijl heeft gelegen etc.... Motoren kunnen namelijk om legio redenen toch eerder kapot gaan. Dus toon maar aan dat in jouw geval dat je de motor normaal gebruikt hebt. Als je een occassie hebt weet je nooit wat je vorige eigenaar er mee heeft gedaan.
Hide post links |
-
Maar dan lijkt me een forum als dit de aangewezen plaats om gegevens te verzamelen.
Iedereen welke een 1.5dci of een 1.9dci of welke dci dan ook kapot heeft of heeft gehad hier melden met zoveel mogelijk gegevens.
Zoals kmstand, bouwjaar, type motor, wat was er precies kapot?
Lijkt me een leuk begin en een uitdaging voor een jurist.
Wellicht zijn er nog andere fora in Europa waarop dezelfde oproep gedaan kan worden.
Ik zou me niet af laten schrikken door welke grote organisatie dan ook als het werkelijk zo'n vaak voorkomend euvel is.
Ben natuurlijk geen jurist, maar ga in dit soort gevallen graag de strijd aan.
Wie nog meer?
Of gaan we allemaal japanners rijden als protest?

Iedereen welke een 1.5dci of een 1.9dci of welke dci dan ook kapot heeft of heeft gehad hier melden met zoveel mogelijk gegevens.
Zoals kmstand, bouwjaar, type motor, wat was er precies kapot?
Lijkt me een leuk begin en een uitdaging voor een jurist.
Wellicht zijn er nog andere fora in Europa waarop dezelfde oproep gedaan kan worden.
Ik zou me niet af laten schrikken door welke grote organisatie dan ook als het werkelijk zo'n vaak voorkomend euvel is.
Ben natuurlijk geen jurist, maar ga in dit soort gevallen graag de strijd aan.
Wie nog meer?
Of gaan we allemaal japanners rijden als protest?

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Het is niet waar dat coulance alleen telt voor mensen die een auto bij een dealer hebben gekocht.
Auto moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals bouwjaar,kmstand,motortype etc.
Je kan niet zomaar stellen dat een motor 300.000km mee moet gaan zonder problemen.
Natuurlijk niet om lullig te zijn, maar er is genoeg info te vinden over dat de kwaliteit van Renaults niet altijd even goed is. En als je denkt het overkomt mij niet, dan zit je alsnog met de ellende als het toch zover komt.
Wat de precieze oorzaak is waarom de motoren kapot draaien, is altijd nog onbekend. Wat mee speelt is dat er tegenwoordig uit zo klein mogelijke motoren zoveel mogelijk vermogen gehaald word, veelal met turbo's. Dit zorgt natuurlijk voor veel inwendige druk en overmatige slijtage. Vergelijk maar met de oude turboloze diesels die vlot 400.000km draaien zonder problemen.
Auto moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals bouwjaar,kmstand,motortype etc.
Je kan niet zomaar stellen dat een motor 300.000km mee moet gaan zonder problemen.
Natuurlijk niet om lullig te zijn, maar er is genoeg info te vinden over dat de kwaliteit van Renaults niet altijd even goed is. En als je denkt het overkomt mij niet, dan zit je alsnog met de ellende als het toch zover komt.
Wat de precieze oorzaak is waarom de motoren kapot draaien, is altijd nog onbekend. Wat mee speelt is dat er tegenwoordig uit zo klein mogelijke motoren zoveel mogelijk vermogen gehaald word, veelal met turbo's. Dit zorgt natuurlijk voor veel inwendige druk en overmatige slijtage. Vergelijk maar met de oude turboloze diesels die vlot 400.000km draaien zonder problemen.
Hide post links |
-
- lid
Maar, mechanic, vind tegenwoordig maar eens een nieuwe turboloze diesel. Er is daar nauwelijks markt meer voor, en het moet allemaal sneller, dat is wat de klant (of veelal diesel-lease-rijders) willen.
Ik rij dagelijks met een Volkwagen Transporter 1.9 Diesel (zonder turbo jaja) voor m'n werk, en dat gaat al 13 jaar naar volle tevredenheid!
Ik rij dagelijks met een Volkwagen Transporter 1.9 Diesel (zonder turbo jaja) voor m'n werk, en dat gaat al 13 jaar naar volle tevredenheid!
Hide post links |
-
- Net ingestapt
krukas scenic II stuk met 137000 km op de teller
hallo mensen,
ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn scenic II , 15 Dci, bj2004 met 137000 km op de teller
stuk is
namelijk mijn motor ,meer bepaald de krukas en de schalen van cilinder 4,enz....
hij is nu binnen in de garage en ze gaan kijken wat ze er kunnen aan doen,van renault uit
er zou een expert aan te pas komen van renault
deze wagen heb ik 6j ( deze maand )geleden nieuw gekocht en steeds op onderhoud geweest bij een officiele dealer,het zou toch niet mogen voorvallen
ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn scenic II , 15 Dci, bj2004 met 137000 km op de teller
stuk is
namelijk mijn motor ,meer bepaald de krukas en de schalen van cilinder 4,enz....
hij is nu binnen in de garage en ze gaan kijken wat ze er kunnen aan doen,van renault uit
er zou een expert aan te pas komen van renault
deze wagen heb ik 6j ( deze maand )geleden nieuw gekocht en steeds op onderhoud geweest bij een officiele dealer,het zou toch niet mogen voorvallen
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Als de krukas niet vreselijk is ingesleten zou je het kunnen proberen met een nieuw setje lagers. Ga er wel vanuit dat je dan geen garantie op de reparatie hebt.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
Kan die krukas niet terug rondgeslepen worden en voorzien worden van loodbevattende lagerschalen maar dan niet van Renault.Of zit de fout in de olie en afkoeling.Boven de piston heerst daar toch een temperatuur van 4000 °C en wordt afgekoeld met een sproeiertje ergens aan de zuigerpen.Ik ben geen Ir. maar verbrand fritvet smeert toch niet meer.Ik rijdt met een 19oo diesel '99 .Pfffff
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Een krukas demonteren betekent de gehele motor uit elkaar, als je die wil vervangen dien je ook alle andere losgemaakte delen te vernieuwen en kom je op hetzelfde bedrag uit als een complete (ruil)motor.
De koeling komt voornamelijk van het koelsysteem dat naast de verbrandingsruimtes door de cilinderkop zit. De motorolie blijft op temperatuur door een olie-koeler die ook verbonden is het met koelsysteem.
De koeling komt voornamelijk van het koelsysteem dat naast de verbrandingsruimtes door de cilinderkop zit. De motorolie blijft op temperatuur door een olie-koeler die ook verbonden is het met koelsysteem.
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Laatste bezoek: 19 mar 2015 12:43
Re: krukas kapot? Scenic 1.5 dCi 2004 145.000 km
Vorige maand is bij mijn Renault Kangoo 1.5 DCI hetzelfde gebeurd. Helaas net na een dure beurt waarbij oa nieuwe remschijven en distributieriem geplaatst zijn. De auto is uit 2004 en had ongeveer 260.000 op teller. Netjes onderhouden en ik ben een voorzichtige rijder. Bij mij was ook een lager (of was het ook nog de krukas erbij...weet niet meer zeker).. kapot en blijkbaar daardoor de hele motor kapot (gegaan?). Had maar twee minuten een lichte tik en daarna meteen vreselijk harde herrie (ratadadadada...hij liep nog wel..) Het werd me afgeraden om er een nieuwe in te zetten omdat dit zich niet loonde. De auto is verder in prima staat. Krijg er nu nog maar 400 voor terug (klopt dat trouwens ongeveer?). Ik was erg aan mijn autootje gehecht en vind het heel jammer dat ie weg moet. Heb er altijd graag en fijn mee gereden.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 14 sep 2015 13:06
ik had een alfa romeo 156 2.0jts die had kapotten drijfstang lagers,
naardehand las ik dat de reparatie me 2000+- zou gaan kosten
naardehand las ik dat de reparatie me 2000+- zou gaan kosten
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 30 dec 2017 23:16
Ik kom net deze discussie tegen, ik had nog nooit gehoord van dit `typische` probleem van de 1.5Dci-motor. Deze ligt ook in mijn GS uit 2008. Omdat deze discussie al weer een paar jaar oud is, ben ik benieuwd of er inmiddels meer ervaring is met dit probleem? Want met 155.000 km, sta ik net voor het besluit of ik de auto langer door ga rijden of iets nieuws ga kopen. Als de auto op ontploffen staat, verkoop ik hem liever...
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Ik zou nooit een auto met deze motor kopen. Dit probleem komt zo plots om de hoek kijken.
Goed onderhoud of niet. Natuurlijk zijn er ook autos waar dit niet bij gebeurd,maar betrouwbaar op dit vlak ind ik ze allerminst.
Goed onderhoud of niet. Natuurlijk zijn er ook autos waar dit niet bij gebeurd,maar betrouwbaar op dit vlak ind ik ze allerminst.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 30 dec 2017 23:16
Dank voor je advies, maar ik rij er al weer drie (probleemloze) jaren en 66.000km met deze auto. Dus ik kan de koop niet meer terugdraaien. 
De vraag is dus vooral of het probleem algemeen is. Ik lees wat nare ervaringen met motoren uit 2005, maar niet met jongere motoren. Er zijn verschillende versies van de`k9k` motor, ik weet niet welke de Scenic uit 2008 heeft.

De vraag is dus vooral of het probleem algemeen is. Ik lees wat nare ervaringen met motoren uit 2005, maar niet met jongere motoren. Er zijn verschillende versies van de`k9k` motor, ik weet niet welke de Scenic uit 2008 heeft.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Heb deze defecten veel gezien inderdaad tot 2008. Daarna een stuk minder. Maar ook dan nog vaak defecte motoren,echter door verkeerd uitgelijnde distributieriemen. Dieselpomp staat dan niet goed in lijn met de rest.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-