zoe2goe schreef:Rode Neus (itt rood dasboard) is volgens mij altijd een aard'fout' (hoeft echt niet altijd FOUT te zijn, maar te veel spanning of weerstand tussen nul en aarde). Zijn de anderen het daarmee eens, of klets ik nou uit mijn nek?
Aarding geeft zeker die rode neus.
Ik las op het Franse forum nog een andere oorzaak, namelijk dat de spanning onvoldoende zuiver is, dat er te veel harmonische ruis aanwezig is. Ik zou in die gevallen echter verwachten dat de laadsessie zelfs niet start.
Een te grote spanningsval wil ook wel eens tot het onderbreken van het laadproces leiden. Ik dacht dat de spanning niet onder de 215V mocht zakken. Dat zou wel pas na verloop van tijd kunnen optreden wanneer de voedingsspanning door andere afnemers wat zakt. Maar bij de ene Zoe wel en de andere niet... en op zoveel verschillende plaatsen...
Zelf gooit mijn Keba, ingesteld op 25A, mij regelmatig van de lader. Ik heb er een metertje tussenstaan en merk dat de Zoe, ondanks een pilot van 25A, toch regelmatig 26A en meer afneemt. Daar kan de Keba niet mee lachen en dus onderbreekt die, na enkele minuten, het laden. Maar in die gevallen krijg ik geen rode neus.
Om de diagnose van de aarding te verifiêren, kan je eenmalig (uitgedost met veiligheidsuitrusting en mits het afzetten van de omgeving) eens proberen of mijn oplossing voor het neuterprobleem toelaat om probleemloos te laden. Die oplossing bestaat uit een verlengkabeltje waarin de aarding aan de nulgeleider gekoppeld wordt en niet wordt doorverbonden met de aarding in de stekker en dus ook niet het netwerk. Je krijgt dan perfect wat de Zoe vraagt: spanning tussen aarding en nulgeleider = 0V en weerstand tussen aarding en nulgeleider = 0 Ohm.
Als die niet-conforme kunstgreep toelaat om zonder problemen te laden, dan weet je tenminste dat een inspanning om de aarding te verbeteren tot een oplossing leidt.