Graag kom ik even terug op het laadprobleem van mijn nieuwe tweede Zoe Intens waarover ik reeds eerder schreef enige weken terug. Het begon bij ons in de garage waar ik al twee jaar lang onze eerste Zoe Zen zonder enig probleem oplaad. Sinds de komst van de tweede Zoe slaat het laden telkens af en moet ik steeds weer de "protiertruuk" toepassen om het laden te herstarten. Andere forumleden wijten dit aan een slechte aarding, persoonlijk geloof ik hier niets van aangezien de lader het al twee jaar lang echt probleemloos doet met de eerste Zoe. Nu heb ik even wat veldwerk gedaan en constateer het volgende:
Vorige week heb ik bij ons op het bedrijf een mooie EV Box dubbele laadpaal laten plaatsen die 22kW geeft, wat schetst nu mijn verbazing: de oude Zoe laadt probleemloos, de nieuw geeft telkens een rode neus en zegt "controleer verbinding" of "controleer lader" en "laden niet mogelijk". Dit weekend nog even een andere openbare 22kW lader opgezocht met de nieuwe Zoe en jawel, exact hetzelfde probleem. Laden bij Fastned heeft een keer een rode neus gegeven maar daarna niet weer. Ik heb nu geladen met 3.7, 11, en 22kW en overal stopt de Zoe wel een keer met laden. 43kW schijnt de Zoe het prettigste te vinden.
Zo langzamerhand heb ik het wel een beetje gehad met dit laadproces van de nieuwe auto.........

Kan dit probleem liggen aan de TCU waar op dit forum wel meer leden een vervangend exemplaar van gemonteerd gekregen hebben?
Daarnaast geeft ook deze Zoe net als mijn eerste Zoe het probleem dat het volume van de radio soms zo ineens zachter gaat zonder enige reden. Wat me ook opvalt aan deze nieuwe wagen dat er een heel duidelijk (tandwiel)geluid waarneembaar is bij lage snelheden bij "gas" loslaten, dit terwijl de auto slechts 3000 km gereden heeft! Doordat ik regelmatig dus in twee Zoe's rijd kan ik het verschil heel goed merken, de oude heeft dit geluid niet en heeft bijna 30k op de klok staan. Het zou toch te gek zijn dat van deze nieuwe auto de reductiebak en motor al vervangen moet worden?
Graag jullie commentaar waarvoor mijn hartelijke dank!