Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Voor een Zoë rijder is het aan te bevelen lid te zijn van dit forum.

Martijn, leuk dat je bij Ooiendonk hebt getest. Fantastisch nieuws dat je daar geen laad problemen hebt ervaren. Ik had gisteravond weer een frustrerende ervaring met laden in Haarlem. Eerst afbreken bij de 11kwh lader (bij terugkomst was aan dezelfde paal een ZE40 aan het laden), mijn Zoë lustte de stroom daar niet. Dan naar Fastned, nou 2 seconden, langer niet. Grr.
Blijvende melding "laden niet mogelijk", te kort gewacht. Dan maar doorrijden naar spotters plaats Schiphol. OK 5 minuten met rust laten. Joepie, hij doet het weer. Zucht.
Maar we hebben inmiddels besloten om ook nog 3500 in de auto te investeren voor een grotere accu.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Bij mij is de interne lader vervangen nadat hij in Italie kapot ging en sindsdien kan ik probleemloos laden bij Fastned de Andel op 43KW. Daarvoor sloeg hij binnen 1 minuut af met “laden niet mogelijk” ondanks de laatste firmware updates. Bijgevoegd een plaatje van de nieuwe lader zodat mensen met soortgelijke problemen dit kunnen vergelijken en dit met Renault NL op kunnen nemen. Ik heb geen foto van de oude dus is dit giswerk. Ik hoor graag of er verschil in uiterlijk is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PZOEF
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2017 09:49
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PZOEF »

Onze Zoef is uit oktober 2013. We hebben thuis een laadbox van Renault en tot op een paar maanden terug werkte die perfect. Ook de meeste externe laders gingen goed. Alleen wat onbetrouwbare snelladers in Normandie (Auchan), die een rode neus veroorzaakten. Maar verder in Nederland geen problemen. Helaas werd dat de afgelopen maanden steeds slechter. Laadpalen (11kw, 22kw en 43kw) waar we tot dan foutloos geladen hadden, deden het niet meer.

Klacht: vrijwel direct na aankoppelen van groen naar blauw lichtje, sprong de lader weer in groen en begon de airco te blazen alsof er vooraf geconditioneerd moest worden. En niet laden dus. Ik heb geen preconditioning geprogrammeerd, dus dat was het niet. Dit gedrag deed zich in toenemende mate en willekeurig voor. Wel werd het in de zomer erger. Je begrijpt dat een auto die niet laadt redelijk hopeloos is.

Na een paar maal bij de dealer geweest te zijn, viel ineens het kwartje. Bij aflevering bij de dealer sprak ik uit dat ook de airco al een tijd bromde. Dat gaf bij Stam Nieuwegein de trigger eens naar het vulniveau van de airco te kijken. Mogelijk dat dat er verband mee hield. Na de aircobeurt zijn inderdaad de laadproblemen voorbij! Afkloppen uiteraard, maar het lijkt erop dat Zoef zichzelf beschermt als er niet voldoende koeling kan worden gegarandeerd, en dan gelijk stopt met laden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Da's echt "een nieuwe" @PZOEF. Dank voor het delen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Enigszins herkenbaar. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat de auto start met laden en dan gelijk tot de conclusie komt dat iets (ik vermoed de batterij) te warm is. Direct stopt het laden, komt een ventilator/airco op gang en daarna start het laden weer. Lijkt mij de verkeerde volgorde.

Af en toe lijkt het erop dat het opstarten van de airco te lang duurt (voor de paal of de auto, ik weet dat niet zeker). Zodra de airco op toeren is wil de auto laadproces starten, ik weet niet waarom maar het lijkt dat de laadpaal dan te traag reageert. In de auto verschijnt dan 1 seconde de oranje "kan niet laden melding" en de airco stopt weer. Vervolgens start de auto zelf de hele cyclus opnieuw op inclusief starten van laden van 1 seconde zonder airco. Vervolgens wordt de airco weer opgestart maar nu start hij sneller en het laadproces gaat verder.
Ik heb het idee dat het falen van het laadproces na het opstarten van de airco paal gebonden is.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

Hier even een kopie van het andere forum waar ik veel te vinden ben. Helaas heb ik echt klem gestaan met een zo goed als lege batterij en moest ik worden afgesleept door laadproblemen.. Momenteel rij ik in vervangend vervoer rond en ben pas net thuis van een lange dag stoeien om thuis te kunnen komen:

Verslag en verloop van mijn dag, op tweakers forum:

Hier even een kort verslag van mijn ''rampen'' trip van de afgelopen dag, misschien is i.i.g. nog leuk om hier te kunnen delen,

[~databeestje] Ja Renault kan of wil er niet echt iets mee doen, jammer genoeg. Het enige wat (niet zeker, dus dure ''gok'') zou kunnen helpen is als de batterij moet worden omgeruild voor een 41kWh variant. Maar niemand (Renault Manager Z.E. i.i.g.) kan mij garanderen dat ik daarna minder problemen krijg of ervaar.

[~NielsTn] Ik heb het vooral bij alle andere stations ook. Het was de eerste keer dat ik bij deze Fastned moest laden. (Overigens heb ik niet enkel bij Fastned middenspanningsstations problemen)

Kort verslag van de afgelopen dag en welke trip ik had gepland:

Afgelopen middag ben ik rond 15.00uur vanaf Eindhoven vertrokken om een pakketje op de post te doen en om vervolgens naar Valkenswaard te rijden i.v.m. een doktersbezoek, ik werd om 16.00uur verwacht

Rond 16.45uur vertrokken richting Fastned Ooiendonk waar ik tot 90% of meer moest vol laden i.v.m. de kou. Ik moest daar wel stoppen om bij een Tweaker in Renkum een iPhone over te nemen i.v.m. momenteel zonder bruikbare smartphone te zitten (ook helaas zonder internet, morgen komt pas de simkaart binnen voor de zojuist gekochte iPhone)

Vanuit Renkum waar ik van een andere tweaker via de V&A een leuke telefoon heb overgenomen (en een glaasje gedronken en even kennis gemaakt etc.) moest ik weer terug richting Eindhoven, ik had met ongeveer 45-55% batterijlading nog meer dan genoeg om Fastned Varakker te halen nadat ik heel even een klein beetje had bijgeladen en wat rommel ging weg gooien, kwam ik terug in de auto die vervolgens op storing schoot... ''Laden niet mogelijk''

[img=234,176,,,"laadprobleem afslepen"]https://tweakers.net/ext/f/E6XD7mNvlDK0Z7CwBN2LXSGb/medium.jpg[/img]

Het zou een 40-50 minuten duren volgens Renault Route mobiel hulplijn, voordat de berger er kwam. Vervolgens ben ik (gelukkig netjes en behulpzaam) te woord gestaan en kreeg ik te horen dat er een snellader in de buurt zou moeten staan die ik ondertussen nog even kon proberen (uiteraard wel nadat de auto een half uur met alles uit, dus ook de verwarming etc, is ge ''soft-reset'')

Vervolgens ben ik met nog +/- 41km actieradius over naar de spoortstraat (nummer onbekend) in kesteren gereden, op zoek naar de snellader die er volgens de Meneer van Route mobiel Z.E. zou moeten staan... Helaas kon ik deze niet vinden en bleek deze niet te bestaan (op de later bekende plek: spoortstraat nummer 69)

Vervolgens ben ik met 27-32 +/- km actieradius naar Fastned Overbroek gereden, die tevens aan de andere kant van de snelweg zit waar het eerder niet lukte i.v.m. de storing.. (Dus, ondertussen vrijwel geen actieradius meer over)
Bij Fastned aan de andere kant van de weg daar kreeg ik de App en lader niet werkend, Fastned zelf kreeg het ook niet voor elkaar op afstand. (App bleef staan op ''laden'' en kon niet worden afgesloten)
Hier wilde het dus helaas ook niet lukken om genoeg bij te laden om een Allego snellader te halen, Ik moest immers nog 84km kunnen rijden om thuis te kunnen komen..

Renault Assistance had gezegd dat ik tot voor Den Bosch gesleept zou worden t/m een Allego lader, maar de berger had naast de verkeerde pick-up locatie, hele andere plannen gekregen van Renault:

[img=234,176,,,"afslepen laadprobleem"]https://tweakers.net/ext/f/V7DtdGaVmYZgLDqr5Cbq0sEF/medium.jpg[/img]

Via Renault en het bergings bedrijf LogicX ben ik toen met de Zoe achterop naar de Kryptonstraat in Ede meegereden waar ik mijn gegevens moest delen en wachten tot ik een vervangende auto op kosten Van Renault mee had gekregen.

De Zoe word helemaal naar Nieuwegein gesleept en (morgen?) gedropt bij de Z.E. Renault Dealer in nieuwegein.. Wat ze uiteindelijk precies met de Zoe gaan doen in Nieuwegein, is maar de vraag.
Voor mij is het al heeeel lang bekend wat de problemen zijn en ondertussen ben ik terug in de tijd gegaan door naar huis te zijn gereden met als vervangende auto een Toyota Yaris.. (Kon ik mooi lekker 120/130 doorrijden, al zou ik eigenlijk echt niet terug willen naar een plofmotor!)

Kortom, ik ben vanaf 15.00u t/m 23.45u bezig geweest om een afstand af te leggen die oorspronkelijk maar +/- 200km had geweest)

Voor de liefhebber: Hier de hele route:

https://www.google.nl/maps/dir/Spijkert ... 427989!3e0

Extra informatie die ik sinds eerder deze week weet, voordat ik werd afgesleept:

Eerder deze week heeft de eindverantwoordelijke van Renault Nederland gebeld (na aanvragen contact) m.b.t. de batterij upgrade.

Om ons tegemoet te komen willen ze een korting geven op de 41kWh batterij en die zou binnenkort beschikbaar kunnen zijn. Helaas kan Renault niet beloven dat ik dan minder problemen krijg en de voorgestelde korting vind ik ook maar erg weinig..
Wij zouden bij of met een goed werkende 22kWh batterij prima uit de voeten kunnen, de reden dat we nu (als we de Zoe houden..) een andere 41kWh batterij+BMS zouden willen is vooral omdat we bijna geen keuze hebben als we de auto zouden willen houden..
Renault heeft de Zoe (q210 model) niet op orde, alles lijkt er op dat de andere batterij in de praktijk deze problemen op lost (volgens o.a. [~Hachy] ). Waarom moet ik dan nog steeds bijna de volle pond betalen voor een accu upgrade? Het is immers een technisch probleem van de Zoe zelf..

Mijn vriendin wilt de auto gewoon weg doen, klaar, er vanaf.. Maar ik wil niemand anders opzadelen met deze ellende? Wat moet ik hier mee.
Ik heb de auto 2e hands voor zo'n 12.5k gekocht incl. garantie en laadpaal etc. (minder dan 2 jaar terug) als ik hem nu verkoop heb ik zowiezo de afschrijving die even extra fors aan tikt (Nu 8k waard in goede staat?). Wij waren immers van plan om zo'n 5-7j met de auto te doen, net als onze vorige auto.

Kortom, veel vragen en frustraties. Goed nadenken of ik de gok van een paar duizend euro nog wel moet nemen bij de auto, gezien de service afhandeling en garantie..

Zodra de auto terug is van onderzoek, moet er ook onder garantie nog roest (ja echt!) worden weggewerkt, die in de lakgarantie valt (achterklep, rechts achter binnenste rand als je de kofferbak open doet, bij/op de lasnaden)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Kort samengevat: het bekende laadprobleem met harmonische. Je had nog km’s bereik over maar had geen goed alternatief achter de hand.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Bewust genomen Risico door twee Fastned's te kiezen die op de probleemlijst staan. In zowel Kesteren en Opheusden staan volgens http://my.thenewmotion.com samen iets van 10 laadpalen waarvan in beide plaatsen ook enkele 22kW versies.
En daar staat ook gewoon Spoorstr 69 vermeld. Er waren dus alternatieven genoeg rondom Varakker. In Renkum staan er ook 9 stuks.

Waarom heb je daar geen gebruik van gemaakt?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door E-mission »

Een vriend van me met een 2014 Q210 heeft ook problemen met laden. Problemen die ik ook had met mijn 2013 Zoe maar sinds de laatste vervanging van de lader (2e keer) incl software update helemaal voorbij lijken te zijn. Niet voor hem, er is nog niets vervangen. Maar ook hij heeft een korting aanbod op de 41 kW batterij gekregen, namelijk 50% (1750 euro dus). Wetend dat dat ook (of beter) de issues oplost en ondertussen je auto tweedehands heel veel aantrekkelijker en meer waard maakt zou ik dat zeker doen. De investering heb je er in afschrijving al meteen uitgehaald. Dus “volle pond” snap ik niet helemaal, al moet je wel even 1750 euro hebben liggen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Casss »

Laadpaal Spoorstraat 69 daar bedoelt Newmotion (neem ik aan) het pand van Recticel BV aan de Panhuizerweg mee. (zie Street View)
https://www.google.nl/maps/@51.9321328, ... 312!8i6656

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Sven-ZOE
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 16:31
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sven-ZOE »

Goedemiddag,

Sinds 2 maanden ben ik eigenaar van een ZOE (2013). Als hij rijdt, rijd hij heerlijk. Echter.
Ik heb op het forum al veel gelezen over problemen met laden, de een heeft vooral problemen met snelladen, de ander een enkele keer een rode neus en moet dan resetten. MIjn probleem bestaat er uit dat ik niet zo nu en dan een rode neus + accu kan niet laden heb, maar dat ik dat bijna elke dag heb. En zeker in iets van 75% van de gevallen dat ik wil laden. Het type paal maakt eigenlijk niet uit. Meestal kan ik het probleem wel oplossen door te resetten (of door meermalen te resetten), maar irritant is het wel.
Als ik kijk naar mijn bereik, is dat meestal (koude dagen vanzelfsprekend uitgezonderd) ruim boven de 120km, soms boven de 130km.
Thuis hebben we geen laadstation, de laadpaal is aangevraagd bij de gemeente.
Ik heb dit probleem sinds dag 1 en de ZOE is al enkele malen weg gesleept. De dealer kan / wil er niets mee doen.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Je kan ook problemen krijgen als de firmware niet up to date is. Ben je al bij een ZE dealer geweest? Kan je je regio of plaats in je profile zetten dan kan je tips uit je omgeving krijgen. Of iemand met Canze in je buurt.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

De ZE-Dealer kan op z'n minst de storingscodes uitlezen. Afhankelijk wat daar uit komt kan je verder kijken. Aangezien de ZOE niet aangeeft WAAROM er een rode neus optreedt, zal je de dealer lastig moeten vallen. Bij welke snellaadstations gaat het mis?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Sven-ZOE
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 16:31
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sven-ZOE »

Dank voor jullie reactie. Ik ga de dealer maar weer eens bellen. Het is overigens geen snel-laad probleem... maar bij echt elke lader.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

Sven-ZOE schreef:Goedemiddag,

Sinds 2 maanden ben ik eigenaar van een ZOE (2013). Als hij rijdt, rijd hij heerlijk. Echter.
Ik heb op het forum al veel gelezen over problemen met laden, de een heeft vooral problemen met snelladen, de ander een enkele keer een rode neus en moet dan resetten. MIjn probleem bestaat er uit dat ik niet zo nu en dan een rode neus + accu kan niet laden heb, maar dat ik dat bijna elke dag heb. En zeker in iets van 75% van de gevallen dat ik wil laden. Het type paal maakt eigenlijk niet uit. Meestal kan ik het probleem wel oplossen door te resetten (of door meermalen te resetten), maar irritant is het wel.
Als ik kijk naar mijn bereik, is dat meestal (koude dagen vanzelfsprekend uitgezonderd) ruim boven de 120km, soms boven de 130km.
Thuis hebben we geen laadstation, de laadpaal is aangevraagd bij de gemeente.
Ik heb dit probleem sinds dag 1 en de ZOE is al enkele malen weg gesleept. De dealer kan / wil er niets mee doen.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Eerst zorgen dat je alle updates hebt (o.a. De slim laden update etc) en ga langs een Z.E. Dealer.

Ik heb gisteren bij 3 van de 4 laadpalen ook helaas problemen gehad op een andere manier dan normaal, misschien herkend iemand het?:

Begint met laden, ik loop weg en blijkt later maar 1-2% te hebben geladen, laadpaal LED-ring is geheel uit (in plaats van geel, rood, blauw) en in sommige charging-apps staat die paal dan wél op “rood”/storing.

Vervolgens doe ik de deur van auto open en dan zie je “- - controleren” staan. Maar de auto zelf schiet niet in storing en dus geen rode neus, en lijkt te “wachten” op de laadpaal.

Dit is bij schiphol aan de 1e laadpaal zo gegaan, daarna bij de 2e in den haag, vervolgens aan een 3e zelfde type laadpaal 20m verderop in den haag wel (nog maar even)kunnen laden, maar in schiedam bij de 4e gebeurde weer hetzelfde bij een laadpaal waar ik tot voorheen nog géén problemen heb gehad.

Snelladen ging die dag wél zonder problemen, op een enkele laadstart van Fastned na (opnieuw proberen via app en deed het toen wel)

Morgen moet de auto naar de dealer, vraag ik het gelijk even na :)

**edit**
Het makkelijkst is het als je een lokale laadpaal hebt waar je ook problemen krijgt en hem daar te laten testen. Dat is wat ik ook nog ga doen als ik de problemen nog heb na de batterij upgrade.

Bij het thuis laden heb ik weer geen echte problemen, Tot nu toe dan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

@Mrgoogle87: dit klinkt als een defecte BCB. Zoek even op het forum naar 'BCB lader defect' of zoiets. Kenmerkend is dat de laadpaal volledig uitgaat. Dat wijst op de BCB die kortsluiting veroorzaakt bij 3 fase 11kw-laders. Thuis heb je waarschijnlijk 1 fase..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

In aanvulling: Ik hoor LED ring. EV-Box. In mijn beleving toch erg vaak problemen mee. Ik zou zeker ook even een adere (11kW) paal opzoeken. De standaard zegt dat als de paal aangeeft (bijvoorbeeld) 16A per fase te kunnen laden, de paal ten minste 5% meer moet kunnen leveren, en dit is zeker niet altijd het geval. EV-Box is de enige die (om volstrekt onduidelijke redenen) de auto de eerste 2 minuten een lagere laadstroom toestaat. Je 1-2% hint dus ook in die richting.

Waarschijnlijk zijn deze palen te strak afgezekerd.

Pieter: ik heb nog nooit van kortsluiting gehoord? Wel dus een milde, (toegestane) overbelasting. ZOE kan kittig zijn. EV-Box doet tamelijk onbegrijpelijke dingen. Samen is het niet altijd een goed huwelijk. Begrijp me goed, ik beweer niet dat er iets mis kan zijn met de auto.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

Ik heb thuis een vaste kabel en een 3fase 11kW laadpaal. Daar heb ik geen problemen gehad. Ik weet niet of er een EVbox laadpaal tussen zat, wel weet ik dat het allemaal verschillende types zijn waar ik problemen heb gehad. (enkele socket paal, dubbele socket palen, zagen er allemaal anders uit en in verschillende steden)

De BCB is tevens nog geen jaar oud, deze is eerder vervangen in de hoop de snellaadproblemen op te lossen (8-9 maanden terug +/- )

Met een beetje geluk komt de vertraagde 41kWh batterij nog redelijk vlot, en zal het e.e.a. beter gaan opschrijven en bijhouden bij aanhoudende problemen. (Door wachtende familie heb ik het die dag niet gedaan, maar vooral z.s.m. nieuwe laadpunten gezocht)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Dan hadden ze zeker niet allemaal een LED-Ring!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

zoe2goe schreef:Dan hadden ze zeker niet allemaal een LED-Ring!
LED-ring danwel logo/indicator zou een beter omschrijving zijn. (Wist niet dat het uit maakte)

(In Den haag was er bij 1vd 2 palen een led kruis te zien) maar ook de laadpaal met led ring reageerde wel op ons pasje om te kabel te ontgrendelen, want die zat vergrendeld (getest) terwijl de led ring uit was (in Schiedam)


Zijn alle LED ringen dan van EVbox :)? Niet geweten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door E-mission »

De laatste keer dat bij mijn Zoe alle palen er mee kapten was ook toen de BCB lader kapot was. Die is toen vervangen voor de tweede keer. Sindsdien (tegelijk met software update) ineens veel betrouwbaarder laden overal incl snelladen (wat voorheen altijd met horten en stoten ging, hij stopte altijd tijdelijk met laden als de fan aan ging).


Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

I stand corrected :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door renault15.17 »

Ik weet niet zeker of het hier thuishoort, het is namelijk geen groot probleem maar wel teleurstellend. Voor het eerst sinds de accuwissel sta ik bij een Fastned (De Slenk) en daar is van snelladen absoluut geen sprake. 1,4 kWh in een kwartier.... :shock:
Later vanmiddag nog eens een andere snellader proberen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

renault15.17 schreef:Ik weet niet zeker of het hier thuishoort, het is namelijk geen groot probleem maar wel teleurstellend. Voor het eerst sinds de accuwissel sta ik bij een Fastned (De Slenk) en daar is van snelladen absoluut geen sprake. 1,4 kWh in een kwartier.... :shock:
Later vanmiddag nog eens een andere snellader proberen.
Is er niet iets defect aan de lader? Of was het op dat moment nog koud?

Zo te zien zat de batterij al op 77% en dat is niet bepaald de ideale SoC om snel te laden, dat is bij de 41kWh batterij alles tot/onder 50% als ik het goed herriner van andere mensen hier :)

(Geen foutmeldingen in je display van de auto of enkel laadstops tussendoor?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

1,4 kWh in een kwartier. Daarmee zou je uitkomen op 5,6 kWh in een uur. Oftwel een laadsnelheid van 5,6 kW.
In dat geval kan je ook bij mij thuis komen laden aan mijn 3 fasen 11kW laadbox :wink: .

Maar belangrijk bij deze discussie is:
1. Wat is de batterijtemperatuur?
2. Hoe vol is je accu al? (State of Charge)

Met CanZE kan je alles perfect zien: o.a. Batterijtemperatuur, en met welk vermogen de auto word opgeladen.

Aangezien je accu al bijna 80% vol is, en de temperatuur buiten een paar graden boven nul, zou de beperking van laadsnelheid best wel in de auto kunnen zitten.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Ik ben altijd geïnteresseerd in extra datapunten zodat ik het model van de 40 kWh batterij kan verbeteren (deugt nu voor geen meter). Maar inderdaad heb ik dan Max Laadvermogen (de beroemdste transporteur van Nederland, lijkt wel of die ALLE vrachwagens heeft! ;-) ), SOC en batterijtemperatuur.

Dat gezegd hebbende, met de beperkte data die ik heb is een redelijke interpolatie dat bij 77% SOC het door je genoemde vermogen wordt toegestaan bij 7 graden batterijtemperatuur. Of dat ongeveer klopt of niet kun jij alleen zeggen.

Ik herhaal nog maar eens de "regels" voor snelladen:
- bij een zo leeg mogelijke accu
- bij een warme accu (zeg even 20C of hoger)
Dit betekent in de praktijd dat je het beste kunt snelladen NA een fikse rit, niet ervoor.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

1,4 kWh in een kwartier....dat zijn waardes die je pas boven de 97% zou verwachten. Op 77% moet hij met een geupgrade batterij nog zeker een kilowattje of 30 kunnen halen.

Uit mijn hoofd hoe het bij mij ging:

0-50%: 43kW
50-80% van 43 naar 28 kW
80-100% van 28 naar 10kW
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Nou ik weet niet hoe jij dat doet, maar als de batterij temperatuur niet goed is, haal je dat zeker niet.
De genoemde waarde bij koude batterij (4 graden) en hoge vulling zijn zeker realistisch. Ook bij lage vulling kun je 7 tot 11 kW per uur verwachten bij koude batterij. Heb al een keer een laadsessie bij Fastned opgegeven onder deze omstandigheden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Is ook zo Gertjan, ik ging uit van dat je met een warme batterij bij Fastned aan komt. Maar die waardes zo laag als hierboven heb ik persoonlijk nog niet gezien...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door renault15.17 »

Bij De Slenk 's middags had ik ook het idee dat de accu al wat warm zou moeten zijn na ca. 50 km snelweg a 105 km/u. Maar niet dus.
's Avonds bij Fastned De Kroon was het net zo erg. Maar daar stond ik na slechts 20 km gereden te hebben. Dat het laden toen bij 31% begon maakte niks uit.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

ZOE geeft geen indicatie van de batterij temperatuur (Leaf doet dat wel). Met CanZE kun je temperatuur en het vermogen dat ZOE bereid is te accepteren in de gaten houden om zo een meest ideaal laadmoment te kunnen bepalen.

50km is aan de korte kant als je zuinig rijd. In de aanloop naar je laadsessie de snelheid opvoeren kan helpen. In het gekste geval stevig accelereren en afremmen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 120
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door 0111 Mtbiker »

Ik heb wel eens gehoord dat de laatste paar procenten met 1kW wordt bijgeladen.
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ssnhv
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 dec 2017 13:44
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ssnhv »

GertjanVB schreef:ZOE geeft geen indicatie van de batterij temperatuur (Leaf doet dat wel). Met CanZE kun je temperatuur en het vermogen dat ZOE bereid is te accepteren in de gaten houden om zo een meest ideaal laadmoment te kunnen bepalen.

50km is aan de korte kant als je zuinig rijd. In de aanloop naar je laadsessie de snelheid opvoeren kan helpen. In het gekste geval stevig accelereren en afremmen.
Is het niet zo dat de 40kwh batterij zichzelf op een goede temperatuur brengt? O.a. Met het voor verwarmen? Ik meen toch echt dat tegengekomen te zijn in mijn onderzoek voor o,ze aankoop
2018 Renault Zoe ZE40 Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

De 40kW batterij zelf heeft geen verwarming. Alleen de 90 modellen, en volgens mij overigens alleen de Nordic versies, hebben batterijverwarming ingebouwd in de auto zelf middels een 1 kW "föhn". Nog even los van of mijn veronderstelling goed is, heel veel succes met het opwarmen van deze ongeïsoleerde 200+ kilo vloeistof en metaal met 1kW. Het systeem is er m.i. echt alleen maar om zeer koude batterijen aan de gang te krijgen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door DutchDriver »

renault15.17 schreef:Bij De Slenk 's middags had ik ook het idee dat de accu al wat warm zou moeten zijn na ca. 50 km snelweg a 105 km/u. Maar niet dus.
Dat vind ik toch zeer onverwacht... Het verbaasde me al dat ik na een 30 km nog niet kon snelladen, maar na 50 km nog steeds niet? Wat moet je dan wel niet rijden?

Kan iemand aangeven bij welke rijstijl/ritlengte hij fatsoenlijk kon snelladen?
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Het hangt natuurlijk allereerst af van de starttemperatuur. Verder heeft de 40kwh-batterij een veel hogere materiaaldichtheid dan de 22kwh-batterij waardoor je langer moet rijden voordat ie warm wordt (anders gezegd: er loopt per volume-eenheid batterij minder stroom door de 40kwh dan door de 22kwh waardoor de opwarming langzamer verloopt).
Bij mijn laatste lange rit bij 3 graden C (starttemperatuur) had ik na 120 km rijden op de snelweg pas een snellaadsnelheid van 26kw. Ik heb dit tijdens het rijden via CanZe in de gaten gehouden. Gedurende de eerste 80km ging het zeer langzaam en stond ik pas op 9 kw. Daarna ging het steeds iets sneller (logisch natuurlijk). Ik rijd op Eco-stand. Dat zal zeker schelen. Maar het duurt echt l a n g...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in