Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Op Goingelectric wordt een lijstje van versies bijgehouden die ieder voor zich kan aanvullen, iets dergelijks zouden we dan ook hier moeten doen. Hoor graag van de knutselaars, herstel, heren technici, welke onderdelen relevant zijn om te vermelden en of de hele exercitie toegevoegde waarde heeft.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Dank je Pieter, ik ga eens contact met Renault opnemen of we dit misschien een keer kunnen organiseren.

Het idee van Gertjan lijkt me een kwestie van een online excel sheet in Google Docs of dropbox ofzo publiek beschikbaar stellen zodat iedereen hier zijn/haar gegevens uit CanZe in kan vullen. Wie voelt zich geroepen? ;)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Geen probleem, maar ik moet ff weten wat daar in moet komen te staan. Daarvoor wil ik graag een advies van enkele van de hier aanwezige heren technici. Kan ook een kopie maken van de Duitse tabel voor Nederlands gebruik, we kunnen ook gewoon de info daar aanvullen en die database uitbreiden. Ik zoek even een link naar die tabel op.

De wiki met de link naar de Google tabel vind je hier Gebruik je forum naam + RFNL (bv: Der Holländer-RFNL) dan kan er op gefilterd worden. Let even op dat je in het tabblad met het juiste type zit.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Deze discussie hoort eigenlijk in het draadje Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations? thuis.

Het probleem is bekend, en tot nu toe is er helaas geen goede oplossing voor. Dat het probleem niet altijd optreedt, kan komen door omgevingsfactoren. Harmonischen die in de lader van de ZOE onstaan, worden gedempt door andere verbruikers op hetzelfde net. Dus de opmerking van
Renault NL schreef:laders die te ver weg staan van de centrale geven dus problemen.
lijkt mij onjuist. Het gaat erom hoe goed de harmonischen worden gedempt door andere gebruikers. Zijn deze andere gebruikers er in zijn geheel niet, dan is de kans groter dat het fout gaat.

Daarnaast is de oplossing mijn inziens heel simpel, en deze kan zowel door Fastned als door Renault toegepast worden. Het meest logische lijkt mij de oplossing toe te passen waar die ontstaat, en dat is in de lader van de ZOE, ook wel BCB genoemd. Deze oplossing heb ik hier al beschreven, en voor het gemak zal ik 'm herhalen:
Harm schreef:Zelf denk ik dat Renault dit probleem door middel van een "workaround" in de software van de BCB prima kan oplossen. Op die plek worden namelijk de harmonischen gemeten, en wordt ook het daadwerkelijke vermogen bepaald waarmee wordt opgeladen. Aangezien de lekstroom veroorzaakt door de harmonischen, minder wordt bij lagere vermogens, zou de BCB, als de grenswaarde van die lekstroom dreigt overschreden te worden, het vermogen simpelweg kunnen verlagen.
Dus met andere woorden, ik denk dat er een voldoende "workaround" kan worden gemaakt die zorgt dat je geen last meer hebt van het-niet-kunnen-laden bij een station met middenspanningstrafo zoals o.a. Fastned bij hun nieuwere stations toepast. Dit is gewoon een software-update, dus er hoeft dan helemaal geen hardware vervangen te worden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

@HarmOtten; en wat vind Renault van die "workaround", maw, wordt er aan gewerkt?
Ik weet niet of het 100% Fastned-gerelateerd is, daarom nog steeds geïnteresseerd in de antwoorden op mijn vraagjes.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Ik deel je visie Gertjan. Er is een patstelling waardoor niemand genoeg beweegt.

Stel dat we met 10 of 15 Zoe's op een zondagochtend met opgewarmde batterij één voor één (dus niet tegelijk) even gaan laden bij zo'n Fastned station met middenspanningaansluiting. En we hebben de tabel van GertJan paraat. En we hebben allemaal Canze aangesloten. En we filmen het laadresultaat. Het hoeft maar 5 minuten per auto om aan te tonen dat het niet/wel werkt.

Als dan blijkt dat het merendeel van de auto's niet kan laden op 40kw, hebben we dan met ons compilatiefimpje een sterke case om partijen in beweging te krijgen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Allicht de moeite van het proberen waard. Moeten we een centrale locatie nemen zoals A12 Leersum / Bloemheuvel nabij Veenendaal bijvoorbeeld. Een MVC-fastned.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

PieterZoe schreef:Ik deel je visie Gertjan. Er is een patstelling waardoor niemand genoeg beweegt.

Stel dat we met 10 of 15 Zoe's op een zondagochtend met opgewarmde batterij één voor één (dus niet tegelijk) even gaan laden bij zo'n Fastned station met middenspanningaansluiting. En we hebben de tabel van GertJan paraat. En we hebben allemaal Canze aangesloten. En we filmen het laadresultaat. Het hoeft maar 5 minuten per auto om aan te tonen dat het niet/wel werkt.

Als dan blijkt dat het merendeel van de auto's niet kan laden op 40kw, hebben we dan met ons compilatiefimpje een sterke case om partijen in beweging te krijgen?
Ik heb o.a. Met Roland gesproken. Het probleem is ruim en bemeten bekend bij RenaultNL, die 2 a drie keer met drie verschillende Zoe's heeft gemeten met RenaultFR.

Samenkomen om iets te meten was volgens Roland niet nodig.

Er zijn drie oplossingen:
- Beperken laadsnelheid Voor oude quickcharge Zoe's**edit, niet de nieuwe q90** bij alle laadstations Fastned ( zodat je meestal geen problemen hebt)
- software update zoals boven genoemd, zodat zoe zelf laadsnelheid naar beneden af remt (zonder dus in storing te gaan)
- Batterij upgrade: Lost probleem helemaal op, doordat de bms/batterij een andere laadkarakteristiek hebben die in de praktijk niet resulteren in een storing.

De eerste twee oplossingen zijn uiteraard minder gunstig omdat je het probleem eigenlijk omzeilt (en laden ook wat langer duurt bij de 22kWh batterij)

Voor mij hoop ik op de eerder gezegde "speciale aanbieding" met een 41kWh batterij. Zoals eerder gezegd: ik heb ook problemen gehad met niet middenspannings-laders (mindere mate) en met niet- fastned laders. Allemaal te herleiden aan harmonische storingen.

Het is dus niet enkel een Fastned probleem (bij mij dan, in ieder geval) en niet iedereen heeft precies dezelfde klachten in dezelfde mate.

Het stond wel vast dat: hoe ouder de Zoe en/of BCB was, hoe meer kans op problemen.

De eerste batterijen zijn al vervangen en ik verwacht morgen weer een telefoontje van RenaultNL. Ik hoop net goed nieuws, het duurt allemaal véél te lang helaas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Helaas geen antwoord op mijn vragen.
  • Roland is vertegenwoordiger van Fastned en ter zake kundig mbt de laders van Fastned en laadtechniek. Fastned heeft geen focus op AC laden, volgens Fastned een technologie die uitgefaseerd wordt en eigenlijk geen snelladen is.
  • Renault is idd de partij waar het moet gebeuren. Fastned levert hun diensten en we zijn content dat ze de AC optie nog aanbieden
  • De Q90 laad over het algemeen langzamer waardoor de kritische waarden van de harmonische niet gehaald worden. Focus is juist om deze laadkarakteristiek te verbeteren om sneller te laden. De 3e optie is dus net zo goed minder gunstig als de eerste twee.
  • Mijn ZOE is 1 van de oudsten en heeft geen problemen op deze stations: vandaar het verzoek om feiten, veronderstellingen helpen de oplossing niet. Hoe ouder hoe slechter is dus geen feit.
  • Drie Zoe's is, is maar drie setje combinaties van software versies. Als het duidelijk was geweest welke versie verantwoordelijk is, was het probleem er niet meer, het gaat om combinaties. Hoe meer ZOE's hoe meer opties, meten is weten.
  • De oplossing van Harm die met Renault is besproken, omzeilt dit en draait de laadsnelheid terug in de ZOE en niet bij de snellader in die paar gevallen dat het mis gaat. Dit is dus dezelfde oplossing als een 40kWh batterij, maar dan zonder batterij upgrade. Ik vermoed dat het maar om een beperkt aantal incidenten gaat. Betrokken persoon bij RNL heeft nu vakantie, bij terugkomst horen we meer.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

MrGoogle87 schreef: - Batterij upgrade: Lost probleem helemaal op, doordat de bms/batterij een andere laadkarakteristiek hebben die in de praktijk niet resulteren in een storing.
Ik geloof niet dat dat per definitie zo is, MrGoogle87.

Als het wel zo zou zijn, geweldig, maar de oorzaak van de harmonische verstoring bij hoge laadstroom zit in het oudere type filter in de oude Zoes. Een andere batterij lost dat probleem niet op. Wel kan het zijn zoals GertjanVB aangeeft dat de nieuwe ZE40 batterij met een iets lagere maximale laadstoom werkt, waardoor de grens van de harmonische verstoring net niet meer bereikt zou worden. Maar of dat zo is, moet in de praktijk bewezen worden. Kortom: mooiste oplossing is de aanpassing van de software zoals hierboven aangegeven, waarbij de Zoe zelf constateert dat de harmonische verstoring optreedt en vervolgens de laadstroom zelf omlaag regelt in plaats van in fout gaat en stopt met laden. Ik ga het binnenkort zelf eens uittesten (met een lage SOC, want dan maximale laadstroom) bij een aantal snellaadstations waarvan bekend is dat het probleem optreedt.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Een paar weken geleden had ik een vreemd probleem na een snellaadsessie in Lelystad. Het laden was gestopt, zonder foutmelding bij terugkomst. Ik ontgrendel, display gaat aan met symbool dat auto is aangekoppeld maar het laden start niet. Vervolgens probeer ik de laadkabel opnieuw aan te sluiten, reageert de auto niet op het aanbieden van de kabel. Er gebeurde gewoon niets (geen vergrendeling), ook niet na nogmaals op afstandsbediening te drukken. Ook plaatsen van eigen label werd niet gedetecteerd. Naar huis gereden, had gelukkig voldoende lading. Thuis auto laten staan en na aantal minuten werkte het weer als vanouds.

Vorige week ander vreemd gedrag van de lader/auto meegemaakt. Laadsessie aan 11kwh paal was gestopt bij ongeveer 65%. Oranje melding in display laden niet mogelijk. Melding verdween echter niet door de auto aantal minuten met rust te laten (ruim 20 minuten).
Auto nogmaals aan (publieke) laadpaal aangeboden; de melding verdwijnt.
Vind het persoonlijk niet echt handig dat de melding"laden niet mogelijk" verdwijnt door te gaan laden. :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Wat betreft snellaadsessie problemen ervaar ik verschillend gedrag bij de diverse stations;
- Ooiendonk is voor mij heel problematisch, vrij snel in error
- Blommendaal; gaat een tijd goed tot rond 65%
- De Hucht, regelmatig geladen zonder problemen. Eenmaal een onderbreking gezien.

- De Keizer
- Eemakker
Meegemaakt dat laadsessie werd onderbroken door starten of eindigen DC sessie derde.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

@jdfh72 Gebruik jij ook CanZE en zo ja kan je eens de nummers van de LBC en BCB firmwares doorgeven?

Heb je na 20 maart bij de dealer nog een software update gehad voor je Zoe?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Oeps net in verkeerde draadje gepost;

@Hachy;
Hier de waarden van de software versies in onze Zoë;

LBC; 05/AE0/0650/0000
LBC2; 05/AE0/0650/0000
BCB; 15/JF2/0210/0871
EVC; 15/001/0203/0790

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

We hebben verschillende LCB's maar belangrijker nog BCB's.
Ik zou eens naar je dealer gaan om te vragen voor een laatste software update voor je BCB. Helpt dan niet dan proberen als incident aan te melden.
Heb je deze probelemen ook op andere snelladers zoals de Allego's ?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

MrGoogle87 schreef:[
- Batterij upgrade: Lost probleem helemaal op, doordat de bms/batterij een andere laadkarakteristiek hebben die in de praktijk niet resulteren in een storing.
Zoals reeds veelbesproken op het forum hebben oudere Zoe's het probleem dat er meestal een storing optreedt als er wordt snelgeladen bij een Fastned station dat een direct naast het station geplaatste middenspanningstrafo heeft. Dit zijn momenteel 24 van de 63 actieve Fastned stations (de betreffende locaties staan vermeld op de Fastned website onder een supportartikel, en ze zijn als 'mvc' gemerkt op ac-lader.nl).
De oorzaak van deze storingen is dat er te grote harmonische verstoringen in de 3-fase netspanning optreden omdat de oude Zoe's die niet genoeg wegfilteren. Er 'lekt' dan teveel van weg richting het lokale AC (wisselspannings)netwerk: de laadkabel, de lader, de trafo, en alles wat daar tussenzit. De lader gaat in storing als deze harmonischen worden gedetecteerd, en het laden stopt dan. De Zoe gaat dan meestal ook in foutmodus waardoor je niet verder kunt laden bij dat station. Vermijden van deze stations is simpelweg de oplossing.
Nieuwere Zoe's hebben een verbeterd filter dat deze verstoringen voorkomt, en waardoor men ook bij deze stations dus probleemloos kan snelladen.

Zoals MrGoogle87 al aangaf, zijn er verschillende mogelijkheden besproken om het probleem bij de oude Zoe's eventueel op te lossen/
1. Plaatsen van het verbeterde type filter. Dit omvat vervanging van de lader/BCB en is daardoor een behoorlijk kostbare ingreep.
2. Softwareupdates die er voor zorgen dat er bij lagere stroomsterktes wordt geladen als er harmonische verstoringen (dreigen) op te treden. Die softwareupdates zijn er (nog) niet en het is nog de vraag of die er überhaupt gaan komen.
3. Upgraden van de 22kWh batterij naar de 41kWh ZE40 batterij. Ook een kostbare optie, maar dan heb je wel meteen de grote actieradius op de koop toe.

Voor mij was dat laatste overigens andersom: Met de grote actieradius die ik nu na de batterijupgrade heb kan/kon ik nu 'uit de voeten' met het feit dat ik niet bij alle stations kan/kon snelladen. Je bent er dan immers minder van afhankelijk.

Om terug te komen op de quote van MrGoogle87 bovenaan deze post: Ik kon mij in eerste instantie niet voorstellen dat een batterij-upgrade naar ZE40 op een oude Zoe de genoemde storingen zou kunnen voorkomen. De Zoe heeft dan immers nog steeds het oude type filter aan boord. Toch wilde ik eens gaan onderzoeken of het toch waar zou zijn dat alleen de grotere batterij het probleem kan oplossen.

Ik heb immers nu een oude Zoe, dus met het oude filter, maar met de nieuwe ZE40 batterij! Dus de perfecte auto om de hypothese te toetsen :-)

Kortom: gisteren ben ik op twee locaties die bekend staan als 'mvc' snellaadstation met (gepland) een vrij lege batterij (SOC ca. 20%) gestopt om te laden.

Gisterenmiddag op Fastned De Slenk bij Arnhem. Inpluggen, laden starten, en...: probleemloos, geen storingen!
De Fastned lader leverde trouwens maximaal 39kW, terwijl de Zoe zelf 43kW toeliet.
De eerste 20 minuten laadde de Zoe op het volle geleverde vermogen van 39kW. Daarna, vanaf ca. 45% SOC sprong de Zoe max allowed charge power terug naar 32kW. En het laden ging probleemloos verder.

Goed nieuws! Maar om het toeval uit te sluiten, besloot ik om nog een ander 'mvc' station te gaan testen. Eenmaal thuisgekomen was de SOC alweer gedaald tot ca. 30% en lustte de Zoe weer 43kW. Hachy, die ook een geupgrade Zoe heeft (maar dan met het nieuwe type filter), wilde graag mee, dus zijn we 's avonds laat met twee Zoe's richting Fastned De Hucht gereden. Erg gezellig overigens, Hachy!
En ook daar ging het laden probleemloos! Het eerste stuk op de volle (ook weer) 39kW, daarna met een sprongetje terug naar ca. 35kW, volledig zonder storingen. Beide Zoe's apart ging uitstekend, en ook beide Zoe's tegelijk werkte prima.

Fantastisch nieuws dus! Dit betekent waarschijnlijk dat een batterij-upgrade op een oude Zoe inderdaad tevens de laadproblemen bij dit type snellaadstations oplost.

Ik wil het bij nog een aantal andere 'mvc' stations testen om nog meer zekerheid te hebben. Maar het lijkt dus waar te zijn. Myth NOT busted!

Technisch kan ik het overigens nog niet verklaren. Bij mijn Zoe zit er immers nog het oude filter in. Is het misschien de batterij zelf die de harmonischen meer dempt dan de oude batterij? Zou de nieuwe batterij een hogere 'IR' hebben? Is die 39kW die Fastned nu als maximaal vermogen levert de grens die gevonden is om nog net binnen de marge te blijven? En waarom levert Fastned opeens geen 43kW meer in het hele land, maar slechts maxinaal 39kW? En de Q90's dan?
Dat is allemaal nog wel een mysterie. Ik hoop dat het opgehelderd zal worden.

Maar: erg gaaf dus!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Haha goed verhaal dit.

TL:DR versie: Met geupgrade zoe's tot nu toe nog geen problemen bij (mvc) Fastned stations, waar diezelfde Zoe's vroeger wél problemen hadden.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



tsjoender
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2017 13:38
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door tsjoender »

Goed nieuws inderdaad! Dank voor het delen van deze ervaringen. Wat is in deze context oud en wat is nieuw? Bouwjaar voor 2015 is oud?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Ik ben nog een beetje sceptisch. Niet alle MVC's zijn even problematisch. De Hucht heeft bij mij nooit veel problemen opgeleverd. Als je een probleemloze sessie kan doen op Ooiendonk, dan ben ik overtuigd.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

jdgh72 schreef:Ik ben nog een beetje sceptisch. Niet alle MVC's zijn even problematisch. De Hucht heeft bij mij nooit veel problemen opgeleverd. Als je een probleemloze sessie kan doen op Ooiendonk, dan ben ik overtuigd.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk
Goeie tip, ga ik die ook nog even testen!

Maar het is wel zo dat op de stations waar ik gisteren ben geweest voorheen met de oude batterij niet kon laden en gisteren met de nieuwe 41kWh batterij wel probleemloos/succesvol heb kunnen laden.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Mooie analyse, Martijn!
Dit is een goed vooruitzicht voor de oude Zoe-eigenaren (euh eigenaren van oude Zoe's) en maakt de 41kwh-batterij extra aantrekkelijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

jdgh72 schreef:Ik ben nog een beetje sceptisch. Niet alle MVC's zijn even problematisch. De Hucht heeft bij mij nooit veel problemen opgeleverd. Als je een probleemloze sessie kan doen op Ooiendonk, dan ben ik overtuigd.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk
En... check! Ook op Fastned mvc station Ooiendonk een probleemloze snellaadsessie!!
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

En de softwareversies van de diverse onderdelen, voor en na?
Naast hardware wordt er ook veel software bijgewerkt.
Zoals eerder gezegd heb ik niet echt problemen bij dergelijke stations met mijn oude ZOE (geen frequente gebruiker)
Het feit dat ook de laadkarakteristiek beter lijkt te zijn dan de Q90 zelf, maakt de nieuwe batterij wel tot een mooi cadeautje, maar in het geval van nieuwe software is die wellicht ook voor andere ZOE's te gebruiken.
Blijft meten is weten...
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Dat klopt Gertjan, met de batterijwissel wordt de Zoe tevens voorzien van nieuwe software: de ZE40 batterij heeft een ander Battery Management System/BMS (LBC in Zoe taal) en krijgt de versies:
LBC: 35/AE0/580/00
LBC2: nc/AE0/580/00

Tevens wordt er bij de wissel software aan boord van de Zoe zelf geupdate en wel die van de Electric Vehicle Controller (kortweg EVC). Deze krijgt de versie:

EVC: 25/001/0204/0A70

Software van andere eenheden bleef bij mij ongewijzigd.

Sinds de update merk ik de volgende zaken op:
- de gaspedaalresponse is iets sportiever geworden
- de Zoe lijkt iets meer koppel te leveren
- de Zoe lijkt iets sneller te accellereren
- de Zoe lijkt iets meer energie te regenereren bij het afremmen
- de Zoe laadt nu probleemloos bij 'mvc' snellaadstations met lokale middenspanningsaansluiting
- bij het inschakelen van de voorste ventilator wordt minder vaak het laden onderbroken

Voor wat betreft de harmonische verstoringen: die kun je niet met software dempen of filteren. Het is natuurkundig / elektrotechnisch van aard. Dus de enige reden die ik kan bedenken waardoor oude Zoes met nieuwe batterij nu wel overal probleemloos kunnen sneladen waar dat voorheen niet kon, is de batterij zelf: de demping in de batterij zelf is vermoedelijk beter, waardoor er geen verbeterd filter in de BCB meer nodig is.

Het feit dat er op een Q210 ZE40 met LBC versie 0580 langer op 43kW doorgeladen wordt dan bekend is van een Q90 zou er inderdaad wel op kunnen duiden dat de 0580 versie of soortgelijke versie ook op de Q90 zou kunnen leiden tot een langer op 43kW laden dan nu het geval is. Ik stel voor dat een vroege Q90 de LBC versie eens vergelijkt met die van een in augustus 2017 of later geleverde Q90.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

MartijnEV schreef: Voor wat betreft de harmonische verstoringen: die kun je niet met software dempen of filteren. Het is natuurkundig / elektrotechnisch van aard. Dus de enige reden die ik kan bedenken waardoor oude Zoes met nieuwe batterij nu wel overal probleemloos kunnen sneladen waar dat voorheen niet kon, is de batterij zelf: de demping in de batterij zelf is vermoedelijk beter, waardoor er geen verbeterd filter in de BCB meer nodig is.
Kijk dat is nogmaals goed nieuws! Erg fijn.

Dat de nieuwe batterij geen problemen geeft is dus wat ik voor jullie metingen al heb geprobeerd te delen hier (en de meeste het idee verworpen dat een nieuwe batterij de oplossing zou zijn :) )

Ik heb begrepen van Fastned dat Renault/Fastned/Anwb diverse metingen heeft gedaan waar dit door hun metingen ook uit bleek: nieuwe batterij ben je van laadproblemen af..

Het is niet moeilijk een reden te bedenken waarom Renault niet zo happig is om dit openlijk bekend te maken, met de huidige nieuwe Zoe die vrij succesvol is in Europa.

Helaas is de gemiddelde persoon die ik aan de telefoon krijg van RenaultNL ongeïnformeerd over o.a. Snelladen en elektrisch rijden. De hoofdverantwoordelijke zou ongeveer deze week terug zijn van zijn vakantie en dan word er weer verder gekeken naar een oplossing.

Het is dus (i.i.g. voor ons) nog niet afgelopen en ik hoop dan ook op een oplossing van Renault. Als de batterij/BMS gewoon niet goed om kan gaan met snelladers, los het dan op, het duurt wel errrrug lang zo ondertussen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Voor een Zoë rijder is het aan te bevelen lid te zijn van dit forum.

Martijn, leuk dat je bij Ooiendonk hebt getest. Fantastisch nieuws dat je daar geen laad problemen hebt ervaren. Ik had gisteravond weer een frustrerende ervaring met laden in Haarlem. Eerst afbreken bij de 11kwh lader (bij terugkomst was aan dezelfde paal een ZE40 aan het laden), mijn Zoë lustte de stroom daar niet. Dan naar Fastned, nou 2 seconden, langer niet. Grr.
Blijvende melding "laden niet mogelijk", te kort gewacht. Dan maar doorrijden naar spotters plaats Schiphol. OK 5 minuten met rust laten. Joepie, hij doet het weer. Zucht.
Maar we hebben inmiddels besloten om ook nog 3500 in de auto te investeren voor een grotere accu.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Bij mij is de interne lader vervangen nadat hij in Italie kapot ging en sindsdien kan ik probleemloos laden bij Fastned de Andel op 43KW. Daarvoor sloeg hij binnen 1 minuut af met “laden niet mogelijk” ondanks de laatste firmware updates. Bijgevoegd een plaatje van de nieuwe lader zodat mensen met soortgelijke problemen dit kunnen vergelijken en dit met Renault NL op kunnen nemen. Ik heb geen foto van de oude dus is dit giswerk. Ik hoor graag of er verschil in uiterlijk is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PZOEF
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2017 09:49
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PZOEF »

Onze Zoef is uit oktober 2013. We hebben thuis een laadbox van Renault en tot op een paar maanden terug werkte die perfect. Ook de meeste externe laders gingen goed. Alleen wat onbetrouwbare snelladers in Normandie (Auchan), die een rode neus veroorzaakten. Maar verder in Nederland geen problemen. Helaas werd dat de afgelopen maanden steeds slechter. Laadpalen (11kw, 22kw en 43kw) waar we tot dan foutloos geladen hadden, deden het niet meer.

Klacht: vrijwel direct na aankoppelen van groen naar blauw lichtje, sprong de lader weer in groen en begon de airco te blazen alsof er vooraf geconditioneerd moest worden. En niet laden dus. Ik heb geen preconditioning geprogrammeerd, dus dat was het niet. Dit gedrag deed zich in toenemende mate en willekeurig voor. Wel werd het in de zomer erger. Je begrijpt dat een auto die niet laadt redelijk hopeloos is.

Na een paar maal bij de dealer geweest te zijn, viel ineens het kwartje. Bij aflevering bij de dealer sprak ik uit dat ook de airco al een tijd bromde. Dat gaf bij Stam Nieuwegein de trigger eens naar het vulniveau van de airco te kijken. Mogelijk dat dat er verband mee hield. Na de aircobeurt zijn inderdaad de laadproblemen voorbij! Afkloppen uiteraard, maar het lijkt erop dat Zoef zichzelf beschermt als er niet voldoende koeling kan worden gegarandeerd, en dan gelijk stopt met laden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Da's echt "een nieuwe" @PZOEF. Dank voor het delen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Enigszins herkenbaar. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat de auto start met laden en dan gelijk tot de conclusie komt dat iets (ik vermoed de batterij) te warm is. Direct stopt het laden, komt een ventilator/airco op gang en daarna start het laden weer. Lijkt mij de verkeerde volgorde.

Af en toe lijkt het erop dat het opstarten van de airco te lang duurt (voor de paal of de auto, ik weet dat niet zeker). Zodra de airco op toeren is wil de auto laadproces starten, ik weet niet waarom maar het lijkt dat de laadpaal dan te traag reageert. In de auto verschijnt dan 1 seconde de oranje "kan niet laden melding" en de airco stopt weer. Vervolgens start de auto zelf de hele cyclus opnieuw op inclusief starten van laden van 1 seconde zonder airco. Vervolgens wordt de airco weer opgestart maar nu start hij sneller en het laadproces gaat verder.
Ik heb het idee dat het falen van het laadproces na het opstarten van de airco paal gebonden is.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

Hier even een kopie van het andere forum waar ik veel te vinden ben. Helaas heb ik echt klem gestaan met een zo goed als lege batterij en moest ik worden afgesleept door laadproblemen.. Momenteel rij ik in vervangend vervoer rond en ben pas net thuis van een lange dag stoeien om thuis te kunnen komen:

Verslag en verloop van mijn dag, op tweakers forum:

Hier even een kort verslag van mijn ''rampen'' trip van de afgelopen dag, misschien is i.i.g. nog leuk om hier te kunnen delen,

[~databeestje] Ja Renault kan of wil er niet echt iets mee doen, jammer genoeg. Het enige wat (niet zeker, dus dure ''gok'') zou kunnen helpen is als de batterij moet worden omgeruild voor een 41kWh variant. Maar niemand (Renault Manager Z.E. i.i.g.) kan mij garanderen dat ik daarna minder problemen krijg of ervaar.

[~NielsTn] Ik heb het vooral bij alle andere stations ook. Het was de eerste keer dat ik bij deze Fastned moest laden. (Overigens heb ik niet enkel bij Fastned middenspanningsstations problemen)

Kort verslag van de afgelopen dag en welke trip ik had gepland:

Afgelopen middag ben ik rond 15.00uur vanaf Eindhoven vertrokken om een pakketje op de post te doen en om vervolgens naar Valkenswaard te rijden i.v.m. een doktersbezoek, ik werd om 16.00uur verwacht

Rond 16.45uur vertrokken richting Fastned Ooiendonk waar ik tot 90% of meer moest vol laden i.v.m. de kou. Ik moest daar wel stoppen om bij een Tweaker in Renkum een iPhone over te nemen i.v.m. momenteel zonder bruikbare smartphone te zitten (ook helaas zonder internet, morgen komt pas de simkaart binnen voor de zojuist gekochte iPhone)

Vanuit Renkum waar ik van een andere tweaker via de V&A een leuke telefoon heb overgenomen (en een glaasje gedronken en even kennis gemaakt etc.) moest ik weer terug richting Eindhoven, ik had met ongeveer 45-55% batterijlading nog meer dan genoeg om Fastned Varakker te halen nadat ik heel even een klein beetje had bijgeladen en wat rommel ging weg gooien, kwam ik terug in de auto die vervolgens op storing schoot... ''Laden niet mogelijk''

[img=234,176,,,"laadprobleem afslepen"]https://tweakers.net/ext/f/E6XD7mNvlDK0Z7CwBN2LXSGb/medium.jpg[/img]

Het zou een 40-50 minuten duren volgens Renault Route mobiel hulplijn, voordat de berger er kwam. Vervolgens ben ik (gelukkig netjes en behulpzaam) te woord gestaan en kreeg ik te horen dat er een snellader in de buurt zou moeten staan die ik ondertussen nog even kon proberen (uiteraard wel nadat de auto een half uur met alles uit, dus ook de verwarming etc, is ge ''soft-reset'')

Vervolgens ben ik met nog +/- 41km actieradius over naar de spoortstraat (nummer onbekend) in kesteren gereden, op zoek naar de snellader die er volgens de Meneer van Route mobiel Z.E. zou moeten staan... Helaas kon ik deze niet vinden en bleek deze niet te bestaan (op de later bekende plek: spoortstraat nummer 69)

Vervolgens ben ik met 27-32 +/- km actieradius naar Fastned Overbroek gereden, die tevens aan de andere kant van de snelweg zit waar het eerder niet lukte i.v.m. de storing.. (Dus, ondertussen vrijwel geen actieradius meer over)
Bij Fastned aan de andere kant van de weg daar kreeg ik de App en lader niet werkend, Fastned zelf kreeg het ook niet voor elkaar op afstand. (App bleef staan op ''laden'' en kon niet worden afgesloten)
Hier wilde het dus helaas ook niet lukken om genoeg bij te laden om een Allego snellader te halen, Ik moest immers nog 84km kunnen rijden om thuis te kunnen komen..

Renault Assistance had gezegd dat ik tot voor Den Bosch gesleept zou worden t/m een Allego lader, maar de berger had naast de verkeerde pick-up locatie, hele andere plannen gekregen van Renault:

[img=234,176,,,"afslepen laadprobleem"]https://tweakers.net/ext/f/V7DtdGaVmYZgLDqr5Cbq0sEF/medium.jpg[/img]

Via Renault en het bergings bedrijf LogicX ben ik toen met de Zoe achterop naar de Kryptonstraat in Ede meegereden waar ik mijn gegevens moest delen en wachten tot ik een vervangende auto op kosten Van Renault mee had gekregen.

De Zoe word helemaal naar Nieuwegein gesleept en (morgen?) gedropt bij de Z.E. Renault Dealer in nieuwegein.. Wat ze uiteindelijk precies met de Zoe gaan doen in Nieuwegein, is maar de vraag.
Voor mij is het al heeeel lang bekend wat de problemen zijn en ondertussen ben ik terug in de tijd gegaan door naar huis te zijn gereden met als vervangende auto een Toyota Yaris.. (Kon ik mooi lekker 120/130 doorrijden, al zou ik eigenlijk echt niet terug willen naar een plofmotor!)

Kortom, ik ben vanaf 15.00u t/m 23.45u bezig geweest om een afstand af te leggen die oorspronkelijk maar +/- 200km had geweest)

Voor de liefhebber: Hier de hele route:

https://www.google.nl/maps/dir/Spijkert ... 427989!3e0

Extra informatie die ik sinds eerder deze week weet, voordat ik werd afgesleept:

Eerder deze week heeft de eindverantwoordelijke van Renault Nederland gebeld (na aanvragen contact) m.b.t. de batterij upgrade.

Om ons tegemoet te komen willen ze een korting geven op de 41kWh batterij en die zou binnenkort beschikbaar kunnen zijn. Helaas kan Renault niet beloven dat ik dan minder problemen krijg en de voorgestelde korting vind ik ook maar erg weinig..
Wij zouden bij of met een goed werkende 22kWh batterij prima uit de voeten kunnen, de reden dat we nu (als we de Zoe houden..) een andere 41kWh batterij+BMS zouden willen is vooral omdat we bijna geen keuze hebben als we de auto zouden willen houden..
Renault heeft de Zoe (q210 model) niet op orde, alles lijkt er op dat de andere batterij in de praktijk deze problemen op lost (volgens o.a. [~Hachy] ). Waarom moet ik dan nog steeds bijna de volle pond betalen voor een accu upgrade? Het is immers een technisch probleem van de Zoe zelf..

Mijn vriendin wilt de auto gewoon weg doen, klaar, er vanaf.. Maar ik wil niemand anders opzadelen met deze ellende? Wat moet ik hier mee.
Ik heb de auto 2e hands voor zo'n 12.5k gekocht incl. garantie en laadpaal etc. (minder dan 2 jaar terug) als ik hem nu verkoop heb ik zowiezo de afschrijving die even extra fors aan tikt (Nu 8k waard in goede staat?). Wij waren immers van plan om zo'n 5-7j met de auto te doen, net als onze vorige auto.

Kortom, veel vragen en frustraties. Goed nadenken of ik de gok van een paar duizend euro nog wel moet nemen bij de auto, gezien de service afhandeling en garantie..

Zodra de auto terug is van onderzoek, moet er ook onder garantie nog roest (ja echt!) worden weggewerkt, die in de lakgarantie valt (achterklep, rechts achter binnenste rand als je de kofferbak open doet, bij/op de lasnaden)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Kort samengevat: het bekende laadprobleem met harmonische. Je had nog km’s bereik over maar had geen goed alternatief achter de hand.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Bewust genomen Risico door twee Fastned's te kiezen die op de probleemlijst staan. In zowel Kesteren en Opheusden staan volgens http://my.thenewmotion.com samen iets van 10 laadpalen waarvan in beide plaatsen ook enkele 22kW versies.
En daar staat ook gewoon Spoorstr 69 vermeld. Er waren dus alternatieven genoeg rondom Varakker. In Renkum staan er ook 9 stuks.

Waarom heb je daar geen gebruik van gemaakt?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door E-mission »

Een vriend van me met een 2014 Q210 heeft ook problemen met laden. Problemen die ik ook had met mijn 2013 Zoe maar sinds de laatste vervanging van de lader (2e keer) incl software update helemaal voorbij lijken te zijn. Niet voor hem, er is nog niets vervangen. Maar ook hij heeft een korting aanbod op de 41 kW batterij gekregen, namelijk 50% (1750 euro dus). Wetend dat dat ook (of beter) de issues oplost en ondertussen je auto tweedehands heel veel aantrekkelijker en meer waard maakt zou ik dat zeker doen. De investering heb je er in afschrijving al meteen uitgehaald. Dus “volle pond” snap ik niet helemaal, al moet je wel even 1750 euro hebben liggen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Casss »

Laadpaal Spoorstraat 69 daar bedoelt Newmotion (neem ik aan) het pand van Recticel BV aan de Panhuizerweg mee. (zie Street View)
https://www.google.nl/maps/@51.9321328, ... 312!8i6656

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Sven-ZOE
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 16:31
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sven-ZOE »

Goedemiddag,

Sinds 2 maanden ben ik eigenaar van een ZOE (2013). Als hij rijdt, rijd hij heerlijk. Echter.
Ik heb op het forum al veel gelezen over problemen met laden, de een heeft vooral problemen met snelladen, de ander een enkele keer een rode neus en moet dan resetten. MIjn probleem bestaat er uit dat ik niet zo nu en dan een rode neus + accu kan niet laden heb, maar dat ik dat bijna elke dag heb. En zeker in iets van 75% van de gevallen dat ik wil laden. Het type paal maakt eigenlijk niet uit. Meestal kan ik het probleem wel oplossen door te resetten (of door meermalen te resetten), maar irritant is het wel.
Als ik kijk naar mijn bereik, is dat meestal (koude dagen vanzelfsprekend uitgezonderd) ruim boven de 120km, soms boven de 130km.
Thuis hebben we geen laadstation, de laadpaal is aangevraagd bij de gemeente.
Ik heb dit probleem sinds dag 1 en de ZOE is al enkele malen weg gesleept. De dealer kan / wil er niets mee doen.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in