Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik ben altijd geïnteresseerd in extra datapunten zodat ik het model van de 40 kWh batterij kan verbeteren (deugt nu voor geen meter). Maar inderdaad heb ik dan Max Laadvermogen (de beroemdste transporteur van Nederland, lijkt wel of die ALLE vrachwagens heeft! ;-) ), SOC en batterijtemperatuur.

Dat gezegd hebbende, met de beperkte data die ik heb is een redelijke interpolatie dat bij 77% SOC het door je genoemde vermogen wordt toegestaan bij 7 graden batterijtemperatuur. Of dat ongeveer klopt of niet kun jij alleen zeggen.

Ik herhaal nog maar eens de "regels" voor snelladen:
- bij een zo leeg mogelijke accu
- bij een warme accu (zeg even 20C of hoger)
Dit betekent in de praktijd dat je het beste kunt snelladen NA een fikse rit, niet ervoor.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

1,4 kWh in een kwartier....dat zijn waardes die je pas boven de 97% zou verwachten. Op 77% moet hij met een geupgrade batterij nog zeker een kilowattje of 30 kunnen halen.

Uit mijn hoofd hoe het bij mij ging:

0-50%: 43kW
50-80% van 43 naar 28 kW
80-100% van 28 naar 10kW
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Nou ik weet niet hoe jij dat doet, maar als de batterij temperatuur niet goed is, haal je dat zeker niet.
De genoemde waarde bij koude batterij (4 graden) en hoge vulling zijn zeker realistisch. Ook bij lage vulling kun je 7 tot 11 kW per uur verwachten bij koude batterij. Heb al een keer een laadsessie bij Fastned opgegeven onder deze omstandigheden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Is ook zo Gertjan, ik ging uit van dat je met een warme batterij bij Fastned aan komt. Maar die waardes zo laag als hierboven heb ik persoonlijk nog niet gezien...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door renault15.17 »

Bij De Slenk 's middags had ik ook het idee dat de accu al wat warm zou moeten zijn na ca. 50 km snelweg a 105 km/u. Maar niet dus.
's Avonds bij Fastned De Kroon was het net zo erg. Maar daar stond ik na slechts 20 km gereden te hebben. Dat het laden toen bij 31% begon maakte niks uit.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

ZOE geeft geen indicatie van de batterij temperatuur (Leaf doet dat wel). Met CanZE kun je temperatuur en het vermogen dat ZOE bereid is te accepteren in de gaten houden om zo een meest ideaal laadmoment te kunnen bepalen.

50km is aan de korte kant als je zuinig rijd. In de aanloop naar je laadsessie de snelheid opvoeren kan helpen. In het gekste geval stevig accelereren en afremmen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 120
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door 0111 Mtbiker »

Ik heb wel eens gehoord dat de laatste paar procenten met 1kW wordt bijgeladen.
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ssnhv
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 dec 2017 13:44
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ssnhv »

GertjanVB schreef:ZOE geeft geen indicatie van de batterij temperatuur (Leaf doet dat wel). Met CanZE kun je temperatuur en het vermogen dat ZOE bereid is te accepteren in de gaten houden om zo een meest ideaal laadmoment te kunnen bepalen.

50km is aan de korte kant als je zuinig rijd. In de aanloop naar je laadsessie de snelheid opvoeren kan helpen. In het gekste geval stevig accelereren en afremmen.
Is het niet zo dat de 40kwh batterij zichzelf op een goede temperatuur brengt? O.a. Met het voor verwarmen? Ik meen toch echt dat tegengekomen te zijn in mijn onderzoek voor o,ze aankoop
2018 Renault Zoe ZE40 Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

De 40kW batterij zelf heeft geen verwarming. Alleen de 90 modellen, en volgens mij overigens alleen de Nordic versies, hebben batterijverwarming ingebouwd in de auto zelf middels een 1 kW "föhn". Nog even los van of mijn veronderstelling goed is, heel veel succes met het opwarmen van deze ongeïsoleerde 200+ kilo vloeistof en metaal met 1kW. Het systeem is er m.i. echt alleen maar om zeer koude batterijen aan de gang te krijgen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door DutchDriver »

renault15.17 schreef:Bij De Slenk 's middags had ik ook het idee dat de accu al wat warm zou moeten zijn na ca. 50 km snelweg a 105 km/u. Maar niet dus.
Dat vind ik toch zeer onverwacht... Het verbaasde me al dat ik na een 30 km nog niet kon snelladen, maar na 50 km nog steeds niet? Wat moet je dan wel niet rijden?

Kan iemand aangeven bij welke rijstijl/ritlengte hij fatsoenlijk kon snelladen?
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Het hangt natuurlijk allereerst af van de starttemperatuur. Verder heeft de 40kwh-batterij een veel hogere materiaaldichtheid dan de 22kwh-batterij waardoor je langer moet rijden voordat ie warm wordt (anders gezegd: er loopt per volume-eenheid batterij minder stroom door de 40kwh dan door de 22kwh waardoor de opwarming langzamer verloopt).
Bij mijn laatste lange rit bij 3 graden C (starttemperatuur) had ik na 120 km rijden op de snelweg pas een snellaadsnelheid van 26kw. Ik heb dit tijdens het rijden via CanZe in de gaten gehouden. Gedurende de eerste 80km ging het zeer langzaam en stond ik pas op 9 kw. Daarna ging het steeds iets sneller (logisch natuurlijk). Ik rijd op Eco-stand. Dat zal zeker schelen. Maar het duurt echt l a n g...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door DutchDriver »

PieterZoe schreef:Het hangt natuurlijk allereerst af van de starttemperatuur. (...) Bij mijn laatste lange rit bij 3 graden C (starttemperatuur) had ik na 120 km rijden op de snelweg pas een snellaadsnelheid van 26kw.
Super, nuttige informatie!
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@DutchDriver,
Dat hangt van veel factoren af.
1. Wat is de begin batterijtemperatuur? (Staat je auto binnen geparkeerd?)
2. Wat is de buitentemperatuur (en hoe hard waait het)
3. Rijstijl (hoge snelheid, en veel regenereren)
enz.

Dus ik kan wel een getal noemen, maar zegt niet zoveel. Snelwegkilometers tikken wel meer aan dan rijden op andere wegen. Je moet het zo zien, +/-250 kg aan massa warm je niet zomaar even op, dat gaat geleidelijk.

Maar we dwalen af van het topic.
Zie ook hier.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Ik ervaar de laatste tijd consequent problemen met snelladen. Ongeacht het station waar ik laad.
De eerste poging duurt 2 tot 5 minuten, dan storing. Reset vindt plaats, vervolgens treedt er na 2 minuten weer een storing plaats. De auto is hier vrij consequent in.
Vorige week auto bij dealer gebracht; software update van de BCB. Heeft niets geholpen.

Afgelopen vrijdag heb ik ook een lange 11kW sessie gehad (vanaf 3%), deze stopte bij 96% met een storing, ging vervolgens door naar 100%.
In CanZE laad historie zie ik altijd bij deze storingen flt22. Is die code specifiek voor een bepaalde situatie of even generiek als de "storing, kan niet laden" melding?

Mijn onderbuik zegt dat er iets te warm wordt (of sensor denkt dat er iets te warm wordt). Bij snelladen slaat echter de fan wel aan.
Zoe 08/2014, 22kWh quickcharge (eventjes).

Iemand ervaring met een dergelijk probleem?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

flt22 is een errorcode waar ik helaas geen beschrijving van heb. Dus het is niet "kan niet laden", maar meer "CanZE heeft geen betere omschrijving". Mijn advies is: kilometerstand opschrijven en even langs de dealer. Er is (voor hun) een kundig escalatiepad.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Temperatuur en vullingsgraad batterij, buitentemperatuur, rijstijl. Laden einde rit, niet begin, thuis‘s nachts laden ‘s morgens vol geen probleem. Allemaal al opgesomd.

Lees het draadje over laadsnelheid Q90 nog maar eens na.
Ook dit draadje of dit draadje over de kou en laadsnelheid zijn aanraders
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Twee weken geleden ben ik bij de dealer geweest vanwege mijn probleem bij snelladers. Om de twee minuten gaat de auto in storing. Week daarvoor stond de auto ook al bij de dealer voor hetzelfde ongemak. Als oplossing was de firmware in de lader geupdate. Dat verhielp mijn probleem echter niet.
Ik heb een lijstje van kilometerstanden, tijdstippen en locaties geleverd wanneer deze storing zich voor doet. De dealer heeft de lader nagekeken en kan geen bijzonderheden ontdekken en is van mening dat de lader in orde is. De laatste versie van de firmware, een zeer recente versie, is in de lader geplaatst. Deze versie zou het laadvermogen ook terug moeten brengen wanneer een storing zich voor doet.
Ik heb aangegeven dat mijn probleem zich plotseling is gaan voordoen bij laadpunten (waaronder Eemakker) waar ik nooit problemen heb ervaren. De dealer gaf aan dat Fastned een storingsbericht heeft doen uitgaan per mail waarin ze aangeven een fout te hebben in hun laders. Het betreft een controle op verschil tussen aangegeven beschikbaar vermogen en werkelijk vermogen. Daar zit een fout waardoor de auto in storing kan gaan. De dealer heeft in december een toenemend aantal gerelateerde klachten over de Zoe daarover gehad.

Tja, ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Hoeveel zekerheid geeft de meetmethoden van de dealer om te bepalen of mijn lader inderdaad correct functioneert? Ik kan voor een deel meegaan in het verhaal ware het niet dat ik op dit forum veel meer klachten zou verwachten. Het zijn bij mij geen toevalstreffers maar consequente storingen die zich per twee minuten snelladen voordoen.
Mijn Zoe is in de week na het laatste bezoek aan de dealer de 100.000 km gepasseerd en daarmee buiten de garantie komen te liggen. Ik weet niet of dit mee speelt in de verklaring van de dealer.

Ik ben het laadgedrag van de auto wat vaker gaan bekijken met CanZE. Ik zie ook bij lagere laad snelheden (11 en 22) storingen optreden. Meestal beperkt zich dat tot een enkele storing per laadcyclus waardoor het niet te zien is aan het eindresultaat. Het gebeurt lang niet altijd maar toch vaker dan ik zou verwachten. Ik zag in de laadhistorie dat ook aan de 22kw laadpaal van de dealer bij 96% de auto eenmaal in storing is gegaan.

Mijn vertrouwen in de lader is niet groot meer, ongeacht of de problemen liggen bij de lader van de auto of externe partij (Fastned).
We staan ook op de lijst voor 40kWh batterij (tenminste dat denk ik, nooit terugkoppeling over gehad van RCI) maar gezien de geruchten is mijn vertrouwen dat dat wat gaat worden ook aardig geslonken.
Al met al aanleiding genoeg om de situatie te herzien. Na het aanvragen van een offerte hebben we een bestelling geplaatst voor de nieuwe Nissan Leaf Zero Edition, de Zoe wordt ingeruild. Ten koste van de 3 fase laadmogelijkheid verwacht ik een meer betrouwbaar (snel)laad proces.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door NeufegliseThierry »

Balen van je laadprobleem, gefeliciteerd met de keuze voor de Leaf. Ga je geen spijt van krijgen, daar ben ik als ex-Leaf rijder van overtuigd (vond de oude al stukken beter rijden dan de Zoe, dus dat belooft wat ;-) )
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Je klacht is gemeld voor de 100.000km dus op tijd. Ik adviseer je probleem bij RNL klantrelaties aan te kaarten als je het nog wilt oplossen.
Alhoewel de oorzaak anders is, zal ook bij mij de lader vervangen worden. Het heeft me bijna een half jaar gekost, de hulp van RNL en een aantal forumleden om überhaupt tot de vaststelling te komen dat het de lader in de auto was. Voor Renault dan, ik meende van meet af aan dat daar de oorzaak zat. Reden is dat het ongelofelijk lastig is die vaststelling te maken omdat er wel een fout wordt gemeld, maar niet exact wat en waar. Een langdurig proces waar een dealer niet graag zal instappen. Hoewel een onaangenaam lang proces, had die dealer dat wel moeten doen, nu heeft hij 1 klant minder.

De Leaf is een andere klasse, en een prima auto. Zelf blijf ik, ondanks de problemen met de lader, verknocht aan de flexibele laadmogelijkheden van de ZOE en de grote batterij die me maximale vrijheid geeft. Het familie uitstapje naar de Eifel met de jaarwisseling had ik niet, of zeker niet zo makkkelijk, met de Leaf kunnen maken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Dit is wel op te lossen. Het is jammer dat de weg naar de oplossing bij Renault vaak wat hobbelig is, maar uiteindelijk kom je er wel uit.
Ik wens je veel rij plezier met de nieuwe leaf, goeie keus.. Ik blijf nog wel een tijdje bij m'n Zoe en zit wat dat betreft volledig op lijn met Gertjan. Met nauwelijks wachttijden een langere trip naar Dusseldorf of Winterberg was met de 40kWh batterij echt een verademing.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door rvdput »

jdgh72 schreef:Ik heb aangegeven dat mijn probleem zich plotseling is gaan voordoen bij laadpunten (waaronder Eemakker) waar ik nooit problemen heb ervaren. De dealer gaf aan dat Fastned een storingsbericht heeft doen uitgaan per mail waarin ze aangeven een fout te hebben in hun laders. Het betreft een controle op verschil tussen aangegeven beschikbaar vermogen en werkelijk vermogen. Daar zit een fout waardoor de auto in storing kan gaan. De dealer heeft in december een toenemend aantal gerelateerde klachten over de Zoe daarover gehad.
Ik kan je verzekeren dat we bij Fastned geen storingsbericht hebben doen uitgaan, en dat er geen enkel probleem is met de AC-aansluiting van onze laders (verkeerde waardes etc). Er zijn ook geen andere problemen bekend anders dan die bij de stations die over een middenspanningsaansluiting beschikken waar de ZOE last heeft van de harmonische verstoringen. Als je de gegevens van de dealer via PM stuurt wil ik best contact opnemen om dit uit te leggen en te vragen waarom we dan geen enkele opmerking van ZOE rijders ontvangen hebben als dit het geval zou zijn.

Voor ZOE's met een nieuwe versie van de lader is er inderdaad een recente software update beschikbaar. Deze update zorgt er voor dat de ZOE wat langzamer gaat laden om harmonische verstoringen te voorkomen als deze gedetecteerd worden. Deze update is er helaas niet voor ZOE's met een oudere versie van de lader.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Onlangs ben ik even op en neer gereden van Limburg naar Groningen. 11 uur vertrokken 23 uur weer thuis.

Voordat mijn accu en lader in de Zoë zijn vervangen durfde ik dit echt niet aan. Veel te vaak klapte de Zoë eruit met een rode neus.
Tot op heden heb ik geen enkel probleem ondervonden met het laden bij Fastned.

Afbeelding
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Zo zijn Renault en Fastned lekker met elkaar bezig en de huilende derde is in dit geval de ZOE-rijder.

Klok en klepel verhaal van de dealer; Fastned heeft een berichtje (niet een mail) op de site staan voor ZOE rijders dat er problemen kunnen zijn tgv harmonische. Er wordt vermeld; bij klachten bel Renault.

Renault NL beweert dat er hard aan gewerkt wordt, en dat resulteert in nieuwe software, die blijkbaar niet voor iedere ZOE geschikt is.

Op het forum kun je bij desbetreffend item lezen dat wel degelijk een aantal ZOE’s problemen hebben me laden bij de nieuwe stations van Fastned, dus de klachten zijn er wel. Men neemt aan bij de oudere ZOE’s, maar met die van mij valt het mee. ZOE’s (behalve die van MrGoogle8) zijn geen frequente bezoekers van Fastned, dus men laat het probleem gewoon uitsterven.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door rvdput »

Alle problemen die bij ons bekend zijn hebben betrekking op stations met middenspanningsaansluiting en op ZOE's met het oudere type lader en de oorspronkelijke 22 kWh batterij. Zoals gezegd heeft Renault inmiddels een software update ter beschikking gesteld voor het nieuwere type lader. Helaas is niet iedereen hier mee geholpen.

De afgelopen maanden hebben we daarom met de leverancier van onze laders gewerkt aan een workaround. Hierbij beperken we de laadsnelheid van de AC aansluiting zodat de problemen in veel gevallen niet meer zullen optreden. Uit testen blijkt namelijk dat dan de problemen met harmonische verstoringen zich niet voordoen bij lagere laadsnelheden. Vooralsnog hebben we de laadsnelheid ingesteld op ongeveer 34 kW op drie laders van stations waar regelmatig problemen waren:

Overbroek lader 4
De Slenk lader 3
Varakker lader 4

Als er forumleden zijn die problemen ervaren zijn we heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn bij deze 3 laders. De andere lader op hetzelfde station is nog steeds ingesteld op 43 kW zodat je eventueel kunt vergelijken. Afhankelijk van de resultaten zullen we deze workaround ook configureren op de overige laders op stations met een middenspanningsaansluiting. Daarnaast gaan we nog op zoek naar het juiste compromis tussen laadsnelheid en de betrouwbaarheid van het laden.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door rvdput »

RudyH schreef:Voordat mijn accu en lader in de Zoë zijn vervangen durfde ik dit echt niet aan. Veel te vaak klapte de Zoë eruit met een rode neus.
Tot op heden heb ik geen enkel probleem ondervonden met het laden bij Fastned.
Fijn dat de reis soepel verliep! Geen van de door jou bezochte stations staat op de lijst waar je mogelijk problemen zou kunnen verwachten: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/215321627. Voor de stations Hondsiep en Lokkant waar je nu met maximaal 22 kW kunt laden zullen we binnen afzienbare tijd een lader bijplaatsen met een vaste AC 43 kW aansluiting zodat het laden hier sneller gaan verlopen.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Bedankt voor de workaround Roland :thumb:
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Erg goed idee Roland! Hiermee maak je een boel Zoe-rijders van de eerste generatie blij! En ik begrijp dat je op elk station de andere lader op 43kw laat staan, waarmee de nieuwe Zoe-rijders ook maximaal uit de voeten kunnen. Perfect dus. Ik ga het snel proberen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door rvdput »

PieterZoe schreef:En ik begrijp dat je op elk station de andere lader op 43kw laat staan, waarmee de nieuwe Zoe-rijders ook maximaal uit de voeten kunnen. Perfect dus. Ik ga het snel proberen!
We hebben eerlijk gezegd nog niet nagedacht of we beide laders op de betreffende stations gaan voorzien van deze workaround, of maar 1 van beide laders. Voor beide aanpakken is wat te zeggen. We gaan eerst maar eens testen en dat doen we in ieder geval met 1 lader per station. Als dit goed werkt zullen het vooralsnog eerst uitrollen naar 1 lader van elk station om te zien hoe dat in de praktijk gaat.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Roland, respect voor deze oplossing en de pro-actieve houding van Fastned hieromtrent.
Een mooi gebaar richting de Zoë rijders.

Testen met 1 lader is denk ik een juiste strategie, mensen die evt problemen ervaren zullen zelf ook overschakelen op de andere lader indien noodzakelijk. Mensen die geen problemen hebben kunnen om die reden júist de 43kW variant kiezen.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door E-mission »

Dat verklaart waarom mijn oude Zoe met nieuwe (voor 2e keer vervangen) lader en nieuwe software nu constant goed oplaadt bij Fastned. Blij dat de vorige lader tijdig binnen de 5 jaar garantie stuk is gegaan.

Bedankt voor al die feedback, Roland. Zeer nuttig. Kunnen we die 34 kW beperkte AC punten herkennen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door rvdput »

Als het plan helemaal is uitwerkt zullen we dat communiceren aan de bij ons bekende Renault ZOE rijders.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zoemen
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:29
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoemen »

Wij rijden nu een tijdje met de Zoe. We hebben problemen gehad met laden en dachten dat het verbeterd was na een software update.
Nu blijkt toch dat laden vaak niet kan of onderbroken wordt.
Vaak staat er dan al een andere auto te laden waardoor laden niet mogelijk is.
Dit is vooral bij de laders die in de straten of parkeergarages aanwezig zijn.

Bij Fastned hebben we nog niet veel problemen ervaren.
Meestal laden we thuis op 3 fase 11kW, daar hebben we nog nooit problemen gehad.

Wat zou hier de oplossing voor kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door E-mission »

Vaak zit het probleem daarvan bij de laders, ze hebben de aarde meestal niet goed geïnstalleerd waardoor de Zoe de verbinding niet goedkeurt. De andere merken lijken een stuk minder kritisch daarin. Dus deels ligt het ook bij de veiligheid criteria die Renault aanhoudt.

Wat je zou kunnen doen is hier aangeven welke locaties dat is om te kijken of andere Zoe rijders daar ook issues hebben.


Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Gliset »

Gisterochtend een chagrijnige collega... Hij moest al niet zoveel hebben van de Zoe als poolauto (range anxiety), maar vorige week dan ("noodgedwongen") toch maar een auto gereserveerd. Hij heeft bij twee palen in Huizen geprobeerd te laden, maar kreeg beide keren een storing. Uiteindelijk heeft hij de auto laten afslepen (naar Almere, waar de dealer concludeerde dat er met de auto niks mis was...) en z'n afspraken afgezegd...

Wat mij betreft geeft hij het te snel op, maar voor de algemene acceptatie van #EV's is dit natuurlijk funest. Hij was al niet enthousiast en is dus nu helemaal afgehaakt...
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Welke 2 palen waren het? En met welke pas? Heeft hij ze ook als storing gemeld bij de exploitant?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Dave_de_W
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 mar 2017 12:18
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Dave_de_W »

30 km van Westraven naar Huizen met een 43 Kw Zoe en dan range anxiety? Ik snap het niet..... Ik doe regelmatig IJmuiden > Rhoon of Helmond zonder moeite.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in