Laadsnelheid ZOE Q90

Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

Vandaag bij Renault Nederland de (demo) ZOE Q90 opgehaald en direct genoten van het grote bereik. Heerlijk! :thumb:

Aan het eind van een totaalrit van circa 170 km de Q90 aan de snellader bij de Lidl in Tilburg gehangen en moeten constateren dat de toplaadsnelheid 33kW is terwijl er 41 door de lader gegeven wordt. :(

SoC ca. 25%, batterijtemp 17 graden (idd na een niet al te lang stukje rijden). Bij de Q210 gaat die dan als een jekko, maar de Q90 heeft blijkbaar een ander regiem dan de Q210, dwz de lekkere batterijtemperatuur ligt blijkbaar hoger.

Met CanZE (iOS) alle mogelijke data bekeken (niet heel erg lekker stabiel jammergenoeg), en een aantal zaken waargenomen:
  • Laadsnelheid zakt alleen maar, terwijl temperatuur naar ongeveer 27 graden stijgt. Aanvang 33kW, zakt naar 21kW en stijgt dan weer naar 27kW op en op het eind bij 27 graden en 66%SoC naar 23kW
  • Waargenomen op het "Charging scherm" in het hoofdmenu:
    IMG_3329.JPG
  • In het "Charge " scherm van het Technische menu, zie ik dat de available charging power, afwisselend 41 en 13kW is. Gemiddeld die 27 die ik binnenhaal en die de ZOE toestaat (max battery charge). Tevens de temperaturen op dat moment:
    IMG_3330.JPG
    IMG_3331.JPG
    IMG_3333.JPG
  • Als ik tijdens het rijden het "Charging" scherm open hou, zie ik de "Max battery charge sterk fluctueren": als ik "gas" geef stijgt die waarde een aantal kW om na enige tijd weer terug te zakken. De gemiddelde batterij temperatuur, stijgt niet echt.
  • Halverwege heb ik het laden afgebroken en een nieuwe sessie gestart met de inmiddels hogere batterij temperatuur (22 graden). Dat maakte niets uit voor de laadsnelheid
Totzover. Is er hier iets niet OK of heeft deze 41kW (38) batterij een hogere temperatuur nodig om snel te laden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 43
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door VanAssen »

Heeft de Q90 niet ook een temperatuur regeling/voorziening rondom de accu?
Hier wordt op de Duitse forum nog over getwijfeld dat niet de Q90 en alleen de R90 hierover beschikt.
Mogelijk dat hij hierdoor "net" niet de gewenste laadtemperatuur krijgt en rond de door jouw gemeten laadsnelheid blijft? :think:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

Ja, zou moeten zijn, maar dat wordt waarschijnlijk automatisch geregeld net zo als de koeling bij te hoge temperaturen. De accu wordt overigens niet kouder dan normaal, alleen de bijbehorende laadsnelheid wordt naar mijn mening niet gehaald.

Zal hem voor aanvang met behulp van de comfort timer opwarmen, wellicht dat daar de batterijverwarming aan gekoppeld is. Vervolgens een hogere gemiddelde snelheid aanhouden, die weer mogelijk is door de grotere batterij. Met een rit van 900km voor de boeg zal de batterij uiteindelijk wel goed op temperatuur komen. de ervaring leert dat het dan boven de 40 graden warm wordt.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 43
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door VanAssen »

Ben benieuwd.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

Understatement van het jaar 8)
Gaat me flink tijd kosten als dit ZOE-tje niet vlotjes wil laden...... :cry2:
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 43
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door VanAssen »

Geniet van het bereik.
Ik kan niet wachten op onze Q90, met MAXIMALE laadsnelheid graag.
Anders regel ik wat met de dealer vooraf afname, b.v. laadsnelheidstest o.i.d. :lol:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door zoe2goe »

Disclaimer: de code van CanZE veronderstelt *) dat de velden in de model 90 computers dezelfde betekenis, offset en resolutie hebben als die uit de Q210. Ik zou héél erg voorzichtig zijn e.a.a. als "de waarheid" aan te nemen. We zouden natuurlijk dolgraag permanent de beschikking hebben over de echte documentatie, maar die is niet, of mondjesmaat na soms jaren via via via te verkrijgen. Ik zou dus ten minste bij deze proefnemingen waar mogelijk een tweede bron gebruiken (bv vermogensmeter op de lader, seconden-tellen).

*) Assuming is the mother of all f***-ups ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

OK, hoop dat het daar dan mis gaat, maar laadsnelheid CanZE lijkt te kloppen. Gecontroleerd met (benadering) secondenregel en info van lader: afgeleverde kW vs tijd
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door landfort »

Mijn Duits is niet best...maar hier wordt e.e.a. bevestigd? Schaamteloos uit de post van Ad...

http://www.renaultforum.nl/forum/batter ... ml#p174371

2. Ladeleistung Q90 - nicht mehr als 34KW möglich
Hierzu können wir noch keine Aussage treffen. Uns ist weder ein Fahrzeug, noch eine Werkstatt bekannt, in
welcher dies geprüft und gemessen wurde. Auch liegt uns keine Meldung über ein defektes Ladesystem vor.
Die ersten Fahrzeuge sind seit Anfang des Jahres am österreichischen Markt und wir haben noch keinerlei
Referenzwerte unter normalen Temperaturbedingungen erfahren können.
Wie Sie wissen, ist die chemische Zusammensetzung der neuen Batterie eine andere und somit kann sich dies
auch auf das Ladeverhalten auswirken. Für den Ladeprozess ist die Zelltemperatur alleine nicht ausschlaggebend
und er steht in Abhängigkeit verschiedener Parameter.
Über einen zusätzlichen PTC für die Vorwärmung der Antriebsbatterie verfügen die Fahrzeuge in Österreich nicht.
Österreich befindet sich in der gemäßigten Klimazone. Die Vorrüstung ist nur für nordische Länder = kalte
Klimazone vorgesehen.
Es wird am vernünftigsten sein, auf etwas wärmere Temperaturen zu warten, um ein wirklich aussagekräftiges
Ergebnis zu erhalten und im Fall einer Störung, dies zusammen mit einem ZE Experten Händler, zu
diagnostizieren.
Siehe Bedienungsanleitung Kapitel 1.12 / Seite 18 (Ladedauer und Kälte)
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door zoe2goe »

Het lijkt er in ieder geval op dat we de laadcurves van de 2x0 modellen niet zomaar kunnen hergebruiken. Meer data nodig. Ik zou iedereen met een model 90 willen vragen die schermprintjes waar Harm om vraagt vaak en veel te posten, dan kan ik daar misschien een nieuw mathematisch model van maken.

Eigenlijk vond ik het opvallendste (niet het verrassendste) in de brief dat er géén accuverwarming is ingebouwd voor de niet-Nordic versies, en dat de accu-verwarming in de Nordic versies PTC gebaseerd zijn. Geen zware modificaties aan de Climate Control dus.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

40kW pakt de ZOE wel, maar niet langer waargenomen dan tegen de 50% vulling. 40kW laden gebeurde vanaf zo ongeveer 30 graden batterij temperatuur, maar volgens mij varieert het inzetten van 40kW snelladen (ook) met de buitentemperatuur. Moet het nog allemaal eens bekijken, maar het lijkt haast dat gewoon de laadcurve van de 22kW word gevolgd, na 22kW wordt met dat laadnivo bij 95% verder geladen en afbouwend.
IMG_0799.PNG
IMG_0800.PNG
De getoonde grafiek is van een laadsessie die van11:49 tot 12:45 duurde, van 18% tot 77% SoC
Start temp batterij op 37, eind op 45. Buitentemp ca. 5 graden.
CanZE voor iOS is momenteel helaas weer te instabiel, dit is een van de weinige keren dat ik een redelijk grafiekje kon toveren.

De wegtrekker van de week overigens; veel voordeel met rijtijd bereikt met de Q90, maar weer afgegeven aan extra laadtijd. Wil je het bereik uitnutten, dan ben je minimaal een uur aan het laden en heb je misschien net de 80% te pakken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 43
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door VanAssen »

Zoals ik het nu zie is de laadsnelheid (zie ook laatste opmerking van Gertjan en plaatjes getoond) afhankelijk is van een calculatie model middels accu en buitentemperatuur = limiet laadsnelheid. Ik doe maar een gooi ( 45(=AT) + 5 (=BT) / 2(?) = 25 < limiet (=30) voor 43 KW)
Misschien zijn er nog andere (gemeten) parameters van invloed die de laadsnelheid vrijgeven / beperken / limiteren.

Aanvullend:
Uit de data verzamelt door Harm / Jeroen / Martijn / Gertjan voor allerlei trajecten zou het misschien te achterhalen zijn met data van de Q210 hoe dit in deze versie werkt.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

De rare oplaadtijden die Niek rapporteerde hebben hier ook hun oorsprong. Heel anders dan de Q210, daarom werd geroepen dat het wel bijtrekt, maar dat doet het dus niet

Ter indicatie (andere laadsessie dan die in Würzburg): geladen van 29 tot 75% (als 38kW 100% is, is dat 17kW) in 55 minuten. Buiten temp 8 graden, batterij bij aanvang 42 erna 46 graden. We zijn wel degelijk begonnen met 40kW, maar gezakt naar een bedenkelijk nivo. Wanneer je dat doortrekt naar 100% kom je zeker in de buurt van de tijden die Niek rapporteert.

Ik heb zitten kijken om in het draadje van Niek te posten, maar dacht dat mijn ervaring een storing zou zijn en heb daarom een ander draadje gestart. Het blijkt dus over hetzelfde te gaan.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 43
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door VanAssen »

Inderdaad Gertjan.

Ik heb ook de hele brief van de Oostenrijkse klantendienst nog even doorgenomen die Landfort liet lezen.
Die chemische Zusammensetzung der neuen Batterie eine andere und somit kann sich dies
auch auf das Ladeverhalten auswirken. Für den Ladeprozess ist die Zelltemperatur alleine nicht ausschlaggebend
und er steht in Abhängigkeit verschiedener Parameter.

Daar ga ik al met mijn hoop op data uit de Q210. Niet van toepassing dus. :oops:

Als de laadsnelheidsvoorwaarden afhankelijk zijn van zichzelf tegenwerkende parameters / meetwaarden en in een BMS door een starre logica moeten kan het resultaat (laadsnelheid) alle kanten op gaan.
Waarom 40 kW laadsnelheid tot 50% en daarna al afbouwend?
Welke parameter zou dit veroorzaken als de accu temperatuur goed is, nog zeker 30% tot aan 80% laadniveau heeft etc.

Ik ken dit soort processturing uit de chemische industrie en je komt dit vaak tegen bij onstabiele chemische of fysische processturing.
Vaak is dan een proces interpretatie fout gegaan of teveel zekerheid ingebouwd.
Een parameter aanpassen of anders in de logica inbinden en dan is het vaak al beter.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door PieterZoe »

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat Renault aan het voorsorteren is op 22kw als de maximum snelheid op AC en dat het vergroten van de energiedichtheid bij de nieuwe batterij gedaan is met een concessie naar deze verminderde laadsnelheid. Dat zou ook de verklaring *kunnen* zijn voor de terughoudendheid bij het beschikbaar stellen van de nieuwe batterij voor bestaande Zoe-eigenaren: die zijn immers meer gewend aan de mogelijkheid van 43kw-laden en zouden bij het vaststellen van laadsnelheidsbeperkingen bij de nieuwe batterij negatieve publiciteit kunnen aanwakkeren; iets wat Renault bij de launch van de 40kwh-Zoe beslist niet kan gebruiken, gegeven het concurrentieveld (Opel Ampera E etc)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door HarmOtten »

GertjanVB schreef:In het "Charge " scherm van het Technische menu, zie ik dat de available charging power, afwisselend 41 en 13kW is.
Dit is volgens mij een bug in de iOS versie van CanZE. Ik heb dit nu ook gemeld bij de issues.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door zoe2goe »

De wegtrekker van de week overigens; veel voordeel met rijtijd bereikt met de Q90, maar weer afgegeven aan extra laadtijd. Wil je het bereik uitnutten, dan ben je minimaal een uur aan het laden en heb je misschien net de 80% te pakken.
Het lijkt me logisch dat als het laadvermogen hetzelfde is en de rij-efficiency, het aantal "laad-seconden per kilometer" uiteindelijk gelijk is. Toch zit er wel winst:
- minder laadsessies (dus minder omrijden, gehannes ter plaatse voordat je laadt / weer weg bent;
- minder laadsessies-waar-je-op-wacht omdat je onder normale omstandigheden aanzienlijk minder buiten de deur (=echt wachten ipv liggen te pitten) laadt;
- minder knijpen van de batterij omdat 43 kW AC laden overeenkomt met 1C in plaats van 2C bij de 2x0 modellen. Dat betekent dat de "tij waarin met geknepen vermogen wordt geladen" ongeveer wordt gehalveerd. In die zin is een Q90 te vergelijken met een R240.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

Op deze manier heeft de Q90 totaal geen toegevoegde waarde. De R90 zal door dit fenomeen marginaal langere laadtijden hebben en is dan de betere deal. Ik zit te denken dat het gewoon een software matige fout is in de BCB. Je kunt toch niet willens en wetens een mooie grote batterij in de markt zetten en die in combinatie met een snellaadversie aanbieden terwijl hij niet kan snelladen. Ik kan begrijpen dat er voorzichtig wordt omgesprongen met snelladen, maar dat je moeite moet doen om überhaupt aan 41 kW te komen en dat dit maar over een zeer, zeer beperkt bereik kan, dat kan nooit de bedoeling zijn.

De eindresultaten van de diverse lange afstandsritten:
D4217E68-D1D2-4389-A164-8E20EA03A60B.JPG
IMG_0802.JPG
IMG_0803.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door Nivve »

Eevn puur ter bevestiging: Deze laadkarakteristiek, wordt dat door de BCB of het BMS bepaald?
M.a.w. Als we de retrofit laten doen, zal dan het laden a la de Q210 of de Q90 gaan?
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door zoe2goe »

BMS (de computer in de batterij; de "officiële" Renault naam hiervoor is de LBC)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door fivari »

Toch een vreemde vaststelling dat de laadsnelheid bij de Q90 niet hoger ligt:
er is het laadvermogen dat volgens mij gelijk zou moeten zijn met dat van de Q210 omdat die motor gebruikt wordt. Of dat laadvermogen 20' wordt volgehouden of 40' maakt niet veel uit.
Er is de grotere batterij waardoor, zoals Jeroen al schreef, de 2C laadsnelheid de facto een 1C laadsnelheid wordt. Daardoor zou het laden @40 kW bij een lagere temperatuur mogelijk moeten (daar waar vroeger al 22 kW kon geladen worden) en tot een hogere SOC moeten kunnen worden volgehouden.
En toch stelt Gertjan vast dat dit niet zo is, integendeel dat het laadvermogen al daalt bij 50% SOC.
Bij de Q210 is dat pas bij 80%. Je zou verwachten dat de Q90 @40 kW doorgaat tot bijna 90%.
De batterijtemperatuur lijkt mij abnormaal hoog te liggen, in die mate zelfs dat ik me afvraag of het daar niet aan ligt. Op onze tocht naar Duitsland, was de batterij na 120 km snelweg maar 25°C warm.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

De airco van de batterij heb ik deze rit niet gehoord. Vorig jaar wel, in Würzburg heb ik toen ook gelijke temperaturen gekend
Dat de batterij te warm wordt kan zijn, want hij loopt gewoon uit de grafiek van CanZE, maar is niet hoger dan vorig jaar. Alleen toen beheerst door de airco nu door beperking laadsnelheid (lijkt het)
Maar 40kW laadsnelheid komt ook pas bij hogere temperaturen. Bij de Q210 bij lage SoC en 15 graden gaat ie al. Nu meen ik dat er 30 graden nodig is om een beetje 40kW te laden.

Ik doe het allemaal een beetje uit het hoofd. Bij thuiskomst, gaat alles het rekenblad in en kunnen we goed vergelijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door zoe2goe »

Ik zeg heel eerlijk dat ik in eerste instantie geen pepernoot van dit verhaal geloofde (sorry Gertjan). Maar ook uit andere hoek komen nu dezelfde verhalen. http://canze.fisch.lu/max-battery-charg ... omment-792 . Deze meneer heeft een R90 en die zie je dus al gaan knijpen naar 18kW bij 48% / 16 graden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door OlafH »

Voor veel nieuwe EV rijders zal dit niet veel uitmaken. Maar voor degene die 43 kW gewend zijn of 50 kW of meer met CCS zullen dit karretje links laten liggen als dit niet verbeterd wordt. Voor mij echt een no go helaas die Q90.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door HarmOtten »

@OlafH, helemaal mee eens!
Als de eerste metingen van de laadkarakteristiek van de Q90/R90 inderdaad kloppen, vind ik dat erg tegenvallen. Ik zou juist het tegenovergestelde verwachten. Ik ben heel benieuwd hoe de volledige Max-Charge-Power-grafiek er uit komt te zien, maar ik vrees dat de nieuwe ZOE, ondanks zijn grotere accu, hierdoor veel minder geschikt is voor verre afstanden dan verwacht.
Maargoed, laten we eerst even de juiste data verzamelen, en dan pas conclusies trekken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

Op de terugweg, zal ik bij de gratie van de stabiliteit van de iOS versie van CanZE, bij elke laadstop zo'n mooi laadgrafiekje draaien.
Om bepaalde kritische personen van repliek te dienen........ :mrgreen:

Wellicht dat Renault even de kat uit de boom aan het kijken is met de nieuwe batterij. Vroegûh moest je ook een boete betalen als je met de 22kWh batterij ging snelladen. Is ook verdwenen, dus straks misschien een software update als alles onder controle blijkt te blijven.

Vragen zijn overigens 7 maart te stellen aan Eric Feunteun, die van de 40kWh beschikbare batterijgrootte. Via Facebook, dus mij vind je er niet
Bestand 01-03-17 21 26 55.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door Nivve »

Zal een BMS zo makkelijk te updaten zijn?
Als een lader update blijkbaar al een werkje van 70 euro is..
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door zoe2goe »

Meer bevestiging
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door PieterZoe »

Ai ai! dat is inderdaad een zeer duidelijke casus: batterijtemperatuur goed; vermogen lader in order en dan toch niet boven de 30kw laadsnelheid uitkomen. Het bevestigt volledig de ervaring van Gertjan. En dat ziet er niet best uit voor Renault

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door fivari »

We have an issue indeed!
Er is het maximaal vermogen dat beperkt blijft tot 34 kW, zelf in optimale omstandigheden. Maar met 34 kW gedurende bijna het hele laadtraject zou nog te leven zijn. Alleen: dat vermogen zakt de hele tijd. Het zakt zelfs ruim onder de 22 kW, zelfs bij een SOC die de kleine batterij nog aan 22 kW oplaadt. Bij 30°C en 80% SOC, laadt mijn Q210 nog altijd aan 22 kW vermogen.
Het valt me ook op dat de ventilator niet blaast. Bij een batterijtemperatuur van 30°C, blaast mijn Zoe als een gek.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door OlafH »

Ik denk ook dat er nog ernstig aan de software gesleuteld moet worden. Met dit laadgedrag is een Q90 niet echt zijn geld waard. Helemaal omdat zo'n beetje elke andere EV met 50 kW DC kan laden. Toch wel slordig om hem zo op de markt te zetten, het lijkt mij overhaast waardoor er teveel veiligheid in de laadprocedure zit ingebouwd. Tekenend is ook wat Fivari zegt dat de koeling niet eens aanspringt, dus temperatuur is blijkbaar niet de belemmerende factor. Ik voorspel nog vele software updates...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door HarmOtten »

Dit is de data, aangevuld uit bovenstaande filmpje, die ik van de Q90 tot nu toe heb verzameld. Vergeleken met de Q210 wordt de laadsnelheid bij de Q90 dus veel meer beperkt :(.
Q210 versus Q90.png
Om deze grafiek van de Q90 verder compleet te maken, zou ik heel graag meer data ontvangen! Deze kan je posten in CanZE: Onderzoek Bruikbare/Werkelijke SOC % door middel van schermprintjes van het CanZE laadscherm (of nog beter: een hele Excel file met data in kolommen: Batt.Temp; SOC%; MaxChargePower). Alvast dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 36
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door GertjanVB »

Met Renault heb ik mijn er ervaringen gedeeld (incl. de brief van Renault Oostenrijk) en ze (Renault NL) zijn aan het nagaan hoe de vork in de steel zit.

Voor de liefhebbers een laadgrafiek uit de terugreis bij ca. 15 graden buitentemp. Laden is gestart op 17:15.
IMG_0012.JPG
IMG_0046.JPG
De ontwikkeling van de max. battery charge gedurende een rit van 54km bij stevig doorrijden van 21:30 tot 22:00 en de acute neergang bij start laden.
IMG_0030.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 43
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door VanAssen »

Hallo Gertjan, dank voor het delen van en heb je bevindingen ook door gespeeld aan onze dealer (incl. vermelding van je ticket aan Renault NL)
Het videootje (link) van Jeroen meegestuurd.
Ben benieuwd waar zij mee komen.
We kopen en hopen op levering van een Q90 en geen R90+
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadsnelheid ZOE Q90

Bericht door fivari »

Je zou verwachten dat de R90 met de grotere batterij nu tot kort bij 90% SOC of zelfs meer aan vol vermogen, en dat is dan 22 kW, zou kunnen laden.
Is dat het geval? Zijn daarover al ervaringen? Als de Q90 bij 85%SOC en bij 24°C voor de batterij nog maar 13 kW vermogen toelaat, zal dat voor de R90 niet beter zijn.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Tegenvallende laadsnelheid
    door reedi002 » » in Megane E-TECH
    1 Reacties
    201 Weergaves
    Laatste bericht door ffonz
  • maximale laadsnelheid ZOE R135 Z.E. 50 met CCS
    door wepe » » in Opladen Zoe
    4 Reacties
    498 Weergaves
    Laatste bericht door Andere Peter