Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

OK, dit deel werkt ook.
20150228_175740.jpg
Nogmaals, het verdient niet de schoonheidprijs, maar het wordt wel goed. Links de driver voor het relais, rechts de optocoupler en aanverwant spul. Het printje zit met een tiewrap aan de isolatie van de aardpen. Dit is net iets beter dan alleen maar inklemmen in het handvat. Als het klaar is ga ik het wel lakken zodat er niks los kan trillen.

Ik heb hier het programmeerkabeltje aangesloten op de arduino, en je zie dat aan de andere kant op een USB adaptertje uitkomen. Dat kabeltje en adapter gebruik je dus alleen om de arduino van nieuwe software te voorzien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door HarmOtten »

Cool!! :thumb:
Op welke oplaadstroomsterkte ga je de elektronica standaard instellen? 12A?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Ja, 12A lijkt me een goed compromis tussen waar de Zoë nog een beetje laad eficiency heeft en je een stopontact niet meteen opblaast. Ik wilde eigenlijk geen bedienknop inbouwen. Kan altijd nog, maar gewoon 12A, that's it.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Vandaag ben ik maar eens aan het groffe werk bezig geweest, de spanningvoerende delen. Je ziet er eigenlijk door het geprop niks van, maar het was wel een rotklusje.
20150301_223641.jpg
De blauwe en de geel-groene aansluiting hebben beide twee draden in de pen geperst, een naar de kabel, een naar de electronica. De bruine loopt uiteraard eerst via het relaiscontact en daarom zie je het dunnere bruine draadje terug vanaf het printje komen. Geelgroen gaat ook naar de print, dat is de massa voor de hele schakeling. De twee dunne blauwe draadjes aan de bovankant zitten aan de CP (control - gebabbel met de auto) en de PP (proximity, geeft de maximale stroomsterte van de kabel aan).

De goede waarnemer ziet dat ik toch voor 1.5mm2 ben gegaan. Zat voor 12A, en 2.5mm2 had al die nare bochtjes niet meer kunnen maken.

Het stukje electronica wat de CP bestuurt is klaar, en moet er nog in gefriemeld worden. komen 5 draadjes aan (2 voeding, 2 naar de arduino (zenden en ontvangen), een naar de CP pen.

Drukke week voor de boeg, even "slow down" vrees ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door MartijnEV »

Zit er ook een temperatuursensor in?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Nee. Welke temperatuur zou je willen meten?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door MartijnEV »

Als er oververhitting plaatsvindt in deze connector, zou het laadproces gestopt moeten worden. Anders zou de elektronica kunnen gaan smelten en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, toch?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Correct, maar de vraag is dan natuurlijk: waar? Draaddikte is geen probleem bij 12A; bovendien is die is hetzelfde als het aansluitsnoer waar ze veel dichter op elkaar liggen, m.a.w., stel dat het toch een probleem is, gaat het snoer in vlammen op, niet de connector.

Blijft over de kabel-pen verbinding en het relais.

De kabel-pen verbinding heb ik geknepen EN gesoldeerd.

Het relais is geschikt voor 30A, wat ik overigens nooit zou doen, helemaal los van dit projectje.

Kortom: nee, geen temperatuurbeveiliging. Zou overigens niet heel lastig toe te voegen zijn. Een sensor die dezelfde pin bedient als de aard-sensor (de door mij misbruite aardlek pin).

Je kunt natuurlijk nog veel meer controleren. Als bv de auto méér afneemt dan wordt aangegeven op de CP pen, is de auto zich aan het misdragen. In deze oplossing it geen stroommeting. Kortsluiting op de CP pen wordt ook niet separaat gecontroleerd en is ook niet afgezekerd. Kortom, er zijn zeer veel fouten mogelijk die in diverse laders wel of niet worden afgevangen.

Ik gaf al in de inleiding aan dat dit een ding is wat "zo veilig mogelijk, binnen het redelijke, dus met verstand bedient" moet worden. Als voorbeeld gaf ik al dat de N draad niet onderbroken wordt, wat niet mooi is als je de stekker er verkeerd om insteekt. De logica zal dan wel het relais blokkeren, maar ondertussen staat er wel fase op de N pen van de auto. Kortom, blijven nadenken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Korte (non) update. Door privé omstandigheden heb ik de afgelopen weken letterlijk niets aan dit project kunnen doen. Op zich wel weer balen want het zijn nog maar een paar draadjes en dan testen, testen. Uitstel, geen afstel. Meer volgt. (idem natuurlijk voor de CAN uitlezer)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door RudyH »

Ben benieuwd hoe het er nu voor staat met je project?
Afgelopen week heb ik de onderdelen binnen gekregen van OpenEVSE en inmiddels laadt mijn ZOE hier mee op.
De noodlaadkabel van Renault niet meer nodig.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Ha Rudy. Ik heb een probleemje met de -12 voeding. Dat suffe protocol vereist dat je hardware een +12 en -12 voeding heeft, en dan natuurlijk nog 5V voor de controller. En dan moet alles ook nog in die stekker passen dus als ik pech heb is die DC-DC converter net iets te veel ondergedimensioneerd. Wordt vervolgt (er zijn wat niet Zoë gerelateerde projectjes tussengekomen). Zoë dag is mijn stok acter de deur, of het volgende Frankrijk tripje, wat het eerste komt!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door RudyH »

Ik ben zeer benieuwd en echt een leuk project om te volgen.
Denk dat de ruimte in de stekker idd een leuke uitdaging gaat worden.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Nou, het heeft even geduurt, maar het is dan toch zover: succes! ;-)

Wat ik nog niet heb geactiveerd in de software is de controle op de nul geleider. Dat moet nog wel voor de veiligheid.

Ik heb in ieder geval iets om te laten zien op onze Zoë dag :dance:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door HarmOtten »

Goed bezig!! :thumb:
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Thanks Harm. Naar achteraf bleek in maart één draadje vergeten op een van de printjes, en toen even, ook vanwege andere prioriteiten, in de hoek gesmeten. Vanmiddag opgepakt, zag het meteen, gecorrigeerd, in elkaar geschroefd en jawel. =klik-uit-de-stekker= =klik-uit-de-zoe= =iiiiiiiiiiiii= Yes!

Ik heb nog een aparte stekker met twee LED's erin gemaakt (idee schaamteloos gepikt van fivari ;-) ) om de N ader te vinden en te zien of er een aarde beschikbaar is. Een tripje naar onbekende verre bestemming is nu een kwestie van die oranje kabel (20 meter bij de Action voor weinig) en de oma-lader achterin gooien. Onderdelen was ik ver onder de 200 euro kwijt
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door HarmOtten »

Mooi zeg! Nu heb je echt een unieke oplossing in handen.

Zorg wel dat het verlengsnoer dik genoeg is. Minimaal 2,5mm², anders zou de spanning bij belasting te veel in kunnen zakken, en dan schakelt de Zoe direct af.

Dat schemaatje voor de test-stekker hebben Fivari en ik trouwens samen uitgedokterd. Ik vond het op internet, en hij heeft het nog iets aangepast. Momenteel heb ik trouwens nog onderdelen liggen om zo'n test-stekker te maken met kleine neon-lampjes. Die hebben nóg minder stroom nodig dan ledjes om op te lichten. Dit is belangrijk, omdat ze aangesloten worden op de aarddraad. Loopt hier te veel stroom doorheen, dan schakelt je aardlek uit. Ook hebben neonlampjes geen last van negatieve spanningen, dus hoef je geen diodes te gebruiken en kan je met nog minder onderdelen zo'n stekker maken :D.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Top Harm, wist ik niet. Overigens gebruik ik high intensity LED's met een 100k voorschakelweerstand, dus een kleine 2.5mA. Dat zit ook voor het gemiddelde neon lampje

(edit: kletskoek. Neon's doen het al ruim onder de 1mA. Prima plan Harm!!).

(edit-van-edit: toch 100K heel veel gebruikt zie ik met wat googlen. De spanningsval over een neon lampje is natuurlijk wel veel groter, in de orde van 90 volt om te onsteken en 70 om te doven, dus dan kom je op ongeveer 1.5 mA uit. Een huis-tuin-en-keuken aardlek moet afvallen bij maximaal 30mA, wat overigens door je lijf aanvoelt als een doodklap kan ik je verzekeren. Ik vind het wel mooi zo met die 2.5 en dan nog gehalveerd vanwege de diodewerking :wink: ).

Enne, ik ben lui geweest, geen retourdiode, dus de volle mep komt in sper over de LED te staan, zij het afgesmoord met die 100k weerstand. LED's geven geen krimp ;-)

Eigenwijs hè: de kabel is 1.5mm2. Weerstand over 40 meter is dan (40 x 0.0175)/1.5 = 0.46 Ohm. Op 12 Ampere geeft dat een spanningsval van 5.6 volt (2.5%). Dat zou ik dus niet doen voor een laadbox, maar dit gaat prima. Ik meen dat de Zoe er rond de 200 volt de brui aan geeft. Ik zou eerder overwegen de oranje kabel meteen in de plug af te monteren. Scheelt minimaal 6 contactovergangen, waar ik me eerlijk gezegd meer zorgen over maak.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door GertjanVB »

Wanneer accepteer je bestellingen? :mrgreen:
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door fivari »

Keurig werk Jeroen! Dat programmeren van zo'n Arduino zou mij op dit moment niet lukken. Als ik nog eens veel tijd heb...
De test-stekker is inderdaad gebaseerd op een schemaatje van Harm: ziehttp://www.renaultforum.nl/forum/diagno ... 18382.html.
Het is op zich een eenvoudig toestelletje, maar het werkt en het kost niets. Ik maak ze van stekkers die ik van defecte toestellen afknip.

Mag ik even filosofische worden:

eerst was er de aap en dan een aap die kon spreken en kennis delen met zijn stamgenoten.
Vervolgens was er het geschreven woord waardoor rechtstreeks contact bij kennisoverdracht niet meer nodig was: je kon een geschreven tekst raadplegen.
Dan kwam de boekdrukkunst waarmee kennis kon vermenigvuldigd en verspreid worden tot op grote afstand.
Ondertussen is er internet waarmee je real-time de kennis die over de wereld verspreid is kan samen leggen, via een mondiale "open source" gedachte. De constant verbeterende communicatiemogelijkheden zorgen voor een nieuwe en ongekende boost van de kennisverspreiding en ontwikkeling. Waar gaat dat eindigen?
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door HarmOtten »

Dit zijn de neonlampjes die ik heb gekocht: oranje en groen. Daarbij voorschakelweerstanden van 330kΩ.

Een spanningsval van 5,6V zou normaal gesproken geen kwaad kunnen. Echter... als je onderweg, ergens ver weg van mooie oplaadpunten, maar 1 stopcontact hebt, en daar blijkt de toevoerleiding al aan de dunne kant te zijn. Dan kan die 5,6V spanningsval net de druppel zijn waardoor het laden niet lukt. Zelf ik heb ik een 10meter 2,5mm² verlengsnoer aangeschaft.
Maarja, die zou natuurlijk te kort kunnen zijn, dus helemaal zeker ben je nooit :wink:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door PieterZoe »

Mooi resultaat Jeroen! Alle electronica in de stekker ziet er echt fantastisch uit!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Mooi Harm, met 330K wordt het zo langzamerhand wel "shock-free" ;-)

Fivari: De twee LED's pasten gestapeld wel min of meer in de kabeluitvoer van een haakse stekker. Eigenlijk moet er ook nog een LED paartje in de stekker van de oma-lader, dan heb ik alles ineen. Zie fototje.

Fivari: Over de softwarematige aanpassing: ik zal zo een draadje openen (edit: ik zal het zoe en zon draadje bumpen) of er anderen geïnteresseerd zijn om laadvermogen-sturing te realiseren om zo op overschot uit de zonnepanelen mee te regelen en daarmee kostbare teruglevering aan het net te minimaliseren. Speelt dat in België? In Nederland gaat dat vanaf 2020 zeker een rol spelen, lees geld kosten als je het niet doet.

Fivari: over de de filosofische gedachte: dat eindigt in de singulariteit natuurlijk ;-)

GertJan: Ik had een keurig antwoord gedicht, maar kennelijk vergeten op Versturen te drukken. Ik ben er huiverig voor. Je gooit alle beveiliging weg die in de huidige laadsystemen zit ingebouwd. Je smelt zo een stopcontact of een verlengsnoer. En de fase beveiliging is dubieus: er past geen dubbelpolig relais in de stekker, dus de N pool zit direct aan een stekkerpen. Geen fijne gedachte als die pen in de fase aansluiting zit. Kortom, mooi voor noodgevallen, niet zo mooi om zomaar zonder enig nadenken te gebruiken. Zie mijn eerdere beschrijvingen van het projectje. Ik wil met alle plezier iedereen helpen met bouwen, maar ik geloof dat het niet verstandig is ze "commercieel" te bouwen.

Pieter: Thanks!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door RudyH »

Mooi project maar wel een met kanttekening.
Als je toch een noodoplossing wil dan is OpenEVSE kastje een veiligere manier.
Of iemand met een 3D printer vinden om een nieuwe stekker behuizing te laten printen zodat alles er wel in past!!!

Voor ZOE en Zon ben ik ook in geïnteresseerd. Tot 2020 idd niet echt van toepassing in NL maar daarna wel zeer interessant.
OpenEVSE kastje heb ik reeds hangen en mijn slimmemeter en zonnepaneel gegevens lees ik al uit. Binnenkort OpenEVSE op afstand uit lezen en regelen zodat er een koppelin kan worden gemaakt met de slimme meter. (Meetwaarden van daadwerkelijke terug levering)
Het software gedeelte is bij mij het probleem niet het grote probleem waar ik tegen aan loop is dat mijn auto niet aan de laderhangt als de zon schijnt. Dus snachts. Een oplossing zou dus kunnen zijn het opslaan van energie. tesla home modules. (Prijzig!!!) maw zelfbouw li-ion accu packs????
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Ha Rudy,

Ik zie niet in waarom een kastje (meer doorvoeren en randen) veiliger zou zijn. De stekker is potdicht, en als hij het niet is, is het ook met een OpenEVSE kastje niet veilig. Wel dat je dan plek hebt voor een dubbelpolig relais, maar die overwegingen heb ik allemaal al eerder genoemd. In mijn ogen zou het veel meer veiligheid opleveren om het oranje snoer meteen te gebruiken. Geen stekkers die in de onverwachte regen liggen.

Z&Z staat inmiddels op het betreffend draadje.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door RudyH »

Aan regen/waterdicht had ik idd nog niet gedacht.
Bij mij hangt het kastje onder de carport en is het niet van toepassing.

aan veiligheid zat ik meer met mijn Gedachten aan de controles die OpenEVSE uitvoerd voordat er spanning op de kabel komt.
De originele nood laadstekker van Renault (die ik ook heb liggen) is toch ook een mooie oplossing.
Een apart waterdicht kastje met alle onderdelen zonder het risico dat je een smelterij gaat beginnen.

Maar laat ik wel Even duidelijk zijn dat ik het project van alleen de stekker echt wel een super idee vindt maar zoals je al aangeeft commercieel niet echt verantwoord. Zoals ze bij OpenEVSE zeggen alleen bedoelt voor studie projecten.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Ah, ik snap het.

Het ding draait gewoon helemaal OpenEVSE, inclusief alle controles. Het enige wat ik niet heb ingebouwd is een aardlekschakelaar, om de simpele reden dat dat geen zin heeft, want die beveiligd alleen het deel tussen de meetspoel en de auto. 5cm dus ;-). Er moet echt een fatsoenlijke aardlek op het stopcontact zitten. In plaats daarvan heb ik een L detectie gebouwd. Die heb ik alleen nog niet aangezet in software. Komt neer op: er MOET fiks spanning tussen bruin en aarde staan, anders wordt een aardlek gesimuleert. Stuck relay beveiliging is ook niet aangezet, maar dat wordt ook lang niet in alle OpenEVSE laders gebouwd. Ook hiervoor geldt: voor de persoonlijke veiligheid is dat hiet niet relevant, maar sommige auto's vinden het niet leuk als je 230 volt op de stekker zet zonder dat het protocol netjes is afgewerkt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Ik kon er natuurlijk niet met mijn vingers afblijven. Ik heb de LED's nu ingebouwd in de stekker van de oma-lader, met 180K voorschakelweerstanden. Geeft nog steeds zat licht. rood = stekker omdraaien, rood-blauw = geen aarde, blauw = OK.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Rudy: Deze knaap (de maker van de EDL software) heeft een 15kWh loodaccu systeem gebouwd. 30 kWh bruto, maar vanwege accustress wordt 15kWh gebruikt. Zeer interessant, maar bedenk dat het verschil tussen verbruik en infeed in Duitsland nu al EUR 0.10 per kWh is.

http://www.eb-systeme.de/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Iemand een goede tip voor een (tijdelijke) 220V 10a/ 1fase flexicharger of alternatief? Ben redelijk spontaan verhuisd naar een plek waar ik pas over 3 a 4 maanden een laadmogelijkheid krijg. Op zich valt er wel wat te improviseren maar soms is het toch lastig om voldoende bij te laden.

Heeft iemand een tip waar ik iets voordeliger uit ben dan bij Renault? Want ruim 500 euro voor een paar maanden vind ik net wat te zot. Wil iemand zijn charger verhuren aan mij? Of weet een mooi tweedehandsje?

BTW: twijfelde of ik hier wat zou toevoegen of elders een topic moest maken. In het kader forumvervuiling ;-) geen nieuwe aangemaakt.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Je bent van harte welkom. Strakke timing ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Proton
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2015 10:47
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door Proton »

Zelf iets samenstellen met een EVSE is de goedkoopste optie, moet je wel zelf schroeven (solderen hoeft niet eens ;) ).
De kabel + connector is het duurste onderdeel.

http://www.stegen.com/en/ev-products/66 ... oller.html
http://store.openevse.com/products/open ... controller

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Wow, dankzij Jeroen (zoe2goe) kan ik nu voor mijn huis laden. Werkt als een trein (weliswaar een boemeltje ha ha maar toch). Geniaal ontwerp (zie zijn foto's op de vorige pagina) en nog voorzien van waarschuwings/ indicatieleds ook. Eerste indruk is goed; warmte afgifte na een uur lijkt mee te vallen.

Natuurlijk neem ik dit apparaat mee op Zoe dag zodat Jeroen het kan showen.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Afgelopen week heb ik de onderdelen binnen gekregen van OpenEVSE en inmiddels laadt mijn ZOE hier mee op.
De noodlaadkabel van Renault niet meer nodig.
Waarom een OpenEVSE oplossing kopen/ bouwen als je de Flexicharger van Renault hebt? Ik bedoel die is weliswaar duur maar functioneel / veilig?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door RudyH »

Hallo Avdvee, OpenEVSE kan op 3 fasen laden de Flexicharger niet. Dat is het verschil.
De noodkabel wordt nu gebruikt voor 'nood' (overigens nog nooit nodig gehad)

@zoe2goe, Die zelfbouwer met de loodaccu`s is geweldig. De diy li-ion accu packs die diverse mensen bouwen zijn ook geweldig.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Aha, logisch verhaal. Eigenlijk net zoals mijn Ratio lader dus (die sluit je aan via de krachtstroom connector) en die Tesla laders.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Uiteindelijk gaven de LEDs dus wel een krimp. Blauwe LED gesneuveld door 400 volt spanning over de sperrichting, daar helpt dan uiteindelijk geen serieweerstand aan. Niet echt gek natuurlijk. Gewoon niet goed over nagedacht.

Vandaag heeft Arnold een tussenstopje hier gemaakt en heb ik beide LEDs voor de zekerheid vervangen, nu met een diode in de omgekeerde richting erover. Ook weer opgelost.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Herstel naar standaard?
    door Austral-130 » » in Austral
    2 Reacties
    351 Weergaves
    Laatste bericht door Austral-130
  • Standaard 3 jaar navigatie updates?
    door PedroN » » in Captur E-TECH
    3 Reacties
    184 Weergaves
    Laatste bericht door IanMoone
  • Standaard speakers zijn super als je dit weet :)
    door rteske » » in Austral
    6 Reacties
    1000 Weergaves
    Laatste bericht door rteske