Hallo forumleden,
Ik ben nieuw hier. Afgelopen week heb ik een Renault Laguna GT 2.2 dci gekocht. Deze ga ik morgen bij de verkoper ophalen. Ik weet niet zeker welke uitvoering, maar ik dacht de Privilege. Er zit iig veel op en aan (leer, org. navi, memory stoel etc.). Kan ik dat ergens vandaan halen of aan zien welke uitvoering het is?
Nu ben ik me na de aankoop gaan pas gaan verdiepen (schaam) wat er allemaal over de auto geschreven wordt. En de angst is me nu om het hart geslagen omdat er toch redelijk wat negatieve verhalen de ronde doen omtrent de Laguna van dat bouwjaar (gelukkig ook positieve). Maar om niet elke keer met een bang gevoel - dat er weer iets is - de auto in te stappen wil ik graag weten waarop ik moet letten als ik hem heb. Suggesties?
Recentelijk is de door en volgens de verkoper een aantal zaken vervangen o.a.: popp stuurbekrachtiging, draadarmrubbers, ABS pomp, kogellagers en wiellagers. Zijn er nog meer onderdelen die er vaak de brui aan geven?
Ik wil gewoon een auto die betrouwbaar en veilig is m.n. omdat ik vaak met de kinderen op pad ben.
De verkoper gaf wel (eerlijk) aan dat de schokbreker LA vervangen dient te worden alsmede de LMM.
De LMM zou een foutcode geven bij laag toerental in de 6de gang, waar kan dit mee samenhangen?
En als laatste de kabel van de ESP sensor (achter). Weet iemand hoe die kabel heet? Ik weet niet wat bovenstaand aan kosten met zich meebrengt, maar hoop dat e.e.a. meevalt.
Gr. Tommi
Laguna gekocht...
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
Je geeft helaas niet aan welk bouwjaar je hebt gekocht, dat is wel belangrijk hierin.
De Laguna II is onder te verdelen in de ph1 en ph2.
Ph1 is van 2001-2005
Ph2 is van 2005-2007
Het is waar dat de eerste ph1 modellen (2001-2002) heel veel problemen hebben gehad, maar daar heeft de vorige eigenaar dan vooral mee te maken gehad en zijn als het goed is opgelost door vervanging van onderdelen.
De latere ph1 modellen (2003-2004) zijn af fabriek al stukken beter door de vele updates en zijn vrij probleemloos.
In 2005 is de ph2 gekomen (rij ik zelf in) en die is ook vrij porbleemloos, heeft o.a. betere pech statistieken van de Duitse ADAC dan de Toyota Avensis (z'n concurrent)
Als je het echt niet vertrouwt zou ik een keuring door de Dekra laten uitvoeren: http://www.dekra.nl/Particulier/318.html
Je hebt neem ik aan garantie, dus de punten die de Dekra dan vindt moeten dan kosteloos worden opgelost.
Ik zou me echter niet teveel zorgen maken maar vooral uitkijken naar je nieuwe wagen
Wat de uitvoering betreft, heb je in volgorde van meer luxe:
Authentique, Expression, Dynamique (later Techline genoemd), Privilege, Initiale
De uitvoering staat bij de Ph1 vermeld in het klepje van het handschoenkastje
Voor de ph2 staat dit er helaas niet meer maar kan je het onderscheid vrij makkelijk zien aan het interieur:
- De Authentique heeft zwarte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het stuurwiel staan evenwijdig aan elkaar en er zit geen alukleurige ring op het stuurwiel. De sierstrip op het dashboard is antracietgrijs
- De Expression heeft zwarte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het stuurwiel staan in een hoek van elkaar en er zit geen alukleurige ring op het stuurwiel. De sierstrip op het dashboard is "Grege Fonce metaal"
- De Dynamique (later Techline genoemd) en GT hebben witte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het stuurwiel staan evenwijdig aan elkaar en er zit wel een alukleurige ring op het stuurwiel. Ook hebben deze uitvoeringen sportstoelen met versterkte zijkanten. De sierstrip op het dashboard is chroomkleurig met satijnglans
- De Privilege heeft zwarte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het stuurwiel staan in een hoek van elkaar en er zit geen alukleurige ring op het stuurwiel. De sierstrip op het dashboard is gelakt zwart
- De Initiale heeft zwarte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het sturwiel staan in een hoek van elkaar en er zit geen alukleurige ring op het stuurwiel. De sierstrip op het dashboard is houtkleurig
Initiale uitvoering staat als enige specifiek op het portierbadge op de stootlijst, ongeacht de motorisering (overige uitvoeringen staat de motorisering op de badge).
Ph1 is van 2001-2005
Ph2 is van 2005-2007
Het is waar dat de eerste ph1 modellen (2001-2002) heel veel problemen hebben gehad, maar daar heeft de vorige eigenaar dan vooral mee te maken gehad en zijn als het goed is opgelost door vervanging van onderdelen.
De latere ph1 modellen (2003-2004) zijn af fabriek al stukken beter door de vele updates en zijn vrij probleemloos.
In 2005 is de ph2 gekomen (rij ik zelf in) en die is ook vrij porbleemloos, heeft o.a. betere pech statistieken van de Duitse ADAC dan de Toyota Avensis (z'n concurrent)
Als je het echt niet vertrouwt zou ik een keuring door de Dekra laten uitvoeren: http://www.dekra.nl/Particulier/318.html
Je hebt neem ik aan garantie, dus de punten die de Dekra dan vindt moeten dan kosteloos worden opgelost.
Ik zou me echter niet teveel zorgen maken maar vooral uitkijken naar je nieuwe wagen

Authentique, Expression, Dynamique (later Techline genoemd), Privilege, Initiale
Voor de ph2 staat dit er helaas niet meer maar kan je het onderscheid vrij makkelijk zien aan het interieur:
- De Authentique heeft zwarte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het stuurwiel staan evenwijdig aan elkaar en er zit geen alukleurige ring op het stuurwiel. De sierstrip op het dashboard is antracietgrijs
- De Expression heeft zwarte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het stuurwiel staan in een hoek van elkaar en er zit geen alukleurige ring op het stuurwiel. De sierstrip op het dashboard is "Grege Fonce metaal"
- De Dynamique (later Techline genoemd) en GT hebben witte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het stuurwiel staan evenwijdig aan elkaar en er zit wel een alukleurige ring op het stuurwiel. Ook hebben deze uitvoeringen sportstoelen met versterkte zijkanten. De sierstrip op het dashboard is chroomkleurig met satijnglans
- De Privilege heeft zwarte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het stuurwiel staan in een hoek van elkaar en er zit geen alukleurige ring op het stuurwiel. De sierstrip op het dashboard is gelakt zwart
- De Initiale heeft zwarte tellerplaten, de onderste 2 spijlen van het sturwiel staan in een hoek van elkaar en er zit geen alukleurige ring op het stuurwiel. De sierstrip op het dashboard is houtkleurig
Initiale uitvoering staat als enige specifiek op het portierbadge op de stootlijst, ongeacht de motorisering (overige uitvoeringen staat de motorisering op de badge).
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
BJ 2002 (stomRenier schreef:Je geeft helaas niet aan welk bouwjaar je hebt gekocht, dat is wel belangrijk hierin.
Ph1 is van 2001-2005
Ph2 is van 2005-2007
Ik zou me echter niet teveel zorgen maken maar vooral uitkijken naar je nieuwe wagen![]()

Hoop dat ik weinig problemen ga krijgen, heb al vaker pech gehad met een auto :s
Ik zal hier vrijdag wat foto's posten..
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 19 apr 2023 14:30
Ik weet niet wat voor afspraak je met de verkoper hebt, maar ik zou die storing in de luchtmassameter toch verholpen willen hebben.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-