Laguna II 1.8 16V (2001): start niet meer, hoe kun je nagaan
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 okt 2017 11:17
- Actief als: particulier
Laguna II 1.8 16V (2001): start niet meer, hoe kun je nagaan
Laguna II 1.8 16.V Dynamique:
2001 :
LPG G3/Benzine :
Na een aantal maanden niet met mijn Laguna II (2001) te hebben gereden (was uit verzekering en wegenbelasting), ben ik bezig mijn auto weer gebruiksklaar te maken. Toen ik mijn auto een maanden geleden voor de laatste keer heb gebruikt startte de auto nog wel, maar ging toen al regelmatig 'plat' als de auto een aantal dagen stil had gestaan. Nu na maanden te hebben stilgestaan, lukt het helemaal niet meer ook niet nadat ik de lader er op had gezet en daarna nog eens geprobeerd met behulp van startkabels op mijn andere auto.
Ik heb de accu zo'n 20 uur aan de acculader gehad, maar toen ik vandaag probeerde te starten helemaal niets. Wat er wel gebeurd is dat wanneer ik de start/stop knop indruk, alle lampjes heel even uitgaan, maar starten ho-maar. Ook kan ik gedurende dit 'start'-proces de keycard van mijn Laguna niet meer uit de cardsleuf wil.
De controlelampjes 'STOP' en 'ACCU' blijven branden.
Vraag 1. Kan het zijn dat de accu helemaal stuk is nadat deze maanden in de auto zat maar er geen spanning meer op zat?
Vraag 2. Kan kan ik controleren of de accu stuk is zonder volt-/ampere meter?
Vraag 3. Als ik de accu alleen kan controleren met een volt/ampere meter wat moeten dan de minimale waarden zijn?
Vraag 4. Ik heb een accu waar doppen in zitten waar ik een schroevendraaier in kan zetten. Als ik deze doppen er af haal kan ik dan op een of andere wijze controleren of de accu defect is?
Alvast reuze bedankt voor jullie reacties!
Vriendelijke groet,
Marco
2001 :
LPG G3/Benzine :
Na een aantal maanden niet met mijn Laguna II (2001) te hebben gereden (was uit verzekering en wegenbelasting), ben ik bezig mijn auto weer gebruiksklaar te maken. Toen ik mijn auto een maanden geleden voor de laatste keer heb gebruikt startte de auto nog wel, maar ging toen al regelmatig 'plat' als de auto een aantal dagen stil had gestaan. Nu na maanden te hebben stilgestaan, lukt het helemaal niet meer ook niet nadat ik de lader er op had gezet en daarna nog eens geprobeerd met behulp van startkabels op mijn andere auto.
Ik heb de accu zo'n 20 uur aan de acculader gehad, maar toen ik vandaag probeerde te starten helemaal niets. Wat er wel gebeurd is dat wanneer ik de start/stop knop indruk, alle lampjes heel even uitgaan, maar starten ho-maar. Ook kan ik gedurende dit 'start'-proces de keycard van mijn Laguna niet meer uit de cardsleuf wil.
De controlelampjes 'STOP' en 'ACCU' blijven branden.
Vraag 1. Kan het zijn dat de accu helemaal stuk is nadat deze maanden in de auto zat maar er geen spanning meer op zat?
Vraag 2. Kan kan ik controleren of de accu stuk is zonder volt-/ampere meter?
Vraag 3. Als ik de accu alleen kan controleren met een volt/ampere meter wat moeten dan de minimale waarden zijn?
Vraag 4. Ik heb een accu waar doppen in zitten waar ik een schroevendraaier in kan zetten. Als ik deze doppen er af haal kan ik dan op een of andere wijze controleren of de accu defect is?
Alvast reuze bedankt voor jullie reacties!
Vriendelijke groet,
Marco
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 14:03
Re: Laguna II 1.8 16V (2001): start niet meer, hoe kun je na
Ik zou er gewoon een nieuw accu in zetten. Wil je het zeker weten ga met je accu naar een garage bedrijf met goede apparatuur en laat je accu testen, kost meestal niks.
Accu kan inwendig defect zijn waardoor er geen stroom wordt opgeslagen.
Wat je kunt proberen is de accu te omzeilen, dus direct de auto overstarten op de kabels die normaal naar de accu gaan. Start deze dan wel is de accu zoiezo kapot.
Accu kan inwendig defect zijn waardoor er geen stroom wordt opgeslagen.
Wat je kunt proberen is de accu te omzeilen, dus direct de auto overstarten op de kabels die normaal naar de accu gaan. Start deze dan wel is de accu zoiezo kapot.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Als je de doppen eraf haalt en dan met een zuurweger meet kan je in ieder geval zien of hij ontladen is. Tref je veel zwarte aanslag aan dan zijn de platen flink gesulfateert en is de accu defekt.
Heeft hij gedurende de winter buiten gestaan dan is de kans heel groot dat hij na de vorst begin dit jaar nu defekt is.
Een lege of halfvolle accu bevriest snel.
Ik denk dat je toch een nieuwe accu nodig hebt.
Starten zonder accu met kabels zou ik niet doen. Je wisselstroom alternator kan hier heel slecht tegen.
Pas op met startboosters, de eventuele piekspanning kan veel kapot maken(elektronica).
Heb je er onvoldoende kijk op, raadpleeg een beskundige !!!
SUC6
mvg
WillemS
Heeft hij gedurende de winter buiten gestaan dan is de kans heel groot dat hij na de vorst begin dit jaar nu defekt is.
Een lege of halfvolle accu bevriest snel.
Ik denk dat je toch een nieuwe accu nodig hebt.
Starten zonder accu met kabels zou ik niet doen. Je wisselstroom alternator kan hier heel slecht tegen.
Pas op met startboosters, de eventuele piekspanning kan veel kapot maken(elektronica).
Heb je er onvoldoende kijk op, raadpleeg een beskundige !!!
SUC6
mvg
WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 18 okt 2017 11:17
Kan ik overigens zonder problemen de auto wel aanslepen? De accu levert momenteel wel wat spanning, want de deuren gaan open en dicht en de controlelampjes werken ook, dus ik denk dat ik hem morgen eens aansleep?
Kan dat?
Kan dat?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
De elektronica (ECU of UCH) werkt niet wanneer de spanning onder de 9 volt drempelspanning daalt, dus dan komt er geen vonk en geen brandstofinspuiting.
Je hebt toch zeker een goede accu nodig.
SUC6
Je hebt toch zeker een goede accu nodig.
SUC6
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in