Lampen en matten

Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Ad van der Meer »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik ga binnenkort naar de dealer voor een nieuw dashboard en laat dan gelijk de lampen er in plaatsen. Er word dan gelijk gekeken naar het resultaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

@Ad: Waar heb je de LED-lampen nu besteld? bij http://proledlights.nl/h7-h4-2400-lumen ... ed-g3.html ?
Als je ze binnen hebt, zou ik graag alvast een fotootje zien waarbij ze naast een halogeen lampje liggen :)
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Ad van der Meer »

Hallo Harm,

De lampen liggen nu bij de dealer en gaan er als het goed is vandaag in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!
Maar kun je nog even laten weten waar je ze nu besteld had?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Ad van der Meer »

Het is de link in jouw bericht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Ad van der Meer »

Volgens de Renault dealer past de lamp niet. Hij zou te lang zijn....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

@Ad,
Oh, dat is jammer!
Ik zou alleen graag nog wat meer details willen weten. Zoals: Hoeveel millimeter / centimeter zijn ze te lang? Er zit namelijk een flexibele rubber dop achter op de koplampen. Wellicht is daar op een handige manier een mouw aan te passen.
Misschien kan je een foto maken met de halogeen en LED-lamp precies naast elkaar.
Of anders een foto waarbij de lamp in de koplampunit zit, en waarop je kan zien hoeveel hij aan de achterkant uitsteekt.
Heb je met ProLEDLights afgesproken dat je de lampen terug kan sturen als ze niet passen?

(Als je PriveBerichten voor dit forum aan zet, zie Gebruikerspaneel -> Forumvoorkeuren, dan kunnen we misschien samen een oplossing creeeren.)
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Ad van der Meer »

Ik was er niet bij toen ze het geprobeerd hebben in de garage. Ik ben wel voor experiment.

Als je naar de foto kijkt dan lijkt de lamp aan de voorkant even lang, dus ik neem aan dat het probleem aan de stekkerkant zit.
LED koplamp.jpg
PB instellingen zijn aangepast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

In het kader van een eventuele Led inbouw sessie op de ZOE-dag 2015 ben ik aan het rondkijken, maar het probleem van led is die puist aan de achterkant die bij alle led h7 lampen van ca. 3000 lumen zit. Die gaat niet binnen het rubberkapje passen, maar is dat nodig? Achter de kap zit voldoende ruimte voor die puist, daarnaast is die puist bedoeld voor koeling, dus op die plaats mag hij wel uit het rubbertje steken. Zoals ik het inschat zit de rubber afdekkap net voor dat koellichaam. Is bij die led dat koellichaam te scheiden van de lamp zodat daar dat kapje op geschoven kan worden. Dan is de rest van de lamp wel tegen de elementen beschermd. Nog een kleinigheidje aan de voorkant: de led lijkt iets langer, daarmee kan hij tegen het glazen bolletje komen, andere sets zijn wellicht iets korter.
Iemand een mening of (meer) ervaring?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Gertjan,
Er zijn 2 problemen bij dit setje ledlampen.
1. De originele metalen adapter past niet om de LED-lamp
Adapter origineel.jpg
2. De achterkant van de LED-lamp is waarschijnlijk iets te lang, zodat hij net niet achter de rubber dop past.

De voorkant van de lamp zou precies even lang zijn als de halogeenlamp. Op bovenstaande foto lijkt dat anders, maar dat is waarschijnlijk perspectief.

Ik weet dat Ad van der Meer een setje thuis heeft liggen, en hij is aan het proberen of deze voor de Zoe passend te maken zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door daf55 »

Voor ongeveer de helft van de prijs is er Xenon leverbaar? Dat lijkt mij dan nu nog even de beste oplossing?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Prijs is 149,00 vs 129,00 (misschien nog canbuskabeltje erbij). Maar idd de fixatie van de lamp met dat klemmetje wordt lastig met een daarachter hangend ballastblokje. We moeten geen jojo-ende verlichting hebben. Maar als dit de vervanger is voor een H7 dan moet hier een oplossing voor zijn, niet alleen in de ZOE
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door zoe2goe »

Neem het volgende als mening, meer niet. Ik zou er zelf nog niet aan beginnen (LED bedoel ik). En dat komt van iemand die zijn hele huis naar LED heeft omgebouwd, meestal zelf aan de armaturen gesleuteld enzovoort, oftewel, een enthousiasteling en energie "freak".

Een knappe H7 gloeilamp van 55 Watt geeft ongeveer 1500 lumen. Deze lampen zijn volgens de foldertekst 2400 lumen, met andere woorden, een equivalent van 88 Watt. Het opgenomen vermogen van de LED versie zal dan een Watt of 10 zijn. Dat geeft akelig veel warmte op zo'n klein gebiedje die heel snel en goed moet worden afgevoerd, anders degenereert die LED in no time. Met andere woorden, dat koellichaam moet heel goed verbonden zijn met de LED en echt vrij, anders wordt het toch een teleurstelling. Ter vergelijk: een 20 Watt LED array van ongeveer 5x5 cm is zonder koellichaam in een halve minuut stuk.

Xenon is iets minder efficient en vereist wat complexere electronica dan de LED, maar heeft geen last van hoge temperatuur.

Edit: setje zoals Harm hieronder noemt zijn 20 Watt, en ik neem aan dat dat per stuk is. Voor USD 40 kun je natuurlijk wel een experimentje wagen ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Deze set LED-lampen is ook voor ongeveer €60 verkrijgbaar bij LightInTheBox of MiniInTheBox.

Maar ik zie nu nog een ander setje bij AliExpress voor slechts $40,-! En deze zijn maar 8cm lang, dus zullen ze waarschijnlijk wél achter de rubber dop passen.
AliExpress H7 Cree LED 6500K 20W 2400LM.png
AliExpress H7 Cree LED 6500K 20W 2400LM - maten.png
AliExpress H7 Cree LED 6500K 20W 2400LM - met aansluitingen.png
De vraag is of de driver-kastjes nog in de koplampunit erbij passen.
De prijs vind ik in ieder geval acceptabel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Ik dacht dat je 3000 lumen nodig hebt, dan wordt dat koellichaam toch weer groter. Vanwege dat warmteverhaal zou je dat koellichaam ook helemaal niet binnen dat rubbertje willen hebben. Op andere foto's zie je driverkastjes aan een kabeltje achter het koellichaam. Hoe zitten die lampen normaal vast?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Of de koeling van deze ledlamp voldoende is kan ik moeilijk beoordelen. Maar voor $40 en een jaar garantie durf ik wel een gokje te wagen.
Feit is dat kwa afmetingen de lamp in de koplamp moet passen, zodat de rubber dop gewoon dicht kan.
Ik vond dit plaatje op AliExpress:
AliExpress H7 Cree LED 6500K 20W 2400LM - 8cm.png
Met deze lengte blijft er nog ongeveer 5mm aan de achterkant over. Net genoeg om het draadje rond te vouwen.

De opening in de originele metalen adapter is net iets te klein. Zie de witte cirkel die aangeeft hoe dik de LED-lamp is. Dat valt wel aan te passen. De vraag is alleen hoe je de adapter om de LED-lamp krijgt.
Adapter origineel - size_.jpg
Het driver-kastje zou dan ergens aan de zijkant in de koplamp erbij moeten komen. Ik gok dat dat wel gaat passen.
Koplamp binnenkant met halogeenlamp_.jpg
Vraag: Weet iemand of je bij Renault een paar extra originele metalen adaptertjes kan bestellen? (Zodat ik een setje onaangepast kan bewaren voor als ik de halogeenlampen nog nodig heb...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door zoe2goe »

Harm, heb je gezien dat dat koellichaam met een bajonet aan het lampdeel zit? Slecht voor mijn koelings-zorgen, goed voor het passend krijgen!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Ja, had ik ook gezien. Als daarmee het koellichaam in z'n geheel (dus ook de stroomgeleider naar de LED) loskomt, dan zou de metalen adapter er zo tussen te schuiven zijn. Maar als dat niet zo is, dan moet de adapter toch opengebroken worden, iets wat ik bij het inbouwen van Xenon ook al gezien heb.
We zullen het zien.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Vandaag even nagevraagd bij mijn Renault garage hoe ik een paar extra metalen adaptertjes voor in de koplampen kan bestellen.
Zie hier het antwoord:
Renault garage schreef:Helaas zijn deze delen niet los te leveren. Enige optie is om ze van een defecte koplampunit af te halen. Mogelijk dat via een demontage bedrijf er wel aan te komen is. Ze worden op meerdere Renault koplampen gemonteerd, dus dat vergroot de kans.
Raar dat ze zo'n onderdeeltje niet gewoon kunnen bestellen! Wat nu als bij het vervangen van een lampje zo'n adapter stuk gaat? Dan moet je toch ook aan een nieuwe kunnen komen? :discuss:

Maargoed. Zeg het maar. Welke Renault modellen hebben allemaal zo'n adaptertje?
Adapter origineel 1.jpg
(Ondertussen heb ik op de onderdelenlijn alvast een aanvraag gedaan. Ben benieuwd of die zoiets hebben.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

@harm volgens mij gaf Emile drie bladzijdes terug aan dat de houder van een Astra voldoet en €5,00 kost
Tevens benodigd is een adapter voor de lampfitting, te vinden als artikel nummer 100098 "Q-Line Adapter set metaal Opel Astra H, Vectra C, MB E" voor 5 euro op dezee pagina: http://harvest.mamutweb.com/Shop/List/Q ... chting/3/3
Btw:
- hoe zit het met de UV-straling? Volgens de Renault handleiding moet er een UV filter op de lamp zitten
- waar doen we het ook al weer voor: beter licht met lager stroomgebruik in duurzame "lamp". Duurzaam moet blijken, lager stroomgebruik een feit, beter licht? (moet blijken)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door zoe2goe »

@GertjanVB Men zegt dat LED verlichting weinig tot geen UV afgeeft. Deze wordt door de gele "slurry" vrijwel geheel omgezet in zichtbaar licht.

Ik steek mijn kop er niet voor in de guillotine maar het lijkt wel OK te zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Gertjan, dank voor de tip!
Dat had ik inderdaad ook gelezen, maar iets verderop zegt hij dat je toch beter de originele adapter kan gebruiken. Vandaar dat ik eerst probeer daar een extra setje van te krijgen.
De link naar die Opel adapters is trouwens gewijzigd. Maar ik twijfel of het niet deze moet zijn. Want bij de tuningshop staan er wel plaatjes bij, en zien ze er zo uit: Opel Astra H, Opel Astra G.
(Komt nog wel €12 administratiekosten/verzendkosten bij).
Maar bij uncarparts in Eindhoven heb ik ze ook gevonden (via Marktplaats). En daar kom ik vlak langs, dus kan ik ze afhalen. (Afhalen kan: Maandag: 18:30 - 21:00, Woensdag: 18:30 - 21:00, Vrijdag: 18:30 - 21:00)

Volgens een expert van OliNo geven LED's die 6000K lichtkleur afgeven geen UV-straling. Dus dat is geen probleem.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

@H***m O. Ze zijn al besteld zie ik :-) Kan ik nog assisteren of frōbel je ze er zelf in? (ben zeer benieuwd!)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

@GertjanVB, Dat is idd mijn bestelling :).
Ik ga eerst zelf een poging ondernemen om ze in te bouwen. Maar dank voor het aanbod! Zal nog wel ff duren, want de verzendtijd kan zomaar 2 maanden duren.

Ondertussen vond ik de specificaties van de gebruikte LEDjes op de website van CREE. Daar is ook de data sheet te downloaden.
De maximale lichtstroom is 1198 lm. Er zitten 2 LEDjes in deze lamp, dus in totaal 2396 lm. Voor het gemak afgerond naar 2400 lm.
Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken als ze in de ZOE zijn ingebouwd.

De beloofde levensduur is >= 30000 branduur. Stel dat je gemiddeld 60km/u rijdt, en je hebt altijd het dimlicht (of groot licht) aan, dan zouden ze theoretisch minimaal 1,8 miljoen km meegaan 8) .
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

De LED :idea: :idea: zijn binnen!
Nieuwsgierig dat ik was, heb ik ze gelijk uitgepakt en bekeken. Ze zien er stevig uit, en voelen degelijk aan. Geen waaibomen metaal.
LED headlight - parts.jpg
LED headlight - Product manual.jpg
Het ronde metalen deel waar de lamp mee vast komt te zitten, is gemakkelijk middels een bajonetsluiting los te maken, zodat je de metalen adapter er eenvoudig omheen kan schuiven. Ik moet ze nog wel even wat aanpassen voordat ik ze kan inbouwen. Maar ik heb al wel even een LED :idea: aangesloten om te zien of ze het doen. Nou, er komt veel (wit) licht uit, dus de eerste indruk is goed. Van het weekend ga ik de metalen adaptertjes passend te maken.
Ook de driverkastjes passen in de behuizing van de koplamp-unit, en hopelijk past de LED-lamp zelf er dan ook nog bij. Tis wel een heel gefriemel, want je kan er slecht bij.
Wordt vervolgd...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Lampen en matten

Bericht door OlafH »

Vorige week maar eens ouderwetse xenon ingebouwd. 5000 K lampen gebruikt, deze komen precies overeen met de daglicht lampen.
Wat betreft het adapter beugeltje: het is het beste om deze gewoon heel te houden. Dus niet inknippen, maar gewoon de kabels doorknippen, lampje monteren en kabels solderen. De ballasten zijn met parkers op de kunststof steun gemonteerd aan de voorzijde onder de motorkap en kabeltjes netjes ge-tie-wrapt. Alles iets meer dan een half uur werk en een uitstekend kleur resultaat.

Ballast links:
Afbeelding
Ballast rechts:
Afbeelding
kleur resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

De H7 Cree LED-lampen 6000K (per stuk 2400 lumen, 20W) zitten erin!
Uiteindelijk bleek het inbouwen erg mee te vallen. Het los maken van de originele halogeen lampen was bijna nog meer werk.
Net als E-mission heb ik ook de originele metalen adapters gebruikt. Deze passen net wat beter in de koplamp, en ze hoeven in mijn geval niet te worden opengebroken, maar slechts miniem te worden aangepast. Met een rond metaalvijltje heb ik de opening ietsje groter gemaakt.
01 Aanpassen metalen adapters.JPG
Dan past het losse onderdeel van de LED-lamp er precies doorheen:
02 Metalen adapter past om LED-lamp.JPG
Vervolgens deze twee metalen onderdeeltjes samen in de koplamp vastzetten, om daarna het driverkastje met stekkers aan de bovenkant in de koplamp te schuiven, en de LED-lamp zelf middels de bajonetsluiting vast te zetten. (Zie ook het stappenplan in de installation manual in mijn vorige post)
03 LED-lamp gemonteerd met driver in de koplamp.JPG
De koelribben worden al snel warm als de LED-lamp aan is.
Na het sluiten van de rubben dop is nog slechts een kleine bobbel door het rubber zichtbaar:
04 Bobbel op rubber dop.JPG
Zie hier het eerste resultaat:
05 1e resultaat.JPG
's Avonds heb ik met een collega Zoe rijder de volgende foto's gemaakt om het verschil te kunnen zien.
Boven is Halogeen 3850K 1500 lm 55W, en onder is LED 6000K 2400 lm 20W.
Dimlicht:
1 Dimlicht_.JPG
Groot licht:
1 Grootlicht_.JPG
Links Halogeen, rechts LED
Van voren_.JPG
Ik vind de lichtopbrengst niet slecht, al lijkt de bundel iets minder scherp, waardoor vooral het groot licht net iets te kort komt. Persoonlijk vind ik de wat blauwere kleur licht wel mooier bij mijn auto passen. Ik ga er in ieder geval de komende tijd mee rond rijden om te zien hoe het met de duurzaamheid van deze LED-lampen gesteld is.
Wat vinden jullie er van?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door zoe2goe »

Ziet er alletwee (Harm, Olaf) prima uit! Ik vind dat blauwige ook wel gaaf, maar dat is uiteraard persoonlijk. Inbouwen zonder "schade" is dus bij alletwee mogelijk en dat is wel goed te horen.

Ik ben nog wel benieuwd hoe warm de LED lampen nu worden in die afgesloten ruimte, want dat is eigenlijk DE beperkende factor. Goed te zien dat de LED lamp niet los komt van het koellichaam (dacht ik eerst) maar dat die bajonet alleen maar een montage constructie is. De wametegeleiding in de lamp is dan in ieder geval optimaal.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Idd mooi. Wellicht nog een Xenon-rijder op de testlocatie zetten. Ik was idd benieuwd naar de lichtopbrengst en uiteraard de duurzaamheid. Dat gaan we horen!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door daf55 »

Ik ben te lui om terug te bladeren om de kosten van de LED lampen te vinden...

Wat kost LED en wat Xenon?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Lampen en matten

Bericht door OlafH »

€ 79,00 voor Xenon bij www.xenonlamp.nl
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door MartijnEV »

Mooi! Ook fijn dat ze zo goed in te bouwen zijn.
Grappig dat er KEMA KEUR op de kabels staat. Typisch Nederlands, terwijl het een product uit het Verre Oosten is.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Welk setje? Canbus, 2 lampjes en ballast
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Voor de LED-lampen heb ik slechts $39,90 (ongeveer €36) betaald bij AliExpress.
Dezelfde aanbieder heeft ze nu niet te koop staan, maar wel diverse andere aanbieders:
http://www.aliexpress.com/item/Pair-201 ... 34467.html
http://www.aliexpress.com/item/No-Need- ... 44162.html
http://www.aliexpress.com/item/set-2014 ... 48754.html

Doordat het nu overdag langer licht is, hoef ik het Dimlicht bijna niet te gebruiken. Maar elke gelegenheid dat het enigszins nodig is, zal ik ze zeker aandoen :)
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Ontwikkeling gaat als een trein: inmiddels alweer 3000 lumen. Maar het mooie compacte koellichaam zie je niet veel. Dus benieuwd naar de levensduur en de warmteontwikkeling en wat het doet met het rubber afdekkapje.

NB: die eerste set (3000 lumen) zou niet voor canbus zijn. Hoe zit dat met canbus bij jouw lampjes?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

@GertjanVB,
Die 3000 lumen geldt niet voor de H7 uitvoering, want die wordt alleen in 2400 lumen geleverd. En daardoor kan waarschijnlijk het aantal koelribben ook kleiner zijn.
De levensduur gaan we zien. Wat dat betreft is het jammer dan het nu geen winter is. Maar er zijn andere redenen waarom ik blij ben dat het nu geen winter is :wink: .
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht