luchtdruk uit olievuldop? espace iv 2.2 dci

Plaats reactie

Topic author
hyuned
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 19 feb 2013 22:12

luchtdruk uit olievuldop? espace iv 2.2 dci

Bericht door hyuned »

Model/uitvoering : espace iv 2.2 dci _
Bouwjaar : 2004_
Brandstof :diesel _
Beste mensen,

kan iemand mij vertellen of het normaal is dat er luchtdruk zit onder de olie vuldop. Als ik de vuldop verwijder dan staat er iets te blazen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier

Re: luchtdruk uit olievuldop? espace iv 2.2 dci

Bericht door WillemS »

Er is altijd wel wat lekkage langs de zuigers en die veroorzaken de carterdruk. Er is een carterontluchting die is aangesloten op je inlaatspruitstuk om die dampen weg te zuigen. Echter als je wagen weinig onderhoud krijgt dan kan die ontluchting verstopt raken en die dampen moeten toch ergens naartoe, dus.
Maaaar, als je motor versleten is dan zullen die dampen flink toenemen en een signaal zijn dat er een grote reparatie aankomt.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
hyuned
Lid
Lid

Bericht door hyuned »

Hij verbruikt tot nu toe nog weinig olie maar het begint wel toe te nemen heb ik het idee, ik laat al zo rond de 7,5k KM de olie verversen. Ik weet niet of dat weinig onderhoud is? Ik stond laatst bij een opel vectra te kijken en haalde daar de dop af net draaiende motor en daar kwam geen lucht uit vandaar me vraag.

Maar, is het mogelijk voor mij om te kijken of die ontluchting verstopt zit? Een te hoge druk, kan dat weer tot gevolg hebben dat er een klepdeksel pakking wordt uitgeblazen en dat er dan olie in het inlaat gedeelte komt en me EGR vervuilt en rook ontwikkeling als ik het gas pedaal intrap? zie mijn topic hier viewtopic.php?f=200&t=14063&p=76356#p76356

mischien moeten we er eentje sluiten want ik denk dat het wel meer elkaar te maken heeft helaas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Alleen om de 7,5k olieverversen is geen goed onderhoud. En voor een Diesel volstrekt onvoldoende. Diesels vervuilen in het Hollandse verkeer sterk en dienen dan ook goed schoon gehouden te worden inwendig, vooral het gehele inlaattrajekt inclusief de EGR. mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
hyuned
Lid
Lid

Bericht door hyuned »

Dus als ik het goed begrijp dan moet je minstens vier keer per jaar naar de dealer met het verzoek om alles eens grondig te reinigen intern. Ik geloof niet dat er veel diesel rijders zijn die dat doen is het wel? Maar ik voel een beetje frustratie in jouw antwoorden zo van "eigen schuld dikke bult" moet je hem maar vaker onderhouden.

Maar een antwoord op mijn vraag hem ik eigenlijk nog niet, zijn er misschien andere mensen die me een antwoord kunnen geven? Ik zou dat zeer op prijs stellen.

En willem speciaal voor jouw:

Een nieuwe ruilmotor met verstuivers en de hele reutemeteut, twee achter veren, twee remklauwen met wiellagers en schijven, een airco pomp een nieuwe accu een nieuwe dymano een nieuwe schakel gebeuren en een heleboel zoekuren bij de dealer naar een kabel breuk drie lekken verstuivers en nu vergeet ik vast nog een heleboel ohhh ja een gerepareerd display en lekkende versnellingsbak onlangs wat ik allemaal in nog geen drie jaar tijd heb vervangen. en dan kom jij aan met niet genoeg onderhoud! die auto heeft meer dan 20.000 euro gekost aan onderhoud!!! En hij is waard NIETS maar dan ook helemaal niets. Misschien kan je nu begrijpen waarom ik het nu maar eens zelf probeer uit te zoeken met andere lotgenoten waarvan jij er duidelijk geen een ben.

Zo jammer.

Sorry als ik een beetje kwaad wordt maar die auto had nog geen 200.000 km gelopen toen de motor uit elkaar plofte dat is toch te gek voor woorden :cry2:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Een antwoord op je vraag kan ik je niet geven.
Maar ik kan je wel zeggen dat een Espace 2.2 dci je zakken leeghaalt. Misschien een goede raad, verkoop hem nu hij nog loopt. Je zal er niet veel van krijgen (omdat dit model met deze motor als onbetrouwbaar gekend is), maar je zal er vele centen blijven insteken en er nooit een betrouwbaar iets kunnen van maken.
Wil je een Espace, koop ene van 2007 of jonger en dit in 2.0 dCi-uitvoering. Deze zijn wel zeer goed en betrouwbaar...
(200.000km is al goed gereden trouwens voor een 2.2 dCi, ken er die sneller ploften).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Als deze 2.2dci zo snel en heftig vervuild raakt is er meer aan de hand. Is de carterontluchting nog oke? Lekt de turbo geen olie? Is de intercooler daardoor nat vd olie?, deze is haast niet schoon te krijgen. Het simpel vervangen vd olie iedere 7,5k lost je probleem niet op.
Renault schrijft voor kleine beurt iedere 15.000 en groot onderhoud iedere 60.000km.
Nogmaals de oorzaak dient eerst gevonden en opgelost te worden, zo blijft het dweilen met de kraan open.
SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Bij mijn weten schrijft Renault onderhoud voor om de 30.000km, bij 60.000 wordt dit grote beurt...
Problemen van TS hebben niets te maken met achterstallig onderhoud, enkel met het feit dat de 2.2 dCi ronduit slecht is. En dan spreek ik nog niet over die geweldige PK6 bak die eronder zit... Alles gaat gewoon stuk aan die auto's. Renault heeft er niet voor niets enorm vele klanten door verloren en alles op alles moeten zetten (olv de Carlos:))om de kwaliteit terug op te krikken. Espace en Laguna dragen nu nog steeds de gevolgen van het wanbeleid tussen 2002 en 2006...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Die PK6 komt overigens van VW is idd een zwak geconstrueerde bak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
hyuned
Lid
Lid

Bericht door hyuned »

@DHL hij stond op 189.000 :(, Verkopen doe zodra ik die verdo#%$** motormanagment storing eruit heb.

@willemS Volgens de dealer is het het type motor wat zo enorm vervuild en zij adviseerde om iedere 7,5k te verversen met de beste olie, wat ik dan ook doe. ik rijd er tegenwoordig niet zo veel meer mee dus allemaal korte ritjes en dat maakt het nog veel erger. 10.000 km geleden is de egr voor het laatst schoongemaakt door een dealer in het buitenland. Hij verbruikt praktisch geen olie gelukkig. nu was die voor het eerst een blokje gezakt na 7,5k. Ik zal eerst alles een even los halen en kijken waar er olie in zit.

Maar kan iemand me nu vertellen welke slang van de carter ontluchting is? De rest kan ik wel uit dokteren.

Thanks maar weer

@willem

Die bak begon te lekken nadat ze de start motor hadden vervangen ze moesten toen de motor kantelen om hem eruit te krijgen. Dat deden ze dus door de brug te laten zakken en het motorblok te onderstutten. ik stond erbij en hielt me hart vast ik dacht wat gaan ze nou toch doen dat kan toch nooit goed gaan. Oh maak u niet drukl dat doen we altijd zo was het antwoord, nou ik was de garage nog niet uit en hij lekte al. Gelukkig was het eenvoudig op te lossen. :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 11 mei 2025 13:25

Bericht door mechanic »

De carterventilatie slang zit net na je LMM op de luchtfilterslang aangesloten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
hyuned
Lid
Lid

Bericht door hyuned »

bedankt dan zal ik die ook eens even loshalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Je zegt dat je de "beste" olie gebruikt.!?
Dit is voor de G9T motor alleen een B4 olie met de viscociteit 5w40; 0w40 of een 0w30.
Gelet op de aantallen km's die al gereden zijn zou ik kiezen voor de 5w40, maar let vooral op de ACEA B4 specificaties op de verpakking!!! Andere dan B4 kunnen problemen geven, heeft te maken met de afschuifsterkte, maar daarover aan andere keer. mvg WillemS
p.s. die 0w olie is waterdun.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen