Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Model/uitvoering : _ 1.6 (16v als ik het goed heb) hatchback Bouwjaar : _ 2000 Brandstof : _ Benzine/LPG
In september vorig jaar heb ik deze auto overgenomen van mijn vriendin. Zij was de auto zat aan het worden vanwege het slechte stationair lopen. De universele garage waar ze al lang komt heeft er even naar gekeken maar geen idee waar het aan ligt. Geen idee of ze uitgebreid gekeken en eventueel iets geprobeerd hebben. Bij een koude motor maakt de motor stationair veel toeren. Tot 2000 toeren zelfs als ik na een 100 meter de koppeling intrap om een bocht te maken. Naar mate ik meer rij (diverse rotondes tot de snelweg) zakt het toerental en na een km of 6 a 7 zit het stationair toerental onder de 1000. Niet lang daarna zakt hij tot rond de 500 om langzaam terug te klimmen naar 750 of zo als hij de tijd krijgt als ik voor een stoplicht moet wachten. In sommige gevallen valt de motor helemaal uit, dit het vaakst als je . Ik heb wel gemerkt dat met de A/C in automatische stand het toerental iets lager ligt en hij met warme motor meer moeite heeft om omhoog te klimmen van lage toerentallen. Het probleem is op benzine en LPG dus lijkt me niet aan de gasinstallatie liggen. De auto moet over 2,5 maand APK gekeurd zijn en het zou fijn zijn als dit opgelost is Het is geen afkeur maar wel erg hinderlijk waardoor het rijplezier wel wat lager komt te liggen. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en wat ik er eventueel aan kan doen?
Deze wagen is nu 15+ jaar oud. ik vermoed een luchtlekkage ergens in het inlaatgedeelte, ook zou ik het gasklephuis eens (laten) reinigen. In het gasklephuis zite een "vlinderklep" die bij stationair maar heel weinig open staat. De randen van die klep vangen vuil en oliedampen op waardoor de opening steeds kleiner wordt en de motor onregelmatig gaat lopen. He hogere stationair toerental komt door valse lucht die door een lekkage ergens in het inlaatgedeelte komt. Ook de carterventilatie dient proper en luchtdicht te zijn. De rubberring op de olievuldop en de o-ring op de peilstok dienen ook goed te zijn.
Een goed uitgeruste garage heeft de beschikking over een rookmachien waarmee lucht lekkages snel kunnen worden gevonden.
mvg. WillemS
De slang die naar het luchtfilter loopt is niet 100% Ik heb hier al een andere voor thuis liggen (niet origineel). Had al gelezen dat het voor LPG belangrijk is dat hij niet direct in de rijwind moet zitten maar zit hij als het goed is niet. Het grote gat zit biven de linker koplamp. Kan die lekkage voor of na het luchtfilter zitten? Logisch gedacht zou ik niet weten wat een simpele slang met een flink gat anders moet doen met een kleine lekkage aangezien dat weinig uitmaakt tot het luchtfilter. Met betrekking tot het hoge stationaire toerental kan het zijn dat die lekkage vanzelf dicht doordat er wat warmer wordt als ik het zo begrijp
Zodra die dicht is kan het gasklephuis dus de oorzaak zijn. Deze zou ik zelf eens kunnen proberen te reiniger. Neem aan dat remmenreiniger daarvoor goed zal zijn. Even iets van werkplaatshandboek zoeken om dit te kunnen doen. Ben niet zo thuis met dat soort dingen maar niet te beroerd om zelf te kijken Olievuldop en peilstok kan ik altijd even bekijken of dat er kapot uit ziet.
Die slang doet heel weinig,zit er niet voor niks,maar dat zal je probleem niet zijn.
Gaaklep reinigen kan nooit kwaad,er zit ook een stappenmotor die problemen kan geven.
Verder eens sprayen met water oid op alle luchtaansluitingen.
http://www.clioclubnederland.nl/viewtop ... 08#p273748 hier heb ik wat gevonden van een Clio met dezelfde motor. Wat luchtfilter was in mijn gedachten noemen ze resonatiehuis. Zal het thuis allemaal eens wat beter bekijken bij die van mij. Wordt mogelijk pas in het weekend dat ik er mee aan de slag ga zodat ik de tijd kan nemen. Lijkt me geen klus om gehaast te doen.
Heb nog geen rustmoment genomen om de boel uit elkaar te halen. Wel afspraak met garage voor de 18 voor APK keuring. Ben ondertussen al wel verder aan het kijken voor een andere auto. Nadat ik zelf een paar auto's geleden een Laguna II had met het dure onderhoud zoals vele andere lotgenoten hebben meegemaakt hoef ik geen andere Renault meer. Volvo op LPG of Toyota hybride kijk ik nu voor. Mocht ie door de APK komen dan heeft ie meer inruilwaarde
Afhankelijk van je budget,is een volvo 5cilinder op lpg een goede keus. Ga niet voor een 20klepper maar neem een 10v,140pk. Ook heeft de handgeschakelde variant de voorkeur
Het is een S60 20v 170pk geworden. Wat een verschil in rijden Wel stuk duurder in wegenbelasting en vermoedelijk hoger verbruik maar je leeft maar 1 keer..
Wat betreft de Renault.. uiteindelijk merkte ik dat zodra de auto gestart wordt met A/C aan hij daarna beter op toeren blijft stationair. Lijkt erop alsof hij bij starten dan soort inleermoment heeft en hem dan daarna beter op toeren kan houden, zeker als de A/C weer wordt uitgezet na een stukje rijden. Met daarmee rekening houden heb ik geen uitval meer gehad, wel soms nog schokken maar lang niet meer zo erg als voorheen. Brandstofverbruik is niet merkbaar toegenomen met A/C aan voor mij dus vond het prima. Met koude motor stationair hogere toeren.. ach na paar minuten is ie warm
De s60 met deze motor is een fijne rijders auto.
Wat heeft de s60 aan km's op de klok? Olieverbruik bij de 20v komt vaker voor dan bij de 10v,maar heerlijke auto iig! Verbruik ligt aan je voet,hanbak rond de 1:10-1:12.
Bijna 210K. Verbruik zal nog moeten blijken. Een vriend rijd ook een S60 op gas maar dan automaat en die zegt op zo'n 1op10 te zitten met voornamelijk snelwegkm's. De 1op13 die ik met de Megane had verwacht ik niet te halen. Reed dan wel vaak als een oud wijf op de snelweg als ik volgens navigatie ruim de tijd had. Heb hem erg goedkoop kunnen vinden maar moet nog wel wat aan gebeuren. Deze valt stationair nog wel eens uit en brandstofmengsel is te rijk. Vermoedelijk iets met de LMM/Lambda-sonde en wil ook de motor en inlaatcircuit goed laten reinigen. Heb rekening mee gehouden met wat onderhoud om meer zekerheid te hebben over vele km's zonder problemen
Dat is vrij weinig nog de 210dkm. Lambasonde geregeld eens problemen. Afhankelijk van type gasklephuis deze ook wel eens. Reinigen kan nooit kwaad.
Check elk geval de slang van de carterventilatie die vanaf het kleppendeksel naar de 'opvangbox' achter het inlaatspruitstuk gaat op scheuren. Dit geeft ook rare klachten.
Onder de kap is het meestal wel in orde verder,gebruil het liefst originele onderdelen zoals bougies,remmen. Dat maakt daadwerkelijk verschil uit.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Hallo, tijdje wat minder actief geweest alhier op het forum maar dat gaat de komende tijd vast veranderen daar er weer wat anders voor de deur staat. De lijst aan punten van de Scenic begon echt lang te worden. Die is richting Ukraine vertrokken....
Sinds kort valt mijn renault megane grandtour 1,5 dci , 110 pk uit vooral bij optrekken of gas geven in 2e versnelling , ook bij terugschakelen .
Dus heel kort valt alles uit . Soms hele ritten bijna niks uitval en nu constant....
Ik heb een megane Berline uit 2000.
Nou doet de airco het niet. Volgens de garagist komt er geen spanning op de pomp. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
Beste forumleden,
Ik heb een Renault Arkana van september 2023. In de zomer heb ik issues met mijn verwarming.
Deze blijft koud blazen tot en met 25.5 graden, de volgende stand is HI en dan gaat hij heel warm blazen dus een aangename temperatuur...
Ventilatie doet het niet direct meer bij warm weer, Het gaat om een twingo uit 2012 die deze problemen sinds kort heeft. Als je een klap geeft met je voor tegen het paneel bij de bijrijder(dus links van diens voet) springt die ineens aan maar...
Ongerust ging ik iets tikken met een schroevendraaier op dat gasklephuis en zag een toerental verschil. De auto ging zelf gas geven zomaar. Mijne past het toerental automatisch aan naargelang de bestuurder, het is dan een gevecht denk ik. Cleanen en...
Het inlaattraject van de Megane van nieuwe pakkingen voorzien. In plaats van hoog onregelmatig stationair sloeg de motor nu af. Heb dat voor nu even opgelost door de gaskabel strakker te zetten. Vermoed dat het met deze schroef moet maar is een hele...