Megane 1.6 2000 - Slecht stationair rijden warm en koud

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Stropdas
repeating visitor
repeating visitor
Actief als: particulier

Megane 1.6 2000 - Slecht stationair rijden warm en koud

Bericht door Stropdas »

Model/uitvoering : _ 1.6 (16v als ik het goed heb) hatchback
Bouwjaar : _ 2000
Brandstof : _ Benzine/LPG
In september vorig jaar heb ik deze auto overgenomen van mijn vriendin. Zij was de auto zat aan het worden vanwege het slechte stationair lopen. De universele garage waar ze al lang komt heeft er even naar gekeken maar geen idee waar het aan ligt. Geen idee of ze uitgebreid gekeken en eventueel iets geprobeerd hebben. Bij een koude motor maakt de motor stationair veel toeren. Tot 2000 toeren zelfs als ik na een 100 meter de koppeling intrap om een bocht te maken. Naar mate ik meer rij (diverse rotondes tot de snelweg) zakt het toerental en na een km of 6 a 7 zit het stationair toerental onder de 1000. Niet lang daarna zakt hij tot rond de 500 om langzaam terug te klimmen naar 750 of zo als hij de tijd krijgt als ik voor een stoplicht moet wachten. In sommige gevallen valt de motor helemaal uit, dit het vaakst als je . Ik heb wel gemerkt dat met de A/C in automatische stand het toerental iets lager ligt en hij met warme motor meer moeite heeft om omhoog te klimmen van lage toerentallen. Het probleem is op benzine en LPG dus lijkt me niet aan de gasinstallatie liggen. De auto moet over 2,5 maand APK gekeurd zijn en het zou fijn zijn als dit opgelost is :P Het is geen afkeur maar wel erg hinderlijk waardoor het rijplezier wel wat lager komt te liggen. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en wat ik er eventueel aan kan doen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Re: Megane 1.6 2000 - Slecht stationair rijden warm en koud

Bericht door WillemS »

Deze wagen is nu 15+ jaar oud. ik vermoed een luchtlekkage ergens in het inlaatgedeelte, ook zou ik het gasklephuis eens (laten) reinigen. In het gasklephuis zite een "vlinderklep" die bij stationair maar heel weinig open staat. De randen van die klep vangen vuil en oliedampen op waardoor de opening steeds kleiner wordt en de motor onregelmatig gaat lopen. He hogere stationair toerental komt door valse lucht die door een lekkage ergens in het inlaatgedeelte komt. Ook de carterventilatie dient proper en luchtdicht te zijn. De rubberring op de olievuldop en de o-ring op de peilstok dienen ook goed te zijn.
Een goed uitgeruste garage heeft de beschikking over een rookmachien waarmee lucht lekkages snel kunnen worden gevonden.
mvg. WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Stropdas
repeating visitor
repeating visitor

Re: Megane 1.6 2000 - Slecht stationair rijden warm en koud

Bericht door Stropdas »

Bedankt voor de reactie!

De slang die naar het luchtfilter loopt is niet 100% Ik heb hier al een andere voor thuis liggen (niet origineel). Had al ge…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 9 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken