Megane 4 EDC: fluittoon uit aandrijving en windgeruis A stijl

Plaats reactie

Topic author
EdwinEDC
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2018 18:24
Actief als: particulier

Megane 4 EDC: fluittoon uit aandrijving en windgeruis A stijl

Bericht door EdwinEDC »

Hallo,

3 weken geleden mocht ik mijn nieuwe Megane 4, 1.5 Dci EDC in ontvangst nemen (lease, nu 4000 km op de teller).

Qua design en uitrustingsniveau een mooie en fijne auto.
Toch vallen mij er 2 dingen in negatieve zin op:
1)
Vanaf ongeveer 80 km/h komt er een hoge fluittoon uit (wat ik denk) de versnellingsbak/aandrijflijn.
Laat je het gas los, dan loopt de frequentie van de toon terug totdat je onder de 80 ben gekomen.
Voor degene die er bekend mee zijn: het lijkt nog het meest op het rijden in een auto met 350.000 km op de teller waarbij alles een beetje "moe" aan het worden is.

De garage heeft (zoals te verwachten was) nieuwe software geladen en zegt nu: binnen Renault toleranties.
Als auto-liefhebber met vele honderduizenden km's achter de kiezen, kan ik mij dat bij een gloednieuwe auto toch echt niet voorstellen.
Iemand deze ervaring ook ??

2)
Letterlijk vanaf de allereerste meters in de auto, valt mij het windgeruis op dat van de linker A-stijl lijkt te komen (rechts in mindere mate)
Het is al vanaf 60 km waarneembaar en wordt alleen maar luider naarmate de snelheid toeneemt.
Garage heeft de bestuurdersportier wat bijgesteld en zegt nu: binnen Renault toleranties.

Te illustratie, mijn 2 voorgaande Megane's 3 Dci waren stukken stiller op dit gebied.
Ik ben al 2 weken bezig met afplaktape, tochtband etc. om daarmee alle naden en kieren proefondervindelijk maar eens af te tapen.
Soms denk ik verbetering te merken, maar dan draait de wind en is het geruis er als vanouds.

Erg jammer dat deze 2 irritante zaken, mij het rijgenot ontnemen.
Er staat inmiddels een tweede afspraak bij de garage gepland maar gezien alle Mitsen en Maren die werden geuit, heb ik er nu al weinig vertrouwen meer in.

Hoor graag of iemand ook soortgelijke ervaringen heeft !
Groet,
Edwin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Megane 4 EDC: fluittoon uit aandrijving en windgeruis A stijl

Bericht door adinsx »

Dat windgeruis heb ik ook (Mégane IV Estate GT205), vooral als het buiten waait dus met zijwind hoor je het goed. Samen met nog een lijstje (zie onderaan, copy-paste vanuit Méganeclub-forum) bij de dealer aangegeven, maar het was geen bekend probleem. We gaan er in de herfst verder naar op zoek.

Ik heb zelf nog niet gevonden waar het nu vandaan komt, maar volgens mij tussen deurrubber en de deur, en niet bij de ruit.
Rechts overigens ook, maar dat hoor je alleen als je op de passagiersstoel zit.

Die fluittoon, is dan een constant geluid? En in welke stand van Multisense? Ik heb me in het begin ook wel gestoord aan zoiets meen ik, maar zal er vanmiddag weer eens op letten. Heb ook de EDC overigens, maar weet niet of jij ook de 7DCT300 hebt, of een andere gezien je de diesel rijdt.
Wel hoor ik de airco suizen, een irritant licht hoorbaar geluid wat in frequentie wisseld.

Mijn lijstje van kritiekpuntjes in de eerste 10.000 km met de GT (van 41,5k dus je mag wat goeds verwachten) was onderstaand, met eronder wat de dealer er aan kon doen in eerste instantie.
Motorkap klappert
De motorkap klappert / beweegt behoorlijk op de snelweg bij voorliggers (luchtwerveling), ik vermoed dat de slotvanger wat strakker afgesteld moet worden. De klep is te bewegen als deze dichtzit.


-> Motorkapslot is wat strakker afgesteld. Opgelost dus.


Koelvloeistof op minimum
Waarschijnlijk heeft er een luchtbel in gezeten, het peil staat op of net onder minimum


->Is bijgevuld, opgelost


Windgeruis bij voorportier
Bij (zij)wind is er veel windgeruis te horen bij de voorportieren, is dit een bekend probleem?


Helaas, geen bekend probleem en ook lastig te simuleren. In de herfst kijken we er weer naar.

EDC blijft lang in versnelling hangen
In de Neutral-stand (rij alleen in Neutral en Sport) blijft de EDC soms lang in de 3e of 4e versnelling handen, ook als je iets met het gas speelt. Hier zou nieuwe software voor moeten zijn.


Was al bekend, er is nieuwe software beschikbaar sinds kort wat dit probleem weg moet nemen, en daarnaast de EDC soepeler én sneller laat reageren. En in de praktijk? Zeker merkbaar in Neutral. Je voelt minder een 'schok' bij vooral terugschakelen. In Sport gaat het nog altijd razend snel, dus dat is lastig aan te voelen. Terugschakelen gaat wel soepeler.
In ieder geval blij mee

Niet vol te tanken
Keer op keer krijg ik niet meer dan 38 tot 39 liter benzine in de brandstoftank (50L), ondanks dat ik hem nagenoeg leeg rij (nog 20 – 30 km actieradius). Na het tanken blijft de tankmeter ook iets onder het 1/1 teken staan in plaats van iets erboven of er op. Is dit een bekend probleem?


En ook hier speelt software een rol. De interpretatie van vlottermeter naar dashboard en dus ook het reservelampje is een aanpassing op. Kortom, ook nieuwe software en zou nu goed moeten zijn. De tank zit nog vol, dus dat wordt pas einde week duidelijk. Wel zag ik met een tankgemiddelde van 1:10,7L/100 dat hij nog 490 km inschat. Dat lijkt hoopgevend. ;)

Suizend / metaalachtig geluid airco
Ik hoor een metaalachtig (twee metalen schijven op elkaar), of suizend geluid. Zowel bij rijden of stilstaan. Ik vermoed uit het aircosysteem want meestal is het weg als ik de airco handmatig uitzet. Ook hier geldt, een bekend probleem in Actis? De airco koelt wel goed.


Helaas, ook niet te simuleren. Ze hebben de auto ruim een half uur laten draaien met de climate op standje vrieskist, maar er werd geen geluid hoorbaar. Ik hoor het dan weer wel als je enige tijd op pad bent. Lastig uit te leggen, maar ik ga het na de zomervakantie maar eens proberen op te nemen.

Ben benieuwd hoe je dealer er verder mee aan de slag gaat. Mijn auto gaat binnenkort ook weer even naar de dealer voor het vervangen van de dakdragerrubbers. Links en rechtsvoor waar ze vast zitten op het dak is het rubber/schuim er tussenuit gekomen door de warmte. Worden nieuwe voor gemonteerd.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Megane 4 EDC: fluittoon uit aandrijving en windgeruis A stijl

Bericht door adinsx »

Even opgezocht bij Getrag, je hebt met de 1.5 dCi de Getrag 6DCT450/6DCT451.
Een zestraps dus

In mijn GT ligt de 7 traps 7DCT300, dus m.b.t. de fluittoon kan ik geen ervaring delen met je.

Wellicht anderen met de combinatie 1.5 dCi EDC?
De Espace 1.6 dCi EDC heeft overigens ook deze bak, Talisman dCi 130/160 ook. Kadjar en Scénic met een diesel weer niet.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
EdwinEDC
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2018 18:24
Actief als: particulier

Re: Megane 4 EDC: fluittoon uit aandrijving en windgeruis A stijl

Bericht door EdwinEDC »

Hallo Adinsx,

Dank voor je bericht.
Wellicht kan ik nog eens met het zelfklevende tochtband aan de slag om te zien of het geruis inderdaad tussen deur en portierrubbers vandaan komt.
Op deze manier help ik de garage mogelijk om het uiteindelijk definitief op te lossen, want aan de diagnose stellen besteedt men m.i. maar minimaal tijd.

Heb inderdaad de 6-bak en ik rijd altijd in Comfort mode met de aandrijflijn ingesteld op Neutraal.
De fluittoon is contant maar veranderd wel iets in hoogte naarmate de snelheid varieert.
De fluittoon komt m.i. niet voort uit het draaiende gedeelte van de motor, want wanneer ik bij stilstand de motor in toerental laat wisselen is er niets te horen. De toon is alleen hoorbaar wanneer de gehele auto (en dus de EDC bak) in beweging is.

Ik kan het inderdaad eens proberen in Sport mode, daarin rijdt ik eigenlijk nooit omdat ik deze stand in combinatie met het 1.5 dieseltje geen fijn rijgedrag vind opleveren.

Het wat vreemde schakelgedrag van de EDC bak zoals jij dit beschrijft, herken ik ook wel.
1 en 2 zijn super kort waarbij 3 dan weer veel langer lijkt. Vanaf 4 gaat bij mij alles redelijk soepel.
Ik wijt dit schakelgedrag vooral aan het feit dat er geen "DSG" op het schakelpookje staat.......want dat is toch echt een klasse beter.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Megane 4 EDC: fluittoon uit aandrijving en windgeruis A stijl

Bericht door adinsx »

Mijn 7DCT300 heeft ook relatief korte versnellingen inderdaad. Een sprintje naar de 100 resulteert in de 4e versnelling rond die snelheid meen ik.
Jouw 6traps is denk ik al een wat oudere versie, maar laat de dealer gerust kijken of er nieuwe software voor beschikbaar is. Mijn EDC schakelt namelijk wel erg vlot en na de update gaat ook terugschakelen een stuk beter. Het benadert de DSG heel erg.
Het kan altijd beter natuurlijk, de DCT van BMW, PDK van Porsche zijn nog wel een slag beter (de ZF 8-traps is fenomenaal), maar ik heb weinig te klagen. Rij vooral op Neutral of Sport-stand.

Zal vanmiddag eens op een fluitend geluid letten.

M.b.t. het windgeruis, druk maar eens een vinger tussen deur en deurrubber ongeveer halverwege de A-stijl. Ik heb het idee dat het al hoorbare windgeruis dan net wat erger wordt.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
EdwinEDC
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2018 18:24
Actief als: particulier

Re: Megane 4 EDC: fluittoon uit aandrijving en windgeruis A stijl

Bericht door EdwinEDC »

Hallo Adinsx,

Is jou de fluittoon uit de aandrijflijn ook nog opgevallen in je auto ?

Mijn Megane heeft onlangs 2 dagen bij de dealer gestaan.
Een lang verhaal kort gemaakt:
De monteur constateert de klachten wel maar weet niet hoe ze op te lossen.
Bij Renault Nederland zijn de klachten niet bekend en dus houdt daarmee hun ondersteuning ook op.

Ik kreeg de auto weer terug, samen met de opmerking dat men nog even had proefgereden in enkele andere Megane's en ook die vertonen windgeruis bij de A-stijlen.......over de fluittoon was men minder duidelijk.

Ik vermoed dat de dealer maar een beperkt aantal uren/euro's onder garantie mag besteden in dit soort situaties.
Om je een voorbeeld te geven; men controleert wel het oliepeil in de EDC bak maar probeert niet een andere olie (andere viscositeit)om te zien of dat een oplossing is.

Edwin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Hannibal_
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2018 17:59
Actief als: particulier

Re: Megane 4 EDC: fluittoon uit aandrijving en windgeruis A stijl

Bericht door Hannibal_ »

Hi Edwin,

Ik weet niet hoe het intussen is?
Ik vermoed dat ik dezelfde aandrijflijn heb, 1.5 + 6-speed EDC.

Ik herken het windgeruis enigsinds (bij harde wind die onder een hoek op de auto komt).
De fluittoon uit de aandrijving helemaal niet.

Kunnen het niet banden of een wiellager zijn of zo?
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: Volvo 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; Citroen Cactus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht