Melding airbag controleren

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie

Topic author
ffopma
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2010 22:11

Melding airbag controleren

Bericht door ffopma »

Hallo,

Ik kreeg gisteren de melding "airbag controleren" en tegelijkertijd is de cruise control gestopt met werken. Bij het draaien van mijn stuur is soms een tikkend/ratelend geluid hoorbaar in het stuurhuis. Dit kan een paar dagen achter elkaar voorkomen maar daarna ook weer een paar dagen wegblijven. Bij ingeschakelde richtingaanwijzer doet het geluid zich niet voor dus dat mij aan de richtingaanwijzer handel denken hoewel ik niet direct de relatie met de airbag en cruise control zie.

Het betreft een Scenic II van mei 2004, heeft er iemand tips voor me of wordt dit helaas weer een dure :x gang naar de dealer?

Groeten,

Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BeVe
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 sep 2008 19:14

Re: Melding airbag controleren

Bericht door BeVe »

De melding airbag controleren heb ik bij mijn toenmalige Scenic ook een paar keer gehad. Bleek dat onder de berijdersstoel een stekkerverbinding los was gegaan, vermoedelijk door het heen en weer schuiven van de stoel. Stekker zit tegen de rechter/binnenste rail van de stoel. Deze kun je het beste benaderen van de achterkant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Melding airbag controleren

Bericht door Scenic2000 »

Dit wordt inderdaad een dure grap .
De draaibare doorvoer is stuk .
Dit is het gene dat stuurbediening cruise controle en airbag in stuur verbind .
Normaal moet airbag vergrendeld worden om alles te demonteren .
Je kan dit zelf als je wat handig bent.
Ben nu niet zeker of het zelfde is van megane 2 ,maar deze is compleet met schakelaars en al .
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ffopma
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2010 22:11

Re: Melding airbag controleren

Bericht door ffopma »

Bedankt Kurt en BeVe,

Ben er inmiddels achter dat het inderdaad het probleem is Kurt aangeeft, kan opgelost worden door het vervangen van de complete stuurkolomschakelaar inclusief handels. Heb gelukkig iemand gevonden die de complete unit kan leveren en plaatsten voor € 75,--

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hansz
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2019 16:54
Actief als: particulier

Re: Melding airbag controleren

Bericht door hansz »

Beste allen,

In basis heb ik een vergelijkbaar probleem.

Ik heb een renault (grande) scenic uit 2005. tot nu toe weinig ellende mee gehad, tot ik enige dagen geleden de meliding kreeg:

Airbag controleren.

Even later deed m'n cruise control het ook niet meer. Het gekke is dat na het parkeren gisteren er ook een melding bij over de handrem bij kwam.

Iets met: handrem defect.

Het gekke is dat deze automatische handrem 2 maanden geleden is vervangen en prima werkt. Nu gaat de auto direct op op de rem zodra je de motor uit zet en wanneer je de deur open doet begint er een druk piep signaal en en staat er handrem defect. Dat is niet het geval. Met de handrem knop kan je gemakkelijk de handrem eraf halen (dus hij werkt wel prima).

Ik hoo dat er iemand is die dit probleem herkend. (het is vooral bijzonder dat er meerdere meldingen na elkaar komen, lijkt wel alsof de auto uit veiligheids overwegingen de rem nu ook blokkeerd, iets als: je moet nu eerst naar de airbags kijken anders mag je niet wegrijden (en je auto op cruise control zetten.)

M'n garage heeft onder de bijrijdersstoel gekeken,Daar zit vaak een probleem. Maar daar werkt alles goed volgens hen.

Zij komen er niet uit. Hopelijk weet hier iemand wat er aan de hand is of kan iemand me helpen.

Veel dank in ieder geval!

vr groet,

Hans.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



superdruif
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2021 10:24
Actief als: particulier

Re: Melding airbag controleren

Bericht door superdruif »

Beste Frank en Kurt,

Ik heb exact hetzelfde probleem als Frank 2 jaar geleden had. Ik heb ook dezelfde auto, een Renault Megane Scenic II uit 2004.

Ik begrijp jullie oplossing nog niet helemaal. Ik wil het probleem graag zelf sleutelend oplossen, anders wordt het allemaal wel heel duur ben ik bang. Welke onderdelen zal ik moeten aanschaffen? En is het een ingreep die je zelf kunt doen?

Hoor graag van jullie (of iemand anders die het antwoord heeft:))

Vriendelijke groet,
Floris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht