Melding: Stuur niet vrij

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Blauwe Megane
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2013 13:37
Actief als: particulier

Melding: Stuur niet vrij

Bericht door Blauwe Megane »

Ik heb een Renault Megane II (1,6 - 16V) uit het jaar 2003. Heerlijke auto om in te rijden en erg blij mee.

Alleen sinds afgelopen zaterdag is rijden onmogelijk geworden. Toen ik hem wilde starten hoorde ik een aantal tikken bij de stuurkolom en dat was het dan. Het display geeft aan stuur niet vrij en starten is onmogelijk geworden.

Zit de keycard niet in de kaartlezer geeft hij het openen van de deur op de display: stuur vrij en nadat ik de keycard in de kaartlezer doe geeft hij op het display: stuur niet vrij

Wellicht nog een aantal zaken als info:
  • - Accu is twee maanden oud en volledig geladen
    - Ik heb ook de min los gehaald van de accu om te kijken of het een storing in het systeem was. Heeft niets opgeleverd.
    - Ik kan het stuur draaien, het is dus niet vergrendeld
    - Indrukken van de startknop levert totaal geen reactie op. Dus startmotor draait niet, niets.
Nu heb ik contact gehad met een viertal garages van Renault met zeer uiteenlopende reacties.
  • Allemaal willen ze de auto eerst zien
    Het stellen van de juiste diagnose duurt tussen de 2 a 3 uur á 75,- excl. BTW per uur
    Garage 1: Waarschijnlijk moet de stuurkolom vervangen worden. Kosten: € 1800,- tot € 2200,-
    Garage 2: Waarschijnlijk de schakel unit. Kosten: tussen de € 800,- en € 1200,-
    Garage 3: Misschien een kortsluiting in de kabel of beschadigde bedrading: Kosten: tussen de € 300,- en € 500,-
    Garage 4: Nog nooit van deze storing gehoord. Ze denken dat het niet meer te maken is. Hun advies is: nieuwe auto kopen.
Ik denk dat jullie je wel kunnen voorstellen dat ik hier niet blij mee ben. En in mijn onkunde en verwarring hoop ik dan ook jullie adviezen te horen over het hoe en wat. Eerlijk gezegd zal ik namelijk de auto naar de sloop brengen als blijkt dat de reparatie inderdaad rond de € 2000,- zal kosten. Erg jammer, want zoals al gezegd, het is een heerlijke auto om in te rijden.
Alvast dank voor het meedenken :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door Scenic2000 »

Beste, als de wielen niet tegen iets aan staan (dorpel of zo ) dan vrees ik dat de stuurkolomgrendel deffect is .
Deze zit bevestigd onderaan en staat vast met één bout die je enkel kan losdraaien als grendel los is , Nu dus .
Als de bout niet is losgekomen dan grendel vervangen .kan je zelf .
leest de code in bij kaart inlezer plaatsen .
de bout is met omgekeerde draad ,dus los is vast en omgekeerd . ik denk een torx .
Zal proberen vanavond info met tekening door te sturen .Geef me anders even je chassinr door.
Zal prijs opvragen en stuk nummer .
Mvg Kurt

in bijlage demontage grendel
stuurkollomgrendel.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door mechanic »

Stuurkolom vervangen hoeft niet perse door een nieuwe. Bedrijven die deze units prima reviseren met goede garantie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Merci
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2013 09:11
Actief als: particulier

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door Merci »

Hoi allemaal,

Ook ik heb helaas dit probleem. Het begon gisteren, heb tot laat in de avond gekeken en geprobeerd te starten maar gaf telkens "stuurkolom vrij" en soms "stuurkolom niet vrij" aan, ondanks ik wel de stuur kan draaien, wat wel erg zwaar is als de auto niet start.
'k ben het hele web aan het afstruinen, voor mogelijke oplossingen, maar mijn hoop zakt een beetje en ben ten einde raad.

Blauwe megane, als je de auto echt naar de sloop zou brengen is het erg jammer, ik hoop daar niet aan te denken :fp: , want het is idd en fijne auto (zonder dit probleem dan)

Heeft er iemand nog tips voor ons?

Alvast bedankt grt, merc

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door Scenic2000 »

Hallo, zoals ik hierboven reeds vermelde .
controleer eerst de bout of die niet is losgekomen .
als dit niet zo is ,bestel een stuurkollomgrendel en plaats deze zelf .
Contact opzetten en daarna kaart eruit .
Slot zal vergrendelen . daarna starten maar .
PS : je kan deze niet van de sloop halen omdat er een code van de wagen inzit.
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Merci
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2013 09:11
Actief als: particulier

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door Merci »

Bedankt voor je reactie Scenic2000

Ik zal proberen dit zelf te plaatsen, wat mag zoiets kosten?
Dien ik de code ergens in te voeren of staat dit ergens vermeld?
Ik had iets vernomen over een stuurwiel sensor en dat dit ook met een code gaat.
Ik heb van alles zo'n beetje geprobeerd, mocht dit niet lukken, dan wordt het slepen naar de Renault dealer.
Ik houd mijn hart vast voor de kosten

grt, merc

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door Scenic2000 »

Hallo, het stuk kost al snel een slordige 300 euro :(
zonder werkuren :!:
Dus zelf plaatsen is geen enkel probleem .
Er zit geen code in als ze nieuw zijn .
Van het ogenblik dat je het slot aansluit en kaart in lezer plaatst en op start duuwt wordt de code van de kaart overgenomen .
Ik weet niet of er iemand van het forum een goedkopere manier weet :?: Mechanic :?:
Of het stuk ergens anders kan kopen .suc6 er mee :thumb:
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Merci
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2013 09:11
Actief als: particulier

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door Merci »

Hoi scenic2000

thx voor duidelijke feedback.
De handelingen die je aangaf heb ik reeds geprobeerd, de betreffende bout zat wel los deze heb ik toen vast gedraaid, maar helaas zonder resultaat.

Blauwe Megane, ben jij inmiddels verholpen?

grt,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Blauwe Megane
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2013 13:37
Actief als: particulier

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door Blauwe Megane »

Allen dank voor jullie antwoorden en handleiding. Na wat meer telefoontjes kwam ik bij Hydroline in Zeewolde terecht. Ik ben daar uitgebreid te woord gestaan en de man heeft meegedacht en oplossingen aangedragen. Allereerst de mogelijkheid dat de computer de code van de sleutel kwijt was. Hiervoor de accu 3 uur los gehad. Helaas was dat niet de oplossing (jammer, was wel lekker goedkoop geweest. Hij vermoed inderdaad dat het iets met de stuurslot unit is maar twijfelt daar toch ook over.
Ik heb derhalve besloten om de auto door Renault Route Service naar de dealer te laten brengen (dat is dan weer gratis). Met die dealer heb ik afgesproken dat zij maximaal 1 uur investeren in het zoeken van de mogelijke oorzaak (inclusief computer uitlezen). Mogelijk zou er immers een draadbreuk kunnen zijn.
De optie om zelf het onderdeel te vervangen is een onzekere omdat de kans aanwezig is dat dat de oplossing niet is en ik een onderdeel vervang die alsnog in orde was.
Ik zal in ieder geval nog laten weten wat uiteindelijk de oorzaak was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Flemchie
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2014 10:33
Actief als: particulier

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door Flemchie »

Hoi allemaal, ik heb ook dit probleem. Nu al voor de derde keer: de eerste keer ergens in november vorig jaar, dan een paar maanden geen problemen en nu plots 2x in één week. Eerste keer heeft garagist lang gezocht naar defecten, maar vond niet meteen iets dat mis was met de stuurkolom (heeft verschillende onderdelen uitgewisseld met hetzelfde type Megane waar ik mee rijd) en het toen uiteindelijk kunnen oplossen door de elektronica uit te lezen en enkele foutieve coderingen te wissen. Toen het probleem zich vorige week opnieuw stelde, dus meteen de elektronica uitgelezen en hetzelfde gedaan. Probleem was meteen opgelost, maar wel heel vervelend natuurlijk. Nog geen week later dus opnieuw dit probleem.

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat dit telkens opnieuw terugkomt en, vooral, wat er aan gedaan kan worden? Garagehouder denkt eraan te proberen met een ander stuurslot in te steken, is dit een goed idee denken jullie?

Misschien is ook dit handige info: bij het uitwisselen van bepaalde onderdelen (weet niet precies meer welke) in de andere Megane en het erna terugplaatsen van alle onderdelen in de originele wagen, bleek ook de 'helpende' Megane plots niet meer te starten. Ook bij deze wagen hebben ze dus de elektronicafouten eruit moeten halen.

Graag jullie mening. Bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

William Spinmuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2019 14:08
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Melding: Stuur niet vrij

Bericht door William Spinmuis »

Ik had vandaag het zelfde probleem .



OPLOSSING !!

De auto doet het weer ,mij schoot iets met vochtigheid te binnen en als de melding komt moet er ook een zekering achter zitten . ik ben even alle zekeringen voor onder de kap na gelopen , die van stuurvergr, was een beetje lossig en ook even schoon gemaakt , tevens was de bruine stekker voor in geoxideerd, , duss wel eerst accu er er af , even alle zekeringen na lopen desnoods even er in en er uit , de stekkers los halen kijken of er oxidatie zit die bv met een tandenborstel schoonmaken , en accu er weer op .. maakt allerlei geluiden als de pool er op gaat , maar wel starten en lopen .

Wellicht helpt deze oplossing anderen ook .

As week even alle zekeringen vervangen , is geen overbodige luxe voor een 15 jaar oude megane lijkt mij en kost maar een paar cent

vriendelijke groet William

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht