Mennekes thuislaadstations - Renault ZE Ready

Plaats reactie

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Mennekes thuislaadstations - Renault ZE Ready

Bericht door MartijnEV »

Op de duitse website van Mennekes vond ik een nieuwsbericht dat Mennekes nu 'ZE Ready' thuislaadstations aanbiedt. Er is zelfs een speciale website voor opgezet:

http://www.zeready.mennekes.de/

Daar is ook een brochure te downloaden.

Mennekes is de ontwerper van de inmiddels wereldwijd standaard 'Type 2' Mennekes stekker voor EV laden.
Mennekes staat bekend om de 'Premium Quality' van haar producten.

De prijzen in Duitsland zien er interessant uit: 755 euro voor een 3,7kW wallbox, 1265 euro voor een 11kW wallbox, 1705 euro voor 22kW - prijzen inclusief MwSt. (BTW). Dit betekent: premium (top)kwaliteit voor een goede prijs.

Mocht er interesse hier op het forum zijn: ik zal alvast bij de Nederlandse importeur Hateha informeren of en waar deze in Nederland verkrijgbaar zijn.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50

Re: Mennekes thuislaadstations - Renault ZE Ready

Bericht door avdvee »

Sja, ik zal mijn memoires nog wel eens plaatsen maar ik heb inmiddels gemerkt dat het 'ZE Ready' predicaat ten minste discutabel is. Er zijn namelijk geen keiharde criteria gekoppeld aan dit 'label' :-(

Overigens is die kast werkelijk oerlelijk; die zou ik nooit op een voorgevel willen hebben!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Beide mee eens:

1) ZE Ready is inderdaad een discutabel onderwerp. Toch is het mooi dat nu de 'uitvinder' zelf - Mennekes - toch besluit neemt om ZE Ready te labelen. Kennelijk ziet Mennekes het potentieel van (het ondersteunen van) de Renault ZE markt en nemen ze daarbij het 'eigenwijze' Renault met haar ZE Ready initiatief voor lief.

2) Mennekes staat zeer wel bekend om het prachtig mooie design van de publieke en semi-openbare laadzuilen die zij leveren. Ook wallboxen van andere types (de luxere lijn) zijn zeer fraai om te zien. Deze (goedkopere) wallboxen met ZE Ready certificaat vormen helaas een soort uitzondering op Mennekes' eigen regel, want ze zijn inderdaad bepaald niet moeders mooiste. Er schijnt gelukkig volgens de geruchten een opvolger te komen van dit lelijke eendje die er net als de andere Mennekes producten wel zeer fraai uit zal zien. Voorlopig moet men het nog hier mee doen. In ieder geval veelbelovend dat dé topspeler op deze markt Mennekes nu ZE Ready onderkent als een wens/eis die voor Renault EV rijders van belang is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Bericht door avdvee »

De vraag is nou eigenlijk wat er PRECIES bedoeld wordt met 'ZE Ready'?

a) de (kwaliteit van de) wallbox? En zo ja op welk Amperage?
b) het (kwaliteit van de) aardlekfilter type (B)? En zo ja op welk Amperage?
c) de (kwaliteit) van zowel A als B in relatie tot de gehele elektrische installatie (capaciteit/ schakelaars/ automaten)
d) zowel A, B als C rekening houdend tot 'de stekker in de Zoe' (dus van de Liander tot in de Zoe inclusief bekabeling)
e) de inzichten van de monteur/ leverancier om zowel A, B, C en D op een juiste wijze te implementeren?

Naar mijn bescheiden mening zit het met A in de meeste 'ZE Ready' gevallen wel snor qua aanbieding maar over B, C, D en E heb ik toch redenen om te twijfelen.

Kortom wat bedoelt 'de uitvinder' nou precies? Ik denk dat het beperkt blijft tot A en waarschijnlijk B ...... de rest lijkt vooralsnog marketing kletspraat en vooral navelstaren. Heb jij enig idee?

Hoe dan ook loop je als simpele consument het risico vele duizenden euro's uit je zak getild te krijgen voor een oplossing die gegarandeerd/ gecertificeerd is tot de wallbox zelf. Zeker als je meer wil monofase/ 16A laden dan is het een oerwoud.

Graag hoor ik het tegendeel overigens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Inmiddels heb ik van de importeur voor Nederland begrepen dat zij deze 'ZE Ready' wallboxes van Mennekes niet gaan leveren op de Nederlandse markt.

Ze zijn in opdracht van Renault Duitsland gemaakt, en uitsluitend bedoeld om via Renault Duitsland verkocht te worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Bericht door avdvee »

Ach, je vraagt je af waarom niet. Maar soit.

Interessant is dat je spreekt over een 'ZE Ready wallbox' en niet 'ZE Ready' oplossing. Kan het zijn dat je een 3-fase ZE Ready wallbox achter een type A aardlek kunt plaatsen zonder dat je daarmee de titel 'ZE Ready' verliest?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

De vraag is nou eigenlijk wat er PRECIES bedoeld wordt met 'ZE Ready'?
Een zeer goede vraag. Het leidt tot zeer veel discussie en verwarring. Waar inderdaad de consument niet op zit te wachten.
Waar het m.i. in het kort op neer komt is als volgt:

- Er zijn internationale normeringen (IEC/UN) die bepalen waar elektrische installaties aan moeten voldoen.
- Ook voor EV zijn er specifieke IEC/UN normen zoals de IEC 61531-1 om te zorgen voor a) veiligheid b) de mogelijkheid dat elk merk auto bij elk laadpunt kan laden
- De IEC normen zijn dus bedoeld om a) te zorgen dat autofabrikanten EV's bouwen die aan de normen voldoen en dus veilig zijn en overal kunnen laden en b) te zorgen dat laadinfrastructuurfabrikanten laadoplossingen bouwen die aan de normen voldoen en dus veilig zijn en waar elk merk en type auto kan laden

- Renault heeft gedacht de wereld te kunnen omkeren: een eigen norm, ZE-Ready, definiëren, hier en daar enkele afwijkingen van de IEC normen toe te laten in hun auto's, en vervolgens te verwachten dat de laadinfrastructuurfabrikanten hun producten gaan aanpassen voor Renault producten. Sommige fabrikanten werken daar aan mee, maar dan is de vraag of andere merken/type EV's nog wel op zo'n laadpunt kunnen laden.

Overigens er is een spreadsheet waarin ZE Ready volledig is beschreven. Zie bijgaand bestand (heb ik gevonden op het Duitse Zoe forum)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Kan het zijn dat je een 3-fase ZE Ready wallbox achter een type A aardlek kunt plaatsen zonder dat je daarmee de titel 'ZE Ready' verliest?
Nee! 3-fasen laden met een Zoe achter een type A aardlek kan bij bepaalde onverhoopt optredende gelijkstroomfouten in de Zoe levensgevaarlijk zijn!

De Zoe is de enige EV op dit moment waar dit probleem geldt, omdat de Zoe de enige EV is die geen galvanische scheiding heeft tussen batterij-elektromotor gedeelte en laadgedeelte van het systeem.
Let wel: dit is geen enkel probleem zolang er bij driefasen-laders maar een Type B aardlekschakelaar is gemonteerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Bericht door avdvee »

Nee! 3-fasen laden met een Zoe achter een type A aardlek kan bij bepaalde onverhoopt optredende gelijkstroomfouten in de Zoe levensgevaarlijk zijn!
Neen de situatie is me duidelijk, geen twijfel. Wat ik bedoel is dat leveranciers vrolijk hun gecertificeerde 'ZE ready' wandladertje achter een Type A aardlek hangen. Tenzij ze in de 'ZE Ready' specificatie keihard ondubbelzinnig de eis voor een Type B aardlek noemen bij een 3-fase oplossing is het hypotetisch gezien mogelijk dat je dus wel 'ZE ready' levert maar niet 'IEC 61531-1'??????

In de consumentendiscussies wordt de IEC 61531-1 standaard nimmer genoemd terwijl er wel degelijk geschermd wordt met 'ZE ready'. Kortom de consument denkt 'beschermd' te zijn maar is dat op dit specifieke punt niet.

Kortom is er ruimte voor kwaadwillende of ronduit niet professionele installateurs in deze?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Bericht door avdvee »

Renault heeft gedacht de wereld te kunnen omkeren: een eigen norm, ZE-Ready, definiëren
De vraag die ik mezelf stel is dus kan het zo zijn dat een leverancier wel degelijk een 3-fase lader 'ZE Ready' kan leveren, in mijn eerdere posting onder a) genoemd, terwijl punten b), c), d) en/ of e) NIET aan richtlijnen/ veiligheidsnormen voldoen?

Ik bedoel wat is nou PRECIES hetgeen de 'ZE Ready' certificering omvat:

a) alleen de 3fase lader -of-
b) 3 fase lader plus aardlekschakelaar type B -of-
c) 3 fase lader plus aardlekschakelaar plus de gehele elektrische installatie -of-
d) 3 fase lader plus aardlekschakelaar plus de gehele elektrische installatie plus alle kabels/ stekkers/ etc. -of-
e) 3 fase lader plus aardlekschakelaar plus de gehele elektrische installatie plus alle kabels/ stekkers/ etc. en de installatie daarvan door een gediplomeerde installateur?

Kun jij aangeven welke van de smaken nou precies gelden voor 'ZE ready'?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Ha, goede vraag! Ik zou zeggen: IEC 61851-1 is leading. En die omvat in samenspraak met alle andere gerelateerde IEC normen alles wat je noemt. Goed opgeleide installateurs zijn van al deze normen op de hoogte. Zoek dus een echte elektrotechnisch installateur. Geen "handelaar-only".

ZE-Ready is eigenlijk een soort marketing-label, en is alleen van belang om zeker te weten dat je Renault er op kan laden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Bericht door avdvee »

Als ik jouw reactie probeer 'plat' te slaan dan:

"ZE-Ready" = a) alleen de 3fase lader PLUS additionele communicatie boven de IEC 61851-1norm
IEC 61851-1 = e) 3 fase lader plus aardlekschakelaar plus de gehele elektrische installatie plus alle kabels/ stekkers/ etc. en de installatie daarvan door een gediplomeerde installateur.

Wil je dus zoveel mogelijk 'garanties' hebben als Zoe rijdende consument dan moet je dus 'eisen':
- ZE ready -EN-
- IEC 61851-1 -EN-
- Uneto-VNI

en voor bedrijven die zaken fiscaal netjes willen regelen moet het (natuurlijk) voldoen aan de spelregels van de belastingdienst en de gemeente (Amsterdam).

Dit had ik zeg maar 2 weken geleden moeten weten; had mijn 'request for proposal' er anders uitgezien ........

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

ZE Ready is geen officiële norm. Het is een eis die Renault zelf stelt.
De IEC normen zijn leidend en wel officieel, internationaal erkend en voor alle partijen verplicht om aan te voldoen.

Beide echter omvatten de hele keten, dus beide 'e' zoals jij het hebt samengevat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Bericht door avdvee »

Beide echter omvatten de hele keten, dus beide 'e' zoals jij het hebt samengevat
OK, dat is toch wel belangrijk om te weten. Desalniettemin denk ik dat nieuwe consumenten beide zaken moeten 'eisen' van hun leverancier. Weet je zeker dat de kans op problemen klein(er) is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut