Een probleem dat eigenlijk al wat langer speelt maar tot op heden nog niet echt serieus was. Wellicht nu ook niet.
Kan iemand mij helpen met het stappenplan van diagnose?
Januari 2026 na maandje niet rijden keek ik een keer in de obd en zag ik misfire cilinder 3.
Niks gemerkt, geen lampjes ook.
Zon 2.000 km gereden sindsdien, niks aan de hand.
Vandaag start ik en de motor hakt en stoot, geen lampjes. Wel Misfire cilinder 2.
Start hem daarna en rijd weer oke.
Daarna 2 x 8 km gereden, niks aan de hand. Terug thuis wel weer misfire cilinder 2 in de obd. Simpel OBD bluetooth apparaatje. Ik clear ze wel.
Later op de dag nog 2 x 12 km gereden en geen nieuwe DTC.
Nu moet ik zeggen afgelopen zaterdag gestart, 2 meter verzet, banden opgepompt, daarna weer gestart en terug gezet. Daarna 3 dagen niet gestart tot vandaag. Snap best dat er 2 x een zooi benzine ingespoten wordt, maar volgens mij moet ik toch wel even een werkelijke diagnose stellen voor het geval ik op een dag wel de auto meer ga gebruiken.
116.000 - > 12-2021 Gasklephuis vervangen. (Volgens mij geen lekkages meer)
143.000 -> 08-2024 Bobine en bougiekabels vervangen
149.000 -> 09-2025 Bougies vervangen (Denso Iridium)
Kmstand auto 155k
Kmstand donorblok 80k.
Afgelopen twee jaar staat de auto soms 1 tot 3 maanden stil. Wel met E5 in de tank en ik heb 600 km terug nog een Wynn's petrol treatment erin gegooid.
Ik ben bereid het weg te wuiven maar neig toch te geloven naar een issue met bougies, bobine, injector of gasklephuis.
Goed ik ben geen monteur en hoor graag of iemand hier een fatsoenlijke visie op heeft.
Het staat wel als pending issue. ook geen MIL lampjes die branden.
Wat ik ga doen donderdag is iig de bobinekabels loshalen, de bougieschachten doorspuiten met lucht en de doppen licht invetten met permatex dielectric grease.
Tevens even flnke gieter over de voorruit en zien of er toch iets weer lekt door de paravan. Ik verwacht van niet.
Twingo 2 2010 1.2 16V.