misfiring 4e cil.
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 25 jun 2014 22:24
- Actief als: particulier
misfiring 4e cil.
Model/uitvoering :renault clio 3 1.6 16v
Bouwjaar :2007
Brandstof :benzine
Goedeavond ik heb een probleem met mijn clio waar jullie mij hopelijk helpen met een probleem. Mijn motor loopt sinds enige tijd zeer slecht. Heb het volgende gedaan:
Na uitlezen kwam de fout DF062 misfiring cil. 4 er uit.
Vervolgens heb ik al bougies en bobines vervangen maar motor blijft slecht lopen. Ik heb de bobines vervolgens een voor een op los gemaakt en opgetild en bij allemaal kreeg ik gwn allemaal een vonk. Verder heb ik de codes allemaal gewist maar ze blijven terug komen. Daarnaast weet ik niet of het normaal is maar mijn afgeregelde spanning is belast en onbelast boven de 15V weet niet of dit iets met dit probleem te maken heeft.
Ik sta open voor alle tips bij voorbaat dank.
MVG Jeffrey Walpot
Brandstof :benzine
Goedeavond ik heb een probleem met mijn clio waar jullie mij hopelijk helpen met een probleem. Mijn motor loopt sinds enige tijd zeer slecht. Heb het volgende gedaan:
Na uitlezen kwam de fout DF062 misfiring cil. 4 er uit.
Vervolgens heb ik al bougies en bobines vervangen maar motor blijft slecht lopen. Ik heb de bobines vervolgens een voor een op los gemaakt en opgetild en bij allemaal kreeg ik gwn allemaal een vonk. Verder heb ik de codes allemaal gewist maar ze blijven terug komen. Daarnaast weet ik niet of het normaal is maar mijn afgeregelde spanning is belast en onbelast boven de 15V weet niet of dit iets met dit probleem te maken heeft.
Ik sta open voor alle tips bij voorbaat dank.
MVG Jeffrey Walpot
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Re: misfiring 4e cil.
Hallo,
Indien enkel probleem bij vierde cilinder zit , schiet er enkel nog de cilindercompressie , valse luchtaanzuiging en injector over .
Je zegt codes gewist maar zie enkel DF062
Start de wagen normaal ?
Draait de wagen op 3 cilinders stationair en normaal bij iets meer gas geven ?
Hoor het graag
En wat met die spanning ? multimeter nog OK ? Want anders is dit niet normaal .
Mvg Kurt
Indien enkel probleem bij vierde cilinder zit , schiet er enkel nog de cilindercompressie , valse luchtaanzuiging en injector over .
Je zegt codes gewist maar zie enkel DF062

Start de wagen normaal ?
Draait de wagen op 3 cilinders stationair en normaal bij iets meer gas geven ?
Hoor het graag
En wat met die spanning ? multimeter nog OK ? Want anders is dit niet normaal .
Mvg Kurt
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Laatste bezoek: 25 jun 2014 22:24
Dankje voor je reactie,
er was nog een code die aangaf dat er een verbranding niet goed verliep. de andere code was DF062.
De wagen start normaal maar valt daarna stationair veel terug, het stationair lopen en met gas geven is al iets verbeterd na het vervangen van bobines en bougies maar nog steeds niet optimaal.
Vanavond nog mijn injector van de 4 cil. nog verwisseld met die van de 3e cil. om te kijken wat het met de sstoring deed maar kreeg nog steeds een storing DF062 misfire 4e cil.
Wat die spanning betreft, mijn dynamo is laatst nog gereviseerd miss is er daar iets fout gegaan want de meter is wel gewoon in orde.
MVG Jeffrey
er was nog een code die aangaf dat er een verbranding niet goed verliep. de andere code was DF062.
De wagen start normaal maar valt daarna stationair veel terug, het stationair lopen en met gas geven is al iets verbeterd na het vervangen van bobines en bougies maar nog steeds niet optimaal.
Vanavond nog mijn injector van de 4 cil. nog verwisseld met die van de 3e cil. om te kijken wat het met de sstoring deed maar kreeg nog steeds een storing DF062 misfire 4e cil.
Wat die spanning betreft, mijn dynamo is laatst nog gereviseerd miss is er daar iets fout gegaan want de meter is wel gewoon in orde.
MVG Jeffrey
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 29 nov 2014 20:39
Jeffrey,
Heb je de oorzaak van fout code DF062 nog kunnen achterhalen?
Ik heb een soort zelfde probleem, slecht stationair lopen (overslaan). Sinds vandaag ook een melding op het display 'emmissiesysteem controleren'.
Zelf heb ik fout codes:
DF436 MISFIRE DETECTED
DF062 MISFIRING ON CYLINDER NO 4
DF119 CAMSHAFT SENSOR FAULT
Morgen ga ik de bobine van de 4e cilinder vervangen hoop dat het daarmee verholpen is.
Groeten,
Henrik
Heb je de oorzaak van fout code DF062 nog kunnen achterhalen?
Ik heb een soort zelfde probleem, slecht stationair lopen (overslaan). Sinds vandaag ook een melding op het display 'emmissiesysteem controleren'.
Zelf heb ik fout codes:
DF436 MISFIRE DETECTED
DF062 MISFIRING ON CYLINDER NO 4
DF119 CAMSHAFT SENSOR FAULT
Morgen ga ik de bobine van de 4e cilinder vervangen hoop dat het daarmee verholpen is.
Groeten,
Henrik
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
misschien ten overvloede: de 4e cylinder zit aan de distributiezijde en de 1e uiteraard aan de vliegwielzijde. Kijk ook de bdp-sensor na. sensor schoonmaken en bedrading/stekker goed controleren.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
- repeating visitor
Renault47,
Bedankt voor de tip dat bij Renault de 4e cilinder aan de distributiezijde zit
De BDP sensor, is dat de sensor die in het kleppendeksel naast de bougie van de 4e cilinder (distributiezijde) zit
Waar kan ik de BDP sensor op controleren? Zijn hier gegevens van beschikbaar? Of "trail and error" vervangen?
Zo vast bedankt!
Bedankt voor de tip dat bij Renault de 4e cilinder aan de distributiezijde zit

De BDP sensor, is dat de sensor die in het kleppendeksel naast de bougie van de 4e cilinder (distributiezijde) zit

Waar kan ik de BDP sensor op controleren? Zijn hier gegevens van beschikbaar? Of "trail and error" vervangen?
Zo vast bedankt!
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
ja, is de sensor van de nokkenas (camshaft), vandaar de omschrijving van de foutcode. Deze sensor kan vervuild zijn of soms zelfs een beetje los zitten. Misschien moet er een nieuwe in maar ik zou 'm eerst eens goed bekijken en schoonmaken en kijken of de bedrading en stekker nog goed zijn. Stekker eventueel inspuiten met contactspray (dus niet WD-40 of zoiets). Komt dezelfde fout DF119 weer terug dan vervangen.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 08 jun 2025 09:53
De bdp sensor zit op de bak thv het vliegwiel.
Deze staat los van een misfire.
Deze staat los van een misfire.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
De stekkers van de diverse sensoren zijn vaak de boosdoener, slecht kontakt overgangsweerstand enzo, veroorzaken vaak dit soort storingen. Schoonmaken(is altijd slim), invetten met vaseline lost het vaak op.
SUC6
mvg WillemS
SUC6
mvg WillemS
Hide post links |
-
- repeating visitor
Model/uitvoering :Renault clio 3 1.6 16v (k4M)
Brandstof : LPG/benzine
Is mijn reactie niet gepost.
1. Vandaag heb ik de bobine van de vierde cilinder (distributiezijde) vervangen zonder resultaat.
2. Daarna heb ik de nokkenas sensor (zit bij cilinder 1 bakzijde) gedemonteerd en schoongemaakt.
3. Vervolgens de massa en voeding van de sensor gecheckt onbelast. Resultaat OK.
4. Nokkenas sensor gemonteerd en de massa en spanning belast gemeten. Resultaat OK.
Over het signaal kan ik weinig zeggen omdat ik slechts een multimeter heb.
5. De contacten zien er OK uit.
Daarna heb ik de motor met en zonder nokkenas sensor laten lopen. Ik merk geen verschil! Ook niet als ik de steker tijdens stationair draaien er weer op klik! Zou de nokkenas sensor dan de toch de boosdoener zijn?
Gr,
Henrik
Brandstof : LPG/benzine
Is mijn reactie niet gepost.

1. Vandaag heb ik de bobine van de vierde cilinder (distributiezijde) vervangen zonder resultaat.

2. Daarna heb ik de nokkenas sensor (zit bij cilinder 1 bakzijde) gedemonteerd en schoongemaakt.
3. Vervolgens de massa en voeding van de sensor gecheckt onbelast. Resultaat OK.
4. Nokkenas sensor gemonteerd en de massa en spanning belast gemeten. Resultaat OK.
Over het signaal kan ik weinig zeggen omdat ik slechts een multimeter heb.
5. De contacten zien er OK uit.
Daarna heb ik de motor met en zonder nokkenas sensor laten lopen. Ik merk geen verschil! Ook niet als ik de steker tijdens stationair draaien er weer op klik! Zou de nokkenas sensor dan de toch de boosdoener zijn?
Gr,
Henrik
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Nokkenas sensor geeft geen misfire code.
Deze geeft info over de stand vd nokkenas voor het nokkenas tandwiel/versteller. Deze verstelt de timing om bij koude motor betere verbranding te hebben.
Deze geeft info over de stand vd nokkenas voor het nokkenas tandwiel/versteller. Deze verstelt de timing om bij koude motor betere verbranding te hebben.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
-
- repeating visitor
Mechanic,
De moter slaat hoorbaar over, lichte plofjes tijdens stationair draaien. Op toeren draait motor normaal.
Kan het niet zo zijn dat nu de timing niet correct is door de nokkenas sensor defect is?
Ik zal morgen de bedrading van de bobines controleren. Ik heb alleen geen schema en van het motor management systeem en stekkers.
Gr,
Henrik
De moter slaat hoorbaar over, lichte plofjes tijdens stationair draaien. Op toeren draait motor normaal.
Kan het niet zo zijn dat nu de timing niet correct is door de nokkenas sensor defect is?
Ik zal morgen de bedrading van de bobines controleren. Ik heb alleen geen schema en van het motor management systeem en stekkers.
Gr,
Henrik
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Bij een defekte nokkenas sensor krijg je niet op slechs 1 cilinder een misfire !
Er is iets anders mis, bv een lekke klep oid.
Een lektest kan uitsluitsel geven, deze code hoeft niet direkt met de ontsteking te maken te hebben.
Die misfire code is ook om de katalysator te beschermen, de injektor wordt dan uitgeschakelt, want onverbrande brandstof in de kat kan deze doen smelten.
mvg WillemS
Er is iets anders mis, bv een lekke klep oid.
Een lektest kan uitsluitsel geven, deze code hoeft niet direkt met de ontsteking te maken te hebben.
Die misfire code is ook om de katalysator te beschermen, de injektor wordt dan uitgeschakelt, want onverbrande brandstof in de kat kan deze doen smelten.
mvg WillemS
Hide post links |
-
- repeating visitor
WillemS,
Vandaag niet meer de tijd gehad om het een en ander door te meten. Ik heb nog wel wat stekkers ingespoten met contact spray (bobines en benzine injector tussenstekker).
De motor draait goed op LPG waar het nauw komt qua ontsteking. Het zou kunnen zijn dat benzine injector 4 vervuild is of gas injector 4 lekt.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Ps. Op de terugweg naar huis vreemd genoeg de melding op het instrumenten panel uit: MIL, steeksleutel en melding 'controleer emissiesysteem'.
Vandaag niet meer de tijd gehad om het een en ander door te meten. Ik heb nog wel wat stekkers ingespoten met contact spray (bobines en benzine injector tussenstekker).
De motor draait goed op LPG waar het nauw komt qua ontsteking. Het zou kunnen zijn dat benzine injector 4 vervuild is of gas injector 4 lekt.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Ps. Op de terugweg naar huis vreemd genoeg de melding op het instrumenten panel uit: MIL, steeksleutel en melding 'controleer emissiesysteem'.
Hide post links |
-
- repeating visitor
Update
Probleem gevonden! Injector 4 zat versropt met gruis afkomstig van de binnenmantel van de kunstofbrandstofslang. Ik zit eraan te denken om een stuk slang ertussen uit te halen te vervangen door een rubberenslang.
Probleem gevonden! Injector 4 zat versropt met gruis afkomstig van de binnenmantel van de kunstofbrandstofslang. Ik zit eraan te denken om een stuk slang ertussen uit te halen te vervangen door een rubberenslang.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut