Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Hallo,
Ik ben in het bezit van een Grand Scenic III 1.5 dCi. 2010.
Wat mij opvalt met dit koude weer is dat de moter rauwer klinkt en aanvoelt bij stationair draaien.
Dit doet hij ook als hij allang warm is en in de file.
Hebben hier meer mensen last van.
Renault Grand Scenic 1.5 dCi Energy bose zwart September 2012
Renault Twingo zwart 2012
Ik heb dan de 1.9 dci maar vindt ook dat ie best iets harder stationair mag lopen want hij wordt wat "trillerig" nu.
Ik vermoed dat de regeleenheid nu wel in de gaten heeft dat de airco pomp niet meer werkt en daarom het stat. toerental een tandje lager zet. Is me namelijk in de zomer ook al eens opgevallen als ik de airco uit deed.
@Hema,
Ja daar heb ik niet aan gedacht ,maar met dit weer schakelt hij automatisch de airco uit.
En het toerental is dan net te weinig om mooi rustig te lopen.
Dan hebben hier dus meer scenics last van.
Bedankt voor u snelle reactie.
Gr.
Renault Grand Scenic 1.5 dCi Energy bose zwart September 2012
Renault Twingo zwart 2012
Heb je al een volle tank verreden en nu winterdiesel in je tank?
De Zomerdiesel "vlokt" nu een beetje en dat merk je het best bij stationair lopen.
SUC6
@WillemS,
Dat zou ook nog kunnen natuurlijk ,ik tank 2 x per week.
Als het goed is hebben ze al winterdiesel bij de pomp waar ik altijd kom.
Gr. en bedankt.
Renault Grand Scenic 1.5 dCi Energy bose zwart September 2012
Renault Twingo zwart 2012
Sorry WillemS maar hier is het 2010. Als je deze opmerking 20 jaar geleden had geplaatst, dan had ik met je mee gegaan.
Nu hebben we winterdiesel (december), filterverwarming, Common Rail met EDC. Het EDC heeft een stationair regeling en die houdt het toerental op een stabiele vaste waarde en kijkt zelfs naar de hoekversnelling van de krukas bij stationair draaien om alle cilinders in balans te krijgen bij stationair draaien. Dit is vanaf 1992 bij de eerste VAG TDi motoren met Bosch EDC.
Ja, en er zit ook nog bio-brandstof bij de diesel waardoor je ook algengroei krijgt, die EDC krijgt hem toch niet lekker soepel als er ongerechtigdheden in de brandstof zitten, of bij sterke vervuiling zoals bij onze manier van rijden in Nederland.
SUC6
Toch wel gek dan dat ik met de airco aan/uit knop het stationaire toerental kan laten varieren bij temperaturen boven 4 gr.C.
Mijn VW T5 doet namelijk precies hetzelfde.
BTW: In de winterdiesel zit bijna geen biodiesel. Nu moeten moeten fabrikanten 5% van hun brandstof productie laten bestaan uit biobrandstoffen. Omdat het slecht vloeibaar is in de winter, krijg je in de zomer 10% bij gemengd en in de winter nauwelijks iets. Daarom is in de zomer de brandstof iets donkerder van kleur.
Vanaf 1 jan 2011 moet de 5%, 10% worden en b.v. Shell heeft hiervoor een bedrijf gekocht dat biobrandstoffen produceert en verkoopt. Hiermee krijgen ze het cijferwerk voor de overheden in Europa op orde zonder bijmengen.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Mijn Zoë ZE 50 R135 gaf aan dat de accu zwak was en werd opgeladen. Ik vond dat niet zo’n wonder want volgens het onderhoud boekje moest er ook een nieuwe in. Echter dit heeft niets gebracht. Het blijkt dat de Zie niet goed in slaap gaat. Inmiddels...
We hebben sinds een paar weken een probleem met de accu van onze Megane IV TCe 130 uit 2016. Ondanks dat we hoofdzakelijk lange stukken (>100 KM) hebben gereden rond de kerst, was de accu toch ineens zo leeg dat de auto niet meer startte en een...
Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een Twingo GT uit 2008.
Echt leuk ding met wat leeftijdsdingetjes en (blijkbaar) Twingo-typische problemen.
Koppeling heeft wat aandacht nodig en de ventilator werkt niet op stand 4 (wel op de...
Wij hebben een Twingo 1 uit 2006 met af fabriek panoramisch schuifdak.
Dak heeft altijd perfect gewerkt.
Nu is tot 2x toe het dak in open stand vastgelopen. Motortje doet dan helemaal niets meer, ook geen geluid. Hij stopt opeens.
Volgens garage is...
Ongerust ging ik iets tikken met een schroevendraaier op dat gasklephuis en zag een toerental verschil. De auto ging zelf gas geven zomaar. Mijne past het toerental automatisch aan naargelang de bestuurder, het is dan een gevecht denk ik. Cleanen en...
Het inlaattraject van de Megane van nieuwe pakkingen voorzien. In plaats van hoog onregelmatig stationair sloeg de motor nu af. Heb dat voor nu even opgelost door de gaskabel strakker te zetten. Vermoed dat het met deze schroef moet maar is een hele...