Motor oververhit en spuit water uit??!! Reden?

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Piotr
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 13 mei 2013 19:01
Actief als: particulier

Motor oververhit en spuit water uit??!! Reden?

Bericht door Piotr »

Mijn Renault Clio 1.5dci 2003 met 236000km op de teller is het aan het begeven...
Als ik meer dan 100km rij zonder koelvoeistof bij te vullen oververhit mijn motor volledig! De watertemperatuur meter gaat volledig in het rood. Het waterreservoir staat onder druk en stoomt als een snelkookpan. Na dat de motor afkoelt moet ik dan enkele liters water bijgieten en dan kan ik weer verder. Om dit te voorkomen vul ik het koelvloeistofreservoir elke dag bij en doe voorlopig korte verplaatsingen. Ik ben bij een garagist geweest, die heeft het watercircuit getest. Volgens hem zijn er nergens geen lekken aan de darmen. Hoe kan het dat er dagelijks enkele liters water verdwijnen als er geen lek is? Kan het zijn dat mijn koppakking stuk is? Ik heb ook opgemerkt dat mijn verwarming niet meer werkt. En mijn voetmat van de passagierskant altijd nat is. Kan het zijn dat de compressiekracht van de cilinders verloren gaat via het lek in de koppakking, die de koelvloeistof onder druk zet waardoor de koelvoeistof ergens in het verwarmingssysteem uitlekt. Dit zou de natte vloerbekleding aan de passagierskant verklaren. Tijdens en na het rijden hoor je ook water bubbelen in die regio van het dashbord... Is mijn vermoeden juist?? Wie kan mij helpen? Is er in dat geval een handleiding beschikbaar om bij dit type motor de koppalkking zelf te vervangen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

nick1
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 02 jan 2014 21:49

Re: Motor oververhit en spuit water uit??!! Reden?

Bericht door nick1 »

Misschien overwegen om een andere garagist te zoeken en een nieuwe druktest op het watercircuit uit te voeren en eventueel koppakking laten testen (druk op cilinders). Als je matten nat worden kan het zijn dat de radiator van de verwarming binnenin de wagen stuk is tenzij je airco hebt en de afloopleiding van het condenswater stuk of verstopt is waardoor dat water niet weg kan naar buiten toe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Zoek een vakman, 99% zeker de koppakking die lek is, wellicht nog meer defekt, zoals waterpomp, kachelradiateur.
Reken op een behoorlijke som duiten die de raparatie gaat kosten.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

En een motor die zo hard oververhit is... Wat met de culasse en zo? Ik zou er eerlijk gezegd gewoon niet meer aan beginnen als ik het zo lees.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rickert
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 05 jun 2013 22:28
Actief als: professional

Bericht door Rickert »

Zal wel inderdaad de koppakking zijn. En je kachel wordt niet warm, komt omdat je koelvloeistof eruit is geweest en dat er nu waarschijnlijk een lucht bel in zit.

Verder als je vloermat nat is aan de bijrijders kant.. check onder de kap bij je ruitenwissers ( parafan ) hier zitten afvoer gaten voor het water, vaak bij de Clio's zitten deze verstopt en staat er een laag water in wat de gekste storingen kan geven en water aan de binnenkant!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Piotr
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door Piotr »

Bedankt voor de tips :) Ondertussen maakt het niet meer uit... Hij start niet meer, de batterij is opgeladen dus het is de startmotor die stuk is. Nu loont het zeker niet meer om hem te maken. 236035km heeft de clio zijn dienst bewezen. Ik heb toch bewondering gekregen voor mijn kleine maat, het was een leuke eerste auto. Ik ben ondertussen op zoek nr een andere clio, deze keer eens een benziene motor proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Wijs besluit ! En succes met zoeken, er zijn er genoeg.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Groot gelijk... zit me af te vragen of de motor zelfs niet zou vastzitten na zo oververhit te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Piotr
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door Piotr »

Motor is niet vast hoor, als je hem op gang duwt start hem. Het is wel verbazingwekkend dat hem niet vastgereden is. Want ik heb hem ondertussen ongeveer 30 keer tot in het rood gereden en dan met koud water bijgevuld. Een sterk blok zo te zien :) Moest die koppakking niet lekken zou hem op het gamak tot de 300000km gaan denk ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut