Motortemperatuur 2.0 dCi bij deze koude temperaturen
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Motortemperatuur 2.0 dCi bij deze koude temperaturen
Ik rij een Espace 2.0 dCi 150. Het valt (reeds vanaf hij nieuw is) op dat bij deze erg koude dagen het hee lang duurt tegen dat de temperatuurmeter van de motor op 4 of 5 blokjes komt. Wanneer ik hem dan stationair laat draaien zakt de temperatuur zelfs terug tot 2 blokjes. De verwarming van de wagen werkt perfect.
Is het normaal dat de motortemperatuur lager blijft met deze heel koude dagen?
Is het normaal dat de motortemperatuur lager blijft met deze heel koude dagen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Een thermostaat heeft niet het eeuwige leven, de kosten van vervanging zijn niet zo hoog, je kunt hem verwijderen en checken in een bakje water dat je verwarmd, met een thermometer kan je dan zien of hij op de juiste temp. opent. Is er als een kiertje te zien bij kamertemp. dan is hij zeker defekt. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
Mij valt dat ook op bij de 1,9 DCi in mijn Scenic III. We hebben dat waarschijnlijk te danken aan het hoge rendement van de huidige motoren. Daarbij wordt zo weinig warmte afgegeven aan het koelwater dat er extra maatregelen nodig zijn om de kachel op temp. te houden.
Nadenkend over wamte in koelvloeistof is het ook eigenlijk gek dat je brandstof vermengd met zuurstof, dat aansteekt en daarmee jezelf verplaatst. Dat je een (groot) deel van die warmte afvoert via de radiateur (met koelvloeistof als transportmiddel) is verlies. Voor de voetjes (kachel) is dat wel lekker, maar voor de portemonnee misschien niet, hoewel zonder koeling de motor vastloopt en das niet goed voor de voetjes en de portemonnee........zucht! En mijn thermostaat is pas 5 weken oud (de hele auto trouwens).
Nadenkend over wamte in koelvloeistof is het ook eigenlijk gek dat je brandstof vermengd met zuurstof, dat aansteekt en daarmee jezelf verplaatst. Dat je een (groot) deel van die warmte afvoert via de radiateur (met koelvloeistof als transportmiddel) is verlies. Voor de voetjes (kachel) is dat wel lekker, maar voor de portemonnee misschien niet, hoewel zonder koeling de motor vastloopt en das niet goed voor de voetjes en de portemonnee........zucht! En mijn thermostaat is pas 5 weken oud (de hele auto trouwens).
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Wel de mijne deed dit ook van als hij nieuw is. Dus ik denk niet dat het probleem bij de thermostaat ligt. Bij belasting stijgt hij wel tot 5 streepjes, obelast zakt hij naar twee. Maar de verwarming doet het heel goed, wellicht zit in de espace nog een elektrische verwarmingsweerstand.
Maar ik vroeg me af of dit bij anderen ook zo is dat de temp van de motor laag blijft bij deze toch wel extreem koude temperaturen.. En of die bij anderen ook zakt wanneer je de motor niet belast...
Maar ik vroeg me af of dit bij anderen ook zo is dat de temp van de motor laag blijft bij deze toch wel extreem koude temperaturen.. En of die bij anderen ook zakt wanneer je de motor niet belast...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Diesels hebben over het algemeen een veel lagere temperatuur, er zijn er zelfs die bijverwarmen om de boel lekker te laten draaien. Ook wordt de brandstof wel voorverwarmd. Bedrijfstemperatuur is wel erg belangrijk tegenwoordig met al die mileu-eisen, ging vroeger een thermostaat bij 85-88 gr. open. Nu heb je er al die pas bij 90-92 gr. openen. Audi en VW hebben al motoren die meerdere thermostaten hebben. De ECU regelt de brandstof injektie adhv. oa. de bedrijfstemperatuur, dus een slecht werkend exemplaar kost meer brandstof. Over het algemeen is het rendement van een verbrandingsmotor zo'n 20-30%, bij diesels ligt dat wel hoger. mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 24 sep 2007
- Laatste bezoek: 19 feb 2012 08:49
ja hoor, bij mijn wagen net hetzelfde.. maar vooral in de winter. in de zomer niet.
schrok er ook van als ik em zag teruglopen in de file
zal wel normaal zijn
schrok er ook van als ik em zag teruglopen in de file

zal wel normaal zijn
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Ja, inderdaad...zal normaal zijn dan he. Bedankt voor je reactie
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16684
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 14 mei 2025 11:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Dat is normaal bij die motoren. Er zitten extra gloeiers gemonteerd in de koelslangen om de kachel sneller op temperatuur te krijgen 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Ikzelf rij een Safrane PhII 2.0 aut., deze heeft een thermostaat die pas bij 90 gr. opent. Normaal staat de temp.meter in het midden, maar bij deze koude slechts op een kwart. Hierdoor is het brandstof verbruik ook veel hoger. Ik heb dit opgelost door het onderste gedeelte van de luchtinlaat in de bumper te bedekken, hierdoor zit de temp. weer in het midden en is m'n verbruik weer net zo normaal als in de rest van het jaar. Je kunt dit ook doen bij bv. de Espace. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 138 Weergaves
-
Laatste bericht door Hungry Jack
-
- 0 Reacties
- 66 Weergaves
-
Laatste bericht door Bobby60
-
- 5 Reacties
- 685 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 400 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 2 Reacties
- 363 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 1 Reacties
- 393 Weergaves
-
Laatste bericht door maestro12
-
- 5 Reacties
- 256 Weergaves
-
Laatste bericht door Rik Baudoin