Even mijn relaas, dan jullie opinie graag.
Laatst is bij mijn SCENIC II BJ2008 2.0 DCI de ACC uitgevallen. Eerst dacht ik: koelmiddel erop en klaar. Dus naar de Renault-garage, €109 armer, koelmiddel erop, en nog geen airco. Vermits ze me er even tussen hadden genomen (had geen afspraak), konden ze niet direct verder zoeken, maar kreeg wel de melding dat de compressor niet meer zou draaien.
Nu moet ik toegeven dat, als je de puzzel in elkaar legt, er op een bepaald moment een raar geluid was met een bepaalde trilling, en kort daarna een enorme rubbergeur in de wagen. Ik ben toen nog gestopt, maar zag niet direct iets. Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
Nu koelt de airco dus nog niet, en wil ik de compressor zelf wel eens testen of deze nog vrij draait. Maar dan moet de multiriem eraf of toch gelost worden. Hoe doe ik dat? De bumper ligt eraf, de binnenkast van het rechter voorwiel ook, en de onderplaat ook.
Ik zie alles, maar weet niet waar of hoe ik de riem kan lossen. Wie kan dit eventueel met een foto of zo even meedelen? Kan de multiriem gelost worden zonder dat er ergens een timing of zo verloopt? Ik denk het wel, maar graag bevestiging.
Als blijkt dat de compressor vastzit, kan ik deze dan zonder probleem demonteren? Ja, de freon ben ik kwijt. De compressor moet er langs onder uit, veronderstel ik, maar daar is te weinig plaats voor, denk ik. Wat mag ik nog lossen om dit mogelijk te maken? Mij lijkt het dat ik de dwarsstang onderaan vooraan moet demonteren, maar dat is precies een deel van het chassis. Mag dit dan als deze aan één kant is opgekrikt, of beter met beide voorwielen op de grond?
Ikzelf ben wel technisch aangelegd, maar niet direct op auto-niveau. Maar wat niet is, kan zeker nog komen, en studeren of bijleren moet ik toch levenslang, dus dit nemen we er graag bij.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage!