Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Mijn Captur uit 09.2013 zouden mijn banden al tegen de grens van 2.5 mm zitten. Dealer gaf aan dat het vervangen voor de winter nodig zou zijn.
28.000 km in 2 jaar ermee gereden.
voor 385 € kan de Renault wel voor 2 bandjes zorgen
Toch maar naar de bandenboer gegaan waar ik voor dezelfde banden €100 minder betaalde.
Bleek dat de oude banden ongelijke slijtage vertoonde.
De auto zou uitgelijnd moeten worden.
Na een discussie zou de Renault de auto uitlijnen voor 35€ ipv 69€. Uitlijnen bleek nodig en mijn stuur stond ook ineens recht.
Stelling: na 28.000 km versleten banden, is acceptabel of niet?
Ja dat kan gerust natuurlijk. Hangt van je rijstijl af, of je veel stad doet en ook van de uitlijning. Je zal het wel zien met je nieuwe set. Ik doe ook maar max een 30 k met voorbanden. Als je stuur scheef staat had je hem natuurlijk al veel vroeger moeten laten uitlijnen, dat zijn zaken die je toch ziet... Dan weet je dat er iets mis is. Kan zijn van een stoeprandje of zo op te rijden.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Welk merk banden zaten eronder en welke heb je nu?
Je hoeft pas vanaf 1.6mm (APK waar je nog geen last van hebt) maar voor je eigen veiligheid is vanaf 2.0mm raadzaam zeker met de winter voor de deur. Mocht je een set winterbanden monteren dan had je misschien wat langer met de zomerbanden kunnen rijden, maar vanaf 2.0mm is het zeker verstandig.
Maar waarschijnlijk door het scheve afslijten was er niet overal 2.5mm meer over.
Was het niet zo dat je een Captur niet kunt uitlijnen...maar alleen wat kunt bijstellen ivm vaste assen constructie, zal het niet helemaal goed uitleggen maar er is vast een techneut onder ons die dat wel kan.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
De meeste Renaults hebben een niet afstelbare Camber en Caster, De sporing is de enige officiele afstelmogelijkheid (achteras toespoor en vooras uitspoor).
Het is zeker nuttig om de wagen eens op een moderne uitlijnbank te laten controleren.
Met mijn Safrane voorzien van Michelin Energy banden reed ik 70.000 km met de voorbanden(zonder winterwissel).
Rijstijl maakt wel meer dan de helft van de slijtage uit, dus voldoende afremmen voor de bocht en de bocht in rollen ipv schuiven.
mvg WillemS
p.s. er worden wel eens speciale bouten gebruikt voor wagens die toch nog buiten de norm vallen.
Als er sprake is van afwijkende slijtage is dat wel straf na 28k. Dan had er af fabriek al een fout kunnen zitten in de sporing,kwam geregeld voor. Om evt dit te compenseren,en mogelijk eigen schuld id 50/50 niet meer dan fair.
Ja, maar als je stuur scheef staat moet je toch al beseffen dat er iets mis is niet?
En daar niet na 30k km mee afkomen. Als ik morgen om een nieuwe auto ga en dat stuur staat scheef, rij ik zelfs niet tot thuis... Op 30 k kan er van alles gebeurd zijn.
Je weet ook dat eens een borduurtje nemen al genoeg kan zijn om de sporing te veranderen. Komt daarbij dat 30 k met voorbanden niet echt slecht is. Als je veel stad doet kom je niet verder. En dan nog is de chauffeur voor een groot stuk verantwoordelijk, veel hangt van de rijstijl af. Ik rij ook voorbanden op na 30k. Beetje sportiever rijden en wat koppel...
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Die zgn. 0 beurt stelt tegenwoordig dan ook niks meer voor, verpakkingsmateriaal en bescherming verwijderen vloeistoffen checken, wassen en afleveren, bandenspanning checken hoeft niet meer want dat zie je op het dashbord wel. O, ja en afleveringskosten in rekening brengen niet te vergeten.
Da's heel wat anders dan toen ik het nog deed; kleppen stellen, sporing/wielstanden kontroleren, remmen afstellen, carburateurs afregelen, koplampen afstellen, accu bijladen, wagen wassen en poetsen, alle vloeistoffen bijvullen, ruitensproeiers afstellen, en nog meer dingen die ik me zo snel niet meer herinner. wagen afleveren zonder bijkomende kosten.
mvg WillemS
Hier wordt dat niet aangerekend in Belgie. Terecht want er is niets aan de wagen te doen bij de 0 beurt. Tegenwoordig beginnen ze wel iets te rekenen voor het klaarzetten (kuisen, uitleg,...) maar dat hou ik altijd tot op het laatste. Net voor ik teken bekijk ik de bestelbon en zeg ik dat ik daarvoor niks betaal, dat ze dit moeten schrappen. En dat doen ze ook Heb er wel al wat wagens gekocht op enkele jaren.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Collega van mij ging z'n Beamer ophalen en vond dat die zo hard geveerd was en bleef.
Heb hem toen geadvisserd aan de dealer te vragen of ze de blokken die tijdens transport tussen de vering gestoken worden ook wilden verwijderden. Verder bleek er een golfje in het glas van de voorruit te zitten precies in het blikveld., dat verklaarde z'n hoofdpijn na een poosje rijden.
Dat is slordig indrtdaad!
Deels zal het komen dat een dealer zo weinig tijd geeft voor een 0beurt. En dat vaak nog lerende monteurs dit 'simpele' werk doen.
Het is geen discussie geworden, eerder een onderhandeling. Hetzelfde wat iedereen doet wanneer ie een nieuwe auto koopt of een reparatie na een korte tijd. Dealer was echt niet akkoord gegaan met mijn voorstel 50/50 indien deze reclamering onterecht was geweest. Waarschijnlijk heeft mijn verlengde fabrieksgarantie van 4 jaar daaraan bijgedragen
Maar de nieuwe banden zitten eronder en zijn gebalanceerd. Auto is uitgelijnd en was afwijkend.
Hopelijk nu even wat langer met de banden.
PS ik heb geen "koeriers coureurs" rijstijl
Onze captur had nog 4 mm profiel op de voorbanden en 5/5,5 mm op de achterbanden met 38.000 km op de teller. Ze kunnen dus toch wel langer mee gaan als de auto goed is uitgelijnd.
1.5 DCI Dynamique, uit april 2014, in bezit sinds april 2015, blauw met zwart dak, chromen sidebars, achteruitrijcamera, trekhaak en extra getinte ruiten (15%)
Deze week heeft de Captur zijn beurt gehad bij de garage. Ook de mededeling gekregen dat de voorbanden nog een profiel hebben van 3.5 mm. Dit bij een km. stand van 33.000 km . Het zijn michelin banden en deze slijtage ben ik echt niet gewend. Rijd meestal 80 km wegen en af en toe per week snelweg. Wil nu de banden van voor naar achter wisselen en volgend jaar op zoek gaan naar betere banden met een langere levensduur.
Hou er rekening mee dat de banden met het beste profiel altijd aan de achteras gemonteerd moeten zijn. Met minder dan 3mm op de achteras zou ik niet doen.
Kon zo snel nergens vinden dat de Primacy 3 standaard 6,5mm heeft, ik kon op internet dit wel van de Energy saver vinden. Waarbij ik ook las dat de garage hier niks van wist, nieuwe banden op een showroom auto met 6.5mm. Volgens de chef werkplaats kon dit niet....
Uit de test van ANWB 2015 is Michelin Primacy 3 de enige band met zeer goed (++) op slijtage.
Wij hebben nu 15000 km gereden op de zomerbanden en voor zitten ze rond de 4/4.5 terwijl achter nog op bijna 6mm.
Voorwielen hebben door aandrijving en sturen natuurlijk meer te leiden zeker in de stad.
Deze week gaan de winterbanden er weer onder en volgend jaar wissel ik mijn zomerbanden van voor naar achter denk ik.
Wie meet de profiel diepte even na als hij zijn nieuwe Captur gaat ophalen.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Waarom moeten de banden met het meeste profiel op de achteras? Wil enkel de banden wisselen van voor naar achter , omdat ze dan tegelijk versleten zijn. Hierna wil ik een compleet set andere banden laten monteren. Dit is ook goedkoper dan telkens twee banden kopen. Welke??, dat weet ik nog niet.
Af en toe,bij tijd teveel,mat ik diepte van nieuwe banden wel eens op. Zeker de saver heeft ingeleverd qua diepte,zo nu en dan zie je dit ook bij andere types. Bandenhandel levert ook zo nu en dan nieuwe banden met 1jaar productieverschil,kan er ook mee te maken hebben.
Beste banden achter heeft te maken met veiligheid. Als je verschillende profieldiepten hebt, dien je het meeste profiel aan de achterzijde te monteren. Reden is simpel: voor 95% van de automobilisten is een voorwielslip makkelijker op te vangen dan een achterwielslip. Dit wordt bij alle rijvaardigheidstrainingen uitgelegd en daar mogen de deelnemers het ook proefondervindelijk vaststellen.
Vandaag mijn winterwielen maar eens onder de Captur geschroefd. Mijn voorbanden (ca 22.000 km mee gereden) dienen vervangen te worden. Beiden zijn scheef afgesleten. De binnenzijde is behoorlijk kaal.
Ik weet ook niet hoe het zit met de Captur modellen die op Conti stonden. Daar heb ik in 2004 slechte ervaring mee gehad qua (snelweg) km-ers.
Kunnen je er over een tijdje meer over zeggen.
Onze "chef koffie" staat namelijk op Conti's en draait momenteel aardig wat kilometers.
Subjectief, maar ik heb de indruk dat de Conti's wat minder hard ofwel comfortabeler zijn dan de Michelins.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut