Je moet altijd goed kijken en luisteren bij een auto, dus ook bij een espace.
Wat ik heb gemerkt is dat met name elektronica (werkt alles wat erop zit), motor (bijgeluiden, toerental, motorloop) en onderstel (veren, banden, stuurkogels/stangen) extra aandacht verdient.
Op zich hoeft een auto van ca 5000 euro niet slechter te zijn dan een duurdere.
Ik heb vorig jaar dezelfde keuze moeten maken, (kinderen van 4, 7 en 10), en ik heb er nog geen spijt van gehad. De mijne is van 2004, en kostte minder dan 5000 euro
Er is echter al wel het eea vervangen aan de auto, waarvan het meeste achterstallig onderhoud betreft, hierdoor ben ik uiteindelijk ook op ca 5000 euro uitgekomen.
Je moet voor zijzelf de keuze maken of je aan je max budget wilt gaan zitten, of er wat onder, waardoor je ook ruimte overhoudt voor evt reparaties.
Ik koop de meeste auto's zonder garantie, waardoor de auto ook vaak nog wat goedkoper wordt. Evt reparaties laat ik dan bij mijn eigen garaga uitvoeren, dan weet ik ook zeker dat het goed gedaan wordt. Bij een handelaar (met een budget van 5000 euro kom je daar ws toch terecht) hebben ze toch vaak het doel om de auto met zo min mogelijk kosten (voor hun) repareren.
Daarnaast heb ik dan ook geen lastige discussies over wel of geen onderdeel van de garantie.
Kortom, een espace van 5000 euro is mogelijk, en zeker geschikt als je 3 kinderen hebt. Goed uitkijken en luisteren voor je de auto Anschaft, maak een lange proefrit, en laat de auto evt nakijken door de anwb oid.