oliedruk valt weg
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
oliedruk valt weg
Vandaag de scenic naar de garage gebracht voor een vakantiecheck en kleine beurt.
Nu blijkt de motor op te zijn. Als de motor warm is en stationair draait gaan het olielampje en waterlampje branden.
Volgens de monteur valt de oliedruk weg. Je hoort dat de motor rauw is en de kleppen hoor je een beetje maar volgens hem is de motor op en adviseert hij niet met de scenic naar Spanje te rijden.
De motor heeft pas 118000 km gelopen en onderhoudsboekje zit erbij dus met de kilometerstand kan niet geknoeid zijn.
Wel is er begin 2008 een nieuwe distributieriem met waterpomp ingegaan in Duitsland. Wij hebben hem vanaf oktober 2008.
De monteur zegt dat die daar misschien is geknapt en vandaar dat de motor nu op is.
Wat is wijsheid? We waren net zo blij met de Scenic.
Een ruilmotor is zo'n 1200 euro incl inbouwen.
Weet iemand wat het kost om een blok te laten reviseren of moet ik nog voor een second opinion gaan naar een andere garage?
Alvast bedankt,
groeten Percy
Nu blijkt de motor op te zijn. Als de motor warm is en stationair draait gaan het olielampje en waterlampje branden.
Volgens de monteur valt de oliedruk weg. Je hoort dat de motor rauw is en de kleppen hoor je een beetje maar volgens hem is de motor op en adviseert hij niet met de scenic naar Spanje te rijden.
De motor heeft pas 118000 km gelopen en onderhoudsboekje zit erbij dus met de kilometerstand kan niet geknoeid zijn.
Wel is er begin 2008 een nieuwe distributieriem met waterpomp ingegaan in Duitsland. Wij hebben hem vanaf oktober 2008.
De monteur zegt dat die daar misschien is geknapt en vandaar dat de motor nu op is.
Wat is wijsheid? We waren net zo blij met de Scenic.
Een ruilmotor is zo'n 1200 euro incl inbouwen.
Weet iemand wat het kost om een blok te laten reviseren of moet ik nog voor een second opinion gaan naar een andere garage?
Alvast bedankt,
groeten Percy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 25 mei 2009
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Is er gemeten? of gewoon op gevoel gezegd dat het blok op is?
Een goede compressiemeting moet duidelijkheid bieden, als de zuigers en zuigerveren echt op zijn, dan zit er
ook minder pit in de auto, ik spreek uit ervaring, ik rijd nu bedrijfsmatig in een Seat Inca 1.9 SDi uit 2001, deze heeft
nog geen 117.000km op de teller staan en heeft versleten zuigers en veren, hierdoor bouwd hij juist druk op in het
carter en gooit het via de carterontluchting eruit, met mijn auto word alleen maar korte stukjes gereden.
Hoe oud is de auto? hieruit kan je terugrekenen hoevel die per jaar gereden heeft.
Een goede compressiemeting moet duidelijkheid bieden, als de zuigers en zuigerveren echt op zijn, dan zit er
ook minder pit in de auto, ik spreek uit ervaring, ik rijd nu bedrijfsmatig in een Seat Inca 1.9 SDi uit 2001, deze heeft
nog geen 117.000km op de teller staan en heeft versleten zuigers en veren, hierdoor bouwd hij juist druk op in het
carter en gooit het via de carterontluchting eruit, met mijn auto word alleen maar korte stukjes gereden.
Hoe oud is de auto? hieruit kan je terugrekenen hoevel die per jaar gereden heeft.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16679
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
om wat voor motor gaat het? de 1.5 dci heeft vaak het bekende probleem met de krukaslagers, waardoor een tikkend geluid onstaat. als dit het geval is, is inderdaad je motor 'op'.
het oliepomp tandwiel, in je carterpan, wil ook wel is loslopen, en zodoende niet meer aangedreven worden. en zo dus geen druk opbouwen en voor een brandend lampje zorgen. aantal malen gehad bij een 1.9dci, 1.5dci, 1.6 16v.
het oliepomp tandwiel, in je carterpan, wil ook wel is loslopen, en zodoende niet meer aangedreven worden. en zo dus geen druk opbouwen en voor een brandend lampje zorgen. aantal malen gehad bij een 1.9dci, 1.5dci, 1.6 16v.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
Beste mensen,
sorry voor de late reactie. Had dit probleem ook op een ander forum geplaatst en helemaal vergeten hier te reageren.
Het is een megane scenic uit 1998 met een 1.6E motor (8klepper)
heb ondertussen een nieuwe oliedrukschakelaar geplaatst en heel af en toe lichten de lampjes nu op. bij stationair met warme motor. En dan met name als ik de airco aanzet.
Ik ga op advies van Dexter vanavond even de spanning opmeten en kijken wat die aangeeft.
bedankt voor jullie advies,
Percy
sorry voor de late reactie. Had dit probleem ook op een ander forum geplaatst en helemaal vergeten hier te reageren.
Het is een megane scenic uit 1998 met een 1.6E motor (8klepper)
heb ondertussen een nieuwe oliedrukschakelaar geplaatst en heel af en toe lichten de lampjes nu op. bij stationair met warme motor. En dan met name als ik de airco aanzet.
Ik ga op advies van Dexter vanavond even de spanning opmeten en kijken wat die aangeeft.
bedankt voor jullie advies,
Percy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
Beste mensen,
sorry voor de late reactie. Had dit probleem ook op een ander forum geplaatst en helemaal vergeten hier te reageren.
Het is een megane scenic uit 1998 met een 1.6E motor (8klepper)
heb ondertussen een nieuwe oliedrukschakelaar geplaatst en heel af en toe lichten de lampjes nu op. bij stationair met warme motor. En dan met name als ik de airco aanzet.
Ik ga op advies van Dexter vanavond even de spanning opmeten en kijken wat die aangeeft.
bedankt voor jullie advies,
Percy
sorry voor de late reactie. Had dit probleem ook op een ander forum geplaatst en helemaal vergeten hier te reageren.
Het is een megane scenic uit 1998 met een 1.6E motor (8klepper)
heb ondertussen een nieuwe oliedrukschakelaar geplaatst en heel af en toe lichten de lampjes nu op. bij stationair met warme motor. En dan met name als ik de airco aanzet.
Ik ga op advies van Dexter vanavond even de spanning opmeten en kijken wat die aangeeft.
bedankt voor jullie advies,
Percy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
Daar ben ik weer.....
Net even de spanning gemeten:
- Spanning met motor uit: 13.65 V
- spanning met koude motor aan: 14.40 V (lampjes uit)
Toen de auto flink warm gereden en lampjes begonnen fel te branden. Motor loopt stationair heel netjes zonder rammels ofzo.
De spanning was toen 14.14 V
Toen 5 minuten motor uit en weer aan. Spanning was toen 14.22 V en lampjes weer uit. (Motor wel warm)
Toen wat gas gegeven en lampjes gingen heel licht knipperen en spanning was toen 14.20 V
Toen airco aangezet op volle toeren en lampjes gingen iets feller branden maar gingen gelijk helemaal uit en motor ging iets hoger stationair lopen.
Snappen jullie het allemaal nog
P.S. de lampjes die branden zijn het olielampje en temperatuur lampje
gr. Percy
Online
Net even de spanning gemeten:
- Spanning met motor uit: 13.65 V
- spanning met koude motor aan: 14.40 V (lampjes uit)
Toen de auto flink warm gereden en lampjes begonnen fel te branden. Motor loopt stationair heel netjes zonder rammels ofzo.
De spanning was toen 14.14 V
Toen 5 minuten motor uit en weer aan. Spanning was toen 14.22 V en lampjes weer uit. (Motor wel warm)
Toen wat gas gegeven en lampjes gingen heel licht knipperen en spanning was toen 14.20 V
Toen airco aangezet op volle toeren en lampjes gingen iets feller branden maar gingen gelijk helemaal uit en motor ging iets hoger stationair lopen.
Snappen jullie het allemaal nog

P.S. de lampjes die branden zijn het olielampje en temperatuur lampje
gr. Percy
Online
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Ik zou dit probleem zoeken in een massaprobleem.
Er zitten 2 of 3 massakabels aan de motor en de versnellingsbak.
Loop deze eens na, maak de aansluitingen schoon en controleer dan of de lampjes wel juist functioneren.
Antonio.
Er zitten 2 of 3 massakabels aan de motor en de versnellingsbak.
Loop deze eens na, maak de aansluitingen schoon en controleer dan of de lampjes wel juist functioneren.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
Hoi Antonio,
weet je precies waar de kabels liggen? Ik hoop dat het idd een massa probleem is!
alvast bedankt,
gr. Percy
weet je precies waar de kabels liggen? Ik hoop dat het idd een massa probleem is!
alvast bedankt,
gr. Percy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Dat weet ik zo niet.
Ik dacht ergens aan de achterzijde van het motorblok en aan de versnellingsbak.
De kabels zijn dan verbonden met het koetswerk van de auto.
Antonio.
Ik dacht ergens aan de achterzijde van het motorblok en aan de versnellingsbak.
De kabels zijn dan verbonden met het koetswerk van de auto.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
Hoi Antonio,
dank je!
Ga als test even een accukabel verbinden met de huls van de sensor en de min pool van de accu.
Ik hou jullie op de hoogte.
gr. Percy
dank je!
Ga als test even een accukabel verbinden met de huls van de sensor en de min pool van de accu.
Ik hou jullie op de hoogte.
gr. Percy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
Even weer een update:
Ik heb een andere monteur laten luisteren naar de motor en diezegt ook dat de lagers niet goed meer zijn! Waarschijnlijk is het blok een keer zonder olie komen te staan.
Ik ga even uitzoeken wat goedkoper is: Inruilen of een ander blok erin.
We hebben gelukkig ook nog een Lancia Kappa. Mochten we het niet redden met een andere motor of inruilen kunnen we met de Lancia naar Spanje.
Mensen allemaal bedankt voor het meedenken. Ik plaats over een tijd nog wel even een update.
groeten Percy
Ik heb een andere monteur laten luisteren naar de motor en diezegt ook dat de lagers niet goed meer zijn! Waarschijnlijk is het blok een keer zonder olie komen te staan.
Ik ga even uitzoeken wat goedkoper is: Inruilen of een ander blok erin.
We hebben gelukkig ook nog een Lancia Kappa. Mochten we het niet redden met een andere motor of inruilen kunnen we met de Lancia naar Spanje.
Mensen allemaal bedankt voor het meedenken. Ik plaats over een tijd nog wel even een update.
groeten Percy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 25 mei 2009
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Succes met de zoektocht,
en ook succes met het meten van je oliedruk
ben benieuwd hoe makkelijk dat gaat.....
en ook succes met het meten van je oliedruk

ben benieuwd hoe makkelijk dat gaat.....
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
Weer een update:
Vandaag ff een olietoevoeging erin gegooid van 14,95 euro en lampjes branden niet meer! Heeft dus toch met de druk te maken. Verder hoor je de lagers nog wel erg. Het is natuurlijk ook een lapmiddel. Maar ik weet nu wel zeker dat het aan het blok ligt.
Gister al een aanvraag op onderdelenlijn geplaatst en vandaag al 10x gebeld door bedrijven die een motorblok met garantie hebben.
Ook een bedrijf die het blok voor 250 euro wil inbouwen. Komt in totaal op ongeveer 750 euro incl. inbouwen, nieuwe olie en filter en nieuwe distributieriem en 3 maanden garantie. Blok heeft 108000 km gelopen (kan ik natuurlijk niet controleren) en is uit 1999. Bedrijf haalt de auto ook op.
We zijn er nog niet uit. We twijfelen tussen een ander blok of inruilen tegen een model nieuwer en wat bijleggen.
Oliedrukmeter kopen heeft nu weinig zin.
Vandaag ff een olietoevoeging erin gegooid van 14,95 euro en lampjes branden niet meer! Heeft dus toch met de druk te maken. Verder hoor je de lagers nog wel erg. Het is natuurlijk ook een lapmiddel. Maar ik weet nu wel zeker dat het aan het blok ligt.
Gister al een aanvraag op onderdelenlijn geplaatst en vandaag al 10x gebeld door bedrijven die een motorblok met garantie hebben.
Ook een bedrijf die het blok voor 250 euro wil inbouwen. Komt in totaal op ongeveer 750 euro incl. inbouwen, nieuwe olie en filter en nieuwe distributieriem en 3 maanden garantie. Blok heeft 108000 km gelopen (kan ik natuurlijk niet controleren) en is uit 1999. Bedrijf haalt de auto ook op.
We zijn er nog niet uit. We twijfelen tussen een ander blok of inruilen tegen een model nieuwer en wat bijleggen.
Oliedrukmeter kopen heeft nu weinig zin.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 25 mei 2009
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Wees reëel, voor €750,- koop je met inruil van je huidige defecte auto niks beters, het is balen dat deze nu dus
stuk is, mijn advies is dan ook: neem je verlies, en lepel voor €750,- een ander blok in, rijd dan nog een jaartje
en ruil hem dan in (maar dat werd ook al op die andere forum geadviseerd
).
Je Scenic is een 1.6i van 1998, kwa inruil is het geen vetpot, verkoop beginnen ze vanaf zo'n €4500,-, met defecte
motor krijg je een symbolische inruilprijs van mischien €1000,-, met goed motorblok kan je nog zo'n €2000,-
verwachten, dat ligt natuurlijk wel aan bij wie je hem inruild en waarop je hem inruild
stuk is, mijn advies is dan ook: neem je verlies, en lepel voor €750,- een ander blok in, rijd dan nog een jaartje
en ruil hem dan in (maar dat werd ook al op die andere forum geadviseerd

Je Scenic is een 1.6i van 1998, kwa inruil is het geen vetpot, verkoop beginnen ze vanaf zo'n €4500,-, met defecte
motor krijg je een symbolische inruilprijs van mischien €1000,-, met goed motorblok kan je nog zo'n €2000,-
verwachten, dat ligt natuurlijk wel aan bij wie je hem inruild en waarop je hem inruild

Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
Ja we hebben ook besloten om een motor erin te laten zetten. Maar we zijn dan ook wel van plan om hem nogminimaal 3 jaar te houden. Anders heeft het geen zin.
Inruilen op een 1 of 2 jaar jongere kost al gauw 1500 tot 2000 euro.
Vrijdag komt het bedrijf de auto halen en hij is dan volgende week maandag of dinsdag klaar. Ik hoop dat we dan in ieder geval een jaar zonder kosten rijden!
Ik laat i.i.g. nog weten hoe het blok is.
Allen bedankt voor jullie advies.
groeten Percy
Inruilen op een 1 of 2 jaar jongere kost al gauw 1500 tot 2000 euro.
Vrijdag komt het bedrijf de auto halen en hij is dan volgende week maandag of dinsdag klaar. Ik hoop dat we dan in ieder geval een jaar zonder kosten rijden!
Ik laat i.i.g. nog weten hoe het blok is.
Allen bedankt voor jullie advies.
groeten Percy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16679
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Goed dat je de oorzaak gevonden hebt, en het laat repareren! Jammer dat het geld kost uiteraard.
Ter info: olie druk meten gaat heel eenvoudig met de goede meetapparatuur en adapters. Olie druk schakelaar eruit, en je draait een adapter met een meter eraan op die plaats terug. Motor starten, en de druk is direct af te lezen. Locatie en bereikbaarheid van deze sensor is per motor uiteraard verschillend.
Ter info: olie druk meten gaat heel eenvoudig met de goede meetapparatuur en adapters. Olie druk schakelaar eruit, en je draait een adapter met een meter eraan op die plaats terug. Motor starten, en de druk is direct af te lezen. Locatie en bereikbaarheid van deze sensor is per motor uiteraard verschillend.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 10
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 17 okt 2008
- Laatste bezoek: 06 mar 2013 21:44
Mensen,
gister de Scenic gehaald met de andere motor. Echt een wereld van verschil. Je hoort geen lagers ofzo bij schakelen en lijkt ook wel of hij iets meer power heeft.
Nu zijn er toch een paar puntjes:
1:
Bij stationair piept het wieltje van de stuurpomp heel erg. Ze hadden er wat kruipolie tussen gespoten en toen was het weg. Maar eenmaal thuis pieptje het weer.
Nu zie ik dat wieltje met 3 boutjes vastzit aan een soort ster. En ik zag dat 1 kantje van het schroefdraad is afgebroken. Dus het wieltje zit zeg maar met 2 boutjes goed vast en met 1 boutje een klein beetje. Het lijkt ook wel of er een klein slagje in het wieltje zit.
De snaar is ook aan 1 kant wat versleten. (Wat volgens mij niet was met de oude motor)
2:
Volgende punt is dat de motor soms een beetje inhoud volgens mijn vrouw. Ik heb er nog niet een lang stuk mee gereden dus moet het nog even uittesten.
3:
laatste punt is dat ik een heel klein beetje olie bij de pakking van het kleppendeksel zag. Kan dit kwaad?
Ik heb 3 maanden garantie en kan a.s. vrijdag terug om te laten kijken maar als ik al weet hoe en wat is het natuurlijk veel beter als ik daar kom.
Alvast bedankt,
gr. Percy
gister de Scenic gehaald met de andere motor. Echt een wereld van verschil. Je hoort geen lagers ofzo bij schakelen en lijkt ook wel of hij iets meer power heeft.
Nu zijn er toch een paar puntjes:
1:
Bij stationair piept het wieltje van de stuurpomp heel erg. Ze hadden er wat kruipolie tussen gespoten en toen was het weg. Maar eenmaal thuis pieptje het weer.
Nu zie ik dat wieltje met 3 boutjes vastzit aan een soort ster. En ik zag dat 1 kantje van het schroefdraad is afgebroken. Dus het wieltje zit zeg maar met 2 boutjes goed vast en met 1 boutje een klein beetje. Het lijkt ook wel of er een klein slagje in het wieltje zit.
De snaar is ook aan 1 kant wat versleten. (Wat volgens mij niet was met de oude motor)
2:
Volgende punt is dat de motor soms een beetje inhoud volgens mijn vrouw. Ik heb er nog niet een lang stuk mee gereden dus moet het nog even uittesten.
3:
laatste punt is dat ik een heel klein beetje olie bij de pakking van het kleppendeksel zag. Kan dit kwaad?
Ik heb 3 maanden garantie en kan a.s. vrijdag terug om te laten kijken maar als ik al weet hoe en wat is het natuurlijk veel beter als ik daar kom.
Alvast bedankt,
gr. Percy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 933 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 106 Weergaves
-
Laatste bericht door RichTrip
-
- 1 Reacties
- 1036 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 4 Reacties
- 722 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 1 Reacties
- 368 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 0 Reacties
- 248 Weergaves
-
Laatste bericht door dngosens